Skip to content
از لینکدین تا تیک تاک: تازه­واردان چگونه از رسانه­ های اجتماعی برای موفقیت در کانادا استفاده می­کنند

تاریخ انتشار

داده‌های یک نظرسنجی انجام شده در سال 2022 توسط مانیتور فناوری رسانه (MTM) CBC نشان می‌دهد که تقریباً نیمی (42%) از «تازه‌واردانی که در ماه گذشته اخبار را پیگیری کرده ­اند، رسانه‌های اجتماعی را به عنوان منبع خبری خود ذکر کرده‌اند».

بر اساس این نظرسنجی، بیش از سه نفر از هر ده تازه­وارد کانادایی (31%) که از رسانه­ های اجتماعی استفاده می­کنند از “شش پلتفرم یا بیشتر” استفاده می­کنند.

به بیان ساده، رسانه­ های اجتماعی بخش مهمی از تجربه ­ی زندگی بسیاری از تازه­واردان کانادایی را به خود اختصاص می­دهد. رسانه‌های اجتماعی از یافتن فرصت‌های شغلی و ایجاد یک شبکه­ ی پشتیبانی تا یادگیری فرهنگ کانادا و ارتباط با عزیزان در خانه، طیف گسترده‌ای از مزایا را برای مهاجران جدید کانادا فراهم می‌کنند.

رسانه‌های اجتماعی به طرق مختلف می‌توانند به موفقیت مهاجران جدید، هم قبل و هم بعد از ورودشان به کانادا کمک کنند.

ساخت یک برند شخصی قوی

در سال 2022، 256000 مقیم دائم از طریق جریان­های مهاجرت اقتصادی وارد کانادا شدند. طبق تعریف دولت کانادا، این مقوله­ ی مهاجرت مبتنی بر انتخاب “مهاجران ماهری که قادر به اقامت در کانادا و کمک به اقتصاد آن هستند” است. این کمک اقتصادی عمدتاً به این دلیل اتفاق می‌افتد که این مهاجران پس از ورود به کانادا شاغل می­شوند؛ این موضوع به آن­ها اجازه می‌دهد تا با صرف پول برای کالاها و خدمات به اقتصاد کانادا کمک کنند.

بسیار مهم است که مهاجرانی که به کانادا می­آیند برای ایجاد یک برند شخصی قوی تلاش کنند، زیرا انجام این کار به آن­ها در طول فرآیند جستجوی کار و استخدام کمک می­کند. حضور فعال در رسانه‌های اجتماعی به این معنی است که جویندگان کار بهتر می‌توانند خود را به بازار کار عرضه کنند و دسترسی استخدام‌کنندگان یا متخصصانی که به دنبال فردی با مهارت‌ها، صلاحیت‌ها و تخصص آن­ها باشد، به این افراد تسهیل می­شود. علاوه بر این، مهاجران (و کانادایی‌ها) به‌عنوان جویندگان کاری که به‌دنبال مکانی مناسب برای کار هستند، می‌توانند از طریق کانال‌های اجتماعی مختلف با شرکت‌ها (ارزش‌ها، فرهنگ و فعالیت‌های روزمره آن­ها) آشنا شوند.

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند لینکدین، فیس‌بوک و توییتر در این مسیر حائز اهمیت هستند، زیرا بسیاری از کارفرمایان در هنگام بررسی نامزدها برای یک موقعیت شغلی، پیشینه­ی آنلاین را برای تجزیه و تحلیل فعالیت آنلاین افراد بررسی‌ می­کنند.

در واقع، نزدیک به دو سوم (65%) از شرکت­های کانادایی از رسانه­های اجتماعی به عنوان ابزاری برای غربالگری[2] متقاضیان استفاده می­کنند و 64% از شرکت­ها این روش غربالگری را موثر می­دانند. این آمار برگرفته از نظرسنجی هریس (The Harris Poll) می­باشد که در ژانویه سال جاری منتشر شد. بیش از 40% از کارفرمایان مورد بررسی که از رسانه‌های اجتماعی برای غربالگری نامزدها استفاده کرده‌اند، «گزارش می‌کنند محتوایی را در رسانه‌های اجتماعی نامزد شغلی پیدا کرده‌اند که باعث شده مدیر منابع انسانی از استخدام آن­ها منصرف شود».

نمایش خبر  چگونه SAIT بر موفقیت دانشجویان بین­الملل در کانادا سرمایه­گذاری می­کند

در اینجا سه نکته برای ایجاد یک حضور آنلاین قوی و مثبت حائز اهمیت است:

• فعال و کنشگر باشید: بخشی از ایجاد یک شخصیت آنلاین مثبت، تعامل است. دیگر افراد فعال در زمینه تخصصی خود و متخصصان صنعت خود را بیابید و مرتبا زیر پست­های آن­ها نظر بدهید و نسبت به محتواهایی که به اشتراک می­گذارند بازخورد بدهید.

• محتوای مرتبط و آموزنده به اشتراک بگذارید: به اشتراک­گذاری محتوای آموزنده و مرتبط با صنعت تخصصی شما می­تواند به نشان دادن تخصص و اشتیاق شما نسبت به کارتان به کارفرمایان بالقوه کمک کند.

• محتوای خود را تمیز و حرفه­ای نمایش دهید: پست­ها و کپشن­های خود را تصحیح کنید، از یک تصویر چهره حرفه­ای به عنوان تصویر نمایه خود استفاده کنید و از ترکیب کردن محتوای شخصی با محتوای حرفه­ای خودداری کنید.

رسانه­ های اجتماعی به عنوان ابزاری برای فرصت­های شغلی

پس از اینکه تازه­واردان یک برند شخصی قوی ایجاد کنند، می­توانند از رسانه­ های اجتماعی به عنوان ابزاری برای یافتن فرصت­های شغلی استفاده کنند.

طبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه متروپولیتن تورنتو انجام شده­است، «احتمال استخدام کسانی که از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند 5/3 برابر بیشتر از کسانی است که از رسانه‌های سنتی استفاده می‌کنند».

با استفاده از توییتر، فیس­بوک و لینکدین، تازه­واردان به کانادا می­توانند با کارفرمایان بالقوه و شرکت­های تحقیقاتی ارتباط برقرار کنند و در مورد فرصت­های شغلی اطلاعات کسب کنند. در واقع، می­توان از توییتر و لینکدین برای دنبال کردن شرکت­ها و ارتباط با افراد در صنایع/حرفه­های مورد علاقه استفاده نمود.

همچنین تازه­واردان می­توانند از لینکدین برای پرسیدن سوالات مربوط به ارتباطاتشان، یافتن منابع شغلی مفید و شرکت در گفتگو پیرامون موضوعات حرفه­ای مورد علاقه استفاده کنند. ارتباطات ایجادشده از طریق این پلتفرم ممکن است در نهایت به تازه­واردان به کانادا کمک کند تا روابط کاری خود را شکل دهند و آن­ها را در معرض فرصت­های شغلی قرار دهد که در غیر این صورت ممکن نبود به دست آورند. این دلیل مهمی است که چرا لینکدین به یک پلتفرم جستجوی شغلی محبوب تبدیل شده­است. در واقع، داده­های سال 2023 از پلتفرم مدیریت رسانه­های اجتماعی Hootsuite نشان می­دهد که هر هفته 52 میلیون نفر از این پلتفرم برای جستجوی شغل استفاده می­کنند. در هر ثانیه 101 درخواست شغلی در لینکدین در سراسر جهان ارسال می­شود و در هر دقیقه هشت نفر از طریق لینکدین استخدام می­شوند.

نمایش خبر  انتاریو، بریتیش کلمبیا و منیتوبا در آخرین دراو از برنامه کاندیدای استانی دعوت نامه صادر می کنند

توجه: لینکدین همچنین به کارفرمایان این امکان را می­دهد که فرصت­های شغلی موجود خود را مستقیماً بر روی این پلتفرم قرار دهند و به تازه­واردان این امکان را می­دهد تا از طریق این برنامه چشم­انداز شغلی خود را ارتقا دهند.

ایجاد یک شبکه پشتیبانی از طریق ارتباط با سایر تازه­واردان

جدای از ورود به کانادا و ایجاد یک زندگی حرفه­ای، مهاجران می­توانند از رسانه­های اجتماعی برای ارتباط با دیگران و تشکیل یک شبکه­ی پشتیبانی استفاده کنند. رسانه اجتماعی کمک می­کند تا تازه­واردان با زندگی خارج از محل کار راحت­تر خو پیدا کنند.

به عبارت دیگر، تازه­واردان به کانادا می‌توانند از ویژگی‌های موجود در پلتفرم‌های سنتی مانند فیس‌بوک (گروه‌ها) استفاده کنند تا دیگر افراد با موقعیت مشابه با خود را بیابند. به عنوان نمونه‌ای از گروه‌های فیس‌بوک که می­توان به آن­ها پیوست می­توان به گروه‌های «همسایگی اشاره کرد که مخصوص جامعه محلی یک مهاجر است. این گروه‌ها اغلب مکانی هستند که مردم اطلاعات مربوط به رویدادهای اجتماعی را به اشتراک می‌گذارند، مسیری خوب برای تازه­واردان برای ارتباط با سایر افراد محلی و ایجاد یک شبکه پشتیبانی محسوب می­شوند، که به طور بالقوه منجر به دوستی‌ها و فرصت‌های جدید می‌شود.

نمونه‌های دیگری از پلتفرم‌هایی که در زمینه­ی ایجاد اجتماعات فعال هستند، لینکدین و ردیت می­باشد، که در آن کاربران می‌توانند در زمینه تجربیات و چالش‌های مشترک خود با دیگران ارتباط و پیوند برقرار کنند. تالارهای گفتگو مانند انجمن ویزای کانادا نیز برای تازه­واردان وجود دارد که می­توانند در آنجا با هم ارتباط برقرار کنند و درباره سؤالات، نگرانی­ها و نقاط عطف خود در طول سفر مهاجرت، هم پس از ورود و اقامت در کانادا و هم قبل از ورود به این کشور، بحث کنند.

پذیرش فرهنگ کانادا و تقویت تجربه کانادایی

مهاجران جدید به کانادا همچنین می­توانند از رسانه­های اجتماعی برای کشف رویدادها و فعالیت­های فرهنگی، مطلع شدن از اخبار و روندهای کانادا، آشنایی با فرهنگ کانادا و افزایش تجربه کلی خود در کانادا استفاده کنند.

به عنوان مثال، توییتر به کاربران این امکان را می­دهد که از آنچه در سراسر کانادا اتفاق می­افتد مطلع شوند. دنبال کردن خبرگزاری­ها، روزنامه­نگاران و وبلاگ­نویسان در توییتر همچنین به تازه­واردان اجازه می­دهد تا درست مانند بیش از 7 میلیون کانادایی در بحث­های مربوط به رویدادهای جاری شرکت کنند.

نمایش خبر  کانادا ممنوعیت ۱۰ کشور آفریقایی را لغو کرد

توجه: به غیر از توییتر، پیوستن به کانال­های خبری کانادا در یوتیوب نیز می­تواند به تازه­واردان کمک کند تا از آنچه در سراسر کشور می­گذرد آگاه شوند.

در ادامه راه­های دیگری برای استفاده از رسانه­های اجتماعی برای ارتباط بیشتر با فرهنگ کانادا پیشنهاد می­شود:

• از اینستاگرام یا تیک تاک برای دنبال کردن اینفلوئنسرهای کانادایی استفاده کنید که بینش­ها و دیدگاه­های خود را در مورد فرهنگ کانادا به اشتراک می­گذارند.

• برای الهام گرفتن و کسب ایده‌هایی در مورد نحوه مشارکت بیشتر در رویدادها و ساخت زندگی اجتماعی در کانادا، در کانال‌های وبلاگ‌نویسان سفر یا اینفلوئنسرهای سبک زندگی در یوتیوب عضو شوید.

اینفلوئنسرها، چه خود تازه­وارد باشند و چه در کانادا به دنیا آمده باشند، ایده­های خود را در مورد فعالیت­هایی که باید تجربه کنید، مکان­هایی که باید از آن­ها بازدید کنید، غذاهایی که باید امتحان کنید و سایر موارد را به اشتراک می­گذارند. اینفلوئنسرهایی که خودشان تازه­وارد هستند، اغلب چیزهایی را به اشتراک می‌گذارند که به آن­ها در هنگام ورود به کانادا کمک کرده­اند تا در این کشور جا بیفتند یا احساس کنند در خانه خود هستند.

در عین حال، وبلاگ­نویسان اغلب بینندگان خود را از طریق ویدیو به سفرهایی به مناطق مختلف این کشور می­برند. این می­تواند به تازه­واردان کمک کند مناطقی از کانادا را تجربه کنند که ممکن است چیزی در مورد آن ندانند و نیز در مورد روش کلی زندگی در جوامع مختلف کانادا بیاموزند.

در ارتباط ماندن با دوستان و خانواده در کشور مادر

در حالی که برای مهاجران بسیار مهم است که محیط جدید خود را بپذیرند، در عین حال مهم است که تازه­واردان به کانادا ارتباط خود را با دوستان و خانواده خود در کشور خود به طور کامل از دست ندهند. قدرت رسانه­های اجتماعی برقراری ارتباط با دوستان و خانواده در کشور مادر را آسان­تر و در دسترس­تر از همیشه کرده­ است.

علاوه بر ابزارهای ویدئو کنفرانس سنتی مانند اسکایپ و زوم، پلتفرم­های رسانه­های اجتماعی مانند واتساپ، تلگرام، فیس­بوک مسنجر و اینستاگرام طیف وسیعی از گزینه­های ارتباط بین­المللی ارزان را ارائه می­دهند. از پیام‌رسانی رایگان گرفته تا تماس صوتی و تصویری، این پلت‌فرم‌ها راهی آسان‌تر را برای تازه‌واردانان کانادا فراهم می‌کنند تا با کسانی که در خانه هستند بدون توجه به اینکه در کجای دنیا هستند در ارتباط باشند. علاوه بر این، بسیاری از رسانه‌های اجتماعی به کاربران امکان می‌دهند به‌روزرسانی‌هاو عکس‌های خود را به اشتراک بگذارند و راه دیگری برای ارتباط با زندگی تازه­وارد در کانادا را در اختیار خانواده و دوستان قرار می‌دهند.