Skip to content
چگونه می‌توان از پاکستان به کانادا مهاجرت  کرد مروری بر مهاجرت کلاس اقتصادی برای پاکستانی‌هایی که می‌خواهند به کانادا نقل مکان کنند

تاریخ انتشار

بسته به شرایط شما در پاکستان، تعدادی راه برای نقل مکان به کانادا وجود دارد.

پاکستان یکی از منابع اصلی مهاجران به کاناداست. در 2021، بیش از 8400 شهروند پاکستان به کانادا نقل مکان کردند و پاکستان را به دهمین کشور در لیست کشورهای منابع مهاجر تبدیل کردند. همچنین جزو 20 کشور منبع دانش‌آموزان بین‌المللی است-حدود 3400 نفر در 2021 به کانادا آمدند. در2020، پاکستان چهارمین کشور پیشرو در شهروندی متقاضیان اکسپرس اینتری مدعو بود.

همچنین، آخرین اطلاعات سرشماری موجود آشکار میکند که حدود 202000 کانادایی با اصل و نسب پاکستانی وجود دارد. بیشترین جمعیت مهاجران پاکستان در انتاریو زندگی می‌کنند، بخصوص تورنتو، میسیساگا و میلتون. همچنین نوار غربی، ونکوور جامعه بزرگی از پاکستانی‌ها را داد.

قرار بر این است تا در این مقاله بر مهاجرت اقتصادی به کانادا تمرکز کنیم. مهاجرت اقتصادی مربوط به افرادیست که قابلیتشان برای ایجاد کسب و کار در بازار کار کانادا توسط دولت تشخیص داده شده باشد. اگر اعضای خانواده مثل همسر یا شریک زندگی داشته باشید ممکن است شما واجد شرایط مهاجرت کلاس خانوادگی باشید. اگر به دلایل امنیتی به کانادا می‌آیید ممکن است واجد شرایط پناهندگی باشید.

بهترین روش مهاجرت به کانادا کاملاً بستگی به اهدافتان دارد. بیش از 100 مسیر مهاجرت اقتصادی وجود هستند. انتخاب یکی از آنها مثل پیدا کردن کلیدِ یک قفل است. ما بر تعدادی از محبوب‌ترین راه‌های اقامت دائم و تعدادی از گزینه‌‌های اقامت موقت که به شما کمک میکند به کانادا بیایید و مهاجرت موفقیت‌آمیزی داشته باشید، تمرکز میکنیم.

اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری یک سیستم مدیریت درخواست‌های حکومت فدرال برای برنامه‌های مهاجرت ماهر فدرال و بعضی برنامه‌های  نامزدی استانی(PNP) است. در واقع یک معدن آنلاین از درخواست‌های مهاجرت وجود دارد که گاهاً به آن مجموعه اکسپریس اینتری( Express Entry Pool) می‌گویند.

برای داشتن پروفایل در سیستم اکسپرس اینتری باید برای یکی از برنامه‌های ماهر فدرال واجد شرایط باشید: برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP)، کلاس تجربه کانادایی(CEC) و برنامه نیروی ماهر فردال(FSTP). داشتن صلاحیت برای این برنامه‌ها، شما را برای اکسپرس اینتری همسو با PNP هم واجد شرایط میکند. برای واجد شرایط بودن لازم نیست در کانادا باشید یا پیشنهاد کار کانادایی داشته باشید.

وقتی پروفایلتان را ارائه می‌دهید به شما در سیستم جامع رتبه‎بندی(CRS) یک امتیاز از 600 می‌دهند. امتیاز شما بر اساس عواملی مثل تحصیلات، سن، تسلط به زبان انگلیسی یا فرانسوی و تجربه در مهارتی تعیین می‌شود.(توجه “مهارت” یک نقش تعیین شده توسط سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل(NOC) است). درصورتیکه شما از طریق PNP یک نامزدی استانی دریافت کنید هم 600 امتیاز اضافه خواهید گرفت. بیشترین امتیازی که نامزدان اکسپرس اینتری می‌توانند اخذ کنند، 1200 است.

نمایش خبر  کانادا هزینه های جدید مهاجرت را برای سال 2022 اعلام می کند هزینه های کانادا اغلب ارزان‌تر از کشورهایی با سیستم های مهاجرتی مشابه مانند استرالیا، نیوزیلند، بریتانیا و ایالات متحده است.

هر دو هفته یکبار، دپارتمان مهاجرت کانادا-اداره مهاجرت،پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC)- دعوت‌نامه صادر می‌کند و از کاندیداهای اکسپرس اینتری دعوت میکند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. در زمان این قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری، کاندیداهای با امتیاز بالا دعوت‌نامه درخواست(ITA) دریافت می‌کنند و 60 روز زمان دارند تا با یک درخواست کامل مهاجرت به کانادا پاسخ دهند. این آخرین قدم قبل از تصمیم‌گیری افسر مهاجرت درباره درخواست اقامت دائم از طریق اکسپرس اینتریست.

برنامه نامزدی استانی

یکی دیگر از مسیرهای مهاجرتِ محبوب، PNP است که به افرادی که بتوانند اولویت‌های نیاز بازار کار منطقه‌ای را برطرف کنند، مسیرهای اقامت دائم پیشنهاد می‌دهد.

PNP به استان‌های کانادا این اجازه را می‌دهد تا برنامه مهاجرت خود را طراحی کنند. آن‌ها طوری تنظیم شده‌اند که بتوانند نیازهای استان‌ها و قلمروهای کانادا را برطرف کنند. تقریباً تمامِ استان‌ها و قلمروهای کانادا بجز نوناووت و کبک در این برنامه مشارکت دارند. در عوض، استان کبک برنامه مهاجرت مخصوص بخود را اجرا می‌کند.

دو نوع PNP وجود دارد: برنامه‌های “پیشرفته” که همسو با اکسپرس اینتری هستند و برنامه‌های “پایه” که مستقلاً توسط استان‌ها اداره می‌شوند.

برنامه‌های پیشرفته داخل مجموعه اکسپرس اینتری قرار دارند. اگر شما از طریق یکی از PNPها نامزدی استانی دریافت کنید، 600 امتیاز CRS به کل امتیازتان اضافه می‌شود. این امتیاز شما را به بالای مجموعه می‌برد و به شما برای دریافت دعوت‌نامه درخواست اقامت دائم در قرعه‌کشی اکسپرس اینتری بعدی اولویت می‌دهد.

PNP پایه می‌تواند گزینه‌ای برای افرادی که واجد شرایط اکسپرس اینتری نیستند، باشد. برای مهاجرت از طریق PNP پایه، شما به استان درخواست می‌دهید و اگر واجد شرایط باشید نامزدی دریافت می‌کنید. با در دست داشتن مدرکتان می‌توانید برای اقامت دائم به حکومت فدرال درخواست دهید.

سایر برنامه‌های مهاجرت فدرال

کانادا تعداد دیگری هم برنامه‎ مهاجرت که برای نیازهای بازار کار کشور طراحی شده‌اند، دارد. اگر تمایل دارید که به یکی از چهار استان آتلانتیک درکرانه شرقی کانادا مهاجرت کنید، برنامه مهاجرت آتلانتیک (AIP) می‌تواند برای شما مناسب باشد. کارفرمایان معین از استان‌های نیوفاندلند و لابرادور، جزیره پرنس ادوارد، نوا اسکوشیا و نیوبرانسویک می‌توانند از این برنامه کارکنان خارجی استخدام کنند. هریک از کارکنان، برنامه استقرار بخصوصشان را در جامعه جدیدشان دریافت می‌کنند.

همچنین گزینه‌های مهاجرت برای پرستاران، کارکنان صنایع کشاورزی و افرادی که تمایل دارند به مناطق شمالی و روستایی کانادا مهاجرت کنند، وجود دارد.

گزینه‌های اقامت موقت

شما می‌توانید با بازدید از کانادا، تحصیل یا کار در آن اقامت موقت اخذ کنید. تحصیل و تجربه کار در کانادا می‌تواند راه را برای گزینه‌های مهاجرت بیشتری باز کند. تحقیقات نشان داده است که مهاجرانی که قبل از مهاجرت تجربه حرفه‌ای در کانادا داشته‌اند، درآمد و اشتغال بیشتری دارند.

نمایش خبر  در نتایج PNP این هفته ، بریتیش کلمبیا ، آلبرتا ، کبک ، مانیتوبا و PEI نامزدهایی را دعوت می کنند

تحصیل در کانادا

کانادا یکی مقاصد پیشرو برای دانشجویان بین‌المللی است و از 600000 دانشجو از سراسر جهان میزبانی می‌کند. دانش‌آموزان بین‌المللی بنا به دلایلی جذب تحصیل در کانادا می‌شوند.این دلایل عبارتند از کیفیت بالای آموزش؛ فرصت کار در سال تحصیلی، در تعطیلات و بعد از فارغ‌التحصیلی؛ و همچنین راه‌های اقامت دائم که به روی دانشجویان بین‌المللی باز است.

بیش از 1500 مؤسسه آموزشی معین که دانشجویان بین‌المللی را می‌پذیرند وجود دارد. فارغ‌التحصیلان این مؤسسات می‌توانند برای مجوز کار باز اقدام کنند و تا سه سال پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا بمانند.

برای تحصیل در کانادا باید در درجه اول در یک مدرسه کانادایی پذیرش شوید. به محض دریافت نامه پذیرشتان، می‌توانید برای مجوز تحصیل درخواست دهید.

پس از فارغ‌التحصیلی، دانشجویان بین‌المللی می‌توانند تا سه سال(بسته به طول زمان برنامه تحصیلشان) تحت عنوان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی(PGWP) در کانادا بمانند. درصورتیکه دانشجویان بین‌المللی برای هشت ماه بصورت تمام‌وقت تحصیل کرده باشند، واجد شرایط هستند. افرادی که از بهار2020 تا اوت 2022 بصورت آنلاین تحصیل کرده باشند هم می‌توانند از این زمان برای صلاحیت PGWP استقاده کنند.

جریان مستقیم دانشجویی

دانشجویان پاکستانی که دوست دارند در کانادا تحصیل کنند ممکن است بتوانند سریعتر از طریق جریان مستقیم دانشجویی(SDS) مجوز تحصیل دریافت کنند.

کانادا قصد دارد در 20 روز به تمام درخواست‌های مجوز تحصیل SDS رسیدگی کند.

برای ارائه درخواست مجوز تحصیل کانادایی از طریق SDS، باید:

  • یک کپی از نامه پذیرشتان از یک مؤسسه آموزشی معتبر کانادایی ارائه دهید؛
  • یک تأییدیه از مدارکتان برای آزمایش پزشکی پیش‌رو ارائه دهید؛
  • ثابت کنید که یک گواهی سرمایه‎گذاری تضمین‌شده(GIC) به مبلغ 10000$ دارید؛
  • ثابت کنید که هزینه‌های آموزش سال اول پرداخت شده است؛
  • نشان دهید که در یک دبیرستان کانادایی تحصیلاتتان را تکمیل کرده‌اید یا مدارک آزمون زبان ارائه دهید که نشان دهد برای انگلیسی آیلتس 6 و یا برای فرانسوی NCLC با نمره 7 دارید؛ و
  • درخواست را در یک مرکز درخواست ویزا(VAC) ارائه دهید.

اگر شما تأیید شوید، یک معرفی‌نامه و یک ویزای اقامت موقت برای آمدن به کانادا دریافت می‌کنید. سپس باید آن را هنگام رسیدن به کانادا به یک افسر ویزا ارائه دهید.

شهروندان پاکستانی در زمان درخواست مجوز تحصیل از طریق برنامه SDS، نباید ساکن کشور دیگری باشند.

مجوز کار کانادایی

معمولاً برای کار در کانادا، احتیاج به مجوز کار دارید. افراد خاصی که برای کار به کانادا می‌آیند اما وارد بازار کار نمی‌شوند، می‌توانند واجد شرایط کار بدون مجوز باشند، اما این‌ها شرایط ویژه‌ای هستند.

نمایش خبر  کانادایی ها در سال2021 بیشترین حمایت را از همسران این 10 کشور داشتند

مجوزهای کار کانادایی به دو دسته گسترده تقسیم می‌شوند: برنامه کارکنان خارجی موقت(TFWP) و برنامه جابه‌جایی بین‌المللی(IMP). تفاوت اصلی از نظر کارکنان این است که TFWP احتیاج به ارزیابی تأثیر بازار کار(LMIA) دارد درحالیکه مجوزهای کار IMP اینگونه نیستند. تکمیل LMIA وظیفه کارفرماست و به دولت نشان می‌دهد که استخدام یک فرد خارجی تأثیر خنثی یا مثبتی بر بازار کار کانادا دارد. مجوزهای کار IMP احتیاجی به LMIA ندارند زیرا کاری که کارمندان می‌کنند مزیت بزرگی برای کشور به همراه دارد و یا بخشی از یک توافق دوطرفه بین کانادا و کشوری دیگر است.

یک مثال مجوز کار معاف از LMIA، جابه‌جایی درون‌شرکتی افرادی که در شرکت‌های بین‌المللی کار می‌کنند، است. برای برنامه کارکنان خارجی موقت، جریان استعداد جهانی می‌تواند یک مثال باشد.

جابه‌جایی درون‌شرکتی

جابه‌جایی درون‌شرکتی می‌تواند یک گزینه برای شرکت‌هایی باشد که در کانادا و پاکستان هستند. مدیران، رهبران، و کارکنان با دانش خاصی که برای شرکت‌های چندملیتی کار می‌کنند می‌توانند از پاکستان نقل مکان کنند تا در یک شرکت مادر، شعبه، زیرمجموعه یا شرکت وابسته در کانادا کار کنند.

مجوزهای کار ICT در ابتدا یک سال اعتبار دارند و می‌توانند تمدید شوند. هم شرکت و هم فرد جابه‌جا شده باید معیارهایی داشته باشند تا واجد شرایط ICT شوند. برای مثال، کارکنان باید دائماً در شرکتی که قصد جابه‌جایی‌شان را دارد مشغول به کار باشند(از طریق فیش حقوقی یا ارتباط). این اشتغال باید در یک سِمَت تمام‌وقت مشابه برای حداقل یک سال از بازه زمانی سه ساله پیش ار درخواست اولیه باشد. شرکت هم باید در حال فعالیت در کانادا باشد.

معیارهای جداگانه‌ای برای استارت‌آپ‌ها وجود دارد. برای مثال، استارت‌آپ‌ها باید نشان دهند که شرکت می‌تواند از هزینه‌های اجرای استارت‌آپ، پشتیبانی مالی کند و علاوه بر سایر معیارها می‌تواند کارمندان را تأمین کند.

جریان استعداد جهانی

کارکنان تکنولوژی می‌توانند واجد شرایط فرایند مجوز کار دو هفته‌ای از طریق جریان استعداد جهانی باشند. برای واجد شرایط بودن کارکنان یا باید توسط یک کارفرمای کانادایی که دارای شریک معرف معتبر است استخدام شده باشند یا قصد کار در یک شغل تکنولوژی موردتقاضا را داشته باشند.

مشاغل تکنولوژی واجد شرایط عبارتند از مدیران سیستم‌های اطلاعات کامپیوتر، مهندسان کامپیوتر، ریاضی‌دانان، تحلیل‌گران و مشاوران سیستم‌های اطلاعات و… .

نتیجه‌گیری

در 2022 کانادا قصد دارد از 431645 جدیدالورود خوشامدگویی کند. طبق برنامه مهاجرت 2022-2024 این عدد در سه سال آینده بالا می‌رود. در کانادا، مهاجرت یک مزیت برای اقتصاد، رشد جمعیت و هویت کانادا به عنوان یک جامعه چندفرهنگی است.