Skip to content
وضعیت زنان مهاجر در نیروی کار کانادا چگونه است؟

تاریخ انتشار

کانادا همچنان در تلاش است تا شکاف دستمزد را کاهش دهد و کیفیت کار زنان مهاجر را بهبود بخشد.

هر ساله در هشتم مارس روز جهانی زن به عنوان به رسمیت شناختن جهانی از کمک های زنان در محل کار، کارهایی که در خانه انجام می دهند و همچنین مشارکت های فرهنگی و اجتماعی آنها برگزار می شود. این روز همچنین روزی برای آگاهی بخشی به بسیاری از مبارزات جاری زنان در سطح جهان می باشد.

کانادا به عنوان یک کشور مترقی با قوانین قوی حقوق بشر و تعهد به برابری برای همه شهرت دارد. به طور کلی، زنان در کانادا از حقوق و آزادی‌های مشابه مردان برخوردارند، اما هنوز شکاف‌های قابل توجهی در نحوه حضور زنان، به‌ویژه زنان تازه‌وارد، در نیروی کار کانادا وجود دارد.

زنان شاغل مهاجر در کانادا

داده های آماری کانادا از سال 2022 نشان می دهد که 4200630 زن مهاجر در بازار کار وجود دارد. از این تعداد، 2.9 میلیون اقلیت قابل مشاهده و 1.3 میلیون نفر غیرقابل مشاهده بودند. به طور کلی، مهاجران مسئول تقریباً 100 درصد رشد نیروی کار کانادا و 75 درصد رشد جمعیت کانادا هستند.

طبق آمار کانادا، نرخ مشارکت زنان در نیروی کار ملی 83 درصد است. این نشان دهنده افزایش بیش از 30 درصدی نسبت به سال 1976 است که تنها نیمی از زنان در کانادا در خارج از خانه کار می کردند. نرخ مشارکت مردان در بازار کار در حال حاضر 91.5 درصد است.

داده های نظرسنجی نیروی کار از ژانویه تا ژوئن 2021 نشان می دهد که شکاف بیکاری قابل توجهی بین زنان مهاجر اخیر و زنان متولد کانادا وجود دارد (15.2٪ در مقابل 8.0٪). علاوه بر این، در میان زنان مهاجر شاغل، به‌ویژه زنان نژادپرستانه، بخش‌هایی که در آن شاغل هستند تمایل به پرداخت نسبتاً پایین‌تری دارند.

نمایش خبر  استان‌های انتاریو، کلمبیا البریتیش، کبک، نیوبرانزویک و آلبرتا برای مهاجرت استانی دعوت نامه صادر می کنند.

سال گذشته، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) گزارش داد که زنان تازه وارد نژادپرستانه در بخش های کم دستمزد، مانند خدمات اقامتی و غذایی یا مهمان نوازی بیش از حد حضور دارند. این صنایع به شدت تحت تاثیر زیان بازار کار در طول COVID-19 قرار گرفتند. بسیاری از زنان تازه وارد کار خود را در کانادا در این صنایع آغاز کردند و برخی از چشمگیرترین کاهش دستمزد را تجربه کردند. بین سال‌های 2019 تا 2020، متوسط دستمزد ورودی زنان مهاجر 11.1 درصد کاهش یافت و از 26100 دلار به 23200 دلار رسید.

علاوه بر این، یک مطالعه اخیر در مورد نقش زنان مهاجر در مناصب اجرایی نشان داد که از هر چهار مدیر اجرایی حدود یک نفر زن هستند و از این میان، تقریباً از هر هفت نفر یک نفر زن مهاجر هستند. این مطالعه همچنین نشان داد که در میان زنان مهاجر اجرایی، چهار برابر بیشتر احتمال دارد که این زن در ایالات متحده یا بریتانیا متولد شده باشد.

در میان مدیران مهاجر و متولد کانادا، زنان مهاجر کمترین درآمد شغلی متوسط را با 241900 دلار به دست آوردند و با 29 درصد با بیشترین شکاف جنسیتی مواجه شدند.

اکثر زنان مهاجر از طریق حمایت مالی خانواده وارد کانادا می شوند

در سال 2022، 1،215،200 زن مهاجر به عنوان متقاضی ثانویه در یک برنامه مهاجرت اقتصادی وارد کانادا شدند، به این معنی که آنها همسر، شریک زندگی یا تحت تکفل فردی بودند که برای مهاجرت به کانادا از طریق برنامه مهاجرت اقتصادی اقدام کرده بود. ۱٬۱۹۴٬۶۸۵ نفر دیگر از طریق حمایت مالی کلاس خانواده وارد شدند.

نمایش خبر  "چرا مجوز تحصیل یا کار شما ممکن است تنها برای بخشی از برنامه یا قرارداد کاری شما معتبر باشد

از مجموع متقاضیان اصلی اقتصادی که در سال گذشته در کانادا پذیرفته شدند، 620885 نفر زن بودند. برنامه های مهاجرت اقتصادی کاندیداهایی را هدف قرار می دهد که دارای مهارت ها و تجربه های مورد نیاز هستند که به آنها امکان می دهد به راحتی ادغام شوند و به اقتصاد کمک کنند. در مقابل، بیش از 930000 مرد از طریق یکی از این برنامه ها پذیرش گرفتند.

داده ها نشان می دهد که 66 درصد از زنان مهاجری که متاهل هستند یا در روابط قانونی مشترک هستند (بنابراین بیشتر احتمال دارد که از طریق برنامه های حمایت از کلاس خانواده مهاجرت کرده اند) به احتمال زیاد به طور تمام در مقایسه با 70 درصد از زنان متولد کانادا وقت کار کنند،.

شکاف پرداختی برای زنان در کانادا

زنان کانادایی از زمان جنگ جهانی اول، بیش از 100 سال پیش، در نیروی کار کانادا فعال بوده اند، اما هنوز بین درآمد آنها و همکاران مردشان فاصله وجود دارد. بنیاد زنان کانادا گزارش می دهد که به طور متوسط زنان در کانادا به ازای هر دلاری که یک مرد به دست می آورند 89 سنت درآمد دارند. این شکاف بین مهاجران جدید و زنان متولد کانادا را در نظر نمی گیرد.

داده های آماری کانادا از سال 2019 گزارش داد که زنان مهاجر جدید و تازه وارد بیش از 20 درصد کمتر از زنان متولد کانادا درآمد هفتگی داشتند. این شکاف برای مهاجران بلندمدت تا حدودی به 4.7 درصد کاهش یافت.

داده‌های سرشماری 2021 نشان می‌دهد که زمانی که گروه درآمدی بالاتر از 60000 دلار در سال باشد، تعداد دریافت‌کنندگان درآمد در میان زنان به‌طور چشمگیری کاهش می‌یابد و در مردان افزایش می‌یابد. به عنوان مثال، 1،109،610 مرد و 487،185 زن گزارش می دهند که درآمد فردی بیش از 100،000 دلار پس از کسر مالیات در کانادا دارند.

نمایش خبر  کانادا ۸۶ میلیون دلار برای تشخیص مدارک بهداشتی خارجی سرمایه گذاری می‌کند

تلاش کانادا برای کاهش فاصله

در آگوست 2021، دولت فدرال قانون حقوق و دستمزد را برای کاهش شکاف دستمزد و تضمین غرامت عادلانه برای زنان اجرا کرد. با این حال، این فقط برای زنانی اعمال می شود که در محیط های کاری تحت نظارت فدرال استخدام می شوند.

برخی از استان ها قوانینی دارند که هدف آن تضمین دستمزد برابر برای زنان است. به عنوان مثال، تبعیض پرداختی بر اساس جنسیت توسط قوانین حقوق بشر در بریتیش کلمبیا، آلبرتا، انتاریو، ساسکاچوان ممنوع است. علاوه بر این، دستمزد برابر برای کار مشابه ، الزام قانون استانداردهای استخدامی در انتاریو، مانیتوبا، ساسکاچوان، یوکان، نیوفاندلند و مناطق شمال غربی است.

در پاسخ به کاهش درآمد در میان زنان مهاجر نژادپرستانه، دولت اخیراً نزدیک به 6 میلیون دلار بودجه اضافی برای برنامه‌های تحت برنامه آزمایشی زنان تازه‌وارد نژادی شده متعهد شده است. شرکت کنندگان در پایلوت به خدمات تسویه حساب دسترسی دارند که به توسعه مهارت های نرم برای کمک به آنها در یافتن شغل، مانند ایجاد رزومه کمک می کند. با این حال، بخش عمده ای از بودجه صرف پروژه هایی برای کمک به طرح های پیشگیری از خشونت مبتنی بر جنسیت می شود.