Skip to content
مطالعه: تعداد کمتری از مهاجران اخیر به دنبال اخذ شهروندی کانادا هستند

تاریخ انتشار

یک مطالعه اخیر توسط آمار کانادا نشان داده است که تعداد کمتری از مهاجران اخیر در کانادا به دنبال اخذ شهروندی کانادا هستند نسبت به بیش از 20 سال پیش.

این مطالعه، که به صورت طولی به داده ها از سال 1996 تا 2021 نگاه می کند، نشان داد که تقریباً 30 درصد کاهش در نرخ شهروندی در میان مهاجران اخیر وجود دارد، که بیشترین کاهش آن در 10 سال گذشته رخ داده است.

توجه: عبارت “مهاجران” توسط آمار کانادا برای نشان دادن کسانی که مقام دائمی کانادا (PR) را دریافت کرده اند، استفاده می شود.

یافته های این مطالعه چه بودند؟

این مطالعه یافت که نرخ اخذ شهروندی در میان مهاجران اخیر (کسانی که در کانادا برای 5، 10 یا 15 سال هستند) از سال 1996 (که 75.4 درصد از مهاجران به دنبال اخذ شهروندی بودند) کاهش یافته است. در سال 2021، این نرخ به 45.7 درصد از مهاجران کاهش یافت – با بیشترین کاهش در این نرخ بین سال های 2016 و 2021 رخ داد.

این مطالعه همچنین برخی اختلافات در این نرخ های اخذ شهروندی بین گروه های مختلف مهاجران اخیر را یافت. به عنوان مثال، مهاجران اخیر با سطح درآمد بالاتر (بین 50,000 – 100,000 دلار کانادا) 14 درصد احتمال بیشتری برای اخذ شهروندی داشتند نسبت به کسانی که درآمد کمتری داشتند (کمتر از 10,000 دلار کانادا). این روند همچنین نشان داد که مهاجران اخیر چقدر بیشتر تحصیل کرده اند – در میان کسانی که دیپلم دبیرستان به عنوان بالاترین سطح تحصیلات خود داشتند، 30.4 درصد شهروندی را اخذ کردند، در مقایسه با 51.8 درصد اخذ شهروندی در میان کسانی که یک مدرک دانشگاهی داشتند.

نمایش خبر  نرخ بیکاری در کانادا به مقدار بی‌سابقه 5.2% کاهش یافت

علاوه بر این، اختلافات می تواند در میان کسانی با توانایی زبان بیشتر مشاهده شود. به عنوان مثال، کسانی که نه زبان انگلیسی و نه فرانسوی را به عنوان زبان مادری خود داشتند، فقط 19.7 درصد از شهروندی را اخذ کردند، در مقایسه با کسانی که یا زبان انگلیسی یا فرانسوی را به عنوان زبان مادری خود داشتند – که نرخ اخذ 49.8 درصد داشتند.

در نهایت، اختلافات همچنین می تواند با توجه به کشور مبدا مهاجر مشاهده شود. بزرگترین کاهش اخیر در نرخ های شهروندی می تواند در میان مهاجران از شرق (-58 درصد) و جنوب شرقی آسیا (-40.7 درصد) مشاهده شود. این ها را مهاجران از غرب آسیا (-29.3 درصد)، اروپای شرقی (-28.9 درصد) و آمریکای مرکزی (-28.2 درصد) دنبال می کردند.

چند دلیل برای این کاهش چیست؟

برخی از عواملی که می تواند در اطراف آنها اختلافات مشاهده شود (تحصیلات، توانایی زبان، تجربه کار کانادا (که با درآمد نشان داده می شود) همچنین با عواملی که توسط سیستم رتبه بندی جامع کانادا (CRS) مورد تقدیر قرار می گیرد، مطابقت دارد. این ممکن است نشان دهد که سازگاری بیشتر با زندگی کانادایی می تواند بر نرخ شهروندی در میان مهاجران اخیر تأثیر بگذارد.

این مطالعه همچنین برخی دلایل را نقل می کند که ممکن است بتواند این کاهش را توضیح دهد. فشار بیشترین جهانی بود بیماری کووید-19، که این مطالعه پیشنهاد می کند ممکن است تا 40 درصد از کاهش نرخ شهروندی بین سال های 2016 و 2021 را تشکیل دهد. در حالی که این انتساب نشان می دهد که بیشترین کاهش در اخذ شهروندی در این دوره پنج ساله است، به نظر می رسد که احتمال دارد بیماری کووید-19 تأثیر تشدید کننده ای بر نرخ های شهروندی داشته باشد.

نمایش خبر  کانادا با پذیرش ۴۰۱۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ رکورد تمام ادوار مهاجرت را شکست

علاوه بر این، این مطالعه چندین تغییر سیاست بین سال های 2006 و 2016 را نقل می کند که ممکن است بر نرخ های اخذ تأثیر گذاشته باشد، از جمله افزایش دانش عمومی متقاضیان درباره کانادا از طریق آزمون های شهروندی، نیاز به شواهدی از دانش فرانسوی و انگلیسی برای مقیمین دائمی، و افزایش هزینه های درخواست شهروندی.

در آخر، این مطالعه نشان می دهد که کاهش سریع در نرخ های شهروندی در میان کسانی که از جنوب شرقی و شرق آسیا هستند، نشان می دهد که رویدادهای بین المللی محلی در این مناطق ممکن است نقش قابل توجهی در توضیح کاهش شهروندی داشته باشد.

آیا این به این معنی است که کانادا باید نگران باشد؟ در حالی که نرخ اخذ شهروندی در میان مهاجران اخیر نشان دهنده یک روند کاهش قابل توجه است، کانادا هنوز یکی از بالاترین نرخ های کلی شهروندی مهاجر در هر کشور غربی را به خود اختصاص می دهد. در سال 2021، این نرخ در 81.7٪ ایستاد، که نشان می دهد بیشتر مهاجران در کانادا تصمیم به دنبال کردن شهروندی گرفته اند.

علاوه بر این، بسیاری از تازه واردان هنوز هم به کانادا (به خصوص اقتصادی) به عنوان مقیمین دائمی منافع می بخشند، با این حال بخشی از این مهاجران تصمیم به عدم دنبال کردن شهروندی برای حفظ روابط با کشور مبدأ خود گرفته اند. بسیاری از کشورهای منبع برای مهاجران (برای مثال هند) اجازه دو شهروندی را نمی دهند، به این معنی که برخی از مهاجران باید بین گذرنامه قدیمی و جدید خود انتخاب کنند. در حالی که مقیمین دائمی تجربه بسیاری از منافع مشابه با شهروندان را دارند، آنها نمی توانند رای دهند، نه می توانند در کانادا مقام سیاسی را اشغال کنند.

نمایش خبر  وزرای مهاجرت کانادا اهداف مهم را به روزرسانی می‌کنند

با این حال، روند کاهش اخیر در اخذ شهروندی ممکن است نگرانی برای دولت را نشان دهد، به خصوص بسته به اینکه چقدر چنین روندی ادامه دارد.