Skip to content
رانندگان اتوبوس و کامیون  واجد شرایط اکسپرس اینتری شدند

تاریخ انتشار

این اقدام، به عنوان بخشی از تلاش کانادا برای کاهش کمبود راننده در صنایع اتوبوسرانی و حمل و نقل در سراسر کشور انجام می شود.

در 16 نوامبر 2022، اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) از سیستم طبقه بندی مشاغل ملی (NOC 2016) خود به نسخه به روز شده NOC 2021 تغییر یافت.

IRCC ، در بخشی از این نسخه بروز شده ،  16 شغل جدید را واجد شرایط اکسپرس اینتری کرد.

از میان مشاغل اضافه شده، رانندگان کامیون حمل و نقل و رانندگان اتوبوس ، دو شغلی هستندکه کانادا با کمبود شدید نیروی کار ،  در سراسر کشور روبرو است.

کمبود راننده اتوبوس مدرسه در کانادا

کانادا مدت‌هاست که در صنعت اتوبوسرانی، در چندین بخش از کشور، با کمبود رانندگان اتوبوس مدرسه دست و پنجه نرم می‌کند. دولت و بسیاری از خانواده ها  در سراسر کانادا برای یافتن وسایل نقلیه برای دانش‌آموزان با مشکل مواجه هستند.  علت  آن می تواند به دلیل عواملی چون دستمزدهای پایین و ” بازنشستگی پیش از موعد در طول شیوع بیماری کرونا ”  رانندگان باشد.

به عنوان مثال، کمبودهای شغلی در این صنعت منجر به لغو  همایش ها و مناسبت های خاص برای دانش آموزان در سراسر کانادا شده است، همایش هایی مثل گردهمایی 8000 دانش آموز که توسط یکی از هیئت مدرسه کاتولیک در لندن،  استان انتاریو در اکتبر گذشته برگزار شد.

همچنین در اکتبر 2022، گلوبال نیوز گزارش داد که کمبود راننده اتوبوس مدرسه در مونترال باعث لغو چندین مسیر اتوبوس شد، نتیجه ای مشابه آنچه در هفته اول سال 2023 برای شهر یلونایف رخ داد.

نمایش خبر  کانادا؛ پایان دادن به واکسن برای مسافران داخلی، و کارگران حمل و نقل

حمل و نقل با اتوبوس مدرسه برای بسیاری از کودکان در سراسر کشور حیاتی است، زیرا اداره حمل و نقل کانادا در جولای 2022 تخمین زده است که 2.2 میلیون کودک در این کشور “هر روز به مدرسه ” با اتوبوس رفت و آمد می کنند.”

 بنابراین، کمبود نیروی کار در این صنعت می تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی بسیاری از جوانان کانادایی داشته باشد که برای رفت و آمد روزانه به مدرسه ،  متکی به  این روش های حمل و نقل  هستند.

کمبود راننده کامیون در کانادا

صنعت رانندگی کامیون برای پیشرفت زنجیره تامین ملی در سراسر کانادا، بسیار ضروری است.   طبق آمار رسمی ،در سه ماهه دوم سال 2021، 18000 موقعیت شغلی خالی در این صنعت گزارش داشته  است،  که این تعداد در سه ماهه دوم 2022 به 20110 رسیده است . به گفته  TruckingHRکانادا ، وجود اختلال در حمل و نقل و کمبود نیروی کار، تاثیر قابل توجهی روی اقتصاد ملی کانادا خواهد گذاشت.

TruckingHR  کانادا تخمین می زند که سالانه بیش از 34000 راننده کامیون ، صنعت را ترک می کنند که علت آن می تواند تا حدودی به دلیل مسائلی چون”نگرانی در مورد مسائل ایمنی  و هزینه های بالای آموزش اولیه” و  عدم تعادل بین کار و زندگی و بازنشستگی پیش از موعد باشد.

در سه ماهه دوم سال 2022، نرخ  میزان شغل خالی در میان رانندگان کامیون حمل و نقل ، در صنعت حمل و نقل،  طبق (NOC 2021: 73300) برابر 9.1 درصد بود. در صورتی که  نرخ کمبود نیروی کار به همین روند افزایش یابد، اقتصاد کانادا را با مشکل بسیار جدی روبرو خواهد کرد.

نمایش خبر  چه کسی می تواند بدون مجوز کار در کانادا کار کند؟

تغییرات در اکسپرس اینتری با هدف کاهش کمبود نیروی کار در صنعت حمل و نقل

برای کاهش کمبود نیروی کار ذکر شده در بالا، IRCC از طریق اکسپرس اینتری ، مشاغل رانندگان کامیون های حمل و نقل و رانندگان اتوبوس را به لیست مشاغل واجد شرایط برای مهاجرت به کانادا اضافه کرده است.

دولت کانادا همچنان امیدوار است که  با گسترش واجد شرایط بودن اکسپرس اینتری، و نیز اجرای تغییراتی در اکسپرس اینتری همانند قرعه کشی های هدفمند، بتواند در آینده  ، اتباع خارجی بیشتری را وارد کانادا کند ، به ویژه کارگران ماهر و متخصصی که به سرعت  وبه  بهترین شکل  ممکن می توانند شکاف های نیروی کار در صنعت حمل و نقل  را  پر کنند.

نکته : قرعه‌کشی‌های هدفمند اکسپرس اینتری ، که احتمالا از سه ماهه دوم ۲۰۲۳ آغاز  می شود، IRCC از معیار های جدیدی برای برگزاری قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری استفاده خواهد کرد که  در این قرعه کشی امتیاز (CRS)  الویت کمی برای دعوت کاندیدا دارد و این بار کاندیداها ، به جای امتیاز کلی CRS بر اساس ویژگی های خاص دعوت می شوند. ویژگی هایی مانند مهارت  و توانایی های زبانی، سوابق تحصیلی یا تجربه کاری.

با نزدیک شدن کانادا به اجرای روش جدید، جزئیات بیشتر در مورد ویژگی های قرعه کشی هدفمند اکسپرس اینتری در دسترس قرار خواهد گرفت.

سایر گزینه های مهاجرت برای رانندگان کامیون و اتوبوس خارجی

اتباع خارجی که قصد ورود به کانادا را دارند ، به غیر از  اکسپرس اینتری، ، گزینه های متعددی برای  مهاجرت به کانادا در پیش رو دارند.

نمایش خبر  مهلت درخواست برای PGWP برای دانشجویان برنامه های کالج با توافق نامه مجوز برنامه عمومی-خصوصی تغییر کرده است

این گزینه‌ها شامل مسیرهایی مانند برنامه‌های نامزد استانی (PNPs) است که در 11 استان از مجموع 13 استان و منطقه کشور (به استثنای کبک و نوناووت)، و همچنین برنامه مهاجرت پایلوت آتلانتیک (AIP) و آزمایشی مهاجرت روستایی و شمالی  (RNIP) اجرا می‌شوند.

در هر منطقه‌ای که برنامه‌های فوق در آن اجرا می شود، در صورتی که دولت محلی آن  تشخیص دهد که کارگران ماهر خارجی  می توانند  به رفع شکاف‌های بازار کار محلی  کمک کنند،  اجازه دارد ، آن ها  را به‌طور گزینشی انتخاب و سپس پذیرش کند.

مطابق آن، در مورد رانندگی با اتوبوس ویا کامیون، اگر یک مهاجر بالقوه برای برنامه‌ای در خواست مهاجرت دهد که  این برنامه در منطقه‌ای اجرا می‌شود که شکاف نیروی کار در صنعت حمل و نقل یا اتوبوسرانی بسیار زیاد است ،  این شانس خوبی برای مهاجرت وی محسوب می شود. او می تواند به آن منطقه برود و به عنوان راننده اتوبوس یا کامیون در  آن محل کار کند.