Skip to content
چه کسی می تواند بدون مجوز کار در کانادا کار کند؟

تاریخ انتشار

در حالی که کارگران خارجی معمولاً برای اشتغال به کار نیاز به مجوز کار کانادایی دارند، استثناهایی وجود دارد.

شهروندان خارجی به طور فزاینده ای به کانادا جذب می شوند به دلیل فرصت های کاری متنوع و امیدبخش آن.

با برآورده کردن معیارهای واجد شرایط یکی از 22 گروه زیر، شهروندان خارجی می توانند فرصت های کاری را بدون مجوز کار در کانادا بررسی کنند.

ویریتور های تجاری

این گروه دسترسی را برای افرادی که در کسب و کار یا تجارت در کانادا درگیر هستند، ساده می کند، تا زمانی که وارد بازار کار کانادا نشوند. در حالی که زیرمجموعه های مختلفی در این طبقه بندی وجود دارد، تمام بازدیدکنندگان تجاری باید معیارهای زیر را برآورده کنند:

نباید قصد ورود به بازار کار کانادا وجود داشته باشد (کار پردرآمدی در کشور وجود نخواهد داشت) فعالیت کارگر در کانادا باید در مقیاس بین المللی باشد (تصور می شود که یک بازدیدکننده تجاری در فعالیت مرزی از نوعی مشغول به کار خواهد بود) برای بازدیدکنندگان تجاری در کانادا که برای یک کارفرمای خارجی کار می کنند، معیارهای زیر فرض می شوند:

منبع اصلی حقوق کارگر خارج از کانادا است محل اصلی اشتغال به کار خارج از کانادا قرار دارد سود کارفرما خارج از کانادا کسب می شود هنگام ورود به کانادا، افرادی که بازدید تجاری می کنند باید آماده ارائه مدارک به مقامات مهاجرتی باشند که وضعیت قصد شان در کشور را تأیید می کند. مدارک مورد نیاز بسته به شرایط خاص متفاوت خواهد بود. یک نامه حمایت از شرکت مادر یا یک نامه دعوت از شرکت کانادایی می تواند احتمالات پذیرفته شدن شما به عنوان یک بازدیدکننده تجاری را افزایش دهد.

نمایندگان خارجی و اعضای خانواده آنها

نمایندگان خارجی، همراه با کارکنان شخصی و اعضای خانواده آنها، واجد شرایط کار در کانادا بدون نیاز به مجوز کار هستند. برای واجد شرایط بودن این استثنا، نمایندگان خارجی باید اعتبار از وزارت امور خارجه و تجارت بین المللی (DFAIT) بدست آورند. این استثنا همچنین به نمایندگان دیپلماتیک اختصاص داده شده به دفاتر سازمان ملل متحد در کانادا گسترش می یابد.

برای اینکه اعضای خانواده نمایندگان خارجی بتوانند بدون مجوز کار کار کنند، آنها باید یک ‘نامه بدون اعتراض’ از دپارتمان پروتکل DFAIT بدست آورند.

کارکنان نظامی

کارکنان نظامی یا غیرنظامی که تحت قانون نیروهای بازدید کننده در کانادا مستقر هستند، مجاز به کار و تحصیل بدون نیاز به مجوز کار یا مجوز تحصیل هستند. این استثنا به خانواده های این افراد نیز گسترش می یابد.

علاوه بر این، کارکنان نظامی از نیاز به گذرنامه، ویزای مقیم موقت، و معاینات پزشکی شهروندان خارجی معاف هستند. با این حال، شهروندان و اعضای خانواده آنها هنوز ملزم به دریافت این اسناد هستند اگر لازم باشد.

نمایش خبر  برنامه والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در مقابل سوپر ویزا - تفاوت چیست؟

کارکنان دولت خارجی

کانادا در توافقاتی با سایر کشورها شرکت می کند که تسهیل تبادل بین المللی کارکنان دولت را فراهم می کند. این توافقات اجازه می دهند کارگران خارجی به کانادا بیایند و برای یک بخش یا آژانس در داخل دولت های فدرال یا استانی کار کنند. این افراد وابسته به یک ماموریت یا سازمان خارجی نیستند و اعتباری از وزارت امور خارجه و تجارت بین المللی (DFAIT) ندارند.

برای افسران سطح اجرایی که در چنین نقش هایی مشغول به کار هستند، قراردادی از کمیسیون خدمات عمومی کانادا (PSC) لازم است. با این حال، افسرانی که در زیر یک ظرفیت اجرایی کار می کنند نیازی به قرارداد ندارند، اگرچه وظایفی که بیش از سه ماه طول می کشد باید شامل یک نامه رسمی توافق بین افسر و کارفرمای کانادایی خود باشد.

اعضای خانواده افسرانی که تحت این استثنا هستند، معمولاً یک مجوز کار باز دریافت می کنند یا از نیاز به مجوز در حالی که در کانادا هستند معاف هستند.

افسران اجرایی قانون اجرایی دریایی مرزی آمریکا

بعضی از کشتی های اجرایی قانون که در سراسر مرزها فعالیت می کنند، توسط خدمه مشترک کانادایی و آمریکایی اداره می شوند. این پرسنل در هر دو طرف مرز آمریکا / کانادا فعالیت می کنند و هنگامی که در قلمرو کانادا هستند، اعضای خدمه آمریکایی مجاز هستند که مسئولیت های شغلی خود را بدون نیاز به دریافت مجوز کار اضافی انجام دهند.

افسران امنیتی در حال پرواز (IFSOs)

افسران امنیتی بین المللی پرواز خارجی (IFSOs) توسط دولت های خارجی استخدام می شوند تا امنیت هواپیماهای خارجی را تضمین کنند. با توجه به تعیین کننده آنها توسط یک دولت خارجی، آنها مجاز هستند که بدون مجوز کار در کانادا کار کنند، تا زمانی که مسئولیت های آنها محدود به ارائه امنیت در هواپیمای خارجی باشد.

با این حال، IFSOs از کشورهایی که برای ورود به کانادا نیاز به ویزای مقیم موقت (TRV) دارند باید این ویزا را برای انجام وظایف خود در فضای هوایی کانادا دریافت کنند.

اشتغال در داخل دانشگاه

یک دانشجو می تواند در داخل دانشگاه در موسسه آموزشی خود کار کند اگر دارای مجوز معتبر مطالعه باشد و دانشجوی تمام وقت در یکی از انواع مدارس زیر باشد:

یک موسسه آموزش عالی دولتی (یعنی کالج یا دانشگاه) یک collège d’enseignement général et professionnel (CEGEP) یک موسسه خصوصی سطح کالج در کبک یک موسسه خصوصی کانادایی مجاز به اعطای درجات یک دانشجو می تواند در طول مدت مجوز مطالعه خود در دانشگاه کار کند، اگر دانشجو در حال تحصیل تمام وقت باشد. حوزه اشتغال می تواند شامل مختلف کارهای استاندارد در داخل دانشگاه باشد.

افرادی که به عنوان دستیار تحقیق یا تدریس خارج از دانشگاه در قالب یک اعتبار تحقیق کار می کنند، می توانند به عنوان کارگران در داخل دانشگاه در نظر گرفته شوند. دانشجو همچنین باید تمام معیارهای اضافی زیر را برآورده کند:

نمایش خبر  کانادا هنوز بیش از یک میلیون شغل خالی دارد

توسط بخش آموزشی خود توصیه شود کاری که باید انجام شود باید توسط رئیس بخش یا عضو هیئت علمی مدیریت شود کار باید در یک موسسه تحقیق یا برنامه در یک بیمارستان وابسته یا مکان تحقیق دیگر انجام شود علاوه بر این، هنگامی که یک دانشجو مطالعات خود را به پایان رسانده و برای مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) درخواست کرده است، وی می تواند در حالی که منتظر PGWP است، تمام وقت کار کند تا زمانی که هنوز مجوز مطالعه معتبری دارد.

هنرمندان اجرا کننده

بسیاری از هنرمندان اجرا کننده خارجی می توانند بدون مجوز کار در کانادا کار کنند. با این حال، برخی از انواع اجرا کنندگان / اجراها نیاز به یک ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) و یک مجوز کار دارند.

مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) برخی از اجرا کنندگان رایج را که می توانند بدون مجوز کار وارد کانادا شوند، شرح داده است. برخی شامل:

گروه هایی که در بارها، پاب ها، رستوران ها و غیره اجرا می کنند. افراد و گروه های موسیقی و تئاتر مبتنی بر خارجی و خدمه ضروری آنها، که خارج از بارها و رستوران ها کار می کنند هنرمندان مهمان (که استخدام نشده اند) در یک گروه اجرایی کانادایی برای یک تعهد محدود به زمان افرادی که در یک رویداد خصوصی، مانند یک عروسی اجرا می کنند علاوه بر این، برخی از اجرا کنندگان ممکن است بدون مجوز کار در کانادا کار کنند تحت زیر مجموعه های مختلف. این شامل:

تولید کنندگان فیلم (بازدیدکنندگان تجاری) کاربران استودیو فیلم و ضبط (بازدیدکنندگان تجاری) افرادی که در برنامه های تلویزیونی و رادیویی کانادایی مهمان هستند (سخنرانان مهمان) ورزشکاران و اعضای تیم

هر دو ورزشکار حرفه ای و آماتور دارای گزینه ای برای آمدن به کانادا برای فعالیت های ورزشی فردی یا تیمی یا رویدادها هستند. به طور مشابه، مربیان خارجی، مربیان، و سایر اعضای ضروری تیم واجد شرایط هستند که به کانادا سفر کنند تا در این رویدادها شرکت کنند.

نمونه های ارائه شده توسط IRCC از افرادی که ممکن است تحت این استثنا واجد شرایط باشند عبارتند از:

بازیکنان آماتور در تیم های کانادایی صاحبان حیوانات خارجی که حیوانات خود را در یک نمایشگاه وارد می کنند جوکی هایی که اسب ها را از اصطبل های مبتنی بر خارجی مسابقه می دهند رانندگان ماشین مسابقه افرادی که در آزمایش های حرفه ای تیم حضور دارند اعضای تیم خارجی که در یک رقابت در کانادا شرکت می کنند خدمه یا اعضای حمایت تیم مربیان و مربیان تمام وقت یا بخشی از زمان همسران ورزشکاران حرفه ای واجد شرایط برای یک مجوز کار معاف از LMIA برای زمان خود در کانادا هستند.

نمایش خبر  کانادا به دانشجویان بین المللی اجازه می دهد بیش از 20 ساعت در هفته خارج از دانشگاه کار کنند

گزارشگران خبر و خدمه رسانه

گزارشگران خبر و خدمه آنها مجاز هستند تا درباره رویدادها در کانادا گزارش دهند بدون اینکه نیاز به دریافت مجوز کار داشته باشند. این برای روزنامه نگاران صادق است، با توجه به اینکه شرکت کارفرمای آنها کانادایی نیست. با این حال، این استثنا به کارکنان مدیریتی یا دفتری گسترش نمی یابد، مگر اینکه این افراد در حال پوشش رویدادهای خاصی هستند که برای شش ماه یا کمتر طول می کشد.

در بیشتر موارد، خدمه رسانه هایی که به کانادا می آیند تا سفرنامه ها، مستندات و غیره را تولید کنند، ملزم به دریافت مجوز کار هستند. با این حال، تصمیم نهایی با افسر ویزای کانادایی که در حال بررسی درخواست آنها است، استراحت می کند.

سخنرانان عمومی

ارائه دهندگان در رویدادها، از جمله سخنرانان مهمان، سخنرانان تجاری، و رهبران سمینار، مجاز هستند در کانادا حاضر شوند بدون اینکه نیاز به دریافت مجوز کار داشته باشند.

سخنرانان تجاری که در این دسته قرار می گیرند:»

گروه های موسیقی که در بارها، پاب ها، رستوران ها و غیره اجرا می کنند. افراد و گروه های موسیقی و تئاتر خارجی و کارکنان اصلی آنها، که خارج از بارها و رستوران ها کار می کنند هنرمندان مهمان (که استخدام نشده اند) در یک گروه اجرایی کانادایی برای یک تعهد محدود به زمان افرادی که در یک رویداد خصوصی، مانند یک عروسی اجرا می کنند علاوه بر این، برخی از اجراکنندگان ممکن است بتوانند بدون مجوز کار در کانادا کار کنند تحت زیرمجموعه های مختلف. این شامل:

تولیدکنندگان فیلم (بازدیدکنندگان تجاری)

کاربران استودیو فیلم و ضبط (بازدیدکنندگان تجاری)

افرادی که در برنامه های تلویزیونی و رادیویی کانادایی مهمان هستند (سخنرانان مهمان)

ورزشکاران و اعضای تیم

هر دو ورزشکار حرفه ای و آماتور دارای گزینه ای برای آمدن به کانادا برای فعالیت های ورزشی فردی یا تیمی یا رویدادها هستند. به طور مشابه، مربیان خارجی، مربیان، و سایر اعضای ضروری تیم واجد شرایط هستند که به کانادا سفر کنند تا در این رویدادها شرکت کنند.

نمونه های ارائه شده توسط IRCC از افرادی که ممکن است تحت این استثنا واجد شرایط باشند عبارتند از بازیکنان آماتور در تیم های کانادایی صاحبان حیوانات خارجی که حیوانات خود را در یک نمایشگاه وارد می کنند. کسانی که اسب ها را از اصطبل های مبتنی بر خارج می کنند رانندگان ماشین مسابقه افرادی که در آزمایش های حرفه ای تیم حضور دارند اعضای تیم خارجی که در یک رقابت در کانادا شرکت می کنند خدمه یا اعضای حمایت تیم مربیان و مربیان تمام وقت یا پاره وقت.