Skip to content
دلیل اینکه چرا تعداد کارگران موقت در کبک در هشت سال چهار برابر شده است

تاریخ انتشار

بر اساس گزارش اخیر توسط یک مرکز فکری غیرانتفاعی مستقر در کبک، رشد این استان در مهاجران موقت عمدتاً توسط دو برنامه رانده شده است: برنامه کارگران خارجی موقت (TFWP) و برنامه حرکت بین‌المللی (IMP).

بر اساس این گزارش که ماه گذشته توسط انستیتو دو کبک (IDQ) منتشر شده است، جمعیت مقیمان موقت کبک در سال 2023، 46٪ رشد کرد و بیشتر این رشد به دلیل ورود کارگران موقت بود. به طور خاص، کبک سال گذشته 167,435 دارنده مجوز کار موقت داشت، تقریباً چهار برابر تعداد سال 2015.

جزئیات بیشتر در مورد افزایش مقیمان موقت کبک

بر اساس گزارش IDQ، تا پایان سال 2023، تعداد کل مقیمان موقت در کبک 528,034 نفر بود. با تجزیه و تحلیل بیشتر، گزارش نشان می‌دهد که جمعیت مقیمان موقت این استان در سال 2023 شامل “117,745 دانشجوی خارجی، بیشتر که حق کار در اینجا را دارند، و پناهجویان” بود. این اعداد، که علاوه بر بیش از 167,000 دارنده مجوز کار موقت که سال گذشته در کبک کار کردند، در یک داستان از Montreal Gazette که در 26 فوریه 2024 منتشر شده بود، آمده بود.

برای مفهوم، IDQ می‌گوید که تعداد کارگران خارجی موقتی که در سراسر استان مشغول به کار بودند، در سال 2015، 43,770 نفر بود. این نمایانگر افزایش بیش از 280٪ در طی هشت سال است.

این سطح از رشد می‌تواند، حداقل به بخشی، به واقعیت نسبت داده شود که “برنامه‌های مهاجرت موقت [در کبک] محدودیت دقیق ندارند، در مقابل مهاجرت دائمی” در سراسر استان. این بر اساس اقتصاددانانی است که گزارش منتشر شده توسط IDQ در فوریه را نوشته‌اند.

اگرچه مهاجرت دائمی “در حدود 50,000 نفر در سال محدود شده است، کبک هیچ محدودیتی بر روی مقیمان موقت قرار نداده است.” در واقع، “مهاجران موقت جدید 1.8٪ از جمعیت کبک در سال 2023 را تشکیل دادند” بر اساس IDQ.

نمایش خبر  کانادا در صورت حفظ مزیت خود مقصد اصلی مهاجران باقی می­ماند

برنامه‌هایی که باعث این افزایش بوده اند

گزارش همچنین توجه می‌کند که افزایش مقیمان موقت کبک توسط TFWP و IMP رهبری شد. TFWP یک برنامه است که “به [کارفرمایان محلی] اجازه می‌دهد [افراد خارجی] را برای پر کردن موقعیت‌های خالی به اینجا بیاورند” در حالی که IMP یک برنامه فدرال است که انواع مختلف مقیمان موقت را به استان می‌آورد، از جمله فارغ‌التحصیلان خارجی.

با تجزیه و تحلیل بر اساس برنامه، IMP بزرگترین منبع کارگران خارجی موقت کبک در سال 2023 با 107,615 دارنده مجوز بود. در عین حال، “TFWP کبک سال گذشته 59,820 مهاجر موقت را تولید کرد.”

این رشد چگونه بر اشتغال در کبک تأثیر گذاشته است؟

IDQ می‌گوید که مهاجرت “تنها منبع رشد استخر کار کبک بین سال‌های 2015 و 2023 بود”، و مشخص می‌کند که 384,000 مهاجر جدید کانادایی – 272,000 مهاجر دائمی و 112,000 مقیم موقت – در آن دوره وارد نیروی کار استانی شدند در حالی که 54,000 کارگر متولد کانادا از نیروی کار در. کبک خارج شدند.

مخصوص به سال گذشته، IDQ توجه می‌کند که “واردات جدید توضیح می‌دهد چرا کبک در سال 2023 حدود 100,000 نفر از افراد با سن کاری را به دست آورد”، و اضافه می‌کند که این شماره تقریباً سه برابر “افزایش سالانه متوسط [39,000] ثبت شده بین سال‌های 2015 و 2022 است.”

با وجود این نتیجه به ظاهر مثبت، IDQ چندین مسئله را با این واقعیت جدید مطرح می‌کند.

اولاً، “IMP به طور خاص هدف پر کردن شغل‌های خالی را ندارد.” علاوه بر این، گزارش IDQ نشان می‌دهد که تقریباً یک چهارم (23٪) شرکت‌کنندگان TFWP در سال 2023 کارگران کشاورزی بودند. بر اساس گزارش، این نشان می‌دهد که ورود مقیمان موقت به کبک کمکی به حل مشکلات در بخش‌های اشتغال استانی با بیشترین “نقص‌های بحرانی” – به عنوان مثال مراقبت‌های بهداشتی و ساخت و ساز – نکرده است.

نمایش خبر  اخذ شهروندی کانادا در صورت داشتن والدین کانادایی اگر می‌خواهید از طریق نژاد، شهروندی کانادا بگیرید، برای اثبات شهروندی درخواست دهید.

در عین حال، “همانطور که [جمعیت] استان پیر می‌شود و [دولت در حال مبارزه] برای مقابله با بحران مسکن است”، هزاران شغل در این دو بخش – 45,000 در مراقبت‌های بهداشتی و 10,000 در صنعت ساخت و ساز – تا سومین فصل سال 2023 در سراسر کبک اشغال نشده بودند. IDQ می‌گوید که کارگران خارجی موقت در هر دو بخش نمایندگی کمتری دارند.

یکی از نویسندگان گزارش، مدیر اجرایی IDQ، امنا براهم، می‌پذیرد که “مسائل جذابیت وجود دارد، از جمله حقوق و شرایط کار، اما واقعیت این است که ما تعداد کمی از مهاجران موقت را در مراقبت‌های بهداشتی می‌بینیم.”

آمار همچنین نشان می‌دهد که این رشد “همزمان با کاهش اقتصادی” در سراسر استان بوده است، زیرا نرخ بیکاری در کبک از 4٪ به 4.5٪ افزایش یافته است.

دولت استانی کبک چگونه به این رشد پاسخ داده است؟ بر اساس براهم، “یک جهش در مهاجرت موقت وجود داشته و این تصور که کبک کنترل را از دست داده، که ما در زمینه‌هایی مانند مسکن یا خدمات عمومی آماده نبودیم.”

با این حال، براهم پیشنهاد می‌کند که “شاید هماهنگی” سیاست‌های مهاجرت بین استان و دولت فدرال کانادا “کمبود داشته است” (بیشتر در این زیر)، و اضافه می‌کند که او باور دارد کبک می‌تواند با تمرکز بر ماموریت‌های استخدام بین‌المللی آینده [به طور خاص] در مراقبت‌های بهداشتی و ساخت و ساز، به رفع کمبود نیروی کار در بخش‌های کلیدی اشتغال کار کند.

علاوه بر این، براهم می‌گوید که کار بهتری باید در شناخت مدارک خارجی و صلاحیت‌های کارگر در مراقبت‌های بهداشتی و ساخت و ساز انجام شود، در حالی که به طور گسترده‌تر “[بهبود] جمع‌آوری داده‌ها در مورد مهاجرت موقت”، تغییری که او می‌گوید ممکن است به دولت‌ها اجازه دهد “سیاست‌هایی را طراحی کنند که بهتر به نیازهای اقتصاد جواب دهند.”

نمایش خبر  اکسپرس انتری : پس از اینکه کانادا از 7000 نامزد دیگر دعوت به عمل آورد، امتیاز CRS به 481 کاهش یافت.

چگونه IRCC و دولت کبک با هم کار می‌کنند تا کارگران خارجی موقت را به استان بیاورند

اگرچه کبک در مقایسه با بقیه کانادا، در مورد سیاست‌ها و رویه‌های مهاجر جدید خود، سطح استقلال منحصر به فردی از IRCC دریافت می‌کند، با این حال، کارفرمایان مستقر در کبک هنوز هم باید یک ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) را دریافت کنند مگر اینکه معاف باشند وقتی می‌خواهند یک کارگر ماهر خارجی را با یک مجوز کار موقت استخدام کنند.

این LMIA، برای کارفرمایان در کبک، باید علاوه بر یک Certificat d’Acceptation du Quebec (Quebec Acceptance Certificate, CAQ) به دست آورده شود.

CAQ “گواهی می‌دهد که Quebec Ministère d’Immigration, de Francisation et d’intégration (MIFI) با ارزیابی Service Canada موافق است که استخدام یک کارگر خارجی تأثیر مثبت یا خنثی بر بازار کار محلی خواهد داشت.”

توجه: CAQ ها برای شغل‌هایی در کبک که کمتر از 30 روز طول می‌کشند، لازم نیست.