Skip to content
کانادا در صورت حفظ مزیت خود مقصد اصلی مهاجران باقی می­ماند

تاریخ انتشار

طبق گزارش جدید ابتکار قرن زمانی که صحبت از جذب مهاجر می شود سطوح بالای حمایت از مهاجرت به کانادا موجب برتری آن می شود.

براساس گزارش جدید افکار عمومی و مهاجرت : تداوم مزیت کانادا که توسط ابتکار قرن منتشر شده در جهان منحصر به فرد است. این موسسه خیریه ملی و غیرحزبی از مزایای اقتصادی و اجتماعی افزایش جمعیت کانادا به صد میلیون نفر تا سال 2100 حمایت می کند. چنین بیان می کنند که مهاجرت عامل اصلی دستیابی به این نقطه عطف است و گزارش جدید بیانگر برتری کانادا به دلیل حمایت شدید کانادایی ها از مهاجرت , نسبت به دیگر کشورها است.

از اواخر دهه 1990 حمایت از مهاجرت در کانادا به طور پیوسته افزایش یافته و به دلیل رکود جهانی در سال 2008 یا شروع پندمیک کووید -19 در اوایل سال 2020 کاهش قابل توجهی را شاهد نبوده است. گزارش ها حاکی از آن است که حمایت همزمان در کنار “رشد هویت چندفرهنگی کانادایی ها” افزایش یافته و 64 درصد کانادایی ها موافقند که چندفرهنگی نمادی از هویت کانادایی هاست. این جهش قابل توجه از داده های 25 سال پیش است که تنها 37 درصد از کانادایی ها موافق بودند. بر طبق تحمین این گزارش یکی از عوامل اصلی حمایت جمعیت مهاجر حدود یک چهارم کل جمعیت کانادا است. سرشماری سال 2021 نشان می دهد که 1.3 میلیون نفر از ساکنان دائم جدید بین سال های 2016 تا 2021 در کانادا ساکن شده اند و آمار کانادا پیش بینی می کند که جمعیت مهاجر این کشور تا سال 2041 به 34 درصد برسد.

کانادایی ها مهاجرت را نقطه قوت می دانند

براساس این گزارش , حفظ این نگرش مثبت در میان کانادایی ها برای استراتژی مهاجرت کانادا بسیار مهم است. در حال حاضر کانادا امیدوار است تا سال 2025 پذیرای 500 هزار مهاجر جدید باشد. گزارش ابتکار قرن به مطالعه اخیر فوکوس کانادا اشاره می کند که توسط موسسه Environics , یک گروه تحقیقاتی که افکار عمومی در کانادا را در مورد مسائل کشوری جمع آوری می کند , انجام شده است. داده های این مطالعه  بیانگر حمایت هفت نفر از هر ده کانادایی از سطح مهاجرت فعلی است. این بزرگ ترین سطح حمایت از 45 سال گذشته است. این گزارش چنین بیان می کند که کانادایی ها از اهمیت مهاجرت برای تقویت اقتصاد ملی و رشد جمعیت کانادا آگاهند. همچنین حمایت فزاینده ای برای ورود پناهندگان و مهاجران بیشتر به کانادا وجود دارد. این گزارش بیانگر تفکر  76 درصد کانادایی ها در مورد پذیرش مهاجر بیشتر از نقاطی که درگیری های عمده ای را تجربه می کنند، می باشد.  باز هم، این جهشی بزرگ از 34 درصد در سال 1993 است.

نمایش خبر  تست CELPIP: در سراسر کانادا و سراسر جهان در دسترس است

یکی از عوامل اصلی توانایی کانادا برای جذب مهاجر آنچه در این گزارش به عنوان “برند بین المللی” کانادا توصیف شده است.  در سطح بین المللی، کانادا به عنوان کشوری با کیفیت زندگی بالا از نظر مراقبت های بهداشتی، آموزشی، مسکن، ایمنی و تحمل تلقی می شود. این بیانگر موقعیت خوب کانادا  برای جذب و حفظ تازه واردان است.

عوامل ریسک

ترکیب نحوه درک کانادا و حمایت کانادایی ها از مهاجرت باعث می شود که این کشور همچنان شاهد تعداد زیادی مهاجر باشد. در این گزارش بر اهمیت حفظ شرایط مطلوب برای تازه واردان تاکید شده است. ابتکار قرن با تحلیل عوامل ریسک در دسامبر 2022 به شناسایی چهار خطر احتمالی در حال ظهور که می توانند بر مهاجرت تاثیر منفی بگذارند پرداخته:

– دسترسی به مسکن ارزان قیمت

– زیرساخت ها و خدمات عمومی

– چالش های اقتصادی

– شعارهای سیاسی

مسکن مقرون به صرفه برای همه کانادایی­ها از جمله تازه واردان نگران کننده است. براساس این گزارش بین سال های 2005 تا 2020 , کانادا یکی از بزرگ ترین افزایش قیمت مسکن را در میان اعضای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی ( OECD ) ثبت کرده است. براساس جدیدترین اطلاعات اتحادیه املاک کانادا میانگین قیمت فعلی یک خانه در کانادا ۶۱۲،۲۰۴ دلار است اما میانگین قیمت خانه در انتاریو که بیش از ۴۰ درصد تازه واردان تصمیم به سکونت در آن دارند، ۷۹۸،۸۳۵ دلار است. کانادا نیز به تازگی با وضع قانون هر کسی که شهروند کانادا یا ساکن دائمی نیست را از خرید یک ملک مسکونی منع می کند. استثناهایی نیز وجود دارد اما هنوز چالش های قابل توجهی برای ساکنان موقت است. زیرساخت ها و خدمات عمومی نیز چالشی ایجاد می کنند. کانادا به مهاجران نیاز دارد تا شکاف های فوری در نیروی کار را از بین ببرند و اقتصاد را قوی نگه دارند اما اگر آن ها نتوانند به تحصیلات با کیفیت بالا یا خدمات بهداشتی دسترسی داشته باشند، احتمالا کمتر کانادا را انتخاب می کنند.

نمایش خبر  چگونه می توان انتظار داشت که اکسپرس انتری در سال 2023 تغییر کند؟

به عنوان مثال، در حال حاضر کمبود کارگر در بخش بهداشت و درمان کانادا وجود دارد. آمار کانادا در ماه دسامبر نشان داد که بخش بهداشت و درمان ۱۷.۷ درصد از کل مشاغل خالی را به خود اختصاص داده است. بطور کلی، اقتصاد کانادا قوی است و طبق اظهارات بانک کانادا رکود بزرگ در سال 2023 بعید به نظر می رسد. این در حالی است که نرخ تورم کنونی در ماه ژانویه گذشته ۶.۹ درصد بوده و بانک مرکزی با کاهش استقراض و هزینه ها نرخ بهره را برای کند کردن اقتصاد افزایش داده است. انتظار می رود رشد تولید ناخالص داخلی از ۳.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به تنها ۱ درصد تا سال ۲۰۲۳ کاهش یابد. در نهایت، این گزارش اشاره می کند که شعارهای سیاسی تاثیر مخربی بر دیدگاه تازه واردان به کانادا دارد. رهبران سیاسی گاهی تاثیرات منفی بر دستمزدها و اشتغال را به افزایش مهاجرت نسبت می دهند. این گزارش به طور خاص اشاره می کند که ماکسیم برنیه، رهبر حزب مردم و فرانسوا لگالت، نخست وزیر کبک شعارهای سیاسی ضد مهاجرتی داشته اند، اما چنین چیزی در سیاست کانادا نادر است. سه حزب سیاسی اصلی کانادا، لیبرال ها، محافظه کاران و NDP (حزب دموکرات جدید) همگی موافقند که کانادا به مهاجران بیشتری نیاز دارد و از اهداف بالا در طرح سطوح مهاجرت حمایت می کند.

پیشنهادات

این گزارش حاوی پیشنهادات ابتکار عمل قرن برای حفظ مقصد برتر برای مهاجران است. به عنوان مثال، این گزارش می گوید کانادا باید از طریق برنامه هایی مانند آزمایش مسیرهای تحرک اقتصادی و استراتژی مهارت های جهانی از جذب تجاری مهاجران حمایت و تقویت کند. همچنین اظهار می کند که باید سرمایه گذاری بیشتری روی مشوق های فعال برای جذب مهاجران و کارآفرینان ماهر انجام شود. در این گزارش آمده که برنامه فعلی ویزای استارتاپ کانادا بسیار کم بوده و ۰.۱ درصد از تازه واردان را شامل می شود و زمان پردازش آن به ۳ سال می رسد. یکی از چالش های اصلی برای تازه واردان، کسب اعتبار لازم برای کار در حرفه خود است و می تواند منجر به کار برخی از مهاجران در مشاغلی شود که صلاحیت آن ها بیش از حد است. این گزارش چنین بیان می کند که ارائه کار با کیفیت برای مهاجران در صورتی امکان پذیر است که کارفرمایان و نهادهای نظارتی بتوانند شناخت تجربه و اعتبار بین المللی را بهبود بخشند و شیوه های استخدام بهبود یافته را برای حذف معیارها و قوانینی را ایجاد کنند.

نمایش خبر  انتاریو از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و کارکنان در 5 قرعه‌کشی PNP دعوت می‌کند