Skip to content
برنامه کارکنان ماهر استانی در مقایسه با فدرال: مقایسه هزینه‌های مهاجرت و زمان لازم برای رسیدگی مزایا و معایب درخواست مهاجرت از طریق یک استان در مقایسه با درخواست مستقیم به حکومت فدرال

تاریخ انتشار

هزینه‌ی درخواست برای مهاجرت به کانادا می‌تواند یکی از عوامل تاثیرگذار در انتخاب مسیر اقتصادی مناسب باشد.

از آنجایی که در کانادا قانوناً حکومت فدرال حرف آخر را درباره مهاجرت می‌زند، شما همیشه در نهایت برای اقامت دائم به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) درخواست می‌دهید. اگرچه می‌توانید برای تضمین درخواست اقامت دائمتان برای یک استان هم درخواست بدهید. اگر با موفقیت برای یک مسیر استانی  درخواست بدهید، شما یک گواهی نامزدی می‌گیرید، یا از کبک گواهی انتخاب کبک می‌گیرید که می‌توانند از درخواست اقامت دائمتان به IRCC پشتیبانی کنند.

ضمن این که این راه گزینه‌های مهاجرتی فراوانی را برای شما به همراه دارد، اما ممکن است گران‌تر و زمان‌بر تر باشد. از سویی، برنامه‌های استانی می‌توانند راه را برای کاندیداهای مهاجرت بیشتری باز کنند. آن‌ها طوری تنظیم شده‌اند که بتوانند مسیر اقامت دائم را برای کارکنانی که مهارت‌هایشان با نیازهای بازار کار منطقه‌شان تطابق دارد باز کنند.

در این مقاله، هزینه‌ برنامه‌های مختلف کلاس اقتصادی را مقایسه می‌کنیم. در عین حال مزایا و معایب مهاجرت از طریق اکسپرس اینتری را در مقایسه با مهاجرت استانی می‌سنجیم.

دریابید که آیا برای مهاجرت کانادا واجد شرایط هستید یا نه

هزینه‌هایی که کارکنان ماهر برای درخواست برنامه‌های IRCC باید بپردازند

وقتی برای مهاجرت به IRCC درخواست می‌دهید، اصولاً باید یک هزینه درخواست(application fee) برای خودتان، و هر فردی که همراه شما به کانادا می‌آید مثل همسر، شریک قانونی یا فرزندانتان بپردازید. همچنین باید هزینه حق اقامت دائم خودتان و همسرتان را پرداخت کنید. کودکان تحت تکفل از این هزینه معاف هستند.

امسال هزینه‌های مهاجرت کانادا برای اکثر درخواست‌های کلاس‌ اقتصادی، خانوادگی و انسان‌دوستانه بالا می‌رود. در 2020، IRCC هزینه اقامت دائم را برای اولین بار از 2002 افزایش داد تا  بتواند تورم را تنظیم کند. در آن زمان، IRCC اعلام کرد که دو سال یکبار هزینه‌ها را افزایش می‌دهد تا بتواند تورم را کنترل کند. این به این معناست که امسال هزینه‌ها افزایش می‌یابند. انتظار می‌رود که افزایش بعدی در سال 2024 باشد.

نمایش خبر  نحوه مهاجرت از آمریکای لاتین به کانادا

از 30 آوریل هزینه برنامه‌های مهاجرتیِ زیر حدود 40$ بیشتر از هزینه فعلی یعنی 1325$ خواهند شد. متقاضیان و همسران همراهشان باید هر یک مبلغ 1365$ (همه به دلار کانادا) به علاوه تمام هزینه‌های بیومتریک را، برای درخواست بپردازند:

  • برنامه‌های اکسپرس اینتری
  • برنامه نامزدی استانی (PNP)
  • کارکنان ماهر کبک
  • برنامه مهاجرت آتلانتیک
  • سایر برنامه‌های اقتصادی(برنامه مهاجرتی مناطق روستایی و شمالی و برنامه مهاجرتی کشاورزی و مواد غذایی)

هزینه‌های بیومتریک برای هر نفر حدود 85$، یا 175$ برای خانواده دونفره و یا بیشتر است. به عنوان مثال برای درک هزینه‌های احتمالی، یک متقاضی را فرض کنید که برای برنامه‌های مربوط به اکسپرس اینتری درخواست داده است، این فرد باید 1450$ بپردازد که این مبلغ هزینه‌های بیومتریک را نیز شامل می‌شود. یک خانواده دونفره برای همین برنامه باید 2905$ بپردازند. اگر یک فرزند داشته باشند این هزینه‌ها می‌توانند به حدود 3135$ برسند. هر فرزند تحت تکفل 230$ هزینه دارد.

هزینه‌های درخواست بسته به برنامه مهاجرتی متفاوت هستند، اما هزینه حق اقامت دائم همیشه یکسان است. در اینجا لیست هزینه‌های برنامه‌های مهاجرت فدرال در سال 2022 موجود است.

هزینه درخواست برای PNP و مهاجرت کبک

علاوه بر هزینه‌های لازم برای درخواست مهاجرت به حکومت فدرال، معمولاً کاندیداهای PNP و کبک باید به استان موردنظرشان هم هزینه‌ای پرداخت کنند. مثلا یک فردی که می‌خواهد به انتاریو مهاجرت کند باید 2925$ برای PNP و 1450$ برای اکسپرس اینتری بپردازد.

در حال حاضر چهار PNP وجود دارد که هزینه اضافه‌ای برای درخواست استانی ندارند: نیوفاندلند و لابرادور، نوا اسکوشیا، قلمروهای شمال غرب، یوکان. نیوفاندلند و لابرادور به تازگی هزینه‌ها را برداشته‌اند تا افراد را تشویق به مهاجرت به استانشان کنند.

نمایش خبر  چه کسی با مدرک شهروندی می تواند کانادایی شود؟

کارکنان ماهری که برای سایر استان‌ها درخواست می‌دهند باید بین 250$ تا 1500$ بپردازند.

PNP پایه در برابر PNP پیشرفته

تفاوت بین PNP پایه و پیشرفته بستگی به این دارد که فرد پروفایل اکسپرس اینتری دارد یا خیر. PNP پایه توسط حکومت استانی اجرا می‌شود. PNP پیشرفته فقط برای متقاضیان اکسپرس اینتری مجاز است.

افرادی که شرایط PNP پیشرفته را داشته باشند، واجد شرایط برنامه‌های اکسپرس اینتری مثل برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP)، کلاس تجربه کانادایی(CEC) و برنامه نیروی کار ماهر فدرال(FSTP) خواهند شد.

مزیت حضور در مجموعه اکسپرس اینتری، امکان درخواست مستقیم به IRCC برای مهاجرت است. از آنجایی که IRCC تصمیم نهایی را درباره افرادی که می‌توانند وارد کانادا شوند می‌زند، درخواست اکسپرس اینتری سرراست‌تر از درخواست PNP است. در حقیقت وقتیکه برای PNP درخواست می‌دهید، ابتدا برای نامزدی از استان درخواست می‌دهید و سپس درخواست اقامت دائم می‌دهید.

اکسپرس اینتری یک سیستم امتیاز محور است که حکومت فدرال با استفاده از آن از متقضیان مهاجرت دعوت می‌کند تا برای اقامت دائم درخواست دهند. در هر دور دعوت که دو هفته یکبار است، برای متقضیان با امتیاز بالا دعوت‌نامه درخواست(ITA) صادر می‌شود. هرچند از زمان همه‌گیری، IRCC غالباً کاندیداهای واجد شرایط کلاس CEC یا PNP را دعوت کرده است. از سپتامبر 2021، IRCC فقط از کاندیداهای PNP دعوت کرده است و از دسامبر 2020 هیچ قرعه‌کشی برای کاندیدهای FSWP برگزار نکرده‌است.

در گذشته ممکن بود یک کاندیدای اکسپرس اینتری با امتیاز بالا دعوت‌نامه درخواست برای نامزدی استانی را رد کند و برای ITA اکسپرس اینتری صبر کند تا بدین ترتیب فقط یک هزینه درخواست پرداخت کند. بهرحال از آنجاییکه وقفه‌ی بوجود آمده در قرعه‌کشی‌های FSWP و CEC برنامه‌های مهاجرت کانادا در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار داده‌است، درخواست برای PNP پیشرفته به گزینه جذابی تبدیل شده است.

نمایش خبر  کانادا قصد دارد مجوز کار جدیدی برای دارندگان ویزای H-1B آمریکا معرفی کند

به امتیاز آن دسته از کاندیداهای اکسپرس اینتری که نامزدی استانی دریافت کرده‌اند، 600 امتیاز در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) اضافه می شود. این امتیاز به طور مؤثری دریافت ITA و امکان درخواست اقامت دائمشان را تضمین می‌کند.

افرادی که واجد شرایط برنامه‌های اکسپرس اینتری نیستند می‌توانند برای PNP پایه درخواست دهند. این برنامه‌های مهاجرت توسط خود استان‌ها اجرا می‌شود. آنها معمولاً زمان بیشتری برای رسیدگی می‌خواهند.

مقایسه زمان‌های رسیدگی

بر اساس تخمین زمان‌ رسیدگی انجام شده در 19 آوریل، IRCC 28 ماه برای رسیدگی به PNPهای پایه و 22 ماه برای PNPهای اکسپرس اینتری لازم دارد. زمان رسیدگی تخمینی برای کارکنان ماهر کبک در حال حاضر 31 ماه است.

زمان استاندارد رسیدگی به درخواست‌های مستقیم اکسپرس اینتری شش ماه است، اگرچه همه‌گیری به طور چشمگیری رسیدگی‌ها را کند کرده است. در حال حاضر IRCC 27ماه زمان برای رسیدگی به درخواست‌های FSWP و هشت ماه برای رسیدگی به درخواست‌های CEC نیاز دارد. زمان رسیدگی به پرونده‌های FSTP 37 ماه است.

نتیجه‌گیری

باید مستقیماً برای برنامه فدرال درخواست دهید یا استانی؟ در نهایت تصمیم شما بستگی به این دارد که برای کدام جریان صلاحیت دارید و احساس می‌کنید که کدام یک شانس اقامت دائم به شما می‌دهد. اگر واجد شرایط اکسپرس اینتری هستید، خوب است که یک پروفایل بارگذاری کنید زیرا علاوه بر اینکه برای ITA توسط IRCC در نطر گرفته می‌شوید، توسط استان‌هایی که به دنبال کاندیدا برای درخواست PNP‌شان هستند هم در نطر گرفته می‌شوید.

بنابر برنامه مهاجرتی 2022-2024 امسال کانادا در نظر دارد که به 83500 کاندیدای PNP خوشامدگویی کند. انتظار می‌رود که این عدد در سال 2024 به 93000 افزایش یابد. IRCCپیشبینی می‌کند که 55900 مهاجر امسال از طریق اکسپرس اینتری وارد شوند، اما در سال 2024 بناست تا تعداد مهاجران اکسپرس اینتری به 111500 نفر افزایش یابد.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420