Skip to content
معادل‌ سازی مدارک در کانادا: چگونه مدارک تحصیلی و حرفه‌ای خارجی شما در کانادا تایید شوند

تاریخ انتشار

در اینجا اطلاعاتی که باید درباره فرایند، زمان لازم و هزینه‌ها بدانید آمده است.

آیا در فکر نقل مکان به کانادا برای کار یا تحصیل هستید و مایلید بدانید که آیا می‌توانید در حرفه‌تان کار کنید یا یک مدرک پیشرفته اخذ کنید؟

بسیاری از متخصصان و کسبه برای کار در کشورهای دیگر از جمله کانادا باید معادل‌سازی مدرک کنند.

به عنوان بخشی از فرایند مهاجرت به کانادا، شما باید اسناد تاییدکننده‌ی مدارکتان را ارائه دهید. در اینجا اطلاعاتی که باید درباره فرایند، زمان لازم و هزینه‌ها بدانید آمده است.

چرا باید مدارک شما برای مهاجرت ارزیابی شوند؟

برای بسیاری از برنامه‌های مهاجرت نیروی کار ماهر کانادا باید مدارک شما ارزیابی شوند تا از تطابق آن‌ها با استانداردهای کانادا اطمینان حاصل شود.

همچنین ممکن است قبل از مهاجرت بخواهید بدانید که آیا مدارکتان معادل همان مدارک کانادایی است و یا اینکه لازم است آن‌ها را ارتقا دهید. به علاوه، ارزیابی به کارفرمایان آینده امکان مقایسه مدارک شما با دیگر متقاضیان را می‌دهد. پس از ارزیابی مدارک، ممکن است شما بفهمید که برای کار در حرفه یا تخصصتان نیاز به آموزش و تحصیل بیشتر در کانادا دارید. اگر چنین باشد باید در کانادا دوباره مدرک اخذ کنید. موارد موجود در این فرایند بستگی به زمینه مورد نظر شما دارد.

چرا باید مدارک شما برای تحصیل در کانادا ارزیابی شوند؟

هر موسسه آموزشی تعیین شده(DLI) کانادایی شرایط ویژه‌ی خودش را دارد. این شرایط ممکن است کلی و یا مختص به هر برنامه باشند. ممکن است نیاز به مدارک قبلی شما از یک موسسه معتبر، پیش‌نیازهای دوره خاصی یا مدارک زبان  باشد. ممکن است لازم نباشد مدارکتان به طور رسمی از طریق یک موسسه ارزیابی مدارک تحصیلی(ECA) ارزیابی شوند چراکه برخی موسسات آموزش عالی خودشان ارزیابی را انجام می‌دهند. پیش از انجام این کار با دفتر پذیرش موسسه‌ای که برایش درخواست داده‌اید تماس بگیرید تا ببینید که آیا مدارک خارجی شما را می‌پذیرند یا نه.

نمایش خبر  چگونه از امارات متحده عربی اسپانسر همسر خود شوید

ارزیابی مدرک تحصیلی چیست؟

ECA یک ارزیابی از مدارک تحصیلی شما برای اهداف مهاجرتی است اما می‌تواند هنگام جست‌وجوی کار هم به شما کمک کند تا به کارفرمای احتمالی‌تان ثابت کنید که دارای صلاحیت هستید. این ارزیابی درجه، مدرک، دیپلم یا تجربه شما را بررسی می‌کند تا ببیند آیا معادل یک مدرک کانادایی هست یا نه.

کسانی که چند مدرک دارند، عموماً فقط باید بالاترین مدرک تحصیلیشان را ارزیابی کنند. مثلاً اگر شما دکترا دارید، نیازی نیست مدرک لیسانس و فوق لیسانستان ارزیابی شود. اما اگر می‌خواهید به علت داشتن چند مدرک امتیاز بیشتری برای مهاجرت به کانادا بگیرید، می‌توانید همه مدارکتان را ارزیابی کنید.

آنچه باید درباره ارزیابی حرفه‌ها، تخصص‌ها و مشاغل تدوین‌شده بدانید

برای کار در یک تخصص یا حرفه‌ی تخصصی باید از نهاد استانی یا منطقه‌ای حوزه قضایی که به آن در کانادا مهاجرت می‌کنید، مدرک داشته باشید.

حرفه‌هایی که در کانادا تدوین شده‌اند عبارتند از: نجار، برق‌کار و لوله‌کش.

تخصص‌هایی که تدوین شده‌اند عبارتند از: آرشیتکت، داروساز و دکتر. بعضی تخصص‌ها و حرفه‌ها در استان یا منطقه خاصی تدوین شده‌اند و گاهی اگر در یک استان یا منطقه خاصی کار می‌کنید، لازم است برای کار در استان بخصوص دیگری مدرک بگیرید.

ممکن است متخصصان لازم باشد آزمون کتبی بدهند، زمان مشخصی را با نظارت کار کنند یا اینکه مهارت‌های ارتباطی و زبانی‌شان ارزیابی شوند. اگر شغل فنی دارید، ممکن است لازم باشد آزمون بدهید یا کارآموزی کنید.

هر نهاد کنترل‌کننده مدارک متفاوتی را برای گواهی دادن نیاز دارد. اینکه چه چیزهایی لازم است بستگی به حرفه یا تخصصتان دارد. بهترین راه برای فهمیدن این موضوع، تحقیق درباره‌ی وضعیت بخصوصتان است.

برخی فرایندهای تجدید مدرک ممکن است پیچیده باشند. برای مثال اگر می‌خواهید مدرک پزشکی بگیرید، باید شورای پزشکی کانادا به شما مدرکی مبنی بر اینکه شما از طرف این شورا دارای اعتبار هستید، بدهد. برای واجد شرایط بودن باید شواهدی ارائه دهید که نشان دهد شما از یک دانشکده پزشکی موجود در فرهنگ دانشکده‌های پزشکی کانادا فارغ‌التحصیل شده‌اید. همچنین یک ضامن باید تضمین کند که یک دانشکده پزشکی قابل‌قبول در کاناداست. سپس باید در آزمون تایید صلاحیت شورای پزشکی کانادا نمره قبولی کسب کنید و ثابت کنید که پس از فارغ‌التحصیلی 12 ماه را آموزش عملی پزشکی دیده‌اید. پس از اخذ مدرک باید از کالج پزشکان خانواده کانادا یا کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا گواهی بگیرید. در این زمان دارای صلاحیت درخواست مدرک استانی یا منطقه‌ای خواهید بود.

نمایش خبر  اجاره ها در کانادا در سال 2023 به میزان 9 درصد افزایش یافت

اگر دارای صلاحیت نباشید چه می‌شود؟

اگر احیاناً مدارک شما قابل تطبیق با استانداردهای کانادایی نباشد، شما شرایط تحصیلی برنامه‌های مهاجرت خاصی را نخواهید داشت و در نتیجه در این پروسه امتیاز اضافه‌ای برای مدارکتتان نمی‌گیرید.

اما اگر صلاحیت شما برای کار در حرفه یا تخصصتان در کانادا سریع مشخص نشود، گزینه‌هایی برای آموزش یا تحصیل بیشتر و یا ارزیابی توانایی‌هایتان وجود دارد.

مثلاً، پزشکانی که یک برنامه رزیدنتی گذرانده‌اند و خارج از کشور کار کرده‌اند، می‌توانند برای ارزیابی آماده کار اقدام کنند. در این برنامه شما به مدت 12 ماه با یک پزشک متخصص کار می‌کنید و او مهارت‌های شما را ارزیابی می‌کند و به شما کمک می‌کند تا برای کار در محیط کانادا آماده شوید.

چگونه ECA دریافت کنید؟

اگر شما برای مهاجرت، کار یا تحصیل به ECA اتیاج دارید، باید از طریق مراجع مربوطه اقدام کنید.

اعتباردهی به مدارک تحصیلی باید توسط سازمان تاییدشده‌ای از طرف اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا انجام شود. آن‌ها با 5 سازمان عمومی و 2 سازمان تخصصی برای تخصص‌های خاص کار می‌کنند:

سازمان خدمات آموزش تطبیقی: بخش ادامه تحصیل دانشگاه تورنتو

سازمان خدمات ارزیابی مدارک بین‌المللی کانادا

خدمات تحصیلی جهانی

سازمان بین‌المللی خدمات ارزیابی صلاحیت(IQAS)

سازمان خدمات ارزیابی بین‌المللی اعتبار

پزشکان: شورای پزشکی کانادا

داروسازان: هیئت بررسی داروسازی کانادا

درباره زمان آماده شدن ارزیابی‌تان تحقیق کنید. این فرایند ممکن است چند هفته تا چند ماه طول بکشد. اکثر سازمان‌ها و نهادهای تخصصی زمان حدودی لازم را اعلام می‌کنند. این ارزیابی 5 سال اعتبار دارد و پس از این مدت باید دوباره ECA انجام دهید. هزینه‌ی اکثر گزارش‌های ECA بیش از 200$ است اما هزینه‌ی ارزیابی پزشکان و داروسازان عموماً بیشتر است.

نمایش خبر  ۱۰ فعالیت برتر برای انجام به عنوان یک تازه وارد به کانادا در ماه اگوست ۲۰۲۳

آیا برای پرداخت هزینه‌های ECA نیاز به کمک دارید؟

ویندمیل میکرولندینگ یک خیریه‌ی ثبت شده است که از سال 2005 از مهاجران و پناهندگان در کانادا حمایت کرده است. با وام‌هایی تا مبلغ 15000$، جدیدالورودها می‌توانند هزینه تحصیل، برنامه‌های آموزشی، مدارک، آزمون‌های اعتباربخشی، هزینه زندگی در طول تحصیل و بسیاری از هزینه‌های دیگر را بپردازند. تاکنون از 6800 جدیدالورود با بیش از 50 میلیون دلار وام با سود کم حمایت کرده است و به مهاجران ماهر برای رسیدن به موفقیت شغلی در کانادا  کمک کرده است. وام‌های اقتصادی ویندمیل به کانادایی‌های جدید کمک می‌کند تا در کشور جدیدشان برای خودشان اعتبار بسازند. این مرحله یک قدم مهم برای اخذ وام در آینده برای خرید خانه و ماشین است. وام‌های ویندمیل تاثیر تحول‌آفرینی در زندگی جدیدالورودها دارند. رشد درآمد را 3.6 برابر کرده و بیکاری را از 41% به 8% رسانده است. اخیراً با اهدای 2.5 میلیون دلار از طرف اسکوشیا بانک تحت طرح ScotiaRISE، ویندمیل آماده است تا به شما در مسیر حرفه‌ای‌تان کمک کند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره وام‌های ویندمیل و دسترسی به برنامه‌ها و خدماتشان، لطفاً اینجا کلیک کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نحوه‌ی کمک اسکوشیابانک به جدیدالورودها برای موفقیت در کانادا و دسترسی به مقالات مفید، اینجا کلیک کنید.

معادل‌سازی مدرک ارزشش را دارد

درحالیکه فرایند معادل‌سازی ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما ECA شانس شما را در قبولی برای مهاجرت بالا می‌برد و به شما کمک می‌کند به محض رسیدن به کانادا مدرک بگیرید و در حرفه یا تخصصتان کار کنید. حتماً درباره مسیر معادل‌سازی در حرفه یا تخصص موردنظرتان تحقیق کنید تا هزینه‌های دقیق، برنامه زمان‌بندی و فرایندی که باید دنبال کنید را بدانید.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427