Skip to content
ماه تاریخ زنان: تقدیر از کانادایی ها و زنان مهاجری که به شکل گیری کشور کمک کرده اند

تاریخ انتشار

به مناسبت ماه تاریخ زنان، این مقاله به زنان کانادایی و زنان مهاجر که در تکامل کانادا نقشی کلیدی ایفا کرده‌اند، می پردازد.

از اولین حامیان حقوق زنان تا بانوان مبتکر در حوزه‌های مختلف، داستان‌های آنها نمونه‌ای از قدرت، پشتکار و تأثیر تحول‌آفرینی را نشان می‌دهد.

بانیان تاریخی
مری شد کِری

او نه تنها نخستین زن سیاه‌پوست ناشر در آمریکای شمالی بلکه نخستین ناشر زن کانادا بوده بلکه طرفدار از بین بردن برده داری و حق رای زنان بوده است.

آگنس مکفیل
نخستین زنی بود که در مجلس پارلمان کانادا انتخاب شد و همچنین در اصلاح زندان و حقوق زنان مدافعی جدی بود.

آنا مین وانگ
بازیگر چینی-کانادایی با جسارت موانع نژادی در هالیوود ابتدایی را شکست داد و در زمانی که پیش‌داوری معمول بود، شخصیت‌های پیچیده‌ای را به تصویر کشید.

ویولا دزموند
یک بیزینس ومنسیاه پوست که بل شجاعت در مقابل نژاد پرستی در نوااسکوشیا ایستادگی کرد، سال‌ها قبل از جنبش حقوق مدنی در ایالات متحده.

روزمری براون
امیدوار بود، و اولین زن سیاهی بود که به‌عنوان نماینده مجلس ایالتی منتخب شد و همواره برابری حقوق زنان و برابری نژادی را حمایت می‌کرد.

نلی مک‌لانگ
زن که نقش تعیین‌کننده‌ای در اطمینان حق رأی زنان کانادا و تأیید قانونی آنها به عنوان “انسان” داشت.

پیشروان مدرن
ادریان کلارکسون

سفر او از پناهندگی در جنگ جهانی دوم از هنگ‌کنگ به مقام بیست و ششمین فرماندار کانادا، نماد اندوختگی را نشان می‌دهد.

میکائیل جین
فرار از دیکتاتوری دووالیه در هائیتی، صعود او به عنوان اولین زن سیاه‌پوست فرماندار کل کانادا واقعاً الهام‌بخش است.

نمایش خبر  اهمیت ثبت درخواست الکترونیکی کامل در روند اکسپرس

دکتر نجمه احمد
یکی از برجسته‌ترین جراحان آسیب شناختی تورنتو، اصالتاً از آفریقای شرقی، تخصص پزشکی خود را با فعالیت عملی در حیطه فعالیت‌ها، به طرز فوق‌العاده‌ای در حمایت از کنترل تسلیحاتی، ترکیب می‌کند.

برتا ویلسون
با مهاجرت از اسکاتلند در سن 26 سالگی، ویلسون با تعیین شدن بعنوان اولین زنی که به دیوان عالی کانادا واگذار شد، مرزها را از بین برد.

دوریس اندرسن
با تولید مجله Chatelaine به عنوان ویراستاری طولانی مدت و فعال حقوق زنان، اندرسن در برگیرنده نقش مهمی در پیشروی و توسعه‌های چوچی‌شان رویاهای زنان و کمیسیون بر پایه وضعیت زنان بود.

فیلیس وبستاد
یک Secwpemc شمالی، داستان آلوده قلب او به‌عنوان یک بازمانده مدرسه مسکونی، جریان روز پیراهن نارنجی را که فصل تاریکی تاریخ کانادا را روشن می‌کند،شناساند.

لوئیس آربور
نفوذ جهانی او غیر قابل انکار است؛ به عنوان کمیسیون بهره‌برداری بالا بشر از حقوق بشر و نقش حیاتی در عدالت کیفری بین‌المللی شناخته می شود.

شهرزاد رفعتی
رفعتی ایرانی-کانادایی است و بنیان‌گذار و مدیرعامل BroadbandTV Corp است، یکی از بزرگترین شرکت‌های فناوری رسانه‌ها در جهان. او طرفدار تکنولوژی به عنوان نیروی محرکه و ترویج تنوع در تجارت می‌باشد.

الهام‌بخشی جوانان
مالاله یوسفزئی

بازآفرین صلح نوبل و طرفدار قاطع تحصیل دختران، مالاله شهروندی است که جوان‌ترین شهروند افتخاری کانادا شده است. زنده ماندن در برابر حمله جانسوز طالبان در سن ۱۵ سالگی، استقامت و فعالیت او دنیا را الهام بخش کرده است. نخست وزیر جاستین ترودو او را “الهام بخشی برای همه” خواند.

روپی کور
کور، مهاجری از پنجاب، هند، با شعر و نقاشی‌های زیبای خود خوانندگان جهان را تسخیر کرده است، به ویژه اثر خبره “شیره و عسل”.

نمایش خبر  از لینکدین تا تیک تاک: تازه­واردان چگونه از رسانه­ های اجتماعی برای موفقیت در کانادا استفاده می­کنند

نماهیس
ارائه‌ های بین المللی او و چالش‌های زنان مسلمان این زن فلسطینی-کانادایی بخش‌هایی مانند مد و زیبایی را تقویت می‌کند.

آتوم پلتیه
فعال جوان آنیشینابه، فعالیت پلتیه در مورد آب تمیز و حقوق بومیان او را به سکوهای جهانی مانند سازمان ملل متحد رسانده است.

زینب عظیم
با حمایت قوی از دختران در علوم فناوری مهندسی و ریاضی (STEM)، چشم‌انداز عظیم او از اکتشاف فضا او را از شبکه‌های مختلف تشویق به توجه معتبر کرده است.

بیانکا آندرسکو
متولد رومانی و بزرگ شده در کانادا، استعداد آندرسکو در زمین تنیس او را به اولین قهرمان اسلام سینگلز کانادا در ویمبلدون تبدیل کرد.

ماه تاریخ زنان در کانادا
در تاریخ ۱ اکتبر، نخست وزیر جاستین ترودو درباره ماه تاریخ زنان بیانیه‌ای صادر کرد که شامل موارد زیر می‌شد:
“تاریخ کانادا توسط زنانی که توانستند تغییرات واقعی و مثبتی را در جوامع و جامعه و کشور ما به وجود آوردند شکل گرفته است. در طول ماه تاریخ زنان، به این زنان الهام بخش، گذشته و حال رویشان را قدردانی می‌کنیم و در عین حال برای ایجاد یک جهانی عادلانه‌تر و بهتر کار می‌کنیم. موضوع سال جاری به عبارتی “از طریق دوربین او: جشن تنوع زنان” انتخاب شده است و موفقیت‌ها و سهمیه‌های زنان از زمینه‌های مختلف را از تغییر در سیاست تا کشف‌های نوآورانه در علم ستایش می‌کند.
صفحه ماه تاریخ زنان دولت کانادا را بررسی کنید تا ببینید چگونه می‌توانید در این زمینه فعالیت کنید.