Skip to content
بررسی وضعیت اکسپرس اِنتری در ادامه ی سال 2023

تاریخ انتشار

بررسی وضعیت اکسپرس اِنتری در باقی‌ماندهٔ سال 2023

تابستان سال 2023 تغییرات قابل توجهی در روش انتخاب کاندیداهایی که در سیستم مدیریت درخواست اِکسپرس انتری کانادا (Express Entry) دعوت به درخواست (ITAs) دریافت می‌کنند رخ داده است.

اگرچه اِکسپرس انتری اخیرا قابل پیش‌بینی نبود، اما در چند هفته اخیر الگوهایی شروع به ظاهر شدن کرده که ممکن است روند باقی‌مانده سال را تصویرسازی کند.

تغییر بارزترین امسال تا به امروز معرفی دعوت‌های انتخاب دسته‌بندی‌شده برای کاندیداهایی با ویژگی‌های خاص است.

در Express Entry شش دسته‌بندی جداگانه برای کاندیداها وجود دارد که معیارهای خاص خود را دارند. یک دسته برای کاندیداهایی با توانایی صحبت قوی در زبان فرانسوی و پنج دسته‌بندی دیگر بر اساس تجربه کاری در رشته‌های زیر تمرکز دارند:

  • بهداشت و درمان
  • علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (علوم STEM)
  • حرفه‌های کارگری مانند نجاران، لوله‌کش‌ها و پیمانکاران
  • حمل و نقل
  • کشاورزی و صنایع غذایی

دسته‌بندی‌های جدید به کانادایی‌ها کمک خواهند کرد تا تعداد بیشتری در بخش‌های بازار کاری که تقاضای آن در اقتصاد کانادا بسیار بالاست ورودی داشته باشند. این دسته‌بندی‌ها همچنین به دستور وزیر امور بازرسی به مهاجرت فرانسوی در جوامع اقلیت‌های فرانسوی‌زبان در خارج از کبک کمک خواهد کرد.

ترکیب انواع دعوت‌ها
گفته می‌شود وزارت مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) انتظار دارد که بین 28٪ تا 31٪ از دعوت نامه های اکسپرس انتری به کاندیداهایی که تجربه کاری در برخی از شغل‌های STEM دارند، صادر شود.

همین گزارش اظهار می‌کند که این بخش بین 11 تا 15٪ از کل دعوت نامه ها را به افرادی با توانایی زبان فرانسوی، بین 9 تا 12٪ به افرادی با تجربه در حوزه بهداشت، بین 3 تا 4٪ به افرادی در صنایع حرفه‌های کارگری و فقط 1٪ به ترتیب به شغل‌های کشاورزی و مواد غذایی و حمل و نقل اختصاص خواهد داد.

نمایش خبر  مهاجران تازه وارد به کانادا احتمالاً بیشتر در شرایط مسکن دچار مشکل پرداخت هستند

از طرف دیگر IRCC برای جلب کاندیداهایی در رشته‌های STEM اقداماتی را به کار برده است به عنوان بخشی از استراتژی استعدادها در حوزه تکنولوژی. تا کنون در سال 2023، ۵۰۰ کاندیدای STEM بر اساس اکسپرس انتری برگزیده شده اند.

همچنین کانادا اخیراً مجوز کار باز برای کاندید های که در حال حاضر دارای ویزای تخصصی H-1B هستند، باز کرده است، زیرا بسیاری از صاحبان ویزای H-1B در رشته‌های تکنولوژی کار می‌کنند. سقف ۱۰,۰۰۰ برنامه در سال ۲۰۲۳ در دو روز پس از آغاز برنامه به تکمیل رسید. کسانی که به عنوان ساکن موقت با مجوز کار باز به کانادا می‌آیند و تجربه کاری خود را در صنعت تکنولوژی کسب می‌کنند، ممکن است هنگام ورود به پول اِنتری کانادا از مزیتی برخوردار باشند.

هنوز تمامی دوره‌های دعوت در آینده با دسته‌بندی نخواهد بود. از زمان آغاز دعوت های دسته‌بندی شده، IRCC در سه دوره جداگانه‌ای ۳٬۵۰۰ کاندیدا را از طریق هر سه برنامه مدیریت مهاجرتِ اِنتری اِکسپرس، برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، دسته تجربه کانادایی (CEC) و برنامه نیروی کار ماهر فدرال (FSTP)، دعوت کرده است. در این دوره‌ها، نمره کلی CRS کاندیدا عامل تصمیم‌گیری است، نه فقط تجربه کاری یا توانایی زبان فرانسوی.

همچنین در آینده همچنان می‌تواند دوره‌هایی با ویژگی‌های برنامه خاص وجود داشته باشد. به عنوان مثال، IRCC ممکن است درخواست کنندگانِ اِکسپرس انتری را که از طریق برنامهٔ استانی (PNP) نیز دریافت کرده‌اند، دعوت کند.

امتیاز برنامه یا دسته بستگی به امتیاز نمره کلی سیستم امتیازدهی جامع (CRS) دارد
سیستم امتیازدهی جامع (CRS) برای ارزیابی کاندیداهای اکسپرس اِنتری بر اساس ویژگی‌های سرمایه انسانی مانند تجربه کاری، شغل، سن، تحصیلات و توانایی زبانی با هم مقایسه میشوند.

نمایش خبر  فرصت های شغلی کانادا همچنان در ماه ژوئن به رکوردهای جدیدی می رسد

تا این لحظه از سال، حداقل نمره CRS در یک دعوت برای برنامهٔ کاندیدای نامزدی استانی در تاریخ 15 فوریه برابر با ۷۹۱ بوده است و رکورد کمترین نمره CRS در 12 تیر ۳۷۵ برای افراد دارای توانایی زبان فرانسوی است.

از زمان شروع دوره‌های انتخاب بر اساس دسته‌بندی، امتیازات CRS برای جلب داوطلبان در دوره‌های برنامه کلی و انتخاب بر اساس دسته بندی تفاوت قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال، بالاترین امتیاز برای دعوت‌نامه‌های مبتنی بر دسته‌بندی تاکنون 486 بوده است. این هنوز ۱۹ امتیاز کمتر از کمترین امتیاز برای دوره‌های برنامه کلی است که از اولین دوره انتخاب بر اساس دسته‌بندی در تاریخ ۲۸ ژوئن برگزار شد و 505 امتیاز بود.

بدون توجه به برنامه یا دسته‌بندی، برای داوطلبان همچنان مفید است که بالاترین امتیاز CRS ممکن را کسب کنند. حتی در دوره‌های انتخاب بر اساس دسته‌بندی، IRCC می‌گوید که همچنان داوطلبان را رتبه‌بندی می‌کند و به داوطلبان با بالاترین امتیاز دعوت‌نامه صادر می‌کند. یک امتیاز CRS بالا می‌تواند تأثیر مثبتی برای ورود به بیش از یک نوع دوره داشته باشد و یک داوطلب که در یک دسته‌بندی دعوت‌نامه دریافت کند، می‌تواند به جای آن در یک دوره برنامه کلی دعوت شود، با توجه به آنکه کدام نوع دوره ابتدا رخ دهد از روند بهره مند شود.

سطح مهاجرت در پایان سال ۲۰۲۳
IRCC برای پذیرش اقامت دائم تحت برنامه سطح مهاجرت ۲۰۲۳-۲۰۲۵ اهداف جسورانه‌ای دارد. برنامه هدف دارد که در سال ۲۰۲۴ ۱۰۹٬۰۲۰ نفر از مهاجران دائمی جدید به کانادا اختصاص یابد و در سال ۲۰۲۵ به ۱۱۴٬۰۰۰ نفر افزایش پیدا کند.

نمایش خبر  آمار کانادا: داوطلبان PNP در انتاریو، آلبرتا و بریتیش کلمبیا درآمد بالاتری دارند

هدف سال ۲۰۲۳ در حال حاضر ۸۲٬۸۸۰ نفر است و IRCC در حال حاضر بسیار در مسیر مشخص شده قرار گرفته است زیرا تا کنون ۷۳٬۴۴۸ داوطلب Express Entry دعوت شده‌اند. با این حال، در نیمه دوم سال ۲۰۲۳، تعداد بیشتری از داوطلبان ممکن است دعوت‌نامه دریافت کنند تا به برآورد هدف‌های بالاتر سال ۲۰۲۴ کمک کنند. این به این دلیل است که کسانی که در حال حاضر دعوت‌نامه دریافت می‌کنند، احتمالاً تا سال ۲۰۲۴ وارد کانادا نخواهند شد به دلیل استاندارد خدمات IRCC شامل پردازش و تکمیل برنامه‌های Express Entry در مدت شش ماه است.

نگاهی به آینده
اگر الگوهای کنونی ادامه یابد، به نظر می‌رسد که بقیهٔ سال ۲۰۲۳ به مخلوطی از انواع دوره‌ها تبدیل خواهد شد. برخی از آن‌ها دوره‌های برنامه کلی یا خاص برنامه با امتیاز CRS حداقلی بالاتر و تعداد کمتری دعوت‌نامه خواهند بود. دیگران دوره‌های انتخاب بر اساس دسته‌بندی با امتیازهای کمتر خواهند بود. با این حال، تعداد دعوت‌نامه‌های مبتنی بر دسته با در نظر گرفتن حداقلی کمتر CRS می‌تواند متغیر باشد.