Skip to content
روز جهانی پناهجویان: چگونه کانادا پناهجویان را قادر می‌سازد تا موفق شوند

تاریخ انتشار

روز جهانی پناهجویان: چگونه کانادا پناهجویان را قادر می‌سازد تا موفق شوند

20 ژوئن، روز جهانی پناهجویان است. این روز در سراسر جهان به عنوان روزی شناخته می شود که موفقیت پناهجویان در زندگی جدیدشان جشن گرفته می شود.

علاوه براین، همچنین نشان می‌دهد که چقدر باید کار شود تا حمایت و کیفیت زندگی بالایی را به افرادی که از خانه‌هایشان فرار کرده‌اند، اغلب در شرایط تکان‌دهنده، ارائه داد.

روز جهانی پناهجویان هر سال یک موضوع دارد. سال 2023 کمیسر عالی سازمان ملل متحد برای پناهجویان (UNHCR) می‌گوید که موضوع “امید دور از خانه” است. این به منظور ارتقاء جامعه گرایی پناهجویان در کشورهای جدیدشان است.

“امروز، در روز جهانی پناهجویان، جامعۀ جهانی قدرت و شجاعت میلیون‌ها پناهجو را با احترام می‌پذیرد، در حالى که همدلي و درک برای وضعيت آن‌ها نشان می‌دهد “، به گفت وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر، در بیانیۀ IRCC. “در کانادا، ما تاریخچۀ افتخارآمیزی در بهسازی وضعیت مردم آسیب‌پذیر جهان داریم و پناهجویان نقش ضروری در ساخت و تقویت جوامع ما بازی می‌کنند.”

نقش کانادا در کمک به پناهجویان
“کانادا همچنان رهبر در صحنه جهانی است، با برنامه‌های بازسازی که با ارائه پناهگاه ایمن در کانادا، جان‌ها را نجات می‌دهد”، به گفته ی وزیر فریزر. “برای چهارمین سال متوالی، ما بالاترین کشور بازسازی وضعیت پناهجویان در جهان بودیم.”

کانادا به طور سنتی نقش بزرگی در کمک به پناهجویان داشته و در تلاش است تا آن‌ها را پس از ورود به کشور به شرایطی برساند که شروع قوی‌ای داشته باشند. در سال 2022، کانادا 73,330 پناهجو و شخص محافظت شده را پذیرفت، که 17.2٪ از تمام مقیمان دائمی جدید کانادایی در سال گذشته را تشکیل می‌دهد.

سرشماری 2021 گزارش می‌دهد که بین سال‌های 2016 تا 2021، 60,795 پناهجو جدید سوری‌تبار پذیرفته شده و در کانادا زندگی می‌کنند، که تقریباً 30٪ از پناهجویان جدید در کشور را تشکیل می‌دهد. در زمان شروع بحران در سوریه، کانادا بین نوامبر 2015 و فوریۀ 2016 در طول 100 روز، 25,000 سوری را در کشور پذیرفت.

نمایش خبر  مهاجرت به کانادا: چگونه امتیاز CRS اکسپرس انتری خود را بهبود بخشید

عراق (15,505)، اریتره (13,965)، افغانستان (9,490) و پاکستان (7,810) دیگر کشورهای معمول تولد برای پناهجویان جدید از سال 2016 تا 2021 بودند.

UNHCR می‌گوید که کانادا از سال 1980، 1,088,015 پناهجو را پذیرفته است. این عدد شامل کسانی است که در کانادا به عنوان پناهجو شناخته شده‌اند یا از خارج از کشور پذیرفته شده‌اند.

این کشور همچنین در حال پیشرفت به سوی هدف خود برای پذیرش 40,000 پناهجو از افغانستان پس از سقوط دولت آن به دست طالبان است.

مهاجرت، پناهجویان و شهروندی کانادا (IRCC) در تلاش است تا 18,000 نفر را در قالب برنامۀ اقدامات مهاجرتی ویژۀ افغان‌هایی که به دولت کانادا کمک کرده‌اند، مورد بهسازی وضعیت قرار دهد. این برنامه برای افغان‌هایی است که در شغلی مشغول به کار بودند که “روابط قابل توجه و/یا دائمی با دولت کانادا” دارد، که ممکن است شامل مترجمینی باشد که با نیروهای مسلح کانادای یا کارکنان محلی کار می کردند.
سایر اقدامات برای افغان‌ها شامل مسیری به سوی اقامت دائمی برای 5,000 خانواده فرعی از مترجمین افغان سابق است. برنامه ویژه دیگری برای حمایت از 3,000 پناهجوی افغان بدون وضعیت پناهجویی از UNHCR یا یک کشور خارجی در حال حاضر پر شده است.

پناهجویان به تقویت نیروی کار کانادا کمک می‌کنند IRCC متوجه است که بسیاری از پناهجویان با مهارت‌های ارزشمندی وارد کانادا می‌شوند که می‌توانند برای پر کردن فرصت های خالی نیروی کار ملی و تقویت اقتصاد در حالی که به آن‌ها در نشستن و یکپارچگی در زندگی در کانادا کمک می‌کند، استفاده شوند.

برنامۀ آزمایشی جنبش اقتصادی (EMPP) به پناهجویان متخصص کمک می‌کند تا از طریق برنامه‌های اقتصادی موجود به کانادا مهاجرت کنند. این روند به کارفرمایان دسترسی به یک پول جدید از نامزدهای واجد شرایط برای پر کردن فرصت‌های شغلی می‌دهد. کسانی که برای برنامه واجد شرایط شناخته می‌شوند، معمولاً مسیر آسان‌تری برای دریافت وضعیت مقیم دائم در کانادا خواهند داشت.

نمایش خبر  کانادا در سال‌های پیش‌رو چند مهاجر می‌پذیرد؟ برنامه سطوح مهاجرتی 2022-2024.

در دسامبر 2022، اعلام شد که این برنامه که به عنوان یک پروژه تحقیقاتی در سال 2018 آغاز شده بود، در سال‌های آینده گسترش خواهد یافت تا شامل 2000 کارگر ماهر شود که می‌توانند ثابت کنند که پناهجو هستند در حالی که همچنین واجد شرایط برای برنامه‌هایی مانند:

برنامۀ مهاجرت اقیانوس اطلس
برنامۀ نامزد استانی
پایلوت مهاجرت روستایی و شمالی
در 12 ژوئن، IRCC دو جریان جدید را تحت EMPP راه‌اندازی کرد. اولین جریان EMPP Federal Skills Job Offer Stream است. در این جریان، کارفرمایان کانادایی می‌توانند نامزدهای واجد شرایط را برای پر کردن طیف وسیعی از شغل‌های مورد نیاز استخدام کنند، از جمله کمک‌پرستار، کارگران حمایت فردی، کمک‌پرستار مراقبت‌های بلندمدت، مهندسین نرم‌افزار، طراحان وب، مهندسین و تکنسین‌های مکانیک و الکترونیک، کارگران انبار و لجستیک، کارگران گردشگری و مهمان‌نوازی و راننده‌های خودرو و خدمات تحویل سرویس.

همچنین یک جریان EMPP Federal Skills Without a Job Offer Stream وجود دارد که مشخص می کند که برخی از نامزدها مهارت‌هایی دارند که به اندازۀ کافی درخواست شده‌اند که پس از ورود به کانادا کار پیدا خواهند کرد.

EMPP با چندین مانند Talent Beyond Boundaries، TalentLift و Jumpstart Refugee Talent همکاری می‌کند. این سازمان‌ها می‌توانند به IRCC در شناسایی پناهجویان با مجموعۀ مهارت‌های مورد نیاز کمک کنند و همچنین با کمک به پناهجویان در توسعۀ مهارت‌هایی که در کانادا برای آن‌ها سودمند خواهد بود، به پناهجویان حمایت کنند.

به تازگی یک کمپین با نام #WelcomingEconomy برای پناهجویان راه اندازی شده است که هدف آن اتصال کارفرمایان به پناهجویانی است که مشتاق به کار و استفاده از استعدادهای خود در کانادا هستند. این کمپین توسط گردونه دستور کار شغل پناهجویان حمایت می شود. گردونه سالانه برای افزایش دسترسی پناهجویان به فرصت های شغلی معنادار کار می کند.

نمایش خبر  کارفرمایان کانادایی از رسانه جمعی برای غربالگری متقاضیان شغل استفاده می‌کنند

کارفرمایان زیادی در کانادا نیز وجود دارند که استخدام پناهجویان را به عنوان یک نکته در نظر می گیرند. به عنوان مثال، استارباکس کانادا در طول چهار سال گذشته 800 پناهجو را استخدام کرده است و کارفرمایانی مانند Day & Ross، FedEx، HMS Host، IKEA Canada، Martinrea Automotive، McDonald’s، Metro، Shopify، Sodexo، Staples و Wealthsimple در رویدادهای استخدام پناهجو شرکت کرده اند.

پناهندگان در کانادا چگونه زندگی می کنند؟


آنهایی که به عنوان پناهنده به کانادا می آیند، با گذشت زمان موفق می شوند. درآمد متوسط پناهندگان در سال اول بعد از ورود تنها 20,000 دلار است. با این حال، گزارش UNHCR نشان می دهد که بیشتر پناهندگان در عرض پنج سال پس از ورود خود، طبقه متوسط را به دست می آورند.

پناهندگان بیشتر از آنچه که در قبال خدمات و منافع عمومی دریافت می کنند، مالیات درآمد پرداخت می کنند. علاوه بر این، نرخ کارآفرینی در بین پناهندگان بالاتر از افرادی است که در کانادا به دنیا آمده اند. گزارش UNHCR نشان می دهد که 14.4٪ از پناهندگانی که بین 10 تا 30 سال در کانادا بوده اند، کارآفرین هستند، در حالی که این نرخ برای افرادی که در کانادا به دنیا آمده اند 12.3٪ است. این پناهجویان شغل ها و تجارت هایی را ایجاد می کنند که به همه کانادایی ها و تازه واردین منفعت می رساند.

پناهجویان همچنین بیشترین شانس را در بین همه مهاجران برای تبدیل شدن به شهروندان کانادایی دارند. همین گزارش نشان داد که 89٪ از پناهجویان شهروند می شوند در حالي كه اين نسبت برای مهاجري كلاس اقتصادي 84٪ و برای مهاجري كلاس خانوادگي 80٪ است.