Skip to content
در کانادا به کجا می توانم بروم که باز هم به یک شهر بزرگ مرتبط باشد؟

تاریخ انتشار

در کانادا به کجا می توانم بروم که باز هم به یک شهر بزرگ مرتبط باشد؟

در ابتدای سال 2023، سازمان آمار کانادا شاخص بروزرسانی شدۀ فواصل (IOR) را منتشر نمود، این در واقع تحقیقی است که سعی دارد یک امتیاز یا شاخص دور بودن را برای هر منطقه مسکونی در کانادا تعریف نماید.

این تحقیق انواع متفاوتی از سرشماری بخش به بخش (CSD) ، یعنی: شهرها، شهرداری ها، روستاها، شهرستان ها و … – را در سرتاسر کانادا مورد ارزیابی قرار داد تا فاصله و سهولت سفر بین هر CSD و یک مرکز عمدۀ جمعیتی را تعیین کند (مرکز عمدۀ جمعیتی به ناحیه ای گفته می شود که بین 1000 تا 400 نفر در هر کیلومتر مربع سکنه داشته باشد).

این تحقیق همچنین یک امتیاز بین 0 (نزدیکترین مکان به یک مرکز جمعیت) و 1 (دورترین نقطه ممکن نسبت به مرکز جمعیت) را به هر CSD اختصاص می دهد. این کار با استفاده از فرمولی انجام می شود که جمعیت مراکزی را در نظر می گیرد که بتوان از طریق یک CSD خاص به آن ها رسید (نماینده کیفیت کالاها و خدمات)، هزینه سفر و تعداد مراکز جمعیتی که امکان رسیدن به آن ها از آن CSD با 36 دلار کانادا یا کمتر از این مبلغ میسر باشد (برابر با دو ساعت و نیم مسافرت) که این موارد نیز در فرمول مذکور به کار رفته اند. سپس امتیاز به دست آمده از این فرمول ضریب دهی می شود تا در نهایت یک امتیاز دور بودن بین عدد صفر و یک به دست آید.

نمایش خبر  چگونه بعنوان یک تازه وارد به کانادا برای موفقیت مالی آماده شویم

از آن جا که IOR فاصله فیزیکی، هزینه سفر و تعداد مراکز جمعیتی قابل دسترس را به صورت روزانه در نظر می گیرد – این امتیازات دور بودن می توانند نشان دهنده سهولت دسترسی به منابع و خدماتی باشد که در واقع پیشبینی کننده نتایج اجتماعی-اقتصادی در CSD های مختلف هستند (مثلا آموزش، بهداشت، فرصت های اقتصادی و . . .).

چطور می توان از شاخص دور بودن استفاده کرد؟

شاخصی به نام IOR یک سکوی پرش فوق العاده برای کاندیدها و داوطلبان موفق است که جستجوی خود برای یافتن محل مناسب برای سکونت در کانادا را از آن جا آغاز کنند. اگرچه این امتیازات اصولا جزئیات زیادی ندارند، اما به مخاطب کمک می کنند تا یک ایدۀ کلی از فاصله، هزینه های سفر و خدمات در دسترس مردم در آن اماکن را به دست آورند. وقتی مخاطبان این امتیاز را در اختیار داشته باشند، آنگاه می تواند جزئیات بیشتری را مورد بررسی و تحقیق قرار دهند، مثلا نوع جوامع، مسافت های قابل پیمایش، و هزینه زندگی در منطقه ای که برای ان ها جذابیت دارد.

این مورد می تواند به طور خاص به داوطلبان برنامه نامزدی استانی (PNP) ارتباط داشته باشد که پذیرش آن ها در کانادا به عنوان اقامت دائمی معمولا مستلزم سکونت در یک استان یا شهر خاص می باشد.

اگر محل سکونت مورد علاقه شما در فهرست ذکر نشده، می توانید فایل مربوطه را مستقیما از مرکز آمار کانادا دانلود کنید. وقتی فایل را باز کردید، کافی است محل مورد نظر خود را جستجو کنید تا امتیاز IOR آن که بین 0 و 1 می باشد را ببینید (توجه داشته باشید که حروف خاصی در اسامی مکان ها ممکن است به درستی در فایل مربوطه وارد نشوند).

نمایش خبر  راهنمای استان های کانادا برای تازه واردان

نگرش های کلی

در زیر امتیازات میانگین دوری از IOR (که مربوط به اطلاعات سرشماری 2021 است) برای تمامی استان ها و نواحی ذکر شده اند. این امتیازات در واقع CSDهایی را در نظر گرفته اند که تازه وارد ها با احتمال بیشتری در آن ها سکونت پیدا می کنند: شهر ها، جوامع، شهرداری ها و نواحی شهری، شهرتان ها و روستا ها.

توجه داشته باشید که همه استان ها CSDهای مطلوبی ندارند. استان هایی که برخی CSDهای مطلوب در آن ها قرار دارند ولی فاقد همۀ CSDهای مطلوب می باشند با علامت “*” مشخص شده اند.

استان هایی که هیچکدام از CSDهای مطلوب را ندارند با علامت “**” مشخص گشته اند. برای این استان ها، مجموع CSDها در استان به صورت کلی یا میانگین ذکر شده اند.

همانطور که انتظار می رود، استان هایی که بیشترین تازه وارد ها را در خود جای می دهند (اونتاریو، کبک، بریتیش کلمبیا) پایین ترین امتیاز میانگین دور بودن را دارند، در حالی که استان ها و نواحی با جمعیت های کمتر امتیازات بالاتری را به خود اختصاص داده اند.

جالب اینکه، تمامی استان ها و نواحی به جز اونتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا برخی یا همۀ CSDهایی که تازه وارد ها به دنبال ان ها هستند را ندارند، که این مساله را باید حین در نظر گرفتن امتیاز های دور بودن آن ها مد نظر قرار دهید.

همانطور که بسیاری از افراد ممکن است بر اساس گزارشات جمعیتی پیش بینی کرده باشند، امتیاز های دور بودن به طور کلی با حرکت به سمت نواحی شمالی کانادا افزایش می یابند. تصویر زیر از تحقیقات دور بودن همین مساله را به خوبی نشان می دهد.

نمایش خبر  الزامات تبلیغات برای کارفرمایان کانادایی که کارگران خارجی را استخدام می کنند

علاوه بر این، تصویر زیر توزیع امتیازات تمامی CSD ها در کانادا را نشان می دهد. اکثر CSDها بین 0.1 تا 0.55 امتیاز IOR را دارند، این نشان می دهد که اگرچه دور بودن مشکل چندان بزرگی برای بخش اعظم جمعیت به شمار نمی رود، اما پهناور بودن کشور کانادا (که یکی از پایین ترین تراکم های جمعیت را در نیا دارد و به ازار هر کیلو متر مربع 4 نفر در این کشور سکونت می کنند) احتمالا باعث چولگی امتیازات به سمت مقادیر بالاتر برای امتیاز دور بودن شده است.

علی رقم تمرکز جمعیت در اطراف استان های خاص، شان فریزر، وزیر مهاجرت در سال 2022 اظهار داشت که سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا (IRCC) همچنان سعی خواهد کرد تا مزایای مهاجرت را در نواحی دورتر کانادا توسعه دهد که جمعیت کمتری دارند و به افراد تازه وارد نیاز بیشتری نشان می دهند، این سیاست باید به کاهش جدی در امتیازات دور بودن کمک کرده و در حال حاظر نیز در مراحل اجرایی قرار دارد. در آخرین برنامه سطوح مهاجرت، که طبق آن PNP جای Express Entry را به عنوان مسیر اصلی برای مهاجرت به کانادا گرفته است . . .