Skip to content
کانادایی ­ها ماه رمضان را چطور جشن می­گیرند؟

تاریخ انتشار

کانادائی­ها ماه رمضان را چطور جشن می­گیرند؟

کانادا تلاش می­کند، باورهای همه تازه واردان و مهاجران به این کشور را بدون در نظر گرفتن پیشینه­ای که به آن تعلق دارند، بپذیرد و بخشی از این روندِ پذیرش، آگاهی نسبت به تمامی جشن­ها و مراسمات مذهبی مهاجران است.

این کشور به چندفرهنگی بودن و پذیرش مذاهب همه­ی تازه واردان افتخار می­کند. قانون چند فرهنگی کانادا، تضمین می­کند همه­ی افراد حاضر در کشور، صرف­ نظر از وضعیت مهاجراتشان از حق آزادی عقیده، بدون آزار و اذیت برخوردار هستند.

براساس سرشماری که در سال 2021 از سوی اداره­ی آمار این کشور انجام شد، اسلام دومین مذهب رایج در کانادا است. سرشماری اخیر نشان می­دهد در فاصله­ی سال­های 2001 تا 2021، جمعیت مسلمان کانادا از 2% کل جمعیت به 4.9% افزایش یافته است. چیزی در حدود 1.8 میلیون نفر. این سرشماری، رشد جمعیت مسلمان کانادا را به مسئله­ی مهاجرت مربوط می­داند. تقریباً یک چهارم جمعیت این کشور را مهاجران تشکیل می­دهند و داده­ها نشان می­دهند که در فاصله­ی سال­های 2011 تا 2021، در حدود 18.9 درصد از مهاجران به این کشور اعلام داشته­اند مسلمان هستند. اکثرشان در انتاریو زندگی می­کنند که جمعیت مسلمانش 6.7% گزارش شده است.

توجه به جشن

رمضان در واقع نوعی تعطیلات مذهبی برای مسلمانان است که در نهمین ماه تقویم قمری جشن گرفته می­شود. شروع ماه رمضای در سال 2023 (بسته به مکان اقامتتان)، 22 یا 23 مارس و پایان آن 22 آوریل است. این ماه، برای مسلمانان ماه روزه، دعا، تأمل و خیرات است که با عید پایان ماه، یکی از مهم­ترین تعطیلات اسلامی، به پایان می­رسد.

نمایش خبر  دورۀ 2023 برنامه تجربه بین المللی کانادا (IEC) در حال حاضر باز شده است.

در کانادا، رهبران ارشد سیاسی و تجاری با صدور بیانیه­ها و شرکت­ در افطاری­ها یا میزبانی افطاری­ها، ماه رمضان را گرامی می­دارند. نخست وزیر، بیانیه­ی ویژه­ای به مناسبت ماه مبارک رمضان و قدردانی از کمک­های مسلمانان کانادایی صادر می­کند.

کانادائی­های ساکن شمال کشور امسال روزه­های طولانی­تر دارند

ماه رمضان بسته به سال 29 یا 30 روزه است و میزان ساعات روزه­داری متغیر است. ساعات روزه­داری طی چند سال ممکن است از شب­های طولانی زمستان به روزهای بسیار طولانی­تر بهار یا تابستان برسد.

و این بدان معنی است که وقتی ماه رمضان مصادف با فصل بهار یا تابستان شود، کسانی که در مناطق شمالی­تر کانادا زندگی می­کنند، باید مدت زمان بیشتری را منتظر غروب آفتاب بمانند و تنها یک فاصله­ی کوتاه تا طلوع آفتاب و روزه­ی روز بعد فرصت دارند. در تورنتو، بزرگ­ترین شهر کانادا، مسلمانانی که ماه رمضان امسال را جشن می­گیرند، احتمالاً باید منتظر 13 ساعت روزه­داری در ماه آوریل باشند. کسانی که در وایت هورس هستند، تا پایان ماه چیزی در حدود 15 ساعت بین سحر تا زمان افطار منتظر خواهند ماند.

راه­های دیگر جشن گرفتن

یکی دیگر از جوانب ماه رمضان، کمک به افراد نیازمند است که در میان مسلمانان با عنوان «زکات» شناخته می­شود. زکات صرفاً مبلغی پول است و قاعده بر این است که افرادی که وضع مالی مطلوب و درآمد بالایی دارد، حد معینی از درآمد و سرمایه­شان را به امور خیریه اختصاص دهند. در طول ماه رمضان، سازمان­های خیریه در سرتاسر کانادا مراسم افطاری و سایر رویدادهای بزرگ را برای جمه­آوری پول و کمک­های خیریه جهت کمک به مسلمانان نیازمند، چه در کانادا و چه در خارج از این کشور برگزار می­کنند.

نمایش خبر  کانادایی ها در سال2021 بیشترین حمایت را از همسران این 10 کشور داشتند

بیش از 20 مسجد در شهرهای تورنتو، ونکوور، مونترال، ادمونتون و کلگری وجود دارد. مسلمانان در شرایط معمول روزی پنج بار موظف به خواندن نماز هستند، اما در طول ماه رمضان ترغیب می­شوند مدت زمان بیشتری را به نماز و عبادت بگذرانند. برخی مسلمان نیز برای قرائت تراویح (Tarawih) وقت می­گذارند، یعنی در طول این ماه، هر روز بخش­هایی از قرآن را می­خوانند. این کار را می­توان در خانه یا مسجد انجام داد.

عید

ماه رمضان با عید سعید فطر به پایان می­رسد. مراسم این روز به­طور معمول با پوشیدن لباس­های نو و رفتن به مسجد شروع می­شود. بقیه­ی روز نیز به خوردن غذاهای خوب و دیدار با دوستان و خانواده اختصاص دارد. خانواده­ها برای پذیرائی از مهمانان در طول روز و بسته به سنت­هایشان شیرینی­هایی مانند میتای، خرما یا باقلوا خواهند داشت.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420