Skip to content
چگونه مهاجران می توانند در مورد مردم بومی در کانادا بیشتر بیاموزند

تاریخ انتشار

منابعی برای شروع یادگیری در مورد مردم بومی در کانادا در روز ملی مردم بومی.

 

21 ژوئن روز ملی مردم بومی است، مناسبتی برای بزرگداشت مردم و فرهنگ های بومی در کانادا.  اگرچه اغلب مهاجران به کانادا می آیند و اطلاعات زیادی در مورد مردم بومی ندارند، اما نظرسنجی اخیر موسسه Environics نشان می دهد که مهاجران عموماً می خواهند از آنها حمایت کنند و یکی از راه های انجام این کار از طریق یادگیری است.

از زمانی که مهاجران سفیدپوست اروپایی سرزمینی را که اکنون به نام آمریکای شمالی می شناسیم، مستعمره کردند، روایت های منفی از مردم بومی در رسانه ها پخش شده است که منجر به ایجاد کلیشه های مضر می شود.  کانادایی ها و مهاجران ممکن است تحت تأثیر این روایت ها قرار گیرند.

کانادا اکنون در دوره ای است که به دنبال آشتی برای جنایات خشونت آمیز خود علیه مردم بومی است.  تلاش‌های دولت کانادا برای پاک کردن فرهنگ بومی منجر به ایجاد کمیسیون حقیقت و آشتی شد که توصیه‌هایی در مورد چگونگی آشتی کانادا با مردم بومی ارائه کرد.

نظرسنجی موسسه Environics نشان می دهد که، علیرغم عدم مواجهه آنها با مردم بومی، مهاجران عمدتاً از آشتی حمایت می کنند.

نتایج نظرسنجی می‌گوید: «این از نظر روند آشتی اطمینان‌بخش است – حضور این همه مهاجر در جامعه کانادا به خودی خود مانعی برای پیشرفت در آشتی نیست.»  وقتی تازه واردان به اینجا می‌آیند، با مسائل کانادا درگیر می‌شوند و برای کمک به پیشبرد امور احساس مسئولیت می‌کنند.»

با این حال، شکاف دانش نشان می دهد که تازه واردان به کانادا هنوز اطلاعات کافی در مورد مردم بومی ندارند.  در این مقاله، تاریخچه مختصری از استعمار اروپا در کانادا را مرور می کنیم و منابعی را برای یادگیری بیشتر ارائه می دهیم.

تفاوت بین اصطلاحات

وقتی در مورد مردم بومی در کانادا صحبت می کنیم، به نام جمعی مردمان اصلی آمریکای شمالی اشاره می کنیم.  تنها در کانادا بیش از 1.6 میلیون نفر بومی هستند.  بنابراین، مهم است که به یاد داشته باشیم که بومی بودن یک تجربه منحصر به فرد نیست، بلکه مجموعه ای از تجربیات بسیار منحصر به فرد برای هر ملت، گروه، جامعه، خانواده و فردی است.

نمایش خبر  چگونه تغییرات NOC بر کاندیداهای اکسپرس اینتری تأثیر می گذارد

دولت کانادا سه گروه گسترده از مردم بومی را به رسمیت می شناسد: ملل اول، اینویت و متیس.  هر گروه نشان دهنده تنوعی از فرهنگ ها، تاریخ ها و قومیت ها است.  First Nations به افرادی اطلاق می شود که به بیش از 630 جامعه در سراسر کشور تعلق دارند که نماینده بیش از 50 ملت و زبان هستند.  اینوئیت به فرهنگ های جمعی مردم قطب شمال اشاره دارد.  متیس به فرهنگ های متنوع مردمی اشاره دارد که از اتحادیه های اروپایی و بومی آمده اند.

اصطلاح “هندی” هنگامی که برای توصیف مردم بومی استفاده می شود، گفته می شود که از کریستف کلمب، کاشف اروپایی که به اشتباه فکر می کرد در سال 1492 به هند رسیده است، آمده است. این اصطلاح هنوز در قوانین کانادا تا به امروز مورد استفاده قرار می گیرد، اگرچه وقتی افراد غیر بومی از آن برای توصیف مردم بومی استفاده می کنند، توهین آمیز تلقی می شود.

تاریخچه مختصری از استعمار در کانادا

قبل از اینکه آمریکای شمالی “آمریکای شمالی” باشد، بسیاری از گروه های بومی آن را جزیره لاک پشت می نامیدند.  مردم بومی نظام های حکومتی، قوانین و سنت های خاص خود را داشتند.  آنها فلسفه های مختلفی در مورد استفاده از منابع و سرپرستی زمین داشتند که با دیدگاه مهاجران اروپایی برای کانادا در تضاد بود.

پس از اینکه کانادا به طور رسمی در سال 1867 یک کشور شد، قانون هند تشکیل شد.  این قانون که هنوز هم اجرا می‌شود، توسط سازمان‌های بین‌المللی مانند عفو بین‌الملل، سازمان ملل متحد و کمیسیون حقوق بشر کانادا، نقض حقوق بشر خوانده می‌شود.

بر اساس قانون هند، دولت کانادا قوانینی را ایجاد کرد که در خدمت پاک کردن فرهنگ بومی بود.  این به کانادا اجازه داد تا شکل متفاوتی از حکومت را به نام «باندها» بر ملل اول تحمیل کند و دولت کانادا تعریف می‌کند که چه کسی می‌تواند عضو گروه باشد.  امروزه، بسیاری از گروه‌های موسیقی اکنون دارای یک شورای منتخب و رئیس منتخب هستند، اگرچه به طور سنتی برخی از رهبری ملت اول از طریق خانواده منتقل می‌شد.  رهبری ارثی هنوز وجود دارد، و برخی از گروه‌ها هم رهبران موروثی و هم رهبران انتخابی دارند.  برخی از کشورهای اول نیز قراردادهای خودگردانی دارند که به آنها اجازه می دهد قوانین وضع کنند، فرصت های اقتصادی ایجاد کنند و از طریق مالیات برای اجرای برنامه ها پول جمع آوری کنند.

نمایش خبر  شان فریزر آماده است تا سطوح مهاجرتی کانادا را افزایش دهد

قانون هند همچنین از هر کودک بومی خواست تا در یک مدرسه مسکونی تحصیل کند و حضور آنها در هر مؤسسه آموزشی دیگر را غیرقانونی اعلام کرد.  به این ترتیب، کودکان بومی از والدین خود دزدیده شدند و با بدرفتاری وحشتناکی مواجه شدند.  آخرین مدرسه مسکونی در سال 1996 تعطیل شد، اما آسیب ها و آسیب های ناشی از این موسسات همچنان بر مردم بومی تا به امروز تأثیر می گذارد.  در سال 2021، بقایای 215 کودک در نزدیکی یک مدرسه مسکونی سابق در کاملوپس، بریتیش کلمبیا پیدا شد.  این یافته‌ها باعث ایجاد یک بحث ملی درباره آشتی در کانادا شد.

مردم بومی هنوز تا به امروز با استعمار، نژادپرستی و تصاحب فرهنگی مبارزه می کنند.  اگرچه دولت به حقیقت و آشتی علاقه نشان داده است، اما واقعیت این است که مردم هنوز تحت قوانین فعلی که به سرکوب مردم بومی ادامه می دهد، رنج می برند.

علیرغم مبارزه مداوم، مردم بومی فرهنگ، زبان خود را احیا می کنند و کودکان را طوری تربیت می کنند که به هویت خود افتخار کنند.  بسیاری از جشنواره‌ها و رویدادها به رهبری بومی‌ها وجود دارند که از افراد غیربومی برای شرکت در آن استقبال می‌کنند، همچون ابتکارات فرهنگی و اشتراک‌گذاری دانش.

منابعی برای مهاجرانی که مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد مردم بومی در کانادا هستند

 

هنر، موسیقی و منابع آموزشی بومی به صورت آنلاین برای همه در دسترس است تا از هر کجا به آن دسترسی داشته باشند.  این – به هیچ وجه – لیست جامعی نیست، اما جایی برای شروع به شما می دهد.

APTN یک شبکه کابلی است که نمایش‌ها، اخبار و فیلم‌های تلویزیونی تحت رهبری بومی‌ها را برای کودکان و بزرگسالان ارائه می‌کند.  همچنین می‌توانید برنامه‌های آنها را به صورت آنلاین پخش کنید.

نمایش خبر  چگونه دارندگان CSQ می توانند اقامت خود را در کانادا تمدید کنند

اگر قبلاً در کانادا هستید، ممکن است جامعه شما یک مرکز دوستی داشته باشد که خدمات فرهنگی مناسبی را به مردم بومی ارائه می‌کند و میزبان رویدادهایی است که افراد بومی و غیربومی را به هم متصل می‌کند.

Powwows رویدادهای فرهنگی هستند که در آن می‌توانید موسیقی بومی، رقص، جشن، غذا، و صنایع دستی را تجربه کنید.  آداب معاشرت در powwow را به خاطر داشته باشید و مطمئن باشید که تجربه‌ای فراموش نشدنی خواهید داشت.

اطلاعات کلی

اطلس مردمان بومی کانادا

این مجله تعاملی داستان ها و مقالاتی در مورد مردم بومی کانادا ارائه می دهد.

بومی کانادا

یک دوره آنلاین رایگان از دانشگاه آلبرتا که در یک مجموعه ویدیویی ارائه شده است.  این راهنمای جامع فرهنگ، مردم و تاریخ بومی را در اختیار شما قرار می دهد.

روابط تاج و تخت بومی و امور شمالی کانادا

یک وب سایت دولتی کانادا برای یکی از ادارات دولتی که مسئول سیاست های مربوط به مردم بومی است.

قانون هند

اطلاعات بیشتر در مورد قانون هند، تاریخچه و جنجال آن توسط دانشگاه بریتیش کلمبیا.

مطالعات روابط بومیان و مهاجران

دیدگاه‌های بومی سیاست مهاجرت در یک کشور مهاجر

مقاله ای در سال 2022 که دیدگاه های بومی در مورد مهاجرت را بررسی می کند، مفاهیم بومی در مقابل غربی را درباره مالکیت زمین، و فلسفه مرز باز در برابر بدون مرز را توضیح می دهد.

روابط بین مهاجران نژادپرستانه و مردم بومی در کانادا: مروری بر ادبیات

پایان نامه کارشناسی ارشد سال 2012 توسط ملیسا می لینگ چانگ، که تجربه خود را به عنوان یک زن بومی-آسیایی که در کانادا بزرگ شده است در بحث در مورد روابط مهاجران و بومیان گنجانده است.

گفتگوهای ونکوور: اولین ملل، جوامع بومی شهری و مهاجر

پروژه ای در سال 2011 که در آن مهاجران و شرکت کنندگان بومی داستان ها، تجربیات و دیدگاه های خود را با یکدیگر به اشتراک گذاشتند.