Skip to content
چگونه به عنوان یک مهندس به کانادا مهاجرت کنیم

تاریخ انتشار

با توجه به اینکه سیستم مهاجرت کانادا به نیازهای اقتصادی کشور متمرکز شده است، حرفه های هدفمند بین مهاجران جدید دائمی – از طریق هر دو برنامه Express Entry و برنامه های نامزد استانی (PNPs) – اهمیت بیشتری پیدا کرده اند.

مهندسان از محبوب ترین حرفه ها در نیروی کار کانادا هستند. هر دو بخش مهاجرت فدرال و استانی نیاز خود را به انواع مختلف مهندسان در سراسر کانادا اعلام کرده اند. بنابراین مهندسان تعداد زیادی فرصت برای مهاجرت به کشور دارند.

برای سادگی، می توانیم مسیرهای مهندسان برای مهاجرت به کانادا را به دو دسته تقسیم کنیم:

مسیرهای مستقیم اقامت دائم؛ و مسیرهایی که شایستگی برای اقامت دائم (PR) را ایجاد می کنند.

مسیرهای مستقیم اقامت دائم

Express Entry

مهندسان حرفه ای که به دنبال مهاجرت به کانادا و کسب اقامت دائم مستقیم (بدون نیاز اولیه به اجازه کار) هستند، می توانند از دو مسیری که حرفه های آنها را هدف قرار می دهد استفاده کنند: Express Entry و PNP.

Express Entry یکی از اصلی ترین سیستم های کانادا برای مهاجرت اقتصادی است. این یک سیستم الکترونیکی است که سه برنامه مهاجرت را در بر می گیرد:

برنامه کارکنان ماهر فدرال (FSWP)؛ برنامه مهارت های ماهر فدرال (FSTP)؛ و کلاس تجربه کانادایی (CEC). امسال، Express Entry با انجام قرعه کشی های بر اساس دسته بندی برای بهتر پاسخ دادن به کمبود نیروی کار کانادا، دسته بندی هایی را اضافه کرده است. این دسته بندی ها از حرفه های هدفمند تشکیل شده اند، که نامزدهایی با تجربه در این حرفه ها می توانند تحت آن انتخاب شوند – و دعوت شوند تا برای PR اقدام کنند.

مهندسان در دسته STEM (علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی) قرار دارند. حرفه های مهندسی هدفمند شامل:

مهندسان عمران (کد NOC: 21300)؛

مهندسان کامپیوتر (کد NOC: 21311)؛

مهندسان برق و الکترونیک (کد NOC: 21310)؛

مدیران مهندسی (کد NOC: 20010)؛

مهندسان صنعتی و تولید (کد NOC: 21321)؛

مهندسان متالورژی و مواد (کد NOC: 21322)؛

و مهندسان نرم افزار و طراحان (کد NOC: 21231)؛

توجه داشته باشید که در حالی که حرفه های هدفمند می توانند به کسانی که تجربه دارند کمک کنند تا PR را کسب کنند، معیارهای اصلی واجد شرایط بودن برای Express Entry باید برآورده شود تا در قرعه کشی های بر اساس دسته بندی در نظر گرفته شود. برای آشنایی بیشتر با واجد شرایط بودن و فرآیند اقدام برای Express Entry اینجا را کلیک کنید.

نمایش خبر  تورنتو جایگاه نخست در زمینه زنان شاغل را در اختیار دارد

برنامه های نامزد استانی (PNPs)

PNPs اولین مسیر کانادا برای مهاجرت اقتصادی است. این برنامه های مهاجرتی هستند که هر استان (به جز نوناوت و کبک (که برنامه مهاجرت خود را اجرا می کند) اداره می کند.

PNPs طراحی شده اند تا منافع مهاجرت را در سراسر کانادا پخش کنند، و به استان ها کمک کنند نیازهای محلی کار، اقتصادی و جمعیتی خود را برطرف کنند. بنابراین PNPs برای مدت زمان بیشتری نسبت به Express Entry حرفه های خاصی را هدف قرار داده اند.

هر PNP لیست خود را از حرفه های مورد نیاز دارد، که در آن مهندسان اغلب برجسته هستند. به عنوان مثال، بریتیش کلمبیا هفت حرفه مهندسی را با PNP خود هدف قرار می دهد. برای نگاه جامع تر به حرفه های هدفمند، می توانید مقاله ما را اینجا بخوانید، یا برای حرفه های مورد نیاز برای PNP انتخابی خود جستجوی وب انجام دهید.

مانند Express Entry، معیارهای اصلی واجد شرایط بودن برای PNP باید برآورده شود تا برای این اقدامات هدفمند واجد شرایط باشید. توجه داشته باشید که این می تواند بین PNPs و جریانات مهاجرت فردی آنها به شدت متفاوت باشد. برای آشنایی بیشتر با فرآیند اقدام برای یک PNP، اینجا را کلیک کنید.

مسیرهای ساخت واجد شرایط بودن برای PR اگر متوجه شدید که شما فاقد واجد شرایط بودن تجربه کار برای یکی از مسیرهای مستقیم اقامت دائم هستید، هنوز گزینه هایی به عنوان یک مهندس برای ساخت واجد شرایط در حالی که در کانادا هستید، سپس درخواست اقامت دائم را زمانی که آماده هستید، ارائه دهید.

به دلیل نیاز کانادا به مهندسان در بازار کار، مهاجرت پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) همچنین مسیرهای مختلف مجوز کار برای مهندسان برای زندگی و کار در کانادا را تأسیس کرده است. اینها بیشتر در برنامه کارگر خارجی موقت (TFWP)، برنامه حرکت بین المللی (IMP)، و مجوز کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) قرار خواهند گرفت.

برنامه کارگر خارجی موقت

TFWP یک ابتکار همکاری است که توسط هر دو اشتغال و توسعه اجتماعی کانادا (ESDC) و IRCC مدیریت می شود. هدف از این برنامه تسهیل در کارفرمایان کانادایی در پاسخ به کمبود واقعی نیروی کار با استخدام کارکنان بین المللی است، در حالی که اطمینان حاصل می کند که اولویت به ساکنین دائمی کانادا و شهروندان برای موقعیت های شغلی باز داده می شود.

این برنامه مجوزهای کار بسته (مجوزهای کار مربوط به یک کارفرمای خاص و صنعت) را صادر می کند و به گونه ای ساختار یافته است که یک ارزیابی تأثیر بازار کار (LMIA) برای حمایت از استخدام لازم است. LMIA، یک سندی است که کارفرمایی در کانادا ممکن است قبل از استخدام یک کارگر خارجی نیاز داشته باشد. این تأثیر بالقوه استخدام یک کارگر خارجی را بر بازار کار کانادا ارزیابی می کند. برای تسهیل در استخدام یک کارگر خارجی، LMIA باید یا بی تفاوت یا مثبت باشد. توجه داشته باشید که کارفرما، و نه کارمند، باید برای یک LMIA (و بعداً TFWP) اقدام کند.

نمایش خبر  آیا برای کارفرمایان غیرقانونی است از مهاجران در مورد عدم تجربه کاری کانادایی آنها سؤال کنند؟

مهندسانی که به دنبال کار در کانادا هستند، ممکن است فرصت خوبی برای دریافت مجوز کار از طریق TFWP داشته باشند. به دلیل نیاز به مهندسان در بازار کار کانادا، احتمال بهتری وجود دارد که حرفه ای بین المللی که قادر به امنیت یک شغل در کانادا هستند، یک LMIA مثبت یا بی تفاوت دریافت کنند و تجربه حرفه ای در کانادا را ایجاد کنند (چیزی که بیشتر به واجد شرایط بودن PR کمک می کند).

توجه داشته باشید که TFWP خود به تنهایی یک برنامه نیست، بلکه شامل مجموعه ای از جریانات مهاجرت در آن است، که از طریق آن باید نامزدهای مهاجرت اقدام کنند. مهندسان ممکن است واجد شرایط باشند برای:

توجه داشته باشید که TFWP خود یک برنامه نیست، بلکه شامل مجموعه ای از جریان های مهاجرت در آن است که نامزدهای مهاجرت باید از طریق آنها درخواست کنند. مهندسان می توانند واجد شرایط باشند:

جریان های حقوق بالا یا پایین TFWP، بسته به حقوق کار فعلی مهندسی آنها؛ و جریان استعداد جهانی (GTS) که برای متخصصان با تحصیلات تخصصی و مهارت ها، اجازه کار سریع را فراهم می کند. مهندسان گروه برجسته ای هستند که اجازه کار در این جریان را دریافت می کنند. برنامه حرکت بین المللی (IMP)

IMP یک ابتکار مدیریت شده توسط IRCC است. هدف اصلی IMP ارتقاء اهداف سیاست گذاری اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گسترده کانادا است. بنابراین، این برنامه دو هدف دارد: کمک به برآورده سازی نیازهای بازار کار با تسهیل ورود کارگران خارجی و کمک به تقویت روابط دیپلماتیک کانادا با جامعه جهانی. در حالی که IMP در هدف با TFWP شبیه است، IMP متمایز است زیرا برای استخدام یک کارگر خارجی در کانادا، نیازی به LMIA نیست.

دو جزء مهم از IMP که مهندسان می توانند از آنها استفاده کنند، جریان حرفه ای اتحادیه کانادا-ایالات متحده و مکزیک (CUSMA، سابقا NAFTA) و جریان انتقال داخل شرکت هستند.

نمایش خبر  IRCC برای اولین بار در ۱۰ سال آینده مجوز کار پس از فارغ التحصیلی را مورد بررسی قرار می‌دهد

جریان حرفه ای CUSMA محصول توافق سه جانبه بین کانادا، ایالات متحده و مکزیک – توافق کانادا-ایالات متحده-مکزیک (CUSMA) است. این جریان دارای کاتالوگی از حدود 60 نقش شغلی (نقش های مهندسی در میان آنها) است که واجد شرایط برای یک اجازه کار ساده شده، به نام اجازه کار حرفه ای CUSMA هستند. برای آشنایی بیشتر با اجازه کار CUSMA اینجا را کلیک کنید.

به طور جایگزین، مهندسان می توانند از اجازه کار انتقال داخل شرکت (ICT) استفاده کنند. برنامه ICT به شرکت های بین المللی اجازه می دهد که به طور موقت کارکنان کلیدی را به شعبه، شرکت تابعه یا وابسته کانادایی منتقل کنند. به طور خاص، برنامه ICT به طور ایده آل برای مهندسانی است که حداقل یک سال به طور مداوم توسط شرکت خارجی خود استخدام شده اند. توجه داشته باشید که همچنین یک فرآیند انتقال داخل شرکت CUSMA وجود دارد که بر اساس مشابه عمل می کند، برای شرکت های آمریکایی و مکزیکی که شعبه، شرکت تابعه یا وابسته در کانادا دارند.

مهندسان می توانند از طریق دسته دانش تخصصی واجد شرایط شوند، که کارگران با دانش یا صلاحیت های خاص و منحصر به فرد شرکت یا نادر در صنعت را شناسایی می کند. این درک می تواند شامل فناوری اختصاصی، نرم افزار، تکنیک ها یا روش ها باشد. برای آشنایی بیشتر با اجازه کار ICT، اینجا را کلیک کنید.

اجازه کار پس از فارغ التحصیلی

مسیر نهایی که مهندسان می توانند از طریق آن شایستگی PR را در حالی که در کانادا هستند، ایجاد کنند، از طریق یک اجازه کار پس از فارغ التحصیلی (PGWP) است. این یک اجازه کار باز است، که به این معنی است که به دارندگان اجازه می دهد تا برای بیشتر کارفرمایان در بیشتر صنایع کار کنند.

PGWP پس از اینکه یک دانشجوی بین المللی تحصیلات خود را در کانادا (در یک موسسه یادگیری معین) به پایان می رساند، برای مدت معادل با طول تحصیلات خود، تا سه سال صادر می شود.

به دلیل انعطاف پذیری این اجازه کار، می تواند یک مسیر کلیدی باشد که مهندسان تحصیل کرده در کانادا هم می توانند هر دو شغلی در کانادا پیدا کنند، و به طور قابل توجهی شانس خود را برای کسب PR در کانادا افزایش دهند.