Skip to content
چرا کانادا مقصدی جذاب برای ایرانیان است؟

تاریخ انتشار

مهاجرت در طول شیوع ویروس همچنان قوی بوده است، در اینجا برخی از دلایل آن را آورده ایم.

داده های “اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا” (IRCC) نشان می دهد که سال 2021 سال پر مهاجرتی برای ایرانیان بوده است. کانادا در سال گذشته پذیرای بیش از 11000 ایرانی بود و این تعداد، ایران را به هشتمین کشور مبدا مهاجران جدید در سال 2021 تبدیل کرد. در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چرا ایرانی ها کانادا را به مقاصد دیگر ترجیح می دهند.

در سال های اخیر موج مهاجرت نخبگان و جوانان در ایران شدت گرفته است که عمدتاً به دلیل وضعیت نابسامان اقتصادی و نبود آزادی های داخلی می‌باشد. از انقلاب 1978، کانادا به مقصدی جذاب برای ایرانیان تبدیل شده است.

اکثر ایرانیانی که به کانادا می آیند تحصیل کرده و مسلط به زبان انگلیسی هستند. اخذ اقامت کانادا از طریق “سرمایه گذاری” نیز در بین ایرانیان ثروتمند محبوبیت دارد. بر اساس “اطلاعات سرشماری” سال 2016 کانادا، بیش از 210000 ایرانی تا آن زمان در کانادا زندگی می کردند. در پاییز 2022، زمانی که “اطلاعات سرشماری” جدید منتشر شود، ارقام جدیدتر را خواهیم دانست.

زبان رسمی کانادا انگلیسی است

انگلیسی و فرانسوی زبان های رسمی کانادا هستند. علاوه بر این، به دلیل تنوع مهاجران، این کشور از تنوع زبانی غنی برخوردار است. آموزش زبان انگلیسی در ایران از مقطع راهنمایی شروع و تا پایان دبیرستان ادامه دارد. همچنین تمامی دانشجویان می توانند در دوره های زبان انگلیسی در دانشگاه ها نیز شرکت کنند. مهارت‌های خوب مهاجران ایرانی در زبان انگلیسی به آنها این امکان را می‌دهد تا سریع‌تر سازگار شوند و به دیگران بپیوندند.

نمایش خبر  چگونه NOC جدید کانادا بر واجد شرایط بودن اکسپرس اینتری تأثیر می‌گذارد

برنامه های مهاجرتی متنوع

کانادا همیشه به خاطر برنامه های مهاجرتی متنوعش معروف بوده است. کاهش نرخ زاد و ولد، پیری جمعیت و نیاز به نیروی کار جدید از جمله دلایلی است که دولت کانادا سیاست های مهاجرتی خود را به خاطرش تعدیل کرده است و از مهاجران بیشتری استقبال می کند.

کانادا بیش از 100 مسیر مهاجرتی را ارائه می دهد. اکسپرس اینتری، برنامه منتخب استانی (PNP)، اسپانسرشیپ خانواده، و ویزای دانشجویی، برخی از راه های رایج ورود ایرانیان به کانادا هستند.

همچنین ظرفیت پذیرش مهاجران در کانادا در سال های اخیر رو به افزایش بوده است. در “برنامه سطوح مهاجرت 2022-2024″، کانادا برای 431645 پذیرش اقامت دائم برنامه ریزی کرده است. سال گذشته، کانادا موفق شد بیش از 405000 مقیم دائم جدید را بپذیرد.

موسسات آموزشی معتبر و مسیرهای مهاجرت برای دانشجویان

سیستم آموزش عمومی کانادا با نام K-12 شناخته می شود و فرصت های آموزشی با کیفیت و برابر را برای همه افراد، صرف نظر از قومیت، نژاد، و پیشینه آنها فراهم می کند. بر اساس گزارش OECD در مورد نرخ سواد، دانشجویان کانادایی در مقایسه با سایر کشورهای OECD بهترین عملکرد را در مطالعه داشتند. همچنین، دانشجویان مهاجر در کانادا سطح مطالعه بالاتری را نسبت به دانشجویان غیرمهاجر گزارش کردند.

در کانادا طیف وسیعی از دانشگاه ها و کالج ها وجود دارد. طبق گزارش مجله بریتانیایی Times Higher Education، دانشگاه تورنتو، دانشگاه بریتیش کلمبیا، دانشگاه مک گیل و دانشگاه مک مستر در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند.

کانادا همچنین مسیرهای اقامت دائم را به دانشجویان بین المللی پیشنهاد می دهد. فارغ التحصیلان بین المللی که یک برنامه صلاحیت تمام وقت حداقل هشت ماهه را تکمیل می کنند، ممکن است برای “دریافت مجوز کار پس از فارغ التحصیلی” (PGWP) واجد شرایط باشند، این مجوز به آنها اجازه می دهد تا در کانادا تجربه کاری کسب کنند که ممکن است صلاحیت آنها را برای شرکت در برنامه های مهاجرتی دیگر نیز بالاتر برد.

نمایش خبر  برنامه کاندیدای استانی بریتیش کلمبیا: بیش از 400 نیروی کار، فارغ التحصیل، و کارآفرین دعوت شدند

کیفیت زندگی

بر اساس “شاخص زندگی بهتر” OECD، کانادا از نظر مسکن، رفاه ذهنی، امنیت شخصی، وضعیت سلامت، ارتباطات اجتماعی، کیفیت محیطی، شغل و درآمد، تعادل کار و زندگی، آموزش و مهارت، مشارکت مدنی، درآمد و سرمایه، بالاتر از حد متوسط ​​است. همچنین حدود 73 درصد از افراد 15 تا 64 ساله در کانادا  شغل دارای درآمد دارند. کانادا در حال حاضر نهمین اقتصاد بزرگ جهان است.

اقتصاد ایران به دلیل تحریم های بین المللی و فساد داخلی در وضعیت وخیمی قرار دارد. افزایش تورم و عدم امید به بهبود، سالانه ده ها هزار ایرانی را به مهاجرت واداشته است.

تنوع فرهنگی

چندفرهنگی از سال 1970 توسط نخست وزیر پیر ترودو در کشور ترویج شده است و کانادایی ها حتی در دوران اوج کووید-19 نیز به طور کلی از مهاجران استقبال می کنند. کانادا وطنی برای مهاجران با ملیت ها، مذهب ها، زبان ها و نژادهای مختلف است.

ایرانیان نیز بخشی از جامعه فرهنگی کانادا هستند. مراسم باستانی ایرانیان مانند نوروز در کانادا برگزار می شود و حتی نخست وزیر جاستین ترودو سال نو را به جامعه ایرانی تبریک می گوید. ایرانیان به موفقیت های چشمگیری نیز در این کشور دست یافته اند، از جمله حسن خسروشاهی که مؤسس فروشگاه های زنجیره ای فیوچر شاپ می‌باشد، کریم حکیمی موسس آزمایشگاه Ltd حکیم اپتیکال و خانواده قرمزیان که مرکز خرید معروف وست ادمونتون را توسعه داده و مالک آن هستند. علاوه بر این، مهاجران ایرانی حتی وارد پارلمان کانادا نیز شده اند و مناصب مهم دولتی را بر عهده داشته اند. از جمله نمایندگان لیبرال فعلی مجلس، علی سیروس احساسی و مجید جوهری هستند.

نمایش خبر  پایلوت‌های مهاجرتی جدید و تغییرات سیاستی برای کبک وارد عمل می‌شوند

( شرکت ltd: نوعی شرکت که در صورت ورشکستگی ، سهام داران آن مسئولیتی در قبال پرداخت بدهی های آن شرکت ندارند و فقط مبلغی که سرمایه گذاری نموده اند از بین می رود یا ضبط می گردد نه سایر اموال آن ها )


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420