Skip to content
چرا کانادا ماه بزرگداشت تاریخ سیاه پوستان دارد؟

تاریخ انتشار

در این ماه دستاوردهای سیاه‌پوستان کانادا جشن گرفته می شود. .

سیاه پوستان کانادایی و مهاجران، تأثیر قابل توجهی بر رشد کانادا داشته اند. آنها در مقابل نژادپرستی سیستماتیک تاریخی و سایر موانعی این کار را کرده اند که سایر مهاجران کمتر با آن مواجه می شوند.

دولت کانادا برای نشان دادن گردامیداشت اتفاقات و رویدادهای تاریخ سیاهپوستان کانادایی، در سال 2008 رسماً فوریه را ماه تاریخ سیاه پوستان اعلام کرد، اما استان‌های مجزا از دهه 1970 تاریخ سیاه‌پوستان را به شکل های دیگری گرامی می دارند.

به تازگی کانادا تلاش کرده تا منصف تر عمل کند و اشتباهات گذشته مانند برده داری و سیاست جداسازی و همچنین مسائل مدرن تر تبعیض و حاشیه نشینی را جبران کند،. آموزش به تمام کانادایی ها درباره مشارکت سیاه پوستان در فرهنگ، اقتصاد و جامعه کانادا نیز در همین راستاست.

جمعیت سیاه پوست کانادا

داده های سرشماری سال 2021 نشان داده که 1.5 میلیون نفر یا 4.3 درصد از جمعیت کانادا سیاه پوست هستند. این آمار نشان دهنده افزایش از حدود 350000 نفر از آخرین سرشماری در سال 2016 است. برهمین اساس، کانادا پیش بینی می کند که جمعیت سیاه پوست تا سال 2041 در این کشور به بیش از سه میلیون نفر برسد.

23.7 درصد از مهاجران سیاه پوست، مهاجران جدیدی هستند که از سال 2016 تا 2021 وارد کانادا شده اند. جمعیت سیاه پوست کانادا 300 منشاء قومی یا فرهنگی، از جمله آفریقایی، هائیتی، کانادایی و جامائیکایی دارند.

حدود یک سوم این جمعیت مهاجر سیاه پوست در آفریقا به دنیا آمده اند و کشورهای نیجریه، اتیوپی و جمهوری دموکراتیک کنگو سه کشور اصلی آفریقایی آنهاست. در ضمن، این سرشماری نشان داد که 21 درصد از مهاجران سیاه پوست در جزایر دریای کارائیب و برمودا، بیشتر در جامائیکا و هائیتی متولد شده اند. در واقع گزارش شده که 249000 کانادایی اصل و نسب جامائیکایی دارند.

نمایش خبر  کانادا تا تاریخ 31 مارس 2024، احتمالاً هیچ مجوز مطالعات جدیدی را تصویب نخواهد کرد.

بیشتر مهاجران مورد تبعیض کانادا، از جمله سیاه پوستان، تصمیم می گیرند در شهرهای بزرگتر اقامت داشته باشند. تورنتو بیشترین تعداد مهاجران سیاه پوست را دارد و پس از آن مونترال و سپس اتاوا قرار دارند. بین 2016 تا 2021، 34320 نفر از آفریقا به آلبرتا نقل مکان کردند و بیشتر آنها تصمیم گرفتند در کلگری ساکن شوند.

بیشتر مهاجران سیاه پوست جوان و تحصیل کرده اند

کانادا توانسته با در اولویت قرار دادن مهارت و تحصیلات متقاضیان، تعداد زیادی مهاجر سیاه پوست بپذیرد. برای مثال، حدود 46 درصد از مهاجران سیاه پوست از سال 2016 تا 2021 مدرک کارشناسی یا بالاتر داشتند.

به طور میانگین جمعیت سیاه پوست کانادا جوان تر از کل جمعیت است و میانگین سنی شان 30 سال است. این یعنی بسیاری از مهاجران سیاه پوست اوایل سالهای کاری شان وارد این کشور می شوند. (54-25 سال).

کمیسیون دائمی شهروندی و مهاجرت[1] در ماه مه سال گذشته جلسه ای برگزار کرد و به مجلس عوام پیشنهاد کرد که برنامه ریان مستقیم جذب دانشجو[2]، برنامه‌ای که فوراً تقاضاها برای مجوزهای تحصیلی بین‌المللی را پیگیری می‌کند، برای متقاضیان کشورهای نیجریه، غنا و سایر کشورهای فرانسوی زبان آفریقا باز باشد. به این ترتیب مهاجران جوان سیاه پوست به اقامت در کانادا تشویق می شوند و همچنین به کانادا کمک می کند تا به تعهدش مبنی بر ترویج دوزبانگی در هر دو زبان رسمی خارج از کبک عمل کند.

تاریخچه مهاجرت سیاهپوستان به کانادا

تاریخچه مهاجرت سیاه پوستان به کانادا همیشه مثبت نبوده است. کانادا که قبلاً مستعمره بریتانیا بوده، در اوایل تاریخش بدون بردگی نبود. اکثر سیاهپوستان کانادا در صده 1700 برده بودند. برای یادآوری این تاریخ، بسیاری از یادبودهای برده داران حذف شده و نام بعضی از مؤسسات مهم از جمله دانشگاه ها تغییر یافته است.

نمایش خبر  چگونه از طریق برنامه نیروی ماهر فدرال به کانادا مهاجرت کنیم؟

طی جنگ استقلال آمریکا (1783-1775) بریتانیا تمام برده هایی که علیه آمریکایی ها می جنگیدند را آزاد کرد. بسیاری از آنهایی که تصمیم گرفتند برای شرکت در جنگ نام نویسی کنند، آزاد شدند و در نهایت در منطقه کرانه ای کانادا، به ویژه نوا اسکوشیا، سکونت گزیدند.

در سال 1833 برده داری در امپراتوری بریتانیا لغو شد و اولین موج بزرگ مهاجرت سیاه پوستان به کانادا در صده 1800 و زمانی رخ داد که 30 هزار برده سیاه پوست در جنوب ایالات متحده فرار کردند. آنها از طریق راه‌آهن زیرزمینی، شبکه‌ای از مسیرهای مخفی و خانه‌های امن موفق به فرار به کانادا شدند که به آن‌ها کمک می‌کرد دستگیر و مجدداً برده نشوند.

در صده 1900، کانادا سیاست های مهاجرتی تعیین کرد که به نفع سفیدپوستان اروپایی و آمریکایی بود. بیشتر پذیرش ها به صلاحدید افسر پذیرش و سوگیری های شخصی شان بود. در سال 1962 مقررات مهاجرتی جدید برای حذف تبعیض نژادی معرفی شد و این رویه شروع به تغییر کرد. این مقررات به جای ملیت یا نژاد مهارت را معیار اصلی پذیرش قرار داد.


[1] . Standing Committee on Citizenship and Immigration

[2] . Student Direct Stream