Skip to content
چگونه از طریق برنامه نیروی ماهر فدرال به کانادا مهاجرت کنیم؟

تاریخ انتشار

یک راهنمای گام به گام درباره چگونگی اخذ اقامت دائم از طریق برنامه نیروی ماهر فدرال.

از زمان راه‌اندازی‌اش در1967 تا شروع همه‌گیری، برنامه نیروی کار ماهر فدرال(FSWP) اصلی‌ترین مسیر برای مهاجرت نیروی کار ماهر به کانادا بوده ‌است. پس از وقفه موقت به وجود آمده از دسامبر 2020 ، انتخاب‌های اکسپرس اینتری برای کاندیداهای FSWP از جولای از سر گرفته می‌شود. همچنین زمان استاندارد رسیدگی به متقاضیان جدید قرار است به شش ماه برگردد.

FSWP یک مسیر مهاجرت جذاب است چراکه کاندیداها بدون تجربه کانادا و پیشنهاد شغلی می‌توانند واجد شرایط شوند.

مانند برنامه‌های مدیریت‌شده توسط سیستم اکسپرس اینتری، افراد واجد شرایط FSWP یک امتیاز در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) می‌گیرند. تقریباً هر دو هفته یکبار، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) انتخاب‌های اکسپرس اینتری را انجام می‌دهد و از کاندیداهای با بالاترین امتیاز برای درخواست مهاجرت کانادا، دعوت می‌کند.

در ادامه یک راهنمای گام به گام درباره چگونگی اقدام برای مهاجرت از طریق FSWP آمده است:

گام 1: دارای معیارهای صلاحیت FSWP باشید

برای واجد شرایط برنامه نیروی کار ماهر فدرال بودن، کاندیداهای احتمالی باید حداقل شرایط برای کار، توانایی زبانی و تحصیلات را داشته باشند. شما همچنین باید حداقل امتیاز 67 از 100 نمره برنامه را داشته باشید.

حداقل شرایط عبارتند از:

  • یکسال سابقه کار تمام‌وقت مداوم یا همتراز آن در 10 سال گذشته در یک شغل که در نظام طبقه‌بندی ملی مشاغل(NOC) دارای سطح 0، A یا B است؛
  • توانمندی زبان معتبر همتراز با ارزیابی زبان کانادایی(CLB) 7 زبان فرانسوی یا انگلیسی در تمام مهارت‌ها(ریدینگ، رایتینگ، لیسنینگ و اسپیکینگ)؛ و
  • گواهی‌نامه تحصیلی کانادایی(گواهی، دیپلم یا مدرک) یا گواهی‌نامه خارجی و گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی(ECA).
نمایش خبر  دراو فناوری از برنامه کاندیداتوری استان بریتیش کلمبیا: ۷۱ دعوتنامه مهاجرتی صادر شد

متقاضیان FSWP باید حداقل 67 امتیاز در 6 فاکتور انتخاب مهاجر IRCC بگیرند. جدول زیر حداکثر امتیازی که کاندیداها در هر گروه می‌توانند بگیرند را نشان می‌دهد.

جدول FSWP

وقتی شرایط را داشته باشید می‌توانید وارد مجموعه اکسپرس اینتری شوید.

گام 2: پروفایل اکسپرس اینتری خود را به سایت IRCC ارائه دهید

وقتی وارد وبسایت دولت شدید، یک حساب IRCC امن بسازید و دستورالعمل‌ها را انجام دهید. ابزار آنلاین شما را وادار به ساخت پروفایل اکسپرس اینتری، وارد کردن کد ارجاع شخصی اگر که آن را دارید و وارد کردن جزئیات شخصی می‌کند.

شما 60 روز فرصت دارید تا پروفایل اکسپرس اینتری خود را تکمیل کنید و ارائه دهید، در غیر این صورت باید دوباره شروع کنید.

به محض این که پروفایلتان را تکمیل کردید، می‌توانید آن را ارسال کنید و IRCC تشخیص می‌دهد که شما واجد شرایط کدام برنامه اکسپرس اینتری هستید.

اگر واجد شرایط FSWP باشید، IRCC شما را همراه سایر واجدین شرایط وارد مجموعه اکسپرس اینتری می‌کند. امتیازدهی بر اساس فاکتورهایی مثل تجربه، تحصیلات، سن و قابلیت در زبان رسمی انجام می‌گیرد.

گام 3: منتظر دعوت‌نامه درخواست(ITA) برای اقامت دائم باشید

تکمیل پروفایل آنلاین اکسپرس اینتری، دعوت به درخواست اقامت دائم را تضمین نمی‌کند. امتیاز شما باید در حدی باشد که مطابق آستانه حداقل در انتخاب اکسپرس اینتری باشد.

وقتی در مجموعه هستید آماده باشید تا IRCC یک ITAبرایتان بفرستد. در صورت دریافت، 60 روز زمان دارید تا درخواست کامل ارائه دهید. IRCC تقریباً هر دو هفته یکبار قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار می‌کند.

گام 4: در صورت دریافت ITA، برای مهاجرت درخواست دهید

نمایش خبر  10 سوال رایج از سوی ویزیتورها از کانادا

در صورت دریافت ITA، IRCC برای شما یک پیغام می‌فرستد و به شما می‌گوید که برای کدام برنامه دعوت شده‌اید و چه باید بکنید. این سیستم به طور اتوماتیک کاندیدها را دعوت می‌کند تا تحت یکی از برنامه‌های اکسپرس اینتری به ترتیب زیر درخواست دهند: برنامه نامزدی استانی(PNP)، کلاس تجربه کانادایی(CEC)، FSWP و برنامه نیروی متخصص فدرال(FSTP).

IRCC از شما می‌خواهد که صحت اطلاعات ارائه شده در پروفایل اکسپرس اینتری را تأیید کنید. افسران مهاجرت همخوانی اطلاعات ارائه شده در درخواستتان را با پروفایلتان بررسی می‌کنند. اگر آن‌ها اطلاعات غلط پیدا کنند یا بفهمند جزئیات مهمی جا افتاده است ممکن است از درخواست شما صرف نظر کنند یا شما را غیرقابل‌قبول بشمارند یا به مدت 5 سال شما را از درخواست مهاجرت منع کنند.

IRCC پیشنهاد می‌کند که معیارهای برنامه‌ای که به آن دعوت شده‌اید را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هنوز واجد شرایط هستید. اگر شرایط شخصی شما تغییر کند، باید قبل از درخواست امتیازتان را مجدداً محاسبه کنید.

صرف نظر از دعوت به این معناست که شما به مجموعه اکسپرس اینتری کاندیداها بازمی‌گردید و اگر همچنان واجد شرایط باشید، ممکن است برای دورهای بعدی در نظر گرفته شوید. این بر امکان دعوت شما برای درخواست تأثیری ندارد. هیچ تضمینی برای این که دوباره دعوت شوید وجود ندارد، اگرچه می‌توانید شانستان را با ارتقای پروفایل اکسپرس اینتری‌تان یا دریافت امتیاز CRS بیشتر، بالا ببرید.

اگر ظرف 60 روز به ITAتان پاسخ ندهید، IRCC پروفایل شما را از مجموعه خارج می‌کند. برای این که در انتخاب‌های بعدی در نظر گرفته شوید باید یک پروفایل اکسپرس اینتری جدید درست کنید.

نمایش خبر  منیتوبا از 459 متقاضی مهاجرت در برنامه کاندیدای استانی دعوت می کند

سایر روش‌های مهاجرت

PNP یک برنامه مهم دیگر مهاجرت است. طبق برنامه مهاجرت 2022-2024 کانادا در نظر دارد در سه سال آینده، هر سال بیش از 80000 کاندیدای PNP را به عنوان مقیم دائم بپذیرد. همچنین IRCC هر دو هفته یکبار برای نامزدان PNP قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار می‌کند.

اگر در حال حاضر در مجموعه اکسپرس اینتری هستید، ممکن است دعوت به درخواست نامزدی استانی شوید. آنگاه اگر نامزدی دریافت کنید، 600 امتیاز به شما افزوده می‌شود و می‌توانید به عنوان کاندیدای PNP برای مهاجرت درخواست دهید.

نتیجه‌گیری

FSWP یک روش برجسته برای جذب مهاجران به کانادا از سال 1967 بوده است. اگرچه در زمان همه‌گیری در FSWP اختلال بوجود آمد اما بر اساس نظرسنجی خدمات آموزش جهانی، تمایل برای مهاجرت به کانادا همچنان زیاد است.

مرزهای کانادا بازگشایی شده‌اند و IRCC عقب‌افتادگی اکسپرس اینتری‌اش را کاهش داده است. این به این معناست که FSWP دوباره به یک راه مهم برای جذب مهاجران ماهر به کانادا پس از ازسرگیری انتخاب‌های اکسپرس اینتری در جولای تبدیل می‌شود.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420