Skip to content
چرا کارفرمایان می‌توانند استعداد فناوری بیشتری در کانادا استخدام کنند؟

تاریخ انتشار

کانادا برای پشتیبانی از استخدام استعداد خارجی در بخش تکنولوژی، چند گزینه‌ی مجوز کار و اقامت دائم دارد.

علارغم همه‌گیری، بخش تکنولوژی در حال رشد است و در عین حال کارفرمایان این بخش همچنان با کمبود نیروی کار مواجهند.

یکی از راه‌های جبران این کمبود، استخدام نیروی خارجی است.

کمبود کارکنان واجد شرایط در کانادا، دلیل درخواست اخیر شورای نوآوری کانادا به حکومت فدرال برای صدور آزمایشی ویزایی است که به کارکنان فناوری اجازه دهد بدون پیشنهاد شغل به کانادا بیایند.

با توجه به اهمیت بخش تکنولوژی در اقتصاد، دولت‌های استانی و فدرال چند گزینه برای کارفرمایانی که به دنبال استخدام استعداد فناوری هستند ارائه می‌دهد.

جریان استعداد جهانی

جریان استعداد جهانی برای بررسی 80% درخواست‌ها در دو هفته یا کمتر طراحی شده است. کافرمایان کانادایی می‌توانند از آن برای انتقال سریع کارکنان به کانادا استفاده کنند. برای بهره‌مندی از این مجوز کارِ میانبر، کارفرمایان باید جزو یکی از گروه‌های A یا B باشند.

گروه A برای شرکت‌هاییست که از یک شریک معرف تأییدیه گرفته‌اند. این شرکای معرف معمولاً آژانس‌های محلی، دولتی یا نیمه‌دولتی هستند که برای حمایت از اقتصاد محلی سازماندهی شده‌اند.

گروه B برای کارفرمایانیست که به دنبال کارکنان ماهری هستند که شغلشان در لیست مشاغل استعداد جهانی موجود است. بعضی از مشاغل واجد شرایط عبارتند از مهندسان کامپیوتر، طراحان و مهندسان نرم‌افزار و مشاوران و تحلیل‌گران سیستم‌های اطلاعات.

کارفرمایان هر دو گروه باید شرایط مربوط به پرداخت دستمزد کارکنان ماهر را داشته باشند. کارکنان خارجی که از طریق GTS استخدام می‌شوند باید به اندازه دستمزد مقرر یا بیشتر حقوق بگیرند.

دستمزد مقرر، بالاتر از هر یک از موارد زیر است:

  • حقوق متوسط برای شغلی که در بانک شغل حکومت کانادا موجود است؛
  • حقوقی که یک کارفرما به کارمندان فعلی‌اش در سِمَت و مکان مشابه با تجربه و مهارت مشابه می‌پردازد؛ یا
  • کف حقوق مصوب در لیست مشاغل استعداد جهانی(در صورت سازگاری)

CUSMA

توافق‌نامه کانادا-ایالات متحده-مکزیک قیودی دارد که جابه‌جایی کارمندان بین این سه کشور را تسهیل می‌کند. دو گروه مرتبط با کارکنان تکنولوژی وجود دارد: افراد حرفه‌ای و جابه‌جایی میان‌شرکتی(ICT).

CUSMA، 63 شغل واجد شرایط گروه افراد حرفه‌ای را معرفی می‌کند. تحلیلگران سیستم‌های اطلاعات هم جزو این‌ها هستند.

ICTها کارکنانی هستند که در حال جابه‌جایی مکان در شرکت چندملیتیشان هستند و به شعبه کانادا می‌آیند. هیچ لیستی از مشاغلی که واجد شرایط هستند یا شامل این نمی‌شوند وجود ندارد. به طور کلی، فرد جابه‌جا شونده میان‌شرکتی فردی است که برای حداقل یک سال در شرکت کار کرده باشد و دارای سِمَت مدیریتی یا دانش خاصی باشد.

نمایش خبر  کانادا با پذیرش ۴۰۱۰۰۰ مهاجر در سال ۲۰۲۱ رکورد تمام ادوار مهاجرت را شکست

جابه‌جایی میان‌شرکتی (غیر از CUSMA)

 ممکن است ICT از کشوری غیر از آمریکا و مکزیک صورت بگیرد. برای مثال توافق تجارت آزاد بین اتحادیه اروپا و کانادا(CETA) و همچنین توافق موجود با بریتانیا قیودی برای ICT دارد.

کافرمایان احتیاجی به ارزیابی تأثیر بازار کار کانادا(LMIA) برای کارکنانی که از طریق ICT به کانادا می‌آیند، ندارند. LMIA برای این است که به حکومت فدرال ثابت شود که استخدام یک فرد خارجی تأثیر خنثی یا مثبتی بر بازار کار دارد. انجام LMIA می‌تواند زمان‌بر و هزینه‌بر باشد، و به همین دلیل است که کارفرمایان از انجام آن خودداری می‌کنند.

مسیرهای اقامت دائم

وقتی کارکنان خارجی دارای وضعیت اقامت دائم شوند می‌توانند بدون نیاز به تمدید مجوز کار یا LMIA در کانادا کار کنند. بعضی از مسیرهای اقامت دائم احتیاج به پیشنهاد شغلی دارند درحالیکه استعدادهای تکنولوژی می‌توانند خودشان اقامت دائم اخذ کنند.

تعدادی مسیر مهاجرت برای کارکنان ماهر وجود دارد و بعضی مختص کارکنان تکنولوژی طراحی شده‌اند.

اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری یک مسیر مهاجرت برای کارکنان ماهر است. یک سیستم مدیریت درخواست آنلاین برای برنامه‌های مهاجرت اصلی کاناداست. کارکنان تکنولوژی می‌توانند به طور بخصوص از طریق دو مورد از این برنامه‌ها به کانادا بیایند: برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSW)، کلاس تجربه کانادایی(CEC). برنامه نیروهای متخصص فدرال(FSTP) برای تجار در نظر گرفته شده‌است.

اکسپرس اینتری یک سیستم امتیازمحور است. کاندیداهای واجد شرایط در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) امتیاز می‌گیرند. این امتیازهای بر اساس عواملی مثل تحصیلات، زبان و تجربه کاری و … تعیین می‌شوند. هر دو هفته یکبار، کانادا برای کاندیداهای با بالاترین امتیاز، دعوت‌نامه درخواست(ITA) صادر می‌کند. افرادی که ITA دریافت کنند می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

بر اساس گزارش آخر سال 2020 اکسپرس اینتری، اغلب افرادی که برای درخواست اقامت دائم دعوت شدند، دارای مشاغل تکنولوژی بودند.

انتخاب‌های اکسپری اینتری برای کاندیدهای FSWP و CEC موقتاً متوقف شده‌است. دلیل این توقف عقب‌افتادگی رسیدگی به پرونده‌های دوران همه‌گیری است. وزیر مهاجرت، شان فریزر گفته‌است که انتخاب‌های اکسپرس اینتری برای این متقاضیان از جولای از سر گرفته می‌شود.

نمایش خبر  چگونه در سال 2022 به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت کنید چند مسیر برای مهاجرت پرستاران وجود دارد.

تا به الآن، امسال کانادا فقط از متقاضیان دارای نامزدی استانی از برنامه نامزدی استانی(PNP) دعوت کرده است. کارکنان تکنولوژی واجد شرایط اکسپرس اینتری هم می‌توانند از طریق PNP نامزد شوند.

مهاجرت استانی برای کارکنان تکنولوژی

استان‌های کانادا می‌توانند از درخواست‌های مهاجرت برای اقامت دائم پشتیبانی کنند. کبک سیستم مهاجرت خودش را اجرا می‌کند. اکثر استان‌ها و قلمروهای دیگر(بجز نوناووت) برنامه نامزدی استانی دارند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا متقاضیان را از طریق اکسپرس اینتری یا برنامه‌های پایه خودشان نامزد کنند.

موارد ذکر شده در ذیل تنها بخشی از برنامه‌های نامزدی استانی موجود برای کارکنان تکنولوژیست.

آلبرتا به مسیر تکنولوژی سرعت بخشیده

مسیر تکنولوژی تسریع‌شده‌ی آلبرتا یک گزینه‌ی سریع نامزدی استانی برای کاندیداهای اکسپرس اینتری واجد شرایط ارائه می‌دهد. برنامه مهاجرت برتر آلبرتا(AAIP) این جریان را در ژانویه2022 راه‌اندازی کرد.

برای برخورداری از رسیدگی تسریع‌شده‌ی این جریان، کاندیداها باید شرایط صلاحیت جریان اکسپرس اینتری آلبرتا را داشته‌ باشند. آن‌ها یا باید در حال کار در کانادا باشند یا پیشنهاد شغلی از یکی از 23 شغل تعیین‌شده داشته باشند. بعضی از این مشاغل عبارتند از طراحان و تصویرگران گرافیک، مهندسان مکانیک و تکنسین‌های پشتیبانی از مصرف‌کننده.

متقاضیان اکسپرس اینتری می‌توانند برای این برنامه، به صورت آنلاین به برنامه نامزدی مهاجرت آلبرتا(AINP) درخواست دهند.

تکنولوژی بریتیش کلمبیا

برنامه نامزدی استانی بریتیش کلمبیا(BC PNP) یک مسیر دارای حق تقدم به نام جریان تکنولوژی BC برای کارکنان بخصوصی از بخش تکنولوژی پیشنهاد می‌دهد. هدف این PNP، کاندیداهایی است که دارای پیشنهاد شغلی از یکی از 29 شغل فناوری هستند.

برای دعوت‌شدن به انتخاب‌های تکنولوژی BC ، کاندیداها باید واجد شرایط یکی از برنامه‌های مهاجرت BC باشند و برای حداقل یک سال پیشنهاد شغلی داشته باشند.

کاندیدهای واجد شرایط، از طریق انتخاب‌های هفتگی BC PNP به درخواست نامزدی استانی دعوت می‌شوند. کاندیداهای تکنولوژی BC امتیاز‌های خاصی دریافت می‌کنند مثل حق تقدم در بررسی پرونده و یک افسر بررسی ویژه.

انتخاب‌های تکنولوژی انتاریو

انتاریو برای کارکنان تکنولوژی که واجد شرایط جریان اولویت سرمایه انسانی(HCP) انتخاب تکنولوژی برگزار می‌کند.

برای دعوت شدن، کاندیدها باید واجد شرایط یکی از برنامه‌های کارکنان ماهر فدرال یا کلاس تجربه کانادایی باشند. آن‌ها همچنین باید دارای تجربه کاری در یکی از شش شغل زیر باشند:

  • طراحان و مهندسان نرم‌افزار؛
  • برنامه‌نویسان کامپیوتر و توسعه‌دهندگان رسانه‌های تعاملی؛
  • مهندسان کامپیوتر؛
  • توسعه‌دهندگان و طراحان وب؛
  • مدیران داده و تحلیل‌گران داده؛ و
  • مدیران سیستم‌های اطلاعات و کامپیوتر.
نمایش خبر  نحوه بانکداری در کانادا به عنوان یک دانشجوی بین المللی

برنامه مهاجرت کبک برای کارکنان بخش هوش مصنوعی، فناوری اطلاعات و جلوه‌های دیداری

کبک این برنامه آزمایشی را در آوریل 2021 برای کمک به رشد بخش تکنولوژی راه‌اندازی کرده است.این برنامه دو جریان دارد:

هوش مصنوعی(AI)

در این شاخه، دو زیرشاخه وجود دارد:یکی برای افرادی که از دانشگاه یا کالج کبک فارغ‌التحصیل شده‌اند و یکی برای کارکنانی که خارج از کشور آموزش دیده‌اند. در زیرشاخه فارغ‌التحصیلان کبک، متقضیان باید تجربه و پیشنهاد شغل داشته باشند. در  زیرشاخه کارکنان خارجی در بعضی موارد احتیاجی به پیشنهاد شغلی نیست. در هر دوی آن‌ها، متقاضیان باید تحصیلات مربوطه قابل تطبیق با حداقل مدرک لیسانس کبک داشته باشند.

فناوی اطلاعات(IT) و جلوه‌های بصری

کارکنان تکنولوژی که برای این برنامه درخواست می‌دهند باید حداقل دو سال از پنج سال گذشته را در یکی از 10 شغل کار کرده باشند. همچنین کاندیداها باید یک شغل جاری یا یک پیشنهاد شغلی جدید در رشته‌شان داشته باشند و بتوانند ثابت کنند که یک مدرک حداقل معادل دیپلم یا لیسانس مطالعات فناوری کبک داشته باشند.

هر دوی جریان‌ها دو دسته‌بندی دیگر دارند. یکی برای فرانسه‌زبانان و دیگری برای غیر فرانسه‌زبانان است. افرادی که برای گروه فرانسه‌زبانان درخواست درخواست می‌دهند، باید ثابت کنند که دانش زبان فرانسه‌شان بیشتر از متوسط است. جریان غیرفرانسه‌زبانان چنین شرطی ندارد.

جریان استعداد تکنولوژی ساسکاچوان

برنامه نامزدی مهاجرت ساسکاچوان(SINP) به تازگی یک مسیر تکنولوژی جدید برای مهاجران آینده کانادا راه‌اندازی کرده‌است.

برای واجد شرایط مسیر مهاجرت ساسکاچوان بودن، متقاضیان باید نامه تأیید شغل SINP مخصوص کارفرمایان برای یک شغل بخش تکنولوژی واجد شرایط داشته باشند. آن‌ها نیاز به حداقل یک سال سابقه کار در پنج سال گذشته در آن شغل و یا 6 ماه سابقه کار در استان دارند.

آن‌ها همچنین اگر در ساسکاچوان کار می‌کنند، باید ارزیابی زبان کانادایی(CLB) 5 داشته باشند. برای درخواست اکسپرس اینتری CLB 7 نیاز است.

کاندیدها باید تحصیلات عالی داشته باشند و در صورت لزوم، واجد شرایط مدرک حرفه‌ای ساسکاچوان باشند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420