Skip to content
چگونه در سال 2022 به عنوان پرستار به کانادا مهاجرت کنید چند مسیر برای مهاجرت پرستاران وجود دارد.

تاریخ انتشار


همه‌گیری نیاز کانادا به پرستاران را تشدید کرده است. یکی از راه‌های پر کردن مشاغل خالی در این صنعت، پیشنهاد راه‌هایی برای اقامت دائم به پرستاران خارجی است.
کانادا حتی پیش از همه‌گیری با کمبود پرستار مواجه بود. از آنجایی که کووید-19 در مارس 2020 جهان را فراگرفت، دولت‌های فدرال و استانی برنامه‌هایی را برای تشویق پرستاران به پیوستن به نیروی کار تدوین کرده‌اند.
برای مثال انتاریو، قصد دارد در 5 سال آینده 342 میلیون دلار برای استخدام بیش از 13000 نفر در بخش مراقبت از سلامت در استان سرمایه‌گذاری کند. BC قول داده است تا 16000$ برای حدود 1500 پرستار بین‌المللی فراهم کند تا هزینه‌های درخواست، آزمون زبان انگلیسی و ارتقای تحصیلی را پوشش دهد. همچنین کبک 65 میلیون دلار برای استخدام و آموزش حدود 1000 پرستار از کشورهای فرانسوی زبان سرمایه‌گذاری می‌کند.
با همه این مشوق‌ها برای پرستاران، ممکن است فکر کنید که چگونه باید شغلتان را به کانادا منتقل کنید. یا اگر در حال حاضر در کانادا هستید، ممکن است بخواهید بدانید کدام برنامه‌های مهاجرت برای شما فراهم است.
قبل از این که بخواهیم مسیرهای اصلی مهاجرت برای پرستاران را لیست کنیم، خوب است این نکته را در نظر بگیرید که این یک لیست کامل نیست. کانادا فقط بیش از 100 برنامه مهاجرت اقتصادی دارد. از آنجاییکه پرستاری معمولاً شغل ماهرانه (skilled work) به حساب می‌آید، پرستاران ممکن است فقط برای برنامه‌هایی که “skilled word” از شرایط آنهاست، واجد شرایط باشند.
کد NOC و سطح مهارت برای واجد شرایط بودن مهم هستند
پرستاری جزو یکی از دو گروه موجود در طبقه‌بندی ملی مشاغل (NOC) دولت کاناداست. پرستاران ثبت‌شده و پرستاران روانپزشکی ثبت‌شده در سطح مهارتی A در NOC قرار می‌گیرند و دارای کد NOC 3012 هستند. پرستاران عملی دارای مجوز، NOC 3233 در سطح مهارتی B قرار می‌گیرند.
این کدها و سطوح مهارتی برای تشخیص اینکه برای کدام برنامه واجد شرایط هستید، چه معیارهای دیگری برای واجد شرایط بودن برای یک برنامه خاص باید داشته باشید و اینکه آیا برای درخواست در یک انتخاب استانی دعوت شده‌اید یا نه، مهم هستند.
برنامه‌های اکسپرس اینتری برای پرستاران
پرستاران ممکن است برای برنامه‌های نیروی ماهر فدرال (FSWP) و کلاس تجربه کانادایی (CEC) واجد شرایط باشند. این دو برنامه توسط سیستم اکسپرس اینتری اداره می‌شوند.
اکسپرس اینتری یک سیستم آنلاین است که درخواست‌های مهاجرت دولت فدرال را مدیریت می‌کند. متقتضیان مهاجرت پروفایلشان را به سیستم ارائه می‌دهند و یک امتیاز در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) می‌گیرند.
کاندیداهای اکسپرس اینتری این امتیاز را بر اساس تجربه کاری، سن، تحصیلات، قابلیت در زبان رسمی و سایر موارد می‌گیرند. کاندیداهای با امتیاز بالا در انتخاب‌هایی که هر دو هفته یکبار برگزار می‌شوند دعوت به درخواست اقامت دائم می‌شوند.
اگرچه انتخاب‌های CEC و FSWP در دوران همه‌گیری متوقف شدند، اما وزیر مهاجرت شان فریزر اعلام کرد که در جولای اوضاع به حالت قبل برمیگردد. همچنین زمان لازم برای رسیدگی به درخواست‌های جدید به 6 ماه بازمیگردد.
واجد شرایط بودن برای FSWP
برای FSWP متقاضی باید سابقه کار پیوسته به مدت حداقل یک سال در یک شغل ماهرانه در 10 سال گذشته را داشته باشد. این تجربه کار ممکن است در خارج باشد. همچنین متقاضی FSWP باید دارای نمره 7 در چهار مهارت زبان انگلیسی یا فرانسوی در آزمون زبان کانادایی (CLB) داشته باشد، این مهارت‌ها عبارتند از: ریدینگ، رایتینگ، اسپیکینگ و لیسنینگ. همچنین باید دارای امتیاز حداقل 67 از 100 در تست شش فاکتور داشته باشند. این تست سطح تحصیلات متقاضی، مهارت‌های زبانی و داشتن یا نداشتن شغل در کانادا را ارزیابی می‌کند.
واجد شرایط بودن برای CEC
برای CEC باید یک سال سابقه کار ماهرانه در سه سال گذشته داشته باشید. این سابقه کار باید در کانادا باشد. افرادی که با سابقه کاری در NOC 0 یا سطح مهارت A درخواست می‌دهند(مثل پرستاران ثبت شده)، باید حداقل CLB 7 داشته باشند. افرادی که برای NOC سطح B درخواست می‌دهند باید CLB 5 داشته باشند.
در هیچ برنامه‌ای فرد نباید پیشنهاد شغلی داشته باشد اما داشتن یک پیشنهاد شغلی می‌تواند شانس شما برای دریافت دعوت‌نامه دخواست اقامت دائم را افزایش دهد.
برنامه نامزدی استانی
اگرچه حکومت فدرال تصمیم نهایی را برای پذیرش افراد در کانادا می‌گیرد اما استان‌ها می‌توانند متقاضیان خاصی را از طریق برنامه نامزدی استانی(PNP) نامزد کنند. بعضی از PNPها کاملاً مختص پرستاران هستند و بقیه فقط تجربه کار ماهرانه نیاز دارند. گاهی اوقات، PNPها انتخاب‌های نامزدی مختص پرستاران برگزار می‌کنند.
استان‌ها بیش از یک برنامه برای پذیرش پرستاران دارند. گاهی اوقات PNPها کاندیداها را از سیستم اکسپرس اینتری انتخاب می‌کنند و برای نامزدی استانی دعوت می‌کنند. اگر این متقاضیان نامزد شوند، 600 امتیاز CRS به به امتیاز اکسپرس اینتری‌شان افزوده می‌شود. این امتیاز بیش از آنچه متقاضیان برای دعوت به اقامت دائم می‌خواهند، است.
اینجا لیستی از برخی مسیرهای PNP موجود برای پرستاران آمده است.
• انتاریو از پرستاران دعوت می‌کند تا از طریق جریان اولویت‌های ارزش انسانی درخواست دهند.
• بریتیش کلمبیا یک گروه حرفه‌ای مراقبت از سلامت تحت مسیرهای مهاجرت مهارت و اکسپرس اینتری ارائه می‌دهد.
• ساسکاچوان به تازگی یک مجموعه کارکنان سلامت بین‌المللی EOI برای پرستاران ترتیب داده است.
• جریان اولویت‌های بازار کار نوا اسکوشیا گاهی اوقات انتخاب‌هایی برگزار می‌کند و از پرستاران دعوت می‌کند تا برای نامزدی استانی درخواست دهند.
• برنامه پرستاران تحصیل‌کرده بین‌المللی نیوبرانسویک(IEN) مسیری برای پرستارانی است که به زبان انگلیسی یا فرانسوی می‌توانند صحبت ‌کنند.
برای اطلاعات بیشتر، CanadaVisa یک جستجوگر PNP دارد که به افراد کمک می‌کند تا بهترین PNP برای مهاجرتشان را پیدا کنند.
کبک
کبک سیستم مهاجرت خودش را اجرا می‌کند. با وجود اینکه کانادا تصمیم نهایی را درباره درخواست‌های مهاجرت کبک می‌گیرد، اما برنامه‌های خاصی مثل PNP و اکسپرس اینتری در کبک قابل دسترس نیستند.
در عوض، کبک برنامه کارکنان ماهر معمول خود و برنامه تجربه کبک را ارائه می‌دهد. برای هر دوی این برنامه‌ها باید کارکنان توانایی کار به زبان فرانسوی داشته باشند.

نمایش خبر  خرید خانه در کانادا: طبق مطالعه جدید، استان های دشتی می توانند بهترین گزینه باشند