Skip to content
پاسخ ملی به لایحه 96 حفظ زبان فرانسوی کبک

تاریخ انتشار

بررسی لایحه 96 در کبک، شامل منطق و واکنش به این قانون که هفت ماه پیش در ژوئن 2022 به عنوان قانون تصویب شد.

با نگاهی به  تاریخ سال 2023 (اول ژانویه) دقیقاً هفت ماه از زمانی بود که لایحه تفرقه‌انگیز کبک 96 موافقت سلطنتی را دریافت کرد و در  اول ژوئن 2022 رسماً به قانون تبدیل شد.

این قانون، به قول وزیر سابق زبان کبک، سیمون جولین-بارت، «برای ترویج [و] حفاظت از زبان فرانسوی طراحی شده است». این بر اساس بیانیه ای است که او در می سال 2022 به روزنامه مونترال گزت داد.

از راه‌های بسیاری که این قانون دارد و تجربه زندگی را برای مردم کبک تغییر خواهد داد، یکی از قوی‌ترین آنها این است که این قانون به طور مؤثر همه مهاجران را ملزم می‌کند که زبان فرانسه را در مدت شش ماه بیاموزندتا بتوانند خدمات دولتی دریافت کنند.

توجه: تفکیک کامل همه مناطقی که لایحه 96 خدمات زبان را در کبک تغییر می‌دهد در اینجا موجود است.

همین چند ماه پیش، عقاید ژولین بارت توسط جدیدترین وزیر زبان کبک، ژان فرانسوا روبرژ، که در ماه نوامبر موارد زیر را بیان کرد، تقویت شد.

من فکر می کنم لایحه 96 ضروری است. اجرای لایحه 96 واقعاً مهم است [و] برنامه من این نیست که چیزی را به تعویق بیندازم.»

علیرغم موضع قاطع مقامات دولتی کبک در مورد لایحه 96، واکنش ملی به این قانون به طور قابل توجهی متنوع تر بوده است که به ماه های قبل از تصویب رسمی آن بازمی گردد.

حمایت از لایحه 96 بین برخی از ساکنان کبک

نمایش خبر  اکسپرس انتری: ITA در قرعه کشی, همه برنامه های جدید CRS را افزایش می دهد

چندین گزارش از هفته ها و ماه های پس از تصویب رسمی آن به عنوان قانون نشان می دهد که لایحه 96 از حمایت قابل توجهی از گروه های مختلف غیرنظامی در کبک برخوردار بوده است.

به عنوان مثال، مطالعه ای که در اواخر ژوئن 2022 توسط موسسه Angus Reid (ARI) منتشر شد، نتایج زیر را در مورد حمایت کبک از لایحه 96 گزارش کرد.طبق گزارشی از مونترال گزت در ماه ژوئیه، «62 درصد از پاسخ دهندگان [کلیه مطالعات ARI ]که خود را طرفدار همبستگی کبک معرفی کردند، گفتند که طرفدار قانون هستند.

همانطور که همان مطالعه ARI توسط یک منبع آنلاین مختلف تجزیه و تحلیل شد، مشخص شد که «بیل 96 در حال حاضر 65 درصد حمایت را در میان کبکی‌هایی که دیپلم دبیرستان دارند و 54 درصد در میان فارغ‌التحصیلان CEGEP/تجارت. [کمتر از نیمی از] کبکی ها (45٪) با مدرک دانشگاهی از لایحه 96 حمایت می کنند.

  [در عین حال] بیل 96 از 43 درصد حمایت در میان کبکی ها [سنین] 18 تا 34 سال، 52 درصد در میان افراد 35 تا 54 ساله و 63 درصد در میان افراد بالای 55 سال برخوردار است.

در نهایت، روزنامه مونترال به اشتراک گذاشت که اکثر افراد درگیر با “انجمن، که اعضای آن معلمان فرانسوی در مدارس ابتدایی و دبیرستان در کبک هستند” نیز مایلند قوانین لایحه 96 را به CEGEP های فرانسوی گسترش دهند.

در حال حاضر، «فقط دانش‌آموزانی [با] حداقل یکی از والدینی که در کانادا به زبان انگلیسی تحصیل کرده‌اند، یا خودشان عمدتاً به زبان انگلیسی در کانادا تحصیل کرده‌اند، حق دارند به یک مدرسه دولتی انگلیسی زبان در کبک بروند. بقیه، از جمله مهاجران، باید در مدارس فرانسه شرکت کنند. این قانون برای مدارس ابتدایی و دبیرستان ، اما نه CEGEP ها یا دانشگاه ها اعمال می شود.

نمایش خبر  انتاریو، بریتیش کلمبیا، ساسکاچوان و مانیتوبا در این هفته قرعه کشی برنامه کاندیدای استانی را برگزار می کنند.

با این حال، در نوامبر 2022، یکی از اعضای برجسته “Regroupement pour le cégep français” در مورد گسترش دسترسی لایحه 96 به تمام CEGEP ها در اطراف کبک، موارد زیر را گفت.

ژان فرانسوا والی که نشان دهنده سطحی از حمایت بیشتر از لایحه در میان معلمان فرانسوی در استان است، گفت: “اگر 43 CEGEP از 44 نفری که (در مورد این موضوع صحبت کرده اند) موافق بوده اند، به این دلیل است که محکم است.”

ناظران ملی، و همچنین برخی از مردم محلی کبک، نگران تاثیر بلندمدت لایحه 96 هستند.

از طرفی، چندین گروه – از نویسندگان رسانه‌های خبری آمریکایی مانند واشنگتن پست گرفته تا مهاجران واقعی کبک – نگرانی‌های خود را در مورد تأثیر این قانون بر مردم، به ویژه مهاجران، در طول زمان به اشتراک گذاشته‌اند.

یکی از همکاران واشنگتن پست، جی.جی. مک کالو، که مقیم خارج از بریتیش کلمبیا است، در مقاله‌ای در ماه مه گذشته خاطرنشان کرد که این قانون «بعد از شش ماه (مهاجران) توانایی خود را برای برقراری ارتباط با استان به زبان انگلیسی از دست می‌دهد. مک کالو همچنین خاطرنشان کرد که لایحه 96 به این معنی است که مهاجران دیگر به آموزش زبان انگلیسی دسترسی نخواهند داشت.

به همین منظور، وریتی استیونسون، گزارشگر سی‌بی‌سی مونترال، بیان کرد: «گروه‌هایی که به مهاجران، کارگران مهاجر و پناهندگان در مونترال کمک می‌کنند می‌گویند مشتریانشان برای رعایت حقوق اولیه‌شان تحت قانون اصلاح‌شده زبان کبک تلاش خواهند کرد.»

علاوه بر تقویت پشتوانه حمایت ذکر شده در بالا از لایحه 96، داستان هایی مانند داستان های آلنا ماتوشینا، یک بومی 27 ساله روسی است که در سال 2021 از طریق چین به مونترال مهاجرت کرد. ماتوشینا به صراحت گفت که «تصویب لایحه 96 [او را وادار می کند تا در مورد اینکه آیا [او] می تواند آینده [خود] را در اینجا بسازد یا نه، تجدید نظر کند.”

نمایش خبر  آلبرتا رسیدگی به برنامه های جریان فرصت آلبرتا را متوقف می کند ؛ جریانی را برای گردشگری و مهمانداری راه اندازی خواهد کرد

ماتوشینا در داستان مکلین خود که در اواخر ماه مه 2022 منتشر شد، افزود: «یادگیری یک زبان سال ها طول می کشد. شش ماه – مدت زمانی که دولت استانی به مهاجران جدید قبل از برقراری ارتباط صرفاً به زبان فرانسه می دهد – کافی نیست.

نگاهی به آینده لایحه 96

بدیهی است که واکنش ها به لایحه 96 کبک متفاوت بوده است که قابل انتظار است. نکته دیگری که باید انتظار داشت واکنش بیشتر به این لایحه است زیرا کبک به انتشار تدریجی لایحه 96 در چند سال آینده ادامه می دهد.

در واقع، یک منبع بیان می‌کند که کسب‌وکارها در سراسر کبک تأثیرات جدید لایحه 96 را خواهند دید، زیرا بخش‌های مختلف این قانون به تدریج تا ژوئن 2025 تصویب می‌شوند.

تا آن زمان و حتی پس از آن تاریخ، باید مصرف کنندگان، مشاغل و مهاجران به طور یکسان به تأثیر این قانون بر زندگی روزمره ساکنان استان توجه کافی داشته باشند، زیرا تغییرات ایجاد شده توسط لایحه 96 به طور قابل توجهی بر همه افراد ساکن کبک تأثیر می گذارد.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420