Skip to content
ورود به کانادا به عنوان یک کارگر ماهر: اکسپرس اینتری یا برنامه نامزد استانی؟

تاریخ انتشار

مزایای درخواست اقامت دائم به طور همزمان با دو برنامه

دولت فدرال، استان ها و مناطق ، هر یک می توانند برنامه های مهاجرتی مخصوص به خود را اجرا کنند. با این حال،  این دولت فدرال  است که تصمیم نهایی را مبنی بر اینکه آیا یک نامزد می تواند اقامت دائم دریافت کند یا خیر، اتخاذ می کند.

اکسپرس اینتری یک سیستم فدرال است که درخواست های مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) را مدیریت می کند و یکی از راه های اصلی استقبال کانادا از مهاجران طبقه اقتصادی است. از میان برنامه های مهاجرت اقتصادی که توسط دولت فدرال اجرا می شود،  ، تنها سه برنامه تحت مدیریت اکسپرس اینتری است که شامل برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) و کلاس تجربه کانادایی (CEC) می باشد.

هنگامی که یک نامزد در اکسپرس اینتری ثبت نام و علاقه خود را برای اقامت دائم بیان کرد، طبق سیستم رتبه بندی جامع (CRS) امتیازی دریافت می کند ، این امتیاز برای شناسایی کارگران ماهری به کار می رود که بیشترین شانس را برای اقامت در کانادا و وارد شدن به بازار کار کانادا خواهند داشت.

CRS ، یک نامزد را بر اساس اصول سرمایه انسانی، سن، تحصیلات، مهارت های زبانی، تجربه کاری و موارد دیگر ارزیابی می کند. تقریبا هر دو هفته یکبار، دولت کانادا قرعه کشی های اکسپرس اینتری را برگزار می کند و از کسانی که بالاترین امتیاز CRS را دارند دعوت می کند تا اقامت دائم خود را دریافت کنند.

برنامه نامزد استانی (PNP) گزینه ای برای کارگران ماهر است که قصد دارند به کانادا مهاجرت کنند و اقامت دائم دریافت کنند. هدف از این برنامه تقویت اقتصاد استان ها ومناطق کانادا می باشد . استان ها و مناطق  با استفاده از  این برنامه ها ، نامزدهای مهاجرتی مورد نظر خود را انتخاب می کنند تا با کمک آنها بتوانند نیازهای اقتصادی منطقه خود را برآورده کنند.

نمایش خبر  مهاجران بیشترین سهم از جمعیت کانادا را در بیش از150 سال گذشته تشکیل می دهند.

این نامزدها در صورت انتخاب، نامزد استانی می شوند ، در این صورت آنها می توانند از این فرصت برای درخواست اقامت دائم خود استفاده کنند.

مزایای درخواست به طور همزمان برای دو برنامه

کارگر ماهری که قصد مهاجرت به کانادا را دارد ، می تواند یک نمایه ( پروفایل) اکسپرس اینتری را تشکیل و ارسال کند و  به طور همزمان مستقیما برای یک جریان PNP  نیز درخواست دهد.

یکی از مزایای ورود به استخر اکسپرس اینتری این است که یک نامزد ، برای استان ها و مناطقی که می توانند نمایه او را بررسی و برای درخواست PNP او دعوت نامه صادر کنند ، قابل مشاهده می باشد. اگر یک نامزد دعوت آنها را بپذیرد، می تواند یک درخواست تکمیل شده PNP را به آن استان یا منطقه ارسال کند.

درخواست همزمان برای دو برنامه،  برای یک نامزد بسیار مفید می باشد. زیرا این امکان وجود دارد که امتیاز اولیه رتبه بندی اکسپرس اینتری متقاضیان برای دریافت دعوت نامه (ITA) توسط دولت فدرال ، به حد مجاز نرسد ، در این صورت آنها می توانند با درخواست برای یک برنامه PNP  ، امتیاز خود را بالا ببرند.

متقاضیانی که واجد شرایط برنامه اکسپرس اینتری هستند می توانند  تمایل خود را برای اقامت در یک استان خاص بیان کنند. سپس دولت استانی تصمیم می گیرد که آیا این متقاضی ، نامزد مناسبی برای آن استان می باشد یا خیر. اگر چنین باشد، از سوی استان برای متقاضی اعلام علاقه مندی صادر می شود، به این معنی که از متقاضی دعوت می شود تا برای نامزدی استانی اقدام کند.

نمایش خبر  بررسی کلی هزینه های اقامت دائم برای مسیرهای مهاجرت اقتصادی در سال 2024

 بر اساس CRS اکسپرس اینتری، نامزد اکسپرس اینتری از طریق نامزدی استانی می تواند 600 امتیاز اضافی دریافت کند که اصولا این امتیاز ، دریافت دعوتنامه (ITA ) را تضمین می‌کند.

آیا می توانم به طور همزمان برای دو برنامه اقدام کنم؟

قانون اساسی کانادا تصریح می‌کند که شهروندان و ساکنان دائم کانادا دارای «حق جابجایی]» هستند، به این معنی که می‌توانند آزادانه در داخل کشور حرکت کنند، در هر استانی اقامت داشته باشند و به دنبال کسب درآمد در هر استانی باشند.

هنگامی که برای نامزدی استانی درخواست می دهید، باید هدف واقعی خود را برای اقامت در آن استان بیان کنید، زیرا استان ها نامزدهایی را انتخاب می کنند که بتواند به توسعه اقتصادی آن استان کمک کنند.  با وجود این، شما طبق قانون جابجایی ، مجاز  هستید که به هر استانی که تمایل دارید نقل مکان کنید.

لازم به ذکر است که درهنگام ارسال درخواست PNP،  از شما درخواست می شود که اهداف اقامت خود را صادقانه بیان کنید. همچنین به شما پیشنهاد می شود که قبل از اینکه تصمیم بگیرید به استان یا منطقه دیگری نقل مکان کنید، تمام تلاش خودتان را برای زندگی در استانی که شما را پذیرفته اند ، به کار ببرید.

اکسپرس اینتری از این نظر که شما پس از دریافت اقامت دائم[ می توانید در هر مکانی که می خواهید زندگی کنید ، انعطاف پذیرتر است. اگر از طریق اکسپرس اینتری بدون نامزدی استانی به شما اقامت دائم داده شود، متعهد به اقامت در هیچ استان خاصی به جز کبک نیستید . ایالت کبک سیستم مهاجرتی مخصوص به خود را دارد.

نمایش خبر  جمعیت کانادا به لطفا مهاجرت به 40 میلیون نفر رسیده است