Skip to content
سیستم اکسپرس انتری کانادا چگونه کار می کند؟

تاریخ انتشار

درک نحوه عملکرد اکسپرس اینتری اولین گام برای یک درخواست موفق برای اقامت دائم است.

هر کسی که بخواهد اقامت دائم کانادا را داشته باشد، بدون شک بیش از یک بار با اصطلاح “Express Entry” مواجه خواهد شد. درک اینکه اکسپرس اینتری چیست و چگونه کار می کند، یک مرحله حیاتی قبل از ارسال درخواست است.

اکسپرس انتری یک سیستم است نه یک برنامه

اکسپرس انتری یک سیستم مدیریت برنامه است که توسط پناهندگان مهاجرت و شهروندی کانادا (IRCC) در سال 2015. پس از اینکه مشخص شد سیستم موجود در پردازش تعداد زیادی از درخواست‌هایی که IRCC دریافت می‌کند کارآمد نیست، ارائه شد.

در گذشته، کانادا تک تک درخواست‌هایی را که ارسال می‌شد، بررسی می‌کرد، صرف نظر از اینکه متقاضی دارای شرایط اولیه باشد یا خیر.  این بدان معناست که زمان پردازش برای همه متقاضیان ممکن است بیش از پنج سال طول بکشد.

اکسپرس انتری چگونه کار می کند؟

 اکسپرس انتری آنقدرها که در نگاه اول به نظر می رسد پیچیده نیست.  اولین قدم این است که بفهمید آیا واجد شرایط هستید یا خیر.  سپس باید مشخصات خود را تکمیل کنید و علاقه خود را برای درخواست وضعیت به عنوان اقامت دائم در کانادا ابراز کنید.  سپس امتیاز سیستم رتبه بندی جامع (CRS) را دریافت خواهید کرد.  تقریباً هر دو هفته یکبار، IRCC از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را دارند دعوت می کند تا درخواست دهند.

در اینجا یک تفکیک ساده و گام به گام فرآیند اکسپرس اینتری ارائه شده است:

مرحله 1: بررسی کنید که آیا واجد شرایط ورود سریع هستید یا خیر.  هر یک از سه برنامه مدیریت شده توسط Express Entry حداقل معیارهای واجد شرایط بودن خود را خواهند داشت.  شما باید حداقل برای یک مورد واجد شرایط باشید.

نمایش خبر  چگونه به عنوان یک تازه وارد به کانادا موفق شدم

مرحله 2: تست زبان خود را کامل کنید و یک ارزیابی اعتبار تحصیلی (ECA) دریافت کنید.

مرحله 3: نمایه خود را به وب‌سایت IRCC ارسال کنید.

مرحله 4: منتظر بمانید تا ببینید آیا یک دعوتنامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم از IRCC دریافت می‌کنید یا خیر.

مرحله 5: اگر ITA دریافت می‌کنید، درخواست الکترونیکی تکمیل‌شده خود برای اقامت دائم (e-APR) را به IRCC ارسال کنید و هزینه‌های خود را در مهلت 60 روزه بپردازید.  شما باید معاینه پزشکی و گواهی پلیس خود را به عنوان بخشی از این مرحله وارد کنید.  سپس IRCC یک تأییدیه دریافت (AOR) را در اختیار شما قرار می دهد.

مرحله 6: وقتی IRCC از شما درخواست کرد، بیومتریک خود را ارسال کنید.

مرحله 7: منتظر باشید تا IRCC درباره درخواست شما تصمیم نهایی بگیرد.  پس از تایید، یک تاییدیه اقامت دائم (COPR) و یک ویزای اقامت دائم (اگر از کشوری هستید که نیاز به ویزا دارد) دریافت خواهید کرد تا بتوانید ورود خود را تکمیل کنید.

چه چیزی به عنوان کار ماهر تحت اکسپرس اینتری به حساب می آید؟

 کارگران «ماهر» توسط سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل کانادا (NOC) تعریف می‌شوند.

به طور خلاصه، NOC سیستمی است که کانادا از آن برای تعیین سطح مهارت و تحصیلات لازم برای یک شغل یا حرفه در کانادا استفاده می کند.  برای اکسپرس اینتری، سه دسته NOC واجد شرایط هستند:

NOC 0: پست‌های مدیریتی، مانند رستوران

 NOC A: مشاغلی که معمولاً به مدرک دانشگاهی نیاز دارند

 NOC B: تجارت و فناوری ماهر

هر دسته NOC دارای یک سیستم رتبه‌بندی جداگانه است و به متقاضیان کدهای عددی خاصی بر اساس شغلشان اختصاص داده می‌شود.

نمایش خبر  نگاهی به آخرین نتایجPNP Draw بریتیش کلمبیا، مانیتوبا و انتاریو

برنامه کارگران ماهر فدرال

 ا FSWP برای کارگران ماهری طراحی شده است که شرایط خاصی را در زمینه زبان، تجربه کاری، و تحصیلات کسب شده در خارج از کشور برآورده می کنند.

حداقل شرایط یک سال سابقه کار، نمره CLB 7، اثبات سرمایه و مدرک تحصیلی است.  همچنین باید حداقل 67/100 را در شبکه امتیازات FSWP بدست آورید.

کلاس تجربه کانادایی

 CEC  برای کسانی است که در سه سال گذشته حداقل یک سال سابقه کار ماهر در کانادا داشته باشند.

الزامات زبان بر اساس طبقه بندی NOC آنها متفاوت است.  کاندیداهایی که مشاغل آنها زیر NOC 0 و A قرار دارد به CLB حداقل 7 نیاز دارند، در حالی که کارگران NOC B به CLB حداقل 5 نیاز دارند.

برنامه تجارت ماهر فدرال

 کانادا که با کمبود کارگران حرفه‌ای ماهر مواجه بود، FSTP را در سال 2013 ایجاد کرد. این برنامه مشابه FSWP عمل می‌کند، اما منحصراً برای مشاغل ماهر است.  کسانی که با FSTP وارد کانادا می شوند باید دو سال تجربه کاری در یک حرفه ماهر داشته باشند، یک پیشنهاد شغلی تمام وقت از یک کارفرمای کانادایی یا گواهی صلاحیت از یک مقام کانادایی داشته باشند.

برنامه نامزدهای استانی

 هر استان یا منطقه (به استثنای کُبِک و نوناووت) یک برنامه نامزد استانی (PNP) دارد.

استان ها به طور منظم فهرست نامزدهای اکسپرس انتری را بررسی می کنند.  اگر نامزدی که واجد شرایط یکی از برنامه‌های مدیریت اکسپرس اینتری است، دارای معیارهای خاصی باشد که نیاز یک استان خاص را برآورده می‌کند، استان می‌تواند دعوتنامه‌ای برای درخواست نامزدی استانی صادر کند.  کاندیداها همچنین ممکن است در درخواست خود نشان دهند که مایلند در یک استان خاص مستقر شوند.  برنامه‌های مهاجرت استانی که از مجموعه کاندیداهای اکسپرس انتری خارج می‌شوند، PNP‌های پیشرفته نامیده می‌شوند.  اگر نامزد نامزد استانی شود، متعاقباً 600 امتیاز CRS اضافی دریافت خواهد کرد.

نمایش خبر  برای دریافت شهروندی چه مدت در کانادا باید بمانید؟

سیستم جامع رتبه بندی

CRS برای امتیازدهی و رتبه‌بندی داوطلبان اکسپرس اینتری ایجاد شده است.  کسانی که مایل به مهاجرت با استفاده از اکسپرس اینتری هستند باید به وب سایت IRCC به صورت آنلاین مراجعه کرده و مشخصات شخصی خود را تکمیل کنند.  تکمیل این نمایه تقریباً یک ساعت طول می کشد.  کاندیداها بر اساس معیارهایی مانند سن، مهارت‌های زبانی، تجربه کاری و تحصیلات و سایر عوامل امتیاز و رتبه‌بندی می‌شوند.  قبل از همه‌گیری، IRCC برای داوطلبانی که بالاترین امتیاز CRS را داشتند، ITA صادر می‌کرد. به طور موقت از این رویکرد خارج شده است، اما در اوایل ژوئیه به آن باز خواهد گشت.

نگاهی به آینده

 همه گیری باعث تاخیر در سیستم اکسپرس اینتری شد.  IRCC دعوت‌نامه‌های نامزدهای CEC و FSWP را در تلاشی برای رسیدگی به عقب ماندگی در برنامه‌ها متوقف کرد.

در جولای آینده، IRCC ​​یک بار دیگر از نامزدهای CEC و FSWP  تحت اکسپرس اینتری دعوت خواهد کرد.  همچنین، شان فریزر، وزیر مهاجرت، می‌گوید که استانداردهای پردازش برای متقاضیان جدید بار دیگر به شش ماه برای متقاضیان جدید باز می‌گردد.