ردکردن این
برای دریافت شهروندی چه مدت در کانادا باید بمانید؟

تاریخ انتشار

پاسخ ساده حداقل 3 سال از 5 سال گذشته است، اما تفاوت های ظریف تر از این وجود دارد.

برای اینکه شهروند کانادا شوید باید حداقل 1095 روز, از پنج سال قبل از درخواست شهروندی در کانادا حضور داشته باشید.  اما به خاطر داشته باشید، وقتی صحبت از واجد شرایط بودن شهروندی کانادا می شود، همه روزها برابر در نظر گرفته نمی شوند.

 اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا تنها در صورتی که شما به‌عنوان مقیم دائم در کانادا حضور داشته باشید، روزها را «روز کامل» حساب می‌کند.  شما باید حداقل دو سال را به عنوان مقیم دائم در کانادا بگذرانید تا شرایط حضور فیزیکی را برآورده کنید.

 هر روزی که به عنوان اقامت موقت در کانادا سپری می کنید به عنوان یک نیم روز تا حداکثر 365 روز محاسبه می شود.  از آنجایی که هر روز فقط نصف است، دو سال طول می کشد تا به این حداکثر برسیم.  برای اخذ شهروندی نیازی به گذراندن زمان در کانادا به عنوان یک مقیم موقت نیست، اما مهم است که بدانید زمان به عنوان TR فقط نصف می شود تا بدانید چگونه نیاز حضور فیزیکی خود را محاسبه کنید.

 در اینجا چند سناریو فرضی وجود دارد تا به شما ایده دهد که چگونه محاسبات حضور فیزیکی کار می کند:

  • کینزا به مدت سه سال با مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا کار کرد قبل از اینکه روابط عمومی را دریافت کند.  دو سال پس از تبدیل شدن به یک اقامت دائم، او برای شهروندی درخواست داد.  IRCC دو سال از اقامت او در کانادا را در PGWP به عنوان یک سال برای شرایط اقامت فیزیکی او در نظر گرفت.  سپس دو سالی که او در کانادا به عنوان مقیم دائم گذراند، در مجموع سه سال به واجد شرایط بودن شهروندی او اضافه شد.
  •  Sandeep برای اقامت دائم از خارج از کانادا از طریق برنامه کارگر ماهر فدرال تأیید شد.  او سه سال در کانادا زندگی کرد و تصمیم گرفت برای شهروندی اقدام کند.  IRCC هر روزی را که از نظر فیزیکی در کانادا حضور داشت را به عنوان یک روز کامل حساب می کرد زیرا او هرگز به عنوان مقیم موقت در کانادا زندگی نکرده بود.
  •  ایدارا در دیترویت، ایالات متحده آمریکا کار می کرد که از طریق FSWP اقامت دائم کانادا را گرفت.  او به ویندزور، کانادا نقل مکان کرد و هر روز برای کار به ایالات متحده رفت و آمد کرد.  او این کار را به مدت پنج سال قبل از درخواست شهروندی کانادا انجام داد.  IRCC هر روزی را که ایدارا برای کار در ایالات متحده می‌رفت و به کانادا برمی‌گشت یک روز کامل حساب می‌کرد.  از آنجایی که او به مدت پنج سال مقیم دائم کانادا بود، بیش از روزهای کافی را در کانادا گذراند تا شرایط حضور فیزیکی را برآورده کند.
نمایش خبر  IRCC ، مجوزهای کار PGWP را تمدید می کند

IRCC در وب‌سایت خود توصیه می‌کند که قبل از درخواست شهروندی بیش از حداقل 1095 روز در کشور حضور داشته باشید تا مطمئن شوید واقعاً واجد شرایط هستید.

سایر معیارهای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا

علاوه بر شرط حضور فیزیکی، در اینجا برخی از معیارهای واجد شرایط بودن برای شهروندی کانادا آمده است:

  • شما باید بتوانید به اندازه کافی انگلیسی یا فرانسوی صحبت کنید تا در جامعه کانادا ارتباط برقرار کنید.  اگر بین 18 تا 54 سال سن دارید، باید مدرکی دال بر مهارت زبان ارائه دهید.
  •  شما نمی توانید سابقه کیفری داشته باشید که اعطای شهروندی را طبق تصمیم IRCC ممنوع کند.
  •  شما باید از حقوق و مسئولیت های شهروندان آگاه باشید و اطلاعات پایه ای از جغرافیا، سیستم سیاسی و تاریخ کانادا داشته باشید.
  •  ممکن است لازم باشد در طول پنج سال قبل از تاریخ درخواست، حداقل سه سال در کانادا مالیات ثبت کنید.
  •  همچنین، شما باید یک درخواست رسمی به IRCC ارسال کنید و هزینه پردازش دولتی و حق شهروندی را بپردازید.

هنگامی که معیارهای واجد شرایط بودن را برآورده کردید، می توانید برای شهروندی کانادا اقدام کنید.  پس از تایید، متقاضیان بین 18 تا 54 سال باید در آزمون شهروندی شرکت کنند.  سپس باید در مراسم شهروندی شرکت کنید و گواهی شهروندی کانادا را دریافت کنید و سوگند شهروندی بدهید.  پس از آن، شما به طور رسمی شهروند کانادا می شوید.

شرایط حضور فیزیکی برای مدعیان پناهندگی و متقاضیان ارزیابی خطر پیش از حذف

اگر زمانی که درخواست پناهندگی یا PRRA شما در حال بررسی بود، مجوز کار یا تحصیل دریافت کرده‌اید، این اسناد به شما وضعیت اقامت موقت نمی‌دهد.  بنابراین، نمی توانید از این مدت زمان در محاسبه حضور فیزیکی خود استفاده کنید.

نمایش خبر  چگونگی مهاجرت به کانادا با استفاده از برنامه نیروهای متخصص فدرال

 اگر به عنوان یک فرد محافظت شده ادعای زمان دارید، تنها زمان مجاز زمانی است که از زمانی که تصمیم مثبتی در مورد ادعای خود یا درخواست PRRA دریافت کرده اید تا روز قبل از اینکه اقامت دائم داشته باشید است.  روزهایی که پس از تایید و قبل از اخذ اقامت دائم در کانادا می گذرانید به عنوان نصف روز برای درخواست شهروندی شما محاسبه می شود.

اگر در زندان کانادا بودید

اگر زمانی را در کانادا در زندان، مشروط یا آزادی مشروط گذرانده‌اید، معمولاً نمی‌توان آن روزها را در حضور فیزیکی شما حساب کرد.  برخی استثناها وجود دارد.  در صورتی که آزادی مشروط را زیر پا نگذاشته اید یا شرایط آزادی مشروط را رعایت نکرده اید، ممکن است مدت زمان مشروط در نتیجه ترخیص مشروط به حساب حضور فیزیکی باشد.  همچنین، در صورت دریافت حکم جوانی و اجرای موفقیت آمیز آن حکم، زمان سپری شده در زندان یا مشروط بودن لازم نیست اعلام شود.  اگر مدت محکومیت شما برای یک جرم در کانادا بیش از پنج سال قبل از تاریخ درخواست شما اتفاق افتاده باشد، لازم نیست آن را اعلام کنید زیرا خارج از دوره ای است که IRCC برای شرایط حضور فیزیکی در نظر می گیرد.