Skip to content
نرخ بیکاری پایین و نرخ مشارکت بالا نشان دهنده ی فرصتهای خالی شغلی در کانادا است.

تاریخ انتشار

آمار آخرین بررسی نیروی کار آماری کانادا نشان داده که اتفاقات مثبتی در زمینه اشتغال در حال بروز است، در حالی که اقتصاد کشور پس از بحران COVID-19 به سوی عادی‌سازی در جریان است.

در آخرین گزارش سپتامبر 2023، نرخ بیکاری در کانادا – تعداد افراد بیکار در کشور در سنین بیشتر از 15 سال، تقسیم بر کل نیروی کار کشور (جمعیت بالای 15 سال) – در 5.5% ثابت بود و تغییر چندانی نسبت به ابتدای سال نداشت.

به طور مشابه، نرخ اشتغال (تعداد شاغلین به تقسیم بر جمعیت کاناداییان بالای 15 سال)در طول سال ثابت بود و در سپتامبر برابر با 62% بود. اشتغال در بین زنان و مردان در محدوده سنی (25-54 سال) افزایش یافت، در حالی که اشتغال در گروه سنی 15-25 سال و بالاتر از 54 سال تغییر چندانی نشان نداد.

این نتایج به نظر می‌رسد با یک بازار کار سخت در کانادا (موقعیت‌های شغلی جدید به سرعت توسط افراد بیکار پر شده) در کانادا سازگارند، به خصوص با توجه به افزایش جمعیت اخیر در این کشور. نیروی کار کانادا از آغاز سال با افزایش 381,000 نفر رشد کرد، که این رقم بخش عمده‌ای از آن به دلیل ورود مهاجران جدید به کانادا و یافتن شغل در آن کشور است – ادامه روند شکستن رکورد در مهاجرت سالانه به دست آوردن نیروی کار در استان‌های مهم و بخش‌های اشتغال است.

کدام صنایع تغییرات عمده‌ای را در زمینه ی اشتغال دید؟
چندین حوزه ی صنعت تغییراتی در شغل‌هایشان در ماه سپتامبر 2023 داشتند، بیشتر آنها مثبت بودند.

تعداد افراد شاغل در خدمات آموزشی با افزایش 66,000 نفر در سپتامبر بهبود داشت که تلفیق کاهش 44,000 نفری در ماه قبل را جبران کرد. همچنین فرصت‌های شغلی در حمل و نقل و انبارداری با افزایش 19,000 نفری رشد کرد.

نمایش خبر  آیا IRCC ازدواج های مجازی را به رسمیت می شناسد؟

به طور مقابل، صنایع زیر در ماه سپتامبر کاهش‌هایی در تعداد شاغلین داشتند:

  • امور مالی، بیمه، املاک و مستغلات، اجاره و لیزینگ: -20,000 شغل
  • ساختمان: -18,000 شغل
  • اطلاعات، فرهنگ و تفریح: -12,000 شغل

بخش‌های مورد هدف بواسطه ی بخش های بر اساس دسته بندی
برای مقابله با کمبود مداوم نیروی کار در بخش‌های کلیدی، وزارت امور پناهندگان و مهاجرت کانادا (IRCC) برای سیستم ورودی (Express Entry) در دسته‌بندی‌های مبتنی بر حرفه، جذب راهکارهای مبتنی بر دسته‌بندی ارائه کرده است؛ در این راهکارها، افرادی با تجربه حرفه‌ای در این بخش‌ها می‌توانند برای مهاجرت به کانادا با اهمیت بیشتری به صلاحیت‌های حرفه‌ای خود انتخاب شوند، به جای اهمیت بخشیدن به امتیاز کامل سیستم امتیاز بندی.

امسال برای اولین بار است که اثرات این سیاست جدید قابل اندازه‌گیری است. افرادی که تجربه کار در صنایع نیازمندانه دارند ممکن است از طریق این دسته‌بندی‌های خاص موفقیت در مهاجرت به کانادا را بیابند.
پس از افزایش 13,000 شغل در ماه اوت 2023، شغل‌های حمل و نقل و انبارداری با افزایش 19,000 شغل در ماه سپتامبر رونق یافت. از ژانویه تا کنون، شغل در حمل و نقل و انبارداری با افزایش 82,000 شغل رشد کرده است و در این دوره بیش از یک سوم (34.4٪) رشد کل اشتغال در تمام بخش‌ها را تشکیل می‌دهد.
بخش ساخت و ساز در ماه سپتامبر با کاهش 18,000 شغل در مقابل افزایش 34,000 شغل در ماه اوت موازنه شد. از قله در ژانویه 2023، شغل در این بخش به میزان 3.4٪ یا 55,000 شغل کاهش یافته است.
شغل در مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی در ماه سپتامبر تغییر کمی داشت. با افزایش 2.5٪ یا 66,000 در سال به سال، این نرخ با رشد متوسط ​​در تمام بخش‌ها در طول سال (+2.8٪) همخوانی داشت. آخرین داده‌ها از بررسی شغل و حقوق نشان می‌دهد که موقعیت‌های خالی در بخش مراقبت‌های بهداشتی و کمک‌های اجتماعی همچنان بالاست و 1 به 5 یا 19.9٪ از کل شغل‌های خالی را تشکیل می‌دهد.
استان‌هایی که تغییرات عمده در اشتغال دیدند کدام است؟
اشتغال در کبک در ماه سپتامبر با افزایش 39,000 شغل، افزایش 0.9٪ را نشان داد که دنباله‌ای بر تغییرات اندک در هفت ماه قبل بود. نرخ بیکاری استان در ماه گذشته نسبتاً ثابت در 4.4٪ بود. با رشد اشتغال بیش از رشد جمعیت در سن کاری، نرخ اشتغال به 62.3٪ افزایش یافت.
کلمبیای غربی رشد اشتغال 26,000 شغل را تجربه کرد که نشان دهنده گردش ماهانه متوالی دوم است. نرخ بیکاری استان کلمبیا در ماه سپتامبر در 5.4٪ عمدتاً بدون تغییر نسبت به ماه اوت بود. اونتاریو هم در ماه سپتامبر به طرز مشابهی عمل کرد و 19,900 شغل جدید در بخش‌های مختلف افزود.
در مقابل، آلبرتا با کاهش 38,000 شغل در ماه سپتامبر، به اندازه دو ماه قبل کاهش 30,000 شغل تجمیعی را از بین برد. در مقیاس کوچک‌تر، نیوبرانزویک نیز در ماه سپتامبر با 2,700 شغل یا 0.7٪ از نیروی کار خود، کاهش اشتغال داشت.
تغییرات مثبت در اشتغال نیز در سایر استان‌ها مشاهده شد، از جمله:

  • منیتوبا +8,800 شغل
  • ساسکاچوان +6,000 شغل
  • نوا اسکوشیا +3,200 شغل و
  • جزیره ادوارد پرنس +2,700 شغل در ماه سپتامبر.
نمایش خبر  بیانیه IRCC به چالش‌های برنامه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ اشاره می‌کند

این به چه معناست؟
یکی از دیدگاه‌های کلیدی بررسی نیروی کار ماه جاری، به عدم فروکش کردن بازار کار کانادا است. این را با پایداری نرخ بیکاری و اشتغال در سال 2023، به رغم رکورد مهاجرت‌ها نشان می‌دهد. این نیز نشانه مهمی از اهمیت مهاجرت برای مقابله با کمبود نیروی کار نه تنها در گذشته بلکه در آینده نیز است.
درباره کمبودهای همیشگی نیروی کار، مهم است به یاد داشته باشیم که همچنان وجود دارند. تعداد بالایی از موقعیت‌های خالی در بخش بهداشت، با وجود هدف گیری توسط IRCC به عنوان یک دسته ماهر برای مهاجرت، یک نشانه قوی از آن است که مشکلات در این بخش همچنان بالاست و مهاجرت یک عامل کلیدی برای مقابله با آنها است.
هنوز نشانه‌های خوبی وجود دارد که نشان می دهند نتایج دسته‌بندی‌های جدید IRCC تأثیر مطلوب خود را داشته‌اند. دو دسته که نشانه‌های قوی از افزایش اشتغال و بهره‌وری در آن‌ها را نشان می‌دهند، بخش ساخت و ساز و حمل و نقل و مسکن کانادا هستند – که رشد قابل ملاحظه‌‌ای به نیروی کار آنها داشته‌اند. این نشانه‌های خوب است که IRCC در آینده به دنبال دسته‌بندی‌های جذب خواهد بود، با احتمال مشاهده سایر بخش‌های نیازمند کارگران در کانادا (اما هنوز زمانی است که تأثیر گذاری بلندمدت این استراتژی‌ها قابل تعیین باشد).
مهمتر از