Skip to content
تحولتحولات مهم مهاجرتی کانادا که باید در زمان باقیمانده از سال 2023 انتظار داشته باشیدات مهم مهاجرتی کانادا که باید در زمان باقیمانده از سال 2023 انتظار داشته باشید

تاریخ انتشار

تحولید

فصل پاییز و دورانی که به تعطیلات کریسمس نزدیک می‌شود، به طور معمول فصول پرکاری برای تحولات از سوی وزارت امور مهاجرت، پناهندگی و تابعیت کانادا (IRCC) و سیستم مهاجرت عمومی کانادا است.

اگرچه بخش‌های زیادی در سیستم مهاجرت کانادا وجود دارد، اماچندین تغییر مهم تا پایان سال، باید مورد توجه قرار گیرد.

این تغییرات شامل تغییرات محتمل در اولویت‌ها و سطوح اقامت دایم در سیاست های مهاجرتی کانادا و بروزرسانی‌هایی در برنامه های والدین و پدربزرگان، دانشجویان بین المللی و برنامه های مجوز کار هستند.

نامه جدید وزیر؟
نخست وزیر جاستین ترودو ممکن است در ماه‌های آینده نامه نامه ی جدیدی را ارائه دهد.

نامه های وزارتخانه نامه هایی هستند که به عنوان دستورالعمل ها از سوی نخست وزیر به وزرا در مورد اهداف دولت برای دوره خدمتشان صادر می شوند.

به عبارت دیگر، نامه وزیر مهاجرت کانادا شکل سیاست مهاجرتی کشور را تعیین می کند و به تعیین کننده است که IRCC در آینده چگونه عمل کند.

نخست وزیر ممکن است پس از تغییرات دولتی، مانند تغییراتی که در فصل تابستان اتفاق افتاد و مارک میلر وزیر مهاجرت کانادا شد، نامه وزارتخانه جدیدی صادر کند، اما هیچ اجباری برای صدور نامه وجود ندارد و وزیر میلر می‌تواند از جایی که وزیر قبلی، شان فرزر، بوده است کار را ادامه دهد.

آخرین نامه وزارتخانه خواستار این بود که وزیر فراگیری در چارچوب برنامه سطوح مهاجرت به منظور تقویت رشد اقتصادی پس از شیوع ویروس کرونا را ادامه دهد.

به عبارتی دیگر ، در سال هایی که انتخابات برگزار نمی شود، IRCC باید برنامه سطوح مهاجرت را تا 1 نوامبر قانوناً اعلام کند.

این برنامه اهداف تعداد ورودی های ساکن دایمی و همچنین میزان آن را به کشور تعیین می کند (اقتصادی، خانواده یا پناهندگی و انسانی) و سپس برنامه را گسترش می دهد. به عنوان مثال، برنامه 2023-2025 نشان می دهد که تا پایان سال 2025، کانادا هر ساله 500،000 ساکن دایمی جدید را پذیرش می کند که 301،250 نفر از آنها به طبقه اقتصادی تعلق دارند و از این تعداد، 114،000 نفر متقاضی اکسپرس ورود هستند.

نمایش خبر  بریتیش کلمبیا در دراو جدید برنامه کاندیدای استانی خود از 108 نیروی کار فنی دعوت می کند

نمی دانیم IRCC آیا در هنگام اعلام برنامه سطوح 2024-2026، هدف ها را کاهش، افزایش یا حفظ می نماید. وزیر مهاجرت، مارک میلر گفته است که به نظر وی هیچ کاهشی در هدف ها انجام نمی دهد.

“نمی بینم در جهانی که ما آنها را پایین می آوریم، نیاز بزرگ است … آیا این دچار بروزشدن به طرف بالا می شوند یا نه چیزی است که باید بررسی کنم ولی قطعاً نمی دانم که تراز های پایین می رویم”، می گوید میلر.

گزارش دفتر بازرس عمومی دررسیدگی به درخواست های مهاجرت
دفتر بازرس عمومی (OAG) مسئول بررسی عملکردهای داخلی دولت کانادا و شناسایی زمینه های نیازمند بهبود و همچنین شناسایی موفقیت هاست.

منتظر است تا انتهای سال OAG یک حسابرسی را منتشر کند تا بررسی کند آیا IRCC برنامه های ساکن دایمی را به عنوان سریع و کارا و پشتیبانی از هدف های وزارت اداره می کند که از اقتصاد کانادا، واحدسازی خانواده و کمک به متقاضیان طبقه بشردوستانه است.



ورود از طریق اکسپرس انتری
اکسپرس انتری در اوایل سال جاری شاهد تغییرات بسیاری بوده است. در ماه می ، IRCC شش دسته بندی جدید را برای دریافت انتخاب دسته ای معرفی کرد. در این روند، یک ویژگی مشخص کاندیدا بجای یک امتیاز ساماندهی شده سیستم کامل (CRS) در نظر گرفته می شود. یک دسته با تسلط بالا بر زبان فرانسه و پنج دسته با تجربه کاری در یکی از این حوزه ها هستند:

حوزه مراقبت های بهداشتی
علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) حرفه ها
تراشکاری، لوله کشی و پیمانکاران
حمل و نقل
کشاورزی و غذا و کشاورزی


بر اساس گزارش اخیر روزنامه Globe and Mail، IRCC قصد دارد تمرکز قوی را بر روی کاندیدهایی با تجربه کار در حوزه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات (STEM) قرار دهد. طبق این گزارش، می‌توان انتظار داشت که بین 28 تا 31 درصد از دعوت‌هایی که از طریق برنامه اکسپرس ورود ارسال می‌شوند، به افرادی با تجربه در حرفه‌های STEM مثل توسعه دهندگان نرم‌افزار و دانشمندان داده اختصاص یابد.

نمایش خبر  استراتژی ضد نژادپرستی IRCC برای 2021-2024

با این وجود، درافشای عمومی (All-program draws)، که شامل کاندیدهایی از طبقه تجربه کاری کانادایی، برنامه تجارت مهارت‌های فدرال و برنامه کارگر ماهر فدرال هستند، بیشتر جمعیت دعوت شده در تابستان بوده و هیچ نشانه ای در جهت تغییر این شرایط نیست.

برنامه والدین و پدربزرگان و مادربزرگان (PGP)
IRCC سالیانه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها شهروندان و ساکنین دایمی کانادا را به درخواست حمایتی در رده خانواده دعوت می‌کند. در سال‌های اخیر، IRCC جزئیات برنامه والدین و مادربزرگ ها و پدربزرگان را در فصل پاییز اعلام می‌کند.

در سال 2022، تنها اسپانسورهایی که از طریق قرعه کشی انتخاب می‌شدند، برای اعمال تغییرات انتخاب می‌شدند. IRCC تنها اسپانسورهایی را در نظر گرفت که از تاریخ 13 اکتبر 2020 تا 3 نوامبر 2020 درخواست داده بودند تا به تمیز کردن قفسه بزرگی از درخواست هایی که در طول شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده بپردازد.

در سال 2022، IRCC 23،100 نفر را برای برنامه والدین و پدربزرگان دعوت کرد. برنامه سطوح مهاجرت کنونی نشان می‌دهد که در سال 2023، تعداد تقریبی 28،500 نفر از امانت های ساکن دائمی از طریق برنامه والدین و پدربزرگان وارد کانادا شوند و تا پایان سال 2025 به 36،000 نفر افزایش یابد.

هنوز روش استفاده شده توسط IRCC برای برنامه والدین و پدربزرگان سال 2023 مشخص نیست.

دانشجویان بین‌المللی
وزیر میلر می‌گوید که کانادا در راستای پذیرش 900،000 دانشجوی بین‌المللی در سال جاری می‌باشد. به منظور کمک به ایشان، IRCC و Global Affairs Canada در حال حاضر در حال بررسی برنامه دانشجویان بین المللی کانادا هستند.

با پیشرفت سال، اطلاعات بیشتری درباره چارچوب موسسات مورد اعتماد (Trusted Institutions Framework) قابل انتظار است که برای صدور پروانه تحصیل به دو مدل دو سطحی از دیدگاه قویتر کردن صداقت برنامه دانشجویی کانادا ارائه شود.

طبق گزارش‌هایی که توسط ICEF انجام شده است، موسسات یادگیری مشخص شده (DLI) که شرایط IRCC را برای یک موسسه قابل اطمینان می‌دانند، ممکن است از پردازش سریع درخواست پروانه تحصیل برای دانشجویان بین‌المللی که پذیرفته شده‌اند، بهره مند شوند.

نمایش خبر  چگونه از آفریقای جنوبی به کانادا مهاجرت کنیم

اطلاعات بیشتر در مورد چارچوب در خریف به دست خواهد آمد. احتمالاً اطلاعات بیشتری نیز در مورد تدابیر دیگر IRCC برای تقویت صداقت برنامه دانشجویان بین المللی در دست می‌دهد.

علاوه بر این، در تاریخ 31 دسامبر، سیاست IRCC برای اجازه کار تمام وقت برخی دانشجویان (بدون سقف برای ساعات کار) منقضی خواهد شد. IRCC گفته که سیاست را ارزیابی مجدد کرده و در مورد مراحل بعدی تصمیم خواهد گرفت.

روند ورود استعدادها در حوزه ی تکنولوژی
در تاریخ 27 ژوئن، IRCC استراتژی جدیدی برای جذب افراد جدید در حرفه های فناوری معرفی کرد.

IRCC می‌گوید که در طول امسال، یک رشته نوآوری را تحت برنامه تجارب بین المللی راه اندازی خواهد کرد تا به کارفرمایان کانادایی کمک کند کارگران خارجی را بدون ارزیابی تأثیرات بازار کاری (LMIA) استخدام کنند.

تحت رشته نوآوری، IRCC پروانه کار مشخص برای تا پنج سال به کارگرانی که از طرف دولت به عنوان یکی از ارکان رشد اقتصادی کانادا شناخته شده‌اند وظیفه کار را دارند، صادر خواهد کرد. این برنامه منحصر به فرد است زیرا پروانه های کار باز هم به کارگرانی در حوزه هایی که تقاضا بالا و انتخاب شده است، صادر خواهد شد.

IRCC نیز متعهد شده است که به عنوان مقصدی جذاب برای نوماد های دیجیتالی (افراد خارجی که به صورت راه دور برای یک کارفرمای خارجی از کانادا کار می‌کنند) بشود و اطلاعات بیشتری در مورد راهکاری مخصوص برای این کاربران منتشر خواهد کرد. در حال حاضر، نوماد های دیجیتالی نیازی به پروانه کار ندارند زیرا ممکن است با یک ویزای اقامت موقت (بازدید کننده) وارد کانادا شده و تا شش ماه در آنجا بمانند. ممکن است اطلاعات بیشتری درباره این که نوماد های دیجیتالی که در کانادا شغل پیدا می کنند چگونه می توانند به پروانه کار کانادایی بروند در آینده ارائه شود.