Skip to content
شرایط لازم برای آزمون زبان مهاجرت به کانادا کدامند؟

تاریخ انتشار

برنامه های مهاجرت کارگر ماهر فدرال و استانی کانادا شما را ملزم به تکمیل یک آزمون زبان می کند. شرایط لازم برای آزمون زبان برای سیستم ورودی فوری فدرال، برنامه نامزدی استانی (PNP) و سایر برنامه های کارگر ماهر کانادا کاربرد دارند.

تکمیل کردن یک آزمون زبان به این خاطر لازم است که نشان دهید که ملزومات زبانی برنامه کارگر ماهر که برای آن درخواست داده اید را دارا می باشید. هر برنامه جذب کارگر ماهر شرایط امتیازی خاص خود را دارد.

دولت کانادا از معیار زبان کانادایی (CLB) به عنوان یک رویکرد استاندارد سازی شده برای ارزیابی مهارت های زبانی استفاده می کند. برخی برنامه ها نیازمند سطح 4 CLB هستند در حالی که برخی دیگر نیازمند نمره ای در سطح 7 می باشند.

مدت اعتبار نمرات آزمون زبان دو سال است. این بدان معناست که نباید بیش از دو سال بین تکمیل یک آزمون زبان و تسلیم درخواست مهاجرت به کانادا وقفه بیافتد. اگر بیش از دو سال گذشته باشد، باید دوباره آزمون زبان خود را تکرار کنید.

کدام آزمون های زبان برای مهاجرت به کانادا قابل قبول هستند؟

به منظور برآورده نمودن شرایط زبانی، شما باید در آزمون زبانی شرکت کنید که توسط دولت کانادا تایید شده باشد. سازمان مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا موسوم به IRCC این آزمون های زبان را برای درخواست های مهاجرت  کارگر ماهر می پذیرد:

برای زبان انگلیسی:

  • تست عمومی CELPIP
  • آموزش عمومی IELTS

سازمان IRCC اعلام کرده است که از اواخر سال 2023، تست انگلیسی پیرسون (PTE) به دو آزمون فوق افزوده شده که در کل سه آزمون زبان برگزیده وجود خواهد داشت.

نمایش خبر  گرانترین و ارزانترین شهرها برای اجاره دادن در کانادا

برای زبان فرانسوی:

  • TEF Canada
  • TCF Canada

در مورد CELPIP

آزمون CELPIP چهار زمینه دارد که عبارتند از شنیداری، روخوانی، نوشتاری و گفتاری. این آزمون تقریبا سه ساعت به طول می انجامد، و شما می توانید در یک جلسه آزمون را تکمیل کنید. به عبارت کلی، هزینه این آزمون 300 دلار بوده و شما نتیجه آزمون خود را بین 4 تا 5 روز بعد دریافت خواهید کرد.

در مورد IELTS

آزمون IELTS نیز چهار بخش دارد: شنیداری، روخوانی، نوشتاری و گفتاری. این آزمون دو ساعت و 45 دقیقه طول می کشید. بخش گفتاری را نیز می توانید تا هفت روز قبل یا بعد از سه بخش دیگر انجام دهید.

به طور کلی، هزینه این آزمون 300 دلار است. اگر این آزمون را از طریق رایانه انجام دهید، طی 3 تا 5 روز نتیجه آزمون را دریافت خواهید کرد. اگر آزمون را روی کاغذ بدهید، نتایج آن را 13 روز بعد دریافت می کنید.

در مورد TEF

آزمون TEF برای ارزیابی درک مطلب و مهارت های بیانی به زبان فرانسوی در افرادی استفاده می شود که زبان مادری آن ها فرانسوی نیست. از این آزمون می توان برای مهاجرت به کبک استفاده کرد و تنها آزمون زبان فرانسوی است که برای برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) پذیرفته می شود.

در اغلب موارد، آزمون TEF برای اثبات توانایی در زبان فرانسوی در موارد زیر اجباری است:

  • برای مهاجرت به کانادا و تبدیل شدن به شهروند کانادایی
  • برای مهاجرت به استان کبک کانادا
  • برای تحصیل در فرانسه (آزمون TEF مخصوص تحصیلات در فرانسه)
  • برای دریافت شهروندی فرانسه (آزمون TEF قبول تابعیت)
  • برای تایید توانایی یک فرد در زبان فرانسوی به منظور فعالیت کاری؛ و
  • برای ثبت نام در برنامه های خاص و تحصیلات در خارج به عنوان یک دانشجوی بین المللی
نمایش خبر  آوردن والدین و پدربزرگ و مادربزرگ خود با سوپر ویزا به کانادا

این آزمون از سه بخش کتبی تشکیل شده: درک مطلب، بیان کتبیو واژگان و بخشها. این آزمون همچنین از دو بخش شفاهی نیز برخوردار است: درک مطلب شنیداری و بیان های شفاهی. بسته به شرایط شما، برخی بخش ها ممکن است اختیاری باشند. هر بخش می تواند بین 15، 40 یا 60 دقیقه طول بکشید.

در نهایت، هزینه آزمون TEF به موقعیت مکانی که آزمون در آن برگزار می شود بستگی دارد.

در مورد TCF

آزمون TCF نیز برای سنجش درک مطلب و مهارت های بیانی فرانسوی در افرادی مورد استفاده قرار می گیرد که زبان اصلی ان ها فرانسوی نیست. این آزمون نیز می تواند با هدف مهاجرت به کبک مورد استفاده قرار گیرد.

آزمون TCF از سه بخش اجباری تشکیل شده است: درک مطلب روخوانی، استفاده از ساختارهای زبانی و درک مطلب شنیداری. بخش های تکمیلی یا اختیاری شامل بیان های گفتاری (به شکل مصاحبه) و بیان های نوشتاری است. برای مهاجرت به کبک، داوطلبان باید در زمینه های شنیداری و گفتاری شرکت کنند. بخش های نوشتاری و روخوانی لازم نیستند، اما می توان از این بخش ها امتیازات بیشتری دریافت کرد.

آزمون های اجباری تقریبا 1 ساعت و 30 دقیقه طول می کشد، در حالی که آزمون های اختیاری تقریبا به دو ساعت زمان نیاز دارند. مشابه آزمون TEF، هزینه های این آزمون نیز به موقعیت مکانی که آزمون در آن برگزار می شود بستگی دارد.