Skip to content
چگونگی کسب اقامت دائم از طریق کلاس تجربه کانادایی

تاریخ انتشار

یک راهنمای گام به گام برای کسب اقامت دائم از طریق کلاس تجربه کانادایی.

از 2008، کلاس تجربه کانادایی(CEC) یک مسیر مهاجرت برای برای کاندیداهایی که در کانادا کار کرده‌اند و می‌خواهند مقیم دائم شوند، ارائه داده است.

پس از وقفه موقت بوجود آمده از سپتامبر 2021، انتخاب‌های اکسپرس اینتری برای کاندیداهای CEC قرار است که از جولای ازسرگرفته شوند. همچنین انتظار می‌رود زمان استاندارد رسیدگی به درخواست‌های جدید به شش ماه بازگردد.

به عنوان یک برنامه مدیریت شده توسط سیستم اکسپرس اینتری، افراد واجد شرایط CEC در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) یک امتیاز می‌گیرند. تقریباً هر دوهفته یکبار، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار می‌کند و از کاندیداهای با امتیاز بالا برای مهاجرت به کانادا دعوت می‌کند.

در ادامه یک راهنمای گام به گام درباره نحوه درخواست اقامت دائم از طریق CEC آمده است.

گام1: معیارهای صلاحیت CEC را داشته باشید

برای این که بتوانید تحت عنوان CEC درخواست کنید باید شرایط زیر را داشته باشید:

  • حداقل یک سال از 36 ماه پس از تاریخ درخواستتان تجربه کار ماهرانه، حرفه‌ای یا تکنیکی در کانادا داشته باشید؛
  • در ارزیابی زبان کانادایی(CLB) نمره 5 (متوسط اولیه) برای شغل‌های NOC B و نمره 7 (مهارت متوسط کافی) برای مشاغل NOC گروه 0 یا A داشته باشید؛ و
  • برنامه کار و زندگی خارج از استان کبک داشته باشید (افرادی که سابقه کار در در کبک داشته باشند و قصد دارند در کبک بمانند باید برای کلاس تجربه کبک اقدام کنند).

یکسال(یا 12 ماه) سابقه کار به معنای حداقل 1560 ساعت تجربه کار ماهرانه در کاناداست. این 1560 ساعت می‌تواند از طریق کار تمام وقت یا پاره وقت بدست آید. خوداشتغالی یا تجربه کار بدست آمده در زمانی که دانش‌آموز تمام وقت بوده‌اید( برای مثال زمانی که کارآموزی داشتید) در CEC به حساب نمی‌آیند.

نمایش خبر  معرفی برنامه سفیر دانشجویی جهانی SAIT جدید

متقاضیان در طول زمان درخواست می‌توانند در کانادا بمانند. همچنین CEC برای افرادی که دیگر در کانادا نیستند هم میسر است به شرطی که درخواستشان را تا سه سال پس از ترک شغل کانادایی‌شان، ارائه دهند.

شرایط CEC بر اساس مدل قبولی مردودی است. اگر حداقل شرایط فراهم باشند، متقاضی واجد شرایط ورود به مجموعه اکسپرس اینتری خواهد بود.

گام2: پروفایل اکسپرس اینتری خود را به سایت IRCC ارائه دهید

وقتی وارد سایت دولت شدید، یک حساب IRCC امن بسازید و دستورالعمل‌ها را دنبال کنید. ابزار آنلاین شما را وادار به ساخت پروفایل اکسپرس اینتری، وارد کردن کد مرجع شخصی‌تان اگر آن را دارید و وارد کردن اطلاعات شخصی‌تان می‌کند.

شما 60 روز زمان دارید تا پروفایل اکسپرس اینتری‌تان را کامل کنید و بفرستید، در غیر این صورت باید دوباره شروع کنید.

به محض اینکه پروفایلتان را پر کردید، می‌توانید آن را بفرستید و IRCC تشخیص می‌دهد که کدام برنامه اکسپرس اینتری برای شما مناسب است.

اگر شما واجد شرایط CEC باشید، IRCC شما و سایر افراد واجد شرایط را وارد مجموعه اکسپرس اینتری می‌کند.شما بر اساس عواملی چون تجربه کار، تحصیلات، سن و توانایی زبان رسمی امتیاز می‌گیرید.

گام3: منتظر دعوت‌نامه درخواست(ITA) برای اقامت دائم باشید

تکمیل یک پروفایل آنلاین اکسپرس اینتری، دعوت شدن به درخواست اقامت دائم را تضمین نمی‌کند. باید امتیاز شما به حدی زیاد باشد که به حداقل امتیاز لازم برای انتخاب اکسپرس اینتری برسد.

وقتی در مجموعه هستید، آماده دریافت ITA از IRCC باشید. اگر آن را دریافت کردید، 60 روز زمان دارید تا یک درخواست کامل ارائه دهید. IRCC تقریباً هر دو هفته یکبار انتخاب‌های اکسپرس اینتری را برگزار می‌کند.

نمایش خبر  حذف موانع اقامت دائم پزشکان در کانادا

گام4: در صورت دریافت ITA، برای مهاجرت درخواست دهید

در صورت دریافت ITA، IRCC برای شما ی پیغام میفرستد و به شما اعلام میکند که برای کدام برنامه دعوت شده‌اید و چه کار باید بکنید. این سیستم بطور اتوماتیک کاندیداها را دعوت می‌کند تا  تحت یکی از برنامه‌های اکسپرس اینتری به ترتیب زیر درخواست دهند: برنامه نامزدی استانی(PNP)، CEC، برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP) و برنامه نیروی متخصص فدرال(FSTP).

IRCC از شما مدارک ثابت‌کننده اطلاعات ارائه شده در پروفایلتان را می‌خواهد. افسران مهاجرت همخوانی اطلاعات ارائه شده در درخواستتان را با پروفایلتان بررسی میکنند. اگر اطلاعات غلط پیدا کنند، یا بفهمند اطلاعات مهمی جا افتاده است، ممکن است درخواستتان را رد کنند، شما را غیرقابل قبول به حساب بیاورند یا برای 5 سال شما را از درخواست مهاجرت منع کنند.

IRCC پیشنهاد میکند که معیارهای برنامه‌ای که برای آن دعوت شده‌اید را چک کنید تا مطمئن شوید برای آن صلاحیت دارید. اگر شرایط شخصی شما تغییر کند، باید قبل از درخواست مجدداً امتیاز خود را حساب کنید. اگر امتیازتان کمتر از حداقل امتیاز لازم برای دعوت بود، IRCC پیشنهاد میکند تا از دعوت صرف نظر کنید.

صرف نظر از دعوت بدین معناست که شما به مجموعه اکسپرس اینتری بازمیگردید و اگر همچنان واجد شرایط باشید ممکن است برای دورهای بعدی دعوت شوید. روی اینکه در آینده دعوت شوید یا نه تأثیرگذار نیست. تضمینی برای اینکه مجدد دعوت شوید وجود ندارد اما ممکن است بتوانید با به‌روزرسانی پروفایل اکسپرس اینتری‌تان یا گرفتن امتیاز CRS بالاتر بتوانید شانستان زا افزایش دهید.

اگر تا 60 روز به ITA پاسخ ندهید، IRCC پروفایلتان را از مجموعه اکسپرس اینتری خارج می‌کند. برای انتخاب‌ها بعدی باید پروفایل اکسپرس اینتری جدید پر کنید.

نمایش خبر  چگونه NOC جدید کانادا بر واجد شرایط بودن اکسپرس اینتری تأثیر می‌گذارد

سایر روش‌های مهاجرت

PNP یک روش مهم دیگر مهاجرت است. طبق برنامه مهاجرت 2022-2024 کانادا قصد دارد در سه سال آینده هر سال بیش از 80000 کاندیدای PNP را به عنوان مقیم دائم بپذیرد. همچنین، IRCC هر دو هفته یکبار برای کاندیداهای PNP قرعه‌کشی اکسپرس اینتری برگزار میکند.

اگر الآن در مجموعه هستید، ممکن است برای درخواست نامزدی استانی دعوت شوید. سپس اگر نامزدی را دریافت کنید 600 امتیاز به شما اضافه می‌شود و می‌توانید برای مهاجرت به عنوان یک کاندیدای PNP اقدام کنید.

نتیجه‌گیری

CEC از زمان راه‌اندازی‌اش در 2008 مهم‌تر شده است. سال گذشته یک سوم از 405000 نفر وارد شده را شامل می‌شد.

از این تابستان، IRCC یک مجوز کار جدید به دارندگان مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی(PGWP) ارائه میدهد که به آنها شانس بیشتری برای داشتن صلاحیت CEC می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که مهاجران CEC به لطف تجربه کاری‌شان در کانادا پیش از اخذ اقامت دائم، در بازار کار به خوبی عمل میکنند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420