Skip to content
گزینه های من در صورت رد شدن درخواست تابعیت چیست؟

تاریخ انتشار

درخواست کنندگان برای تابعیت کانادا می توانند یا دوباره درخواست دهند یا از دادگاه فدرال کانادا برای بازبینی قضایی درخواست کنند اگر درخواست تابعیت آنها توسط اداره مهاجرت، پناهندگان و تابعیت کانادا (IRCC) رد شود.

در سال 2023، بیش از “354،000 نفر در بیش از 3،000 مراسم تابعیت در سراسر کشور تابعیت کانادایی شدند.” این اطلاعات بر اساس داده های منتشر شده توسط IRCC است.

اگرچه این تعداد نشان دهنده کاهش کمی نسبت به سال 2022 است – سالی که کمی بیش از 375،000 تبعه خارجی تابعیت کانادایی شدند – تعداد افرادی که به تابعیت کانادایی می پیوندند در چهار سال گذشته به طور قابل توجهی افزایش یافته است.

در واقع، در سال 2019، این شماره فقط 254،513 بود، به این معنی که تعداد تابعین جدید کانادایی در سال 2023 تقریباً 39٪ بیشتر از چهار سال قبل بود.

بیشتر: برای اطلاعات بیشتر در مورد تعداد تابعین جدید کانادایی در سال 2023، از جمله اینکه IRCC چه کاری برای کاهش تعداد درخواست های تابعیت خود انجام می دهد و اطلاعات اضافی در مورد مسیرهای از اقامت دائمی به تابعیت در کانادا، اینجا را کلیک کنید.

با وجود افزایش تعداد تابعین خارجی که در سال های اخیر به تابعیت کانادایی می پیوندند، هنوز امکان دارد برای بسیاری از درخواست کنندگان که درخواست های تابعیت آنها توسط IRCC رد شود. اگر این اتفاق بیفتد، درخواست کنندگان دو گزینه دارند:

گزینه 1: دوباره برای تابعیت کانادایی درخواست کنید

رد شدن درخواست تابعیت کانادایی توسط IRCC مانع از دوباره درخواست کردن درخواست کنندگان نمی شود. به عبارت دیگر، درخواست کنندگان می توانند فوراً برای تابعیت کانادایی درخواست دهند اگر بخواهند، زیرا دولت فدرال هیچ مدت انتظاری را اعمال نمی کند.

نمایش خبر  جشن گرفتن مهاجران سیاه پوست برجسته در ماه تاریخ سیاه پوستان

IRCC توضیح می دهد که درخواست های تابعیت جدید باید شامل پرداخت هزینه درخواست جدید به همراه “تمام فرم ها و اسناد مورد نیاز” باشد. علاوه بر این، دپارتمان مهاجرت کانادا به درخواست کنندگان هشدار می دهد که “مطمئن شوید [آنها] قبل از [دوباره] درخواست کردن، شرایط تابعیت کانادایی را برآورده می کنند.”

برای اطلاعات بیشتر در مورد درخواست برای تابعیت کانادایی، از جمله همه چیز از شرایط واجدین شرایط تا حقوق و مسئولیت های شهروندان کانادایی، این صفحه ویژه را مشاهده کنید.

گزینه 2: درخواست بازبینی قضایی

گزینه دیگر موجود برای درخواست کنندگان، تعقیب یک بازبینی قضایی از تصمیم از سوی دادگاه فدرال کانادا است. درخواست کنندگانی که درخواست تابعیت آنها رد شده است، 30 روز “از تاریخ [نشان داده شده] در نامه رد” برای درخواست یک بازبینی قضایی دارند.

توجه: IRCC توضیح می دهد که تعقیب یک بازبینی قضایی “یک اعتراض به تصمیم نیست.”

دریافت یک بازبینی قضایی در رد یک درخواست تابعیت یک فرآیند دو مرحله ای است که با درخواست برای مرخصی شروع می شود.

IRCC توضیح می دهد که “مرخصی”، در این زمینه، به معنی “اجازه” برای شنیدن یک موضوع توسط دادگاه در یک جلسه شفاهی است.

برای موفقیت در این مرحله اول، بر اساس IRCC، “درخواست کننده باید دادگاه را متقاعد کند که درخواست [برای بازبینی قضایی آنها] یا [یک موضوع جدی] یا یک موضوع قابل بحث را مطرح می کند که درخواست ممکن است موفق شود.”

در این زمان، یکی از دو چیز معمولاً رخ می دهد. یا قاضی دادگاه فدرال درخواست را برای مرخصی رد می کند، یا قاضی “مرخصی برای شروع یک درخواست برای بازبینی قضایی” را اعطا می کند.

نمایش خبر  کانادا برترین کشور در زمینه مهاجرت و سرمایه گذاری است 

در سناریو اول، جایی که درخواست برای مرخصی رد می شود، IRCC توجه دارد که درخواست کننده درخواست خود را رد خواهد کرد. درخواست بنابراین “هیچ پیشرفتی نمی کند زیرا حق تجدید نظر در تصمیم مرخصی دادگاه وجود ندارد.”

از طرف دیگر، وقتی مرخصی توسط یک قاضی دادگاه فدرال اعطا می شود، “دادگاه [سپس تاریخ] یک جلسه شنید [همچنین برخی از] زمان های مربوطه” را مربوط به پرونده تعیین می کند. نمونه هایی از چیزهایی که دادگاه برای آنها زمانبندی تعیین خواهد کرد شامل تاریخ هایی است که طرفین باید استدلال های خود را ارائه دهند و بازجویی های متقابل را انجام دهند.