Skip to content
کدام برنامه اکسپرس اینتری برای من بهتر است؟

تاریخ انتشار

خلاصه‌ای از سیستم اکسپرس اینتری برای مهاجران آینده به کانادا.

اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) با استفاده از سیستم اکسپرس اینتری، درخواست‌های سه برنامه مجزا را مدیریت می‌کند: برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP)، برنامه نیروی متخصص فدرال(FSTP) و کلاس تجربه کانادایی(CEC).

برای هر یک از این سه برنامه متقاضیان باید حداقل صلاحیت‌هایی را پیش از بارگذاری پروفایل اکسپرس اینتری در سایت IRCC داشته باشند. متقاضی باید ابراز تمایل برای اخذ اقامت دائم کانادا بکند و سپس در سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS) امتیازی می‌گیرد.

CRS برای تشخیص کارکنان ماهری که در بازار کار کانادا موفق‌تر خواهند شد، استفاده می‌شود. هر متقاضی را ارزیابی می‌کند و به او امتیازی بر اساس ارزش‌های انسانی می‌دهد: سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی، تجربیات کاری و دیگر معیارها را می‌سنجد.

معمولاً دولت هر دو هفته یکبار انتخاب اکسپرس اینتری را برگزار می‌کند و از افراد با بالاترین امتیازهای CRS برای اقامت دائم دعوت می‌کند.

برنامه کارکنان ماهر فدرال

FSWP برای آن دسته از کارکنان ماهر خارجی طراحی شده که تجربه کار در خارج دارند.

حداقل شرایط عبارتند از:

  • یکسال سابقه کار مداوم تمام وقت یا تجربه کار معادل آن در 10 سال گذشته در یک شغل ماهرانه‌ با کد مهارت 0، A یا B در طبقه‌بندی ملی مشاغل(NOC)؛
  • مهارت زبانی معادل نمره 7 در ارزیابی زبان کانادایی(CLB) در زبان فرانسوی یا انگلیسی؛
  • مدرک تحصیلی کانادایی(گواهی، دیپلم یا مدرک) یا مدرک خارجی به همراه گزارش ارزیابی مدرک تحصیلی(ECA)؛
  • داشتن شرایط تأمین مالی به این معنا که کاندیدا به اندازه کافی پس‌انداز برای تأمین زندگی خود در کانادا دارد؛ و
  • اخذ حداقل 67 امتیاز از 100 در چهارچوب FSWP که بر اساس فاکتورهایی مثل سن، تحصیلات، تجربه کاری و غیره تعیین می‌شود.
نمایش خبر  نحوه ی درخواست برای PNP

برنامه نیروی متخصص فدرال

FSTP یک مسیر مهاجرت مشابه FSWP است اما مختص نیروی متخصص فنی است. FSTP یک گزینه مناسب برای بسیاری از متقاضیان است چراکه اثبات سطح تحصیلات از الزامات آن نیست. برای اخذ اقامت دائم از طریق این برنامه باید دارای دو سال سابقه کار در یک شغل فنی باشید، پیشنهاد شغل تمام وقت از یک کافرمای کانادایی داشته باشید یا گواهی صلاحیت از یک مرجع کانادایی داشته باشید.

معیارهای صلاحیت عبارتند از:

  • پیشنهاد شغل تمام وقت، مداوم و با حقوق از حداکثر دو کارفرما در کانادا برای حداقل یک سال یا داشتن گواهی صلاحیت که نشان می‌دهد یک فرد خارجی برای کار در یک شغل فنی در کانادا صلاحیت دارد؛
  • اثبات داشتن دانش پایه زبان که نشان دهد متقاضی حداقل امتیاز تعیین شده توسط IRCC را دارد(CLB 5 برای اسپیکینگ و لیسنینگ، CLB 4 برای ریدینگ و رایتینگ)؛
  • دو سال سابقه کار تمام وقت(یا مقدار معادل کار پاره‌وقت) در آن شغل در مدت 5 سال پیش از اپلای؛ و
  • توانایی نشان دادن مهارت‌ها و تجربیات و انجام وظایف ضروری آن شغل.

کلاس تجربه کانادایی

IRCC در سال 2008 CEC را راه‌اندازی کرد تا کارکنان موقت خارجی و دانشجویان بین‌المللی را تشویق کند که به عنوان مقیم دائم در کانادا بمانند.

برای واجد صلاحیت CEC بودن، متقاضیان باید شرایط زیر را داشته باشند:

  • یک سال انجام کار ماهرانه، حرفه‌ای یا فنی در کانادا در سه سال گذشته؛
  • امتیاز CLB 7 یا بالاتر برای مشاغل گروه NOC A یا CLB 5 برای مشاغل فنی؛ و
  • برنامه کار و زندگی خارج از کبک.

دانشجویان بین‌المللی که قصد دارند پس از فارغ‌التحصیلی در کانادا بمانند با گذراندن یک مرحله اضافه می‌توانند این کار را بکنند: درخواست مجوز کار پس از فارغ‌التحصیلی(PGWP). PGWP یک مجوز کار باز است که به شما اجازه می‌دهد تا حداکثر سه سال برای یک کارفرمای خارجی کار کنید و برای درخواست آن نیازی به پیشنهاد شغلی ندارید. فارغ‌التحصیلان با استفاده از این مجوز می‌توانند تجربه کاری لازم برای CEC را بدست آورند.

نمایش خبر  انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا از کاندیداهای مهاجرت از طریق برنامه های استانی دعوت می کنند

کدام گزینه برای من بهتر است؟

بهترین گزینه اکسپرس اینتری برای هر فرد کاملاً بستگی به شرایط‌ شخصی دارد. بهترین کار این است که کاملاً تحقیق کنید و با یک وکیل مشورت کنید تا بهترین مسیری که متناسب با موقعیت، بودجه و زمان شماست را پیدا کنید.

اکسپرس اینتری یک گزینه جذاب برای متقاضیان است چرا که انتخاب‌های آن مرتباً برگزار می‌شود و از نیمه دوم 2022 زمان رسیدگی به پرونده‌ها به مقدار استاندارد 6 ماه مانند پیش از همه‌گیری باز می‌گردد. به این ترتیب دوباره اکسپرس اینتری به سریع‌ترین راه برای اخذ اقامت دائم متقاضیان کلاس اقتصادی تبدیل می‌شود.