Skip to content
کانادا می خواهد اکسپرس اینتری را تغییر دهد: نگاهی به جوانب مثبت و منفی

تاریخ انتشار

تجزیه و تحلیل: دولت کانادا قرار است تغییر بزرگی در اکسپرس انتری ایجاد کند که به IRCC اجازه می دهد هر کسی را که می خواهد دعوت کند.  در اینجا نگاهی به جوانب مثبت و منفی داریم.

دولت کانادا قرار است بزرگترین اصلاحات را در اکسپرس اینتری از زمان معرفی سیستم مدیریت برنامه در ژانویه 2015 انجام دهد.

لایحه C-19 در حال حاضر توسط پارلمان کانادا در حال ارزیابی است و بر اساس سابقه، باید در ماه ژوئن قبل از تعطیلات پارلمان در تابستان به قانون تبدیل شود.  این شامل مقرراتی است که به وزیر مهاجرت کانادا اجازه می‌دهد گروه‌های اکسپرس اینتری را ایجاد کند و سپس برای این گروه‌ها دعوت‌نامه برای درخواست (ITA) صادر کند.  همانطور که اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا توضیح داده است، وزیر می‌تواند گروه‌هایی را بر اساس مشاغل مورد تقاضا تشکیل دهد و به سایر اهداف سیاستی، مانند استقبال از مهاجران فرانسوی‌فن، بیشتر رسیدگی کند.

این پیشنهاد به IRCC این امکان را می دهد که به طور قابل توجهی از روش فعلی که برای صدور ITA برای اقامت دائم استفاده می کند، فاصله بگیرد.  از زمانی که سیستم مدیریت برنامه اکسپرس اینتری راه اندازی شد، IRCC بر اساس امتیاز سیستم رتبه بندی جامع و برنامه واجد شرایط بودن اکسپرس انتری، ITA صادر کرده است.

قبل از شیوع همه‌گیری، IRCC عموماً ITA را به نامزدهایی با بالاترین امتیاز CRS اولویت می‌داد.  دلیل منطقی این است که CRS یک روش عینی برای پیش بینی احتمال استقرار اقتصادی یک نامزد اکسپرس انتری در کانادا است.  یعنی داوطلبانی که نمرات CRS بالاتری دارند، شانس بیشتری برای موفقیت در بازار کار کانادا دارند.  IRCC به طور موقت از این رویکرد خارج شده است، اما در اوایل ژوئیه زمانی که قرعه‌کشی‌های اکسپرس اینتری همه برنامه‌ها را از سر بگیرد، به آن بازخواهد گشت.

در بیشتر موارد همه‌گیری، IRCC ITAهای ویژه برنامه را صادر کرده است.  تا سپتامبر 2021، از نامزدهای دسته تجربه کانادایی دعوت می کرد زیرا به دنبال انتقال تعداد زیادی از کاندیداهای داخل کانادا به اقامت دائم بود تا به هدف خود برای رسیدن به بیش از 400000 مهاجر در سال گذشته دست یابد.  همچنین از نامزدهای برنامه کاندیدهای استانی دعوت کرده است تا به استان ها و مناطق کمک کند تا نیازهای نیروی کار خود را برطرف کنند.

نمایش خبر  حل مشکل محکومیت مربوط به ماریجوانا برای ورود به کانادا

در حالی که این دو روش صدور ITA ناقص هستند، اما هنوز هم نسبتاً عینی هستند و به نامزدها نوعی اطمینان می دهند.  هنگامی که قرعه کشی همه برنامه ها در اوایل ژوئیه از سر گرفته می شود، نامزدها بار دیگر می دانند که بهترین راه برای گرفتن ITA، به حداکثر رساندن امتیاز CRS خود است.

عدم قطعیت یکی از اشکالات اصلی این پیشنهاد است که اجازه می دهد ITAها بر اساس گروه ها صادر شوند.  با حرکت رو به جلو، IRCC اختیار قابل توجهی برای صدور ITA بر اساس هر معیاری که بخش انتخاب می کند، خواهد داشت.  این خطر صدور ITAها بر اساس معیارهای غیر عینی، مانند احساسات عمومی را در پی دارد.  به عنوان مثال، IRCC ممکن است از طرف عموم یا گروه‌های ذینفع خاص برای صدور ITA برای نامزدهای یک بخش خاص تحت فشار باشد، حتی اگر داده‌های اقتصادی عینی نشان‌دهنده کمبود نیروی کار در این بخش نباشد.  اگرچه این یک مثال افراطی است، اما هدف آن برجسته کردن محدودیت بالقوه اعطای چنین استقلال گسترده ای به IRCC در مورد ITA است.

عدم اطمینان از دیدگاه یک نامزد بسیار مشکل ساز است.  در تئوری، داشتن یک امتیاز CRS بسیار بالا ممکن است دیگر منجر به ITA نشود.  به عنوان مثال، نامزدی با CRS 480 که برای تضمین ITA قبل از همه گیری بیش از حد کافی بود، ممکن است دیگر ITA دریافت نکند، به قیمت کاندیدایی با CRS 200 که اتفاقاً تحت یک شغل قرار می گیرد.  تقاضا  این امر در غیاب شواهدی رخ می دهد که نشان می دهد عاقلانه است که دولت کانادا نامزدهایی را که امتیاز کمتری دارند قبل از آنهایی که امتیاز بالاتری دارند انتخاب کند.

نمایش خبر  آیا یک شهروند خارجی می‌تواند همزمان یک مجوز تحصیل و مجوز شغلی معتبر داشته باشد؟

زمانی که IRCC اکسپرس اینتری را راه اندازی کرد، استدلال کرد که CRS توسط چندین دهه تحقیقات آمار کانادا شکل گرفته است که مشخص می کند کدام معیارهای سرمایه انسانی بهترین نتایج اقتصادی مهاجران را پیش بینی می کند.  این توضیح می دهد که چرا نامزدها برای افرادی مانند جوان بودن و داشتن سطح تحصیلات بالا، مهارت های زبانی و داشتن تجربه کاری حرفه ای امتیاز CRS بیشتری می گیرند.  با حرکت رو به جلو، IRCC قادر خواهد بود در غیاب شواهدی مبنی بر اینکه چرا گروه‌های خاص شایسته‌تر از ITA هستند، ITA صادر کند.

نگرانی دیگر عدم مشاوره عمومی  پیش از پیشنهاد این اصلاحات است.  اصلاحات اکسپرس انتری در لایحه C-19 گنجانده شده است، که مجموعه ای از اصلاحات مختلف در طیفی از حوزه های سیاستی است که با هم به عنوان ابزاری برای اجازه دادن به دولت فدرال حاکم برای ایجاد تغییرات قانونی سریع پیشنهاد می شوند.

در حالی که زمان و مکانی برای ایجاد سریع تغییرات قانونی وجود دارد، مانند دوره های بحرانی مانند آنچه در ابتدای شیوع همه گیری با آن برخورد کردیم، درک اینکه چرا دولت فدرال برای اجرای چنین تغییرات مهمی در Express عجله دارد دشوار است.  ورود با زمان کمی برای مشاوره، نظارت و بحث با سهامداران میباشد.

به نظر می رسد بحث فعلی در پارلمان رسمی باشد زیرا حزب حاکم لیبرال کانادا از حمایت حزب دموکراتیک نوین برخوردار است.  این بدان معناست که ما در آستانه بزرگ‌ترین تغییر در اکسپرس اینتری هستیم، بدون اینکه فرصتی برای ذینفعان برای برجسته کردن مشکلات احتمالی این تغییر وجود داشته باشد.

نمایش خبر  اگر در یکی از شرایط زیر باشید، ممکن است شهروندی کانادا را نداشته باشید ممکن است برخی افراد فکر کنند شهروند کانادا هستند درحالیکه در واقعیت این گونه نیست.

 IRCC استدلال می کند که اگر این تغییر به قانون تبدیل شود، قبل از ایجاد گروه های اکسپرس اینتری با سهامداران مشورت خواهد کرد.  با این حال، با توجه به عدم مشاوره منتهی به این پیشنهاد، چرا باید مطمئن باشیم که IRCC در صورت وارد شدن به قانون، مشورت خواهد کرد؟

از سوی دیگر، مزایای بالقوه ای نیز از این پیشنهاد وجود دارد.  مناطق خاصی از اقتصاد وجود دارد که به دلیل بیش از یک میلیون شغل خالی در کانادا به شدت آسیب دیده است.  ارائه ابزارهای IRCC برای صدور ITA برای کمک به پر کردن مشاغل خالی در چنین مناطقی برای اقتصاد و کانادایی ها مفید خواهد بود.  به عنوان مثال، کانادا به دلیل پیری جمعیت و بیماری همه گیر با کمبود کارکنان مراقبت های بهداشتی دست و پنجه نرم می کند، بنابراین اولویت بندی کارکنان مراقبت های بهداشتی در استخر اکسپرس انتری مفید خواهد بود.

علاوه بر این، برای IRCC مفید خواهد بود که ITAها را بر اساس اهداف سیاستی مهم مانند تقویت مهاجرت فرانسوی زبان در سراسر کانادا صادر کند.  به عنوان کشوری با دو زبان رسمی، انگلیسی و فرانسوی، بسیار مهم است که دولت فدرال به تلاش های خود برای استقبال از مهاجران فرانسوی زبان ادامه دهد.

با نگاهی به آینده، این پیشنهاد احتمالاً به زودی به قانون تبدیل خواهد شد، اما مشخص نیست که IRCC چه زمانی شروع به استفاده از مرجع جدید خود خواهد کرد.  باید منتظر بمانیم تا بیشتر از این بخش بشنویم.

در این میان، ما فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که IRCC قبل از ایجاد گروه‌های اکسپرس اینتری و مشاوره‌های گسترده قبل از صدور ITA تا حد امکان شفاف باشد.

ذینفعان متخصص زیادی وجود دارند که می‌توانند بینش‌های عینی را در مورد نحوه تشکیل بهترین گروه‌های اکسپرس انتری برای رفع نیازهای مختلف بازار کار کانادا به IRCC ارائه کنند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420