Skip to content
چگونه کانادا می تواند از عقب ماندگی های عمده مهاجرت در آینده جلوگیری کند؟

تاریخ انتشار

نظریه: در اینجا 6 توصیه برای بازگرداندن عملیات مهاجرت کانادا به مسیر اصلی آورده شده است.

در اوایل این ماه، کمیته دائمی شهروندی و مهاجرت پارلمان کانادا مطالعه‌ای را درباره زمان‌های پردازش درخواست‌های اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا و مطالبات معوقه آغاز کرد.

هدف کمیته شهروندی و مهاجرت کانادا ارائه نظارت بر سیستم مهاجرت و انتشار مطالعاتی است که حاوی توصیه هایی برای بهبود میباشد.

 این کمیته من را به اتاوا دعوت کرد تا در رابطه با مطالعه ای که در ۵ می انجام دادم، شرکت کنم. و من می خواهم از این مقاله به عنوان فرصتی برای توضیح بیشتر توصیه های خود استفاده کنم.

میزان عقب ماندگی از زمان شروع همه گیری دو برابر شده و به 2.1 میلیون نفر رسیده است.

این شامل متقاضیان اقامت دائم، اقامت موقت و متقاضیان تابعیت می شود.

نیازی به گفتن نیست که این عقب ماندگی به اقتصاد کانادا آسیب می رساند، خانواده ها را از هم جدا می کند و توانایی کانادا برای ارائه کمک های بشردوستانه به نیازمندان را تضعیف می کند.

شکی نیست که بیماری همه گیر سهم عمده ای در عقب ماندگی داشته است.در آغاز همه‌گیری، کارمندان دولت کانادا نیاز به کار از راه دور داشتند که توانایی آنها را برای پردازش درخواست‌ها محدود می‌کرد.

با این حال، همه‌گیری تنها دلیل عقب ماندگی نیست، و حداقل، این بیماری همه‌گیر نمی‌تواند توضیح دهد که چرا اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا اکنون بیش از دو سال است که چنین خدمات ضعیفی به مشتریان ارائه می‌دهد.

شش مرحله زیر به نظر من می تواند به بهبود وضعیت عملیات مهاجرت به کانادا کمک کند:

1)با متقاضیان با احترام بیشتری رفتار کنید

اولین قدمی که کانادا برای جلوگیری از خارج شدن مجدد از کنترل در آینده باید بردارد این است که با همه متقاضیان مهاجرت با احترام بیشتری برخورد کند.

هنگامی که ما در مورد مطالب عقب مانده صحبت می کنیم، اغلب به تعداد پرونده های موجود در صف فکر می کنیم و گاهی اوقات تعداد جان انسان هایی را که تحت تأثیر منفی قرار می گیرند فراموش می کنیم.

اتخاذ رویکردی انسان محورتر به سیستم مهاجرتی ما گامی ضروری به سوی پیشرفت است.  هیچ توجیهی برای IRCC وجود ندارد که ماه ها یا حتی سال ها بدون پاسخ به سؤالات مشتریان خود ادامه دهد.  فقدان فوریت برای ارائه به‌روزرسانی‌ها نیز توضیح می‌دهد که چرا برای پردازش برنامه‌ها نیازی به فوریت نبوده است.

بنا به دلایلی، ما متقاضیان، مهاجرت را به اندازه کافی شایسته دریافت خدمات باکیفیت مشتری نمی‌دانیم، حتی اگر IRCC یک اختیار قانونی برای رسیدگی به درخواست‌ها داشته باشد.

نمایش خبر  پاسخگویی به شش سوال رایج در مورد مراقبت بهداشتی در کانادا برای ساکنان جدید دائم

عادلانه است که متقاضیان خدمات با کیفیتی دریافت کنند، زیرا آنها ملزم به پرداخت هزینه ای به IRCC برای پردازش مدارک خود هستند.  تصور کنید چقدر ناراحت می شوید اگر به یک شرکت پست برای تحویل یک بسته پولی بپردازید و متوجه شوید که هنوز آن را ارسال نکرده اند و به هیچ یک از تماس ها یا ایمیل های شما پاسخ نمی دهند.

درست مانند شرکت‌هایی که مشتریان را در مرکز هر کاری که انجام می‌دهند قرار می‌دهند، IRCC نیز باید همین‌طور باشد.  هر تصمیمی که بخش می گیرد باید از طریق لنز ارائه بهترین تجربه ممکن برای مشتری باشد.

2)مصرف را با ظرفیت پردازش هماهنگ کنید

گام دوم این است که کانادا بهتر کار کند تا میزان مصرف خود را با ظرفیت پردازش خود هماهنگ کند.  ما قبلاً این کار را با برنامه‌های مختلفی مانند خلبان‌های کلاس اقتصادی IRCC، برنامه والدین و پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها ، برنامه نامزد استانی و غیره انجام میدادیم.

 دولت‌های فدرال و استانی در محدوده تخصیص برای یک برنامه مشخص کار می‌کنند و اطمینان می‌دهند که درخواست‌های بیشتری از آنچه که توانایی پردازش در تخصیص را دارند درخواست نمی‌کنند. اما این مدل کامل نیست و اغلب منجر به ناامیدی می‌شود، همانطور که در مورد برنامه والدین و پدربزرگ و مادربزرگ ها وجود دارد، اما در عین حال به ما کمک می‌کند پتانسیل زمان‌های پردازش بیش از حد را محدود کنیم.

 IRCC در آغاز همه گیری مرتکب چندین اشتباه بزرگ شد که این امر عقب ماندگی را بسیار بدتر کرده است.  حتی زمانی که ظرفیت پردازش آن کاهش یافته بود به درخواست برنامه های کاربردی ادامه داد، به این معنی که پس از بازگشت ظرفیت پردازش به حالت عادی، کوه بزرگی برای صعود داشت.

برای مثال، اکسپرس انتری در سال 2015 راه‌اندازی شد تا فقط با دعوت از نامزدهایی که IRCC می‌خواهد آنها را پردازش کند، از عقب ماندگی‌ها جلوگیری کند.  با این وجود، از زمانی که IRCC به دعوت از کاندیداها در طول سال 2020 ادامه داد، ما شاهد افزایش سرسام‌آور اکسپرس انتری خود بودیم، قبل از اینکه متوجه شویم برای مدیریت موجودی اکسپرس انتری خود نیاز به اجرای دو مکث بزرگ در دسامبر 2020 و سپس در سپتامبر 2021 داشتیم.

اگر IRCC دعوتنامه های اکسپرس انتری خود را در سال 2020 کاهش می داد تا زمانی که فعالیت هایش به مسیر خود بازگردد، می توانست به طور کلی از این امر جلوگیری شود.

نمایش خبر  چگونه تازه واردان می توانند در کانادا پول پس انداز کنند

متأسفانه، IRCC در سال 2021 همان اشتباه را مرتکب شد که ابتدا به صدور دعوتنامه های اکسپرس انتری در سطوح بسیار بالایی ادامه داد و سپس از 90000 درخواست اضافی تحت برنامه اقامت موقت تا اقامت دائم استقبال کرد.

 طبق برنامه سطوح مهاجرت 2022-2024، اکنون دو سال دیگر طول می کشد تا IRCC بتواند تمام این برنامه ها را پیش از اینکه بتواند برنامه های کلاس اقتصادی خود را تا سال 2024 به حالت عادی بازگرداند، درنتیجه ظرفیت رسیدگی به درخواست های دریافتی را در زمان مناسب دارد.

3)تسریع در تحولات تکنولوژیکی

گام سوم این است که کانادا به تحولات تکنولوژیکی بسیار مورد نیاز سیستم مهاجرتی خود سرعت بخشد.  بیشتر سیستم مهاجرت مبتنی بر کاغذ است که سرعت کار را کند می کند.  علاوه بر این، پردازش درخواست ها از راه دور و انتقال پرونده ها به دفاتر دیگر را برای کارکنان دشوار می کند.

 IRCC باید تلاش کند تا همه برنامه‌ها در آینده نزدیک آنلاین باشند و در عین حال برای افرادی که دارای معلولیت هستند، افراد مسن و سایر افرادی که ممکن است نیاز به ارائه درخواست‌های مبتنی بر کاغذ داشته باشند، امکانات رفاهی فراهم کند.  فناوری یک دارایی اصلی برای سیستم مهاجرت است و می تواند بسیاری از فرآیندها را تسریع بخشد.

در برخی موارد، ما باید تلاش کنیم تا بسیاری از فرآیندهای مهاجرت را به صورت آنلاین تکمیل کنیم، مانند تغییر وضعیت ویزا برای افرادی که در کانادا هستند ، مراسم شهروندی و غیره….

4)شفاف تر باشید

چهارم این است که کانادا در مورد وضعیت سیاست ها و عملیات مهاجرت شفاف تر باشد.  IRCC به جای انجام تعهدات خود در اطلاع رسانی به مردم در مورد اولویت های خط مشی خود و وضعیت عملیات، ما را در تاریکی بیشتر این همه گیری نگه داشته است.  به عنوان مثال، بین دسامبر 2020 و آوریل 2022 قبل از اینکه به نامزدهای برنامه کارگر ماهر فدرال اعلام شود که چه زمانی دوباره تحت اکسپرس انتری دعوت شوند، انجام شد.

بین سپتامبر 2021 و آوریل 2022 برای نامزدهای کلاس تجربه کانادایی نیز همین کار را کرد. IRCC باید به‌روزرسانی‌های عمومی منظم را ترجیحاً ماهانه ارائه دهد و اولویت‌های خط‌ مشی فعلی‌اش را مشخص کند و وضعیت عقب ماندگی‌هایش را مشخص کند.  این امر به همه ذینفعان از جمله خود متقاضیان، کارفرمایان، موسسات تحصیلات تکمیلی و غیره اجازه می دهد تا بتوانند بر اساس آن برنامه ریزی کنند.

نمایش خبر  ساسکاچوان برنامه مهاجرتی جدیدی را اعلام کرد

5)یک مطالعه مستقل انجام دهید

گام پنجم این است که کانادا در مورد کاستی‌های سیستم مهاجرتی خود در طول همه‌گیری پاسخگوتر باشد.  یک مطالعه مستقل باید انجام شود تا ارزیابی کند که IRCC چه کارهایی را درست انجام داده است، چه کارهایی را اشتباه انجام داده است، و چه کارهایی را میتواند بهتر انجام دهد.  در حالی که همه‌گیری بهانه‌ای معتبر است، اما این تنها توضیحی نیست که چرا در دو سال گذشته افزایش یافته است.

یک مطالعه مستقل می‌تواند دلایل سیاسی و عملیاتی عقب ماندگی را روشن کند و توصیه‌هایی ارائه کند تا اشتباهات دوباره تکرار نشوند.  مسئولیت پذیری بیشتر به بازگرداندن اعتماد به سیستم مهاجرت کانادا کمک می کند.

بسیاری از ذینفعان تجربه بدی در طول این همه گیری داشته اند که به شهرت سیستم مهاجرت ما لطمه زده است.  نشان دادن این موضوع به مردم که دولت کانادا می‌تواند اشتباهات خود را بپذیرد و آنها را اصلاح کند، احتمالاً باعث می‌شود که متقاضیان بیشتری به کانادا با دید مثبت نگاه کنند.

6)تشکیل یک شورای ملی مشاوره در مورد مهاجرت

ششم، دولت کانادا نیاز به همکاری بیشتر با کارشناسان مهاجرت کانادا دارد.  کانادا دارای یک اکوسیستم مهاجرتی بزرگ پر از متخصصان بسیاری از صنایع مختلف مانند قانون، تجارت، بخش اسکان، تحقیقات، دانشگاه ها، دولت ها، موسسات تحصیلات تکمیلی و غیره است.  با این حال، مشاوره های مهاجرتی معدود کمی در طول همه گیری انجام شده است که منجر به عواقب قابل اجتناب شده است.

تشکیل یک شورای ملی مشاوره در زمینه مهاجرت  گامی مثبت در جهت استفاده از این همه تخصص خواهد بود تا کانادا بتواند بهترین تصمیمات ممکن را برای مهاجرت بگیرد.  این نوع شوراهای متخصص در میان سایر ادارات دولتی کانادا وجود دارد.  تشکیل یکی از این شوراها در مورد مهاجرت یک دارایی بزرگ برای IRCC خواهد بود.

با نگاه به آینده

 با نگاهی به آینده، ما باید خوشبین باشیم که سیستم مهاجرت کانادا در نهایت به مسیر خود باز خواهد گشت.  مهاجرت برای رفاه کانادا بسیار مهم است تا این سیستم برای مدت طولانی تری مختل بماند.

سرمایه‌گذاری‌های فن‌آوری‌ای که کانادا انجام می‌دهد، به‌علاوه استخدام کارکنان بیشتر IRCC، و افزایش نظارت عمومی از سوی رسانه‌ها، CIMM، کارفرمایان، مؤسسات تحصیلات تکمیلی و خود متقاضیان، امیدواریم به کانادا منجر شود که تجربه بسیار بهتری در زمینه مهاجرت متقاضیان در سال های آینده ارائه کند.