Skip to content
چگونه در سیستم مراقبت های بهداشتی ورود پیدا کنیم

تاریخ انتشار

تازه وارد کانادا شده اید و مطمئن نیستید که سیستم مراقبت های بهداشتی چگونه کار می کند؟  ما شما را تحت پوشش قرار داده ایم.

زمانی که شما به کانادا می روید، بسیار فکر می کنید. شما باید یک شغل پیدا کنید، یک مکان برای زندگی، و متوجه باشید که بچه های شما به مدرسه می روند.

شما همچنین به یک درک اولیه از سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا نیاز دارید تا شما و خانواده تان در هنگام ورود به درستی تحت پوشش قرار بگیرید.

ما برای بسیاری از سؤالات بزرگی که تازه واردها در مورد سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا دارند، پاسخ داریم.  در ادامه بخوانید تا بدانید چگونه می توانید به عنوان یک تازه وارد به مراقبت های بهداشتی دسترسی داشته باشید، هزینه آن چقدر است و سیستم عمومی چه خدماتی را پوشش می دهد.

سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا چگونه کار می کند؟

مراقبت های بهداشتی همگانی یکی از مزایای بسیاری است که افراد با مهاجرت به کانادا مرتبط می دانند.  اما ممکن است از خود بپرسید که مراقبت های بهداشتی همگانی چیست؟

 اساسا، هر کسی که شهروند یا مقیم دائم کانادا باشد، می تواند برای بیمه سلامت عمومی درخواست دهد.  دلارهای مالیات دهندگان، سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا را تامین می کند، که خدمات مورد تایید بیمارستانی و پزشک را پوشش می دهد.

 هر یک از 13 استان و منطقه کانادا مسئول تعریف آنچه به نظر آنها “خدمات ضروری پزشکی” است و ارائه مراقبت های بهداشتی به ساکنان خود هستند.

 به عبارت دیگر، نحوه دسترسی شما به مراقبت های بهداشتی و خدمات خاصی که مستحق آن هستید به محل زندگی شما بستگی دارد.

 دولت فدرال نیز نقش مهمی ایفا می کند.  این به تأمین مالی خدمات مراقبت بهداشتی استانی و منطقه ای کمک می کند و استانداردهای بهداشت ملی را برای سیستم از طریق قانون سلامت کانادا تنظیم می کند.

نحوه دسترسی به مراقبت های بهداشتی در کانادا به عنوان یک تازه وارد

برای دسترسی به بیمه سلامت عمومی در کانادا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک درخواست را به دولت استانی یا منطقه ای خود ارسال کنید.  هر شهروند یا مقیم دائم کانادا می تواند درخواست دهد.

پس از تأیید، کارت مراقبت بهداشتی خود را از طریق پست دریافت خواهید کرد.  هر زمان که به پزشک مراجعه می کنید، به اورژانس مراجعه می کنید یا جراحی می کنید، از شما خواسته می شود کارت مراقبت های بهداشتی خود را نشان دهید.

چه مدت طول می کشد تا تحت پوشش مراقبت های بهداشتی در کانادا قرار بگیرید؟

نمایش خبر  برنامه کاندیداِ استان آلبرتا ۲۰۰ کاندید اکسپرس انتری را دعوت می کند

هر استان و منطقه حداقل دوره انتظار خود را تعیین می کند.  این مدت زمانی است که باید منتظر بمانید تا پوشش مراقبت های بهداشتی در دسترس شما باشد.

 در برخی از استان ها، می توانید به محض ورود به کانادا تحت پوشش قرار بگیرید.  در موارد دیگر، ممکن است مجبور باشید تا سه ماه صبر کنید.  برای ایمن بودن، دولت کانادا خرید بیمه درمانی خصوصی را توصیه می‌کند تا در هر دوره انتظاری به درستی تحت پوشش قرار بگیرید.

استان / قلمرونحوه درخواست کارت سلامتدوره انتظار برای پوشش اقامت دائمسایت وزارت بهداشت
آلبرتاAlberta Health Care Insurance Plan (AHCIP)تاریخ اقامت تاسیس شده استAlberta Health
بریتیش کلمبیاBC Services Cardتا سه ماه و بیشترBritish Columbia
مانیتوباManitoba Health Cardتا سه ماه و بیشترManitoba Health
نیوبرانزویکNew Brunswick Healthپس از احراز صلاحیت، نامه ای مبنی بر تاریخ شروع پوشش صادر می شودNew Brunswick Health
نیوفاندلند و لابرادورNewfoundland and Labrador Medical Care Plan (MCP)تاریخ ورودNewfoundland Labrador Health and Community Services
مناطق شمال غربیNWT Health Care Planتا سه ماه و بیشترNWT Health and Social Services
نوااسکوچیاNova Scotia Health Card (MSI)معمولاً در تاریخ ورود دریافت می‌شودNova Scotia Department of Health and Wellness
نووناتHealth Care Cardتا سه ماه و بیشترNunavut Department of Health
انتاریوOntario Health Insurance Plan (OHIP)تا سه ماه و بیشترOntario Ministry of Health and Long-Term Care
جزیره پرنس ادوارد

PEI Health Cardمعمولاً در تاریخ ورود دریافت می‌شودPEI Health and Wellness
کبکQuebec Health Insuranceتا سه ماه و بیشترQuebec Ministere de la Sante et des Services sociaux
ساسکاچوانSaskatchewan Health Cardsبرنامه های کاربردی معمولا طی شش تا هشت هفته پس از دریافت درخواست پردازش می شوندSaskatchewan Health
یوکانYukon Health Care Cardپس از سه ماه اقامتYukon: Health and Social Services

چگونه پزشک خانواده پیدا کنیم

بسیاری از کانادایی ها یک پزشک خانواده دارند که وقتی بیمار هستند یا زمانی که نیاز به آزمایش خون یا آزمایشگاه دارند، آنها را درمان می کند.  در صورت نیاز به مراجعه به متخصص، پزشک خانواده نیز می تواند به شما معرفی کند.

 یکی از مزایای داشتن پزشک خانواده این است که آنها می توانند شما، خانواده و سابقه پزشکی شما را بشناسند.

 برای پیدا کردن یک پزشک خانواده، از دوستان یا خانواده خود بپرسید که آیا می توانند فردی را که بیماران جدید مصرف می کند توصیه کنند.  هر استان و منطقه همچنین دارای منابع و ابزارهایی برای کمک به شما در ارتباط با پزشک خانواده یا سایر ارائه دهندگان مراقبت های اولیه است:

نمایش خبر  دادگاه عالی کانادا اعلام کرد یک فرد تنها در صورتی صلاحیت ورود ندارد که تهدیدی بر امنیت ملی باشد.

چه کسانی واجد شرایط دریافت خدمات درمانی رایگان در کانادا هستند؟

اینکه آیا می توانید به عنوان یک تازه وارد مراقبت های بهداشتی رایگان دریافت کنید یا نه بستگی به وضعیت شما و مدت زمان اقامت شما در کانادا دارد.  یک شرط اساسی برای پوشش بیمه سلامت این است که شما باید در یک استان یا منطقه زندگی کنید و حداقل 183 روز از سال را به صورت فیزیکی حضور داشته باشید.

 به طور معمول، مراقبت های بهداشتی جهانی کانادا گروه های زیر را پوشش می دهد:

  • ساکنین دائمی
  •  دانشجویان بین المللی با مجوز تحصیل
  •  کارگران خارجی با مجوز
  •  افراد و پناهندگان محافظت شده
  •  مقیم موقت (موارد خاص)

اگر شهروند یا مقیم دائم نیستید، باید حداقل شش ماه در کانادا کار یا تحصیل کنید تا بتوانید برای مراقبت های بهداشتی درخواست دهید.

 در ضمن، اگر بیمار یا صدمه دیدید، دولت اکثر درمان‌های پزشکی را که دریافت می‌کنید پوشش نمی‌دهد.  برای جلوگیری از پرداخت صورت‌حساب‌های پزشکی پرهزینه، باید قبل از آمدن به کانادا، پوشش‌های بهداشتی خصوصی را بررسی کنید.

 توجه: اگر تحت مجوز کانادا-اوکراین برای سفرهای اضطراری در کانادا هستید، ممکن است بتوانید بسته به استان یا منطقه ای که در آن زندگی می کنید، مراقبت های بهداشتی عمومی دریافت کنید. اگر استان یا منطقه شما خدمات بهداشتی عمومی ارائه می دهد.  تحت CUAET، باید برای کارت مراقبت های بهداشتی درخواست دهید.

مراقبت های بهداشتی کانادا چه چیزی را پوشش می دهد؟

با کارت مراقبت های بهداشتی، اکثر خدمات درمانی و فوریت های پزشکی رایگان هستند.  به عنوان مثال، در انتاریو، اگر دلیل پزشکی برای دریافت خدمات یا درمان دارید، OHIP خدمات زیر را پوشش می‌دهد:

  • نوبت پزشک خانواده
  •  بازدید از کلینیک ها و سایر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی
  •  بازدید از اورژانس
  •  جراحی ها و آزمایش های پزشکی

مراقبت های بهداشتی عمومی درمان های سلامت روان توسط روانپزشک در بیمارستان را پوشش می دهد.  اما اگر می خواهید بروید و با یک روانشناس خصوصی صحبت کنید، این مورد پوشش داده نمی شود.  شما به بیمه درمانی خصوصی نیاز دارید یا باید از جیب خود با پول خود پرداخت کنید.

نمایش خبر  به وبینار رایگان ما در روز چهارشنبه بپیوندید: آنچه باید در مورد مهاجرت به کانادا به عنوان یک تازه وارد در سال 2022 بدانید

 برخی از کارفرمایان، از جمله Scotiabank، پوشش سلامت روان را به عنوان بخشی از بسته مزایای کارکنان خود ارائه می دهند.

 برای افرادی که دچار بحران هستند، و همچنین برای کودکان، سالمندان، افراد بومی و سایر گروه های خاص، حمایت های بهداشت روانی رایگان وجود دارد.

 استان یا قلمرو شما همچنین ممکن است “مزایای اضافی” ارائه دهد که جمعیت خاصی از جمله کودکان، سالمندان و کسانی که از کمک های اجتماعی استفاده می کنند را هدف قرار می دهد.  این برنامه ها بین استان ها و مناطق متفاوت است.

چه چیزی تحت پوشش مراقبت های بهداشتی کانادا نیست؟

خدمات بهداشتی که سیستم مراقبت های بهداشتی با بودجه عمومی به طور کلی پوشش نمی دهد عبارتند از:

  •  مراقبت از شنوایی و بینایی
  •  مراقبت از دندان
  •  داروهای تجویزی
  •  خدمات آمبولانس
  •  زندگی مستقل (مراقبت در منزل)

در این قاعده استثناهایی وجود دارد.  به عنوان مثال، در انتاریو، افراد 24 سال و کمتر که دارای پوشش OHIP هستند و تحت پوشش طرح خصوصی نیستند، می‌توانند OHIP+ را دریافت کنند.  این برنامه دسترسی رایگان به بیش از 5000 داروی تجویزی، از جمله داروهایی مانند آنتی بیوتیک ها و داروهای استنشاقی برای آسم را فراهم می کند.

 بسیاری از کانادایی ها از طریق کارفرما یا یک شرکت بیمه خصوصی پوشش بیمه درمانی خصوصی دارند تا به پرداخت خدماتی که مراقبت های بهداشتی عمومی پوشش نمی دهد کمک کنند.  Scotia Insurance® به مشتریان گروه Scotia یا همسرشان پوشش‌های بهداشتی و دندان‌پزشکی ارائه می‌کند تا در پرداخت هزینه‌هایی که توسط کارفرمایان یا طرح‌های مراقبت بهداشتی استانی پوشش داده نمی‌شوند، کمک کند.  به یاد داشته باشید، بدون بیمه اضافی، باید از جیب خود پرداخت کنید.

مزایا و معایب سیستم بهداشت و درمان کانادا

دسترسی به سطح اولیه پوشش مراقبت های بهداشتی یکی از مزایای شگفت انگیز زندگی در کانادا است.  اما این بدان معنا نیست که سیستم مراقبت های بهداشتی کامل است.  مانند بسیاری از چیزها در زندگی، سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا دارای مزایا و معایبی است.

طرفداران:

  • دسترسی جهانی  هر کانادایی یا مقیم دائم می تواند از سیستم مراقبت های بهداشتی عمومی برای خدمات مراقبت های بهداشتی ضروری پزشکی استفاده کند.
  •  خدمات ویژه برای نیازهای خاص.  بسیاری از استان ها و مناطق خدمات ویژه ای را برای افراد با نیازهای ویژه، از جمله کودکان، سالمندان و کسانی که از کمک های اجتماعی استفاده می کنند، ارائه می دهند.
  •  برنامه های آموزشی  دولت کانادا بودجه برنامه های آموزشی را برای افزایش آگاهی در میان کانادایی ها برای جلوگیری از آسیب ها و مسائل بهداشتی تامین می کند.

معایب:

  • زمان های انتظار  از آنجایی که دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی کانادا به جای پرداخت هزینه، بر اساس نیاز است، اغلب زمان انتظار طولانی برای جراحی های غیر اورژانسی وجود دارد.
  •  در دسترس بودن مراقبت در مناطق روستایی  بودجه بهداشت و درمان کانادا بر اساس جمعیت است.  در نتیجه، شهرهایی که جمعیت کمتری دارند، بودجه کمتری دریافت می کنند، بنابراین دامنه و رشد خدمات ارائه شده ممکن است محدود شود.  اغلب، افرادی که در شهرهای کوچک زندگی می کنند مجبورند برای مسائل بهداشتی پیچیده تر به شهرهای بزرگتر سفر کنند.
  •  عدم پوشش دندانپزشکی و داروهای تجویزی.  در حالی که برنامه‌های ویژه‌ای برای کمک به گروه‌های خاصی برای دریافت بودجه برای پوشش دندانپزشکی و داروهای تجویزی وجود دارد، این خدمات برای همه رایگان در دسترس نیست.

مراقبت های بهداشتی در کانادا

مراقبت های بهداشتی عمومی یک شبکه ایمنی برای شهروندان کانادایی و ساکنان دائمی است.  حتی اگر کامل نیست، می‌توانید به عنوان یک تازه وارد با دانستن اینکه شما و خانواده‌تان می‌توانید مراقبت‌هایی را که نیاز دارید، بدون بار هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی، در مواقعی که به آن نیاز دارید، دریافت کنید.

 برای کمک به آماده‌سازی و پس‌انداز برای یک رویداد پزشکی غیرمنتظره یا هر نوع اضطراری، وقت ملاقاتی رزرو کنید تا با مشاور Scotiabank صحبت کنید.