Skip to content
عملکرد اقتصادی استانهای کانادا چگونه خواهد بود؟

تاریخ انتشار

ماه گذشته، بانک تورنتو (TD) پیش‌بینی اقتصادی خود را برای استان‌های کانادا منتشر کرد. در پیش‌بینی فعالیت اقتصادی برای باقی مانده سال 2023 و 2024، گزارش TD به دنبال تخمین خروجی اقتصادی هر استان بر اساس شاخص‌های عملکرد و عوامل محیطی و سیاسی گسترده بود – با تلاشی برای بهتر درک اینکه چگونه استان‌های کانادا در سال آینده عمل خواهند کرد.

در گزارش TD چه شاخص‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت؟

گزارش TD پیش‌بینی موارد زیر را برای هفت شاخص اقتصادی دارد:

تغییر درصد سالانه در GDP واقعی
تغییر درصد سالانه در GDP نامینال
تغییر سالانه نرخ بیکاری
نرخ بیکاری سالانه
آغاز ساخت مسکن
تغییر درصد سالانه در قیمت مسکن موجود
تغییر درصد سالانه در فروش مسکن

در زیر نتایج برای هر استان ارائه شده است:

آلبرتا
عملکرد اقتصادی:

آلبرتا در سال 2023 توانسته است با وجود کاهش موقت فعالیت در بخش نفت ناشی از آتش‌سوزی‌های شدید و تعطیلی‌های دستگاهd جهت نگهداری عمومی در سال ابتدایی، جایگاه برتر خود را در رشد GDP استانی حفظ کند. تولید نفت در ربع دوم با 15٪ کاهش به کمترین مقدار خود از سال 2016 رسید. با این حال، انتظار می‌رود بازیابی سریع تولید در پاییز، به رشد تولید نفت در سال 2024 کمک کند، حتی با تأخیر در راه‌اندازی خط لوله ترانس مونتین.

عملکرد مسکن:

جذابیت در بخش مسکن آلبرتا احتمالاً به جذب مهاجران بیشتر کمک کرده است که به دومین سریع‌ترین رشد میان استان‌ها اشاره دارد. قابلیت اقتصادی مناسب و تعداد بالایی از آغازهای مسکن، از جمعیت افزایش یافته‌اند و 30 درصد از آن‌ها متعلق به مهاجران می‌باشد که جمعیت افزایش یافته نقش کلیدی در ارائه حمایت برای صنعت املاک در آلبرتا دارد.

عملکرد بازار کار:

آلبرتا فقط به جز جزیرهٔ ادوارد پرینس در رشد استخدام در سال جاری 2023 عقب نشینی نداشته است. نرخ بیکاری ثابت نشان داده که جیب‌های کاری با رشد استخدام در استان گام می‌خورند. با این حال، کاهش اخیر در فرصت‌های شغلی نشان‌دهنده اوج تقاضای کار، به معنای کاهش گامی در استخدام است.

مصرف‌کننده:

تقاضای مداوم مصرف کننده، هرگونه تأثیر منفی بر GDP واقعی از تولید نفت را جبران می‌کند. این تقاضا توسط رشد قوی جمعیت و ایجاد شغل تأمین می‌شود. اما با سطح بالای بدهی متوسط آلبرتایی‌ها، فشار اضافی ایجاد شده توسط بانک تورنتو در میانهٔ سال 2023 ممکن است تأثیر منفی نسبی‌تری داشته باشد و باعث کاهش تقاضای مصرف‌کننده در ماه‌های آینده شود.

بریتیش کلمبیا
عملکرد اقتصادی

با وجود تأثیر اعتصاب قابل توجه کارگران بنادر و آتش‌سوزی‌های شدید، اقتصاد بریتیش کلمبیا (B.C) تغییری در رشد پیش‌بینی شده خود در باقی مانده سال 2023 ندید. این استواری می‌تواند به عملکرد قوی بخش مسکن و تحمل مصرف مصرف‌کننده نسبت داد. با این حال، پس از مطابقت نرخ رشد اقتصادی ملی به اندازهٔ 1.2٪ در سال جاری، انتظار رو به پایان رسیدن اقتصاد استانی در سال 2024 وجود دارد.

عملکرد مسکن

نیمه اول سال 2023 نویدی از دوباره جوشیدن بخش مسکن در B.C را ارائه داده است، بخصوص به دلیل تصمیم بانک تورنتو برای معلق کردن افزایش نرخ‌های بهره. حجم فروش دوباره‌فروشی مسکن در ربع دوم به شدت افزایش یافت، که تمام استان‌ها را با 30٪ افزایش ربع‌به‌ربع پیشی‌بگیری کرد، در حالی که لیست‌های مسکن به سطوح پیش از شیوع ویروس کرونا بازگشت. با این حال، به دلیل افزایش نرخ‌های بهره و مشکلات مستمر قابلیت پرداخت، انتظار است که بخش مسکن در سال 2024 کاهش یابد و پس از آن به طور معمولی در نیمه دوم سال به حالت پیشین بازپیوند پیدا کند.

نمایش خبر  چرا کاندیداهای اکسپرس اینتری به ارزیابی اعتبار آموزشی (ECA) نیاز دارند؟

مصرف‌کننده

مصرف‌کنندگان در استان بریتیش کلمبیا (B.C) اقدام‌های قاطعانه‌ای را نشان دادند. در سه ماهه دوم سال اقدام محکمی در هزینه‌های خرده‌فروشی، پس از کاهش آرام در سه ماهه قبلی، دیده شد،. داده‌های داخلی TD نشان می‌دهد که هزینه‌های بالا خانوارها تا جولای-آگوست ادامه داشته‌اند. با این حال، انتظار می‌رود که خانوارهای این استان که از بدهی میانگین بالاترین و بالا روی زمین کانادا رنج می‌برند و نرخ‌های بهره در حال افزایش هستند، این بازدهی هزینه‌ای را که نشان از رشد نشانه‌ای داشته است، به عنوان کوتاه‌مدت تشخیص دهند.

عملکرد بازار کار

بازار کار در B.C یک کاهش چشم‌گیر داشته است. دوره از ژانویه تا اوت کاهش به رشد استخدام به میزان تنها 1.3٪ سالانه منتهی شده است، کمتر از معدل ملی. انتظار برای فصول آینده ادامه نزول در رشد اشتغال است، همراه با یک افزایش چشم‌گیر در رشد نیروی کار، که ممکن است نرخ بیکاری استان را به حدود 6.4٪ دست کمی بالا برده و یک سال آینده نیز.

مانیتوبا
عملکرد اقتصادی

انتظار می‌رود مانیتوبا در بازه زمانی 2023-2024 رشد اقتصادی معتدلی را به دست آورد، به‌طور قاطع در مقایسه با سایر استان‌ها در میانه طیف قرار گرفته است. این رشد توسط بخش عمومی مهم مانیتوبا، که در سال جاری مسئول یک رشد 2٪ی در استخدام است، تسهیل شده است. با این حال، پیش‌بینی می‌شود که سهم بخش عمومی به همراه برنامه‌های هزینه بندی استان کاهش یابد، به عنوان یک تلاش برای کاهش معاملات GSP معدوم شده٪2 از بودجه. خوشبختانه، مانیتوبا توانسته است برخی از شدت‌های شدید اقتصادی مرتبط با برخی از بخش‌های دیگر دست‌نیاز را از جان بخار کند.

عملکرد مسکن

بخش املاک در مانیتوبا از رشد بهره‌های بانک تورنتو با واکنش‌های ده نمره ای مقابل افزایش تقاضای دوباره‌فروشی از ماه مه بدون تجربه شتاب قیمت خانه‌ها از نظر که در طی جلوه پاندمیک، حفظ پایداری انتظار می‌رود که ادامه یابد در طول مانده سال 2023 و به سال 2024.

عملکرد بازار کار

هر چند که بخش تولید مانیتوبا یک سال قوی را پشت سر گذاشته است، بخش قابل ملاحطه‌ای از این موفقیت نتیجهٔ یک گسترش عظیم در بخش تجهیزات حمل و نقل است که نتیجه ارتقاء زنجیره‌های تأمین جهانی شده است. با این حال، نرخ رشد ممکن است به دلیل فعالیت ضعیف به علت کاهش فرصت‌های تجارت بین استانی (بین استانی) ایالات متحده هم کاهش یابد، زیرا که اقتصاد به طور کلی در سراسر کشور کند می‌گردد – به ویژه در انتاریو، بازار صادرات اصلی مانیتوبا.

مصرف‌کننده

خانوارهای با هزینه های بالا در مانیتوبا قرار است تا به علت افزایش هزینه‌ها، میزان مصرف را در این استان کاهش دهند. شواهد این کاهش بر اساس داده‌های داخلی کارت اعتباری و بدهی TD به دست آمده است. با این حال، این استان ، با هدف افزایش درآمد خانوارها، همچنین کاهش‌های مالیاتی اساسی را در بودجه خود معرفی کرده است. این مداخله، همراه با پایداری ادامه دار در بازار مسکن، باید موثر بر تضعیف مصرف باشد.

نمایش خبر  نحوه دریافت مدرک شهروندی کانادا

نیوفاندلند و لابردادور
وضعیت اقتصادی

GDP واقعی نیوفاندلند و لابرادور (NL) در سال گذشته کاهش یافت؛ این امر اصلی به دلیل فعالیت‌های ضعیف در بخش نفت و معدن زده شد و آن را به عنوان تنها استانی که پیگرد را تجربه نموده، نشان می‌دهد. عملکرد متوقف هسته نفت و معدن به نسبت سایر استان‌ها را در سال 2023 ادامه خواهد داد، با امید به یک حمله رشد بیشتر در سال 2024.

عملکرد مسکن

بهبود بخش نفت به راه‌اندازی مجدد Terra Nova وابسته بود، اما این به سال بعد به تعویق افتاد و منجر به کاهش رشد مورد انتظار شد. بهبودهای پیش‌بینی شده در تولید خام NL از این عقب ماندگی آسیب دیده است و همچنین نگهداری برنامه‌ریزی شده White Rose و Hebron، که حدود 30% از کل GDP استانی را به خود اختصاص داده است.

عملکرد بازار کار

بخش معدن تنها برای مقایسه با اوج سال گذشته وارد یک نزول زیاد در قیمت‌های معدن آهن، نیکل و مس شده است. این به شکل نامطلوبی تأثیر منفی را بر ارسال‌های معدنی داشته و باعث یک کاهش مورد انتظار 10-15٪ در سال 2023 می‌شود. با وجود این اتفاق، بخش معدن، یک چشم انداز رشد مدت متوسط را دارد و از همه دهه‌های گذشته بالا در سرمایه‌گذاری‌های اکتشافی معدن به مقدار $243 میلیون دست یافته است.

مصرف‌کننده

به رغم حمله تعدیل نرخ‌های بانک تورنتو، صنایع مخصوص داخلی به دلیل استخدام قوی و رشد جمعیت اقدامات آنها را حفظ کرده‌اند. داده‌ها درباره معاملات اعتباری و کارتی نشان می‌دهد که از منزل‌های NL در رشد هزینه‌ها تا تاریخ نوشته بر سرت خود جلوتر از همه رقبای استانی خود بوده‌اند. اگر چه احتمال است که هزینه‌های داخلی و فرصت‌های شغلی در ماه‌های آینده کاهش یابند، اما انتظار می‌رود که نرخ بیکاری امسال به حد پایینیت تاریخی برسد.

نوااسکوشیا
وضعیت اقتصادی

در نوا اسکوشیا، رشد جمعیت از پیش‌بینی رشد GDP کل کانادا فراتر خواهد رفت. این رشد توسط مهاجرت‌های انبوه و افزایش ساکنین غیردائمی و نیز مهاجرت‌های داخلی حاصل شده است. با این حال، چالش‌هایی مانند تأثیر بالا رفتن سریع نرخ‌های بهره بانک تورنتو در یک محیط تجاری ضعیف ممکن است رشد آینده را کاهش دهد.

عملکرد مسکن

رشد جمعیت قوی نوا اسکوشیا باعث رغبت نیروی ساخت و نگهداری در صنعت ساختمان شده و تقاضای بالایی برای مسکن داشته است. در ماه آگوست قیمت‌های خانه‌ها حدود 70٪ بیشتر از سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بود و ادامه داشته و حتی در حالی که بانک تورنتو نرخ‌ها را افزایش داده است.

مصرف‌کننده

مصرف‌کننده در نوا اسکوشیا بالا باقی مانده و حدود 40,000 مصرف کننده جدید به این استان خوش آمد گفتند. با این حال، انتظار برآورد شده است که مصرف در نصف دوم سال جاری و در سال 2024 به دلیل اثر افرا نرخ‌های بهره بانک تورنتو تعادل خواهد یافت.

کبک، عملکرد اقتصادی

اقتصاد کبک در دومین سه ماهه سال 2023 با یک ضربه قابل توجه روبرو شد، به طوری که GDP آن احتمالاً بیشتر از کاهش جزئی مشاهده شده در سطح کل کشور کاهش یافته است. این رکود جزئیاً می‌تواند به رکود در بخش معدنکاری، به دلیل آتش‌سوزی‌های جنگلی، نسبت داده شود. به طور خاطرجمع، انتظار می‌رود به زودی بازیابی فعالیت در این بخش رخ دهد، با توجه به پرداخت‌های حمایت مالی در حال ادامه که درآمد و مصرف خانوارها را افزایش می‌دهد.

نمایش خبر  برنامه کاندیدای استانی منیتوبا از 273 متقاضی مهاجرتی دعوت می کند

عملکرد مسکن

بخش مسکن در کبک رشد خود را از دومین نیمه سال قبل به طور قابل توجهی کاهش داده است. با وجود رشد متوسط جمعیت، ساخت و ساز مسکن پس از دوره فعالیت قوی کاهش یافته است. فروش خانه نیز به دلیل هزینه‌های بالای وام کاهش یافته است، که بر بخش ساخت و ساز مسکن تأثیر گذاشته است. این عملکرد کسل‌کننده احتمالاً تا سال آینده ادامه خواهد داشت.

عملکرد بازار کار

ضعف در بخش مسکن کبک نیز جزئیاً بر بخش تولید، یکی دیگر از رانندگان اصلی رشد اقتصادی کبک، تأثیر گذاشته است. کاهش تولید مواد مورد استفاده در صنعت ساخت و ساز، مانند محصولات چوبی، معدنی و فلزی، همراه با تقاضای خارجی نرم برای کالاها، نشان‌دهنده چشم‌انداز چالش‌برانگیز برای این بخش‌ها است، که حدود 15٪ از GDP کبک را تشکیل می‌دهند. نرخ بیکاری در کبک، با وجود اینکه کمترین در کشور است، به دلیل رشد اقتصادی ضعیف انتظار می‌رود افزایش یابد.

مصرف کننده

مصرف کننده در کبک ممکن است به دلیل هزینه‌های وام بالا و بازار کار خنک کاهش یابد. کبکی‌ها قبلاً از پس‌انداز خود برداشت کرده بودند تا عادات مصرف قوی خود را ادامه دهند، اما اکنون انتظار می‌رود این کاهش یابد. به طور قابل توجه، مصرف به طور برابری توسط رشد جمعیت در کبک نسبت به سایر قسمت‌های کانادا پشتیبانی نمی‌شود، یک روندی که احتمالاً در سال‌های آینده ادامه خواهد داشت.

ساسکاچوان عملکرد اقتصادی

عملکرد اقتصادی ساسکاچوان در سال 2023 با یک کاهش اقتصادی قابل توجه 1.1 درصدی مشخص شده است، که به یک برآورد رشد GDP 1.3٪ می‌رسد. این موضوع رشد اقتصادی این استان را ضعیف‌ترین بین همتایان خود می‌کند. در حقیقت، برآورد GDP امسال تقریباً برابر با میانگین ملی است. با این حال، انتظار می‌رود استان بازگردد و رشد را در بین استان‌ها در سال 2024 رهبری کند.

عملکرد مسکن

در بخش مسکن ساسکاچوان، قابلیت خرید نسبتاً مناسبی نسبت به سایر استان‌ها وجود دارد. این موضوع مهم است در تقویت تقاضا، با این حال که سهم بخش مسکن در اقتصاد کل به طور مستقیم در این مقاله مورد بررسی قرار نگرفته است.

عملکرد بازار کار

بازار کار ساسکاچوان عملکرد ضعیفی داشته است، با رشد شغلی کم حاکی از مصرف کننده نسبتاً ضعیف است. علاوه بر این، تولید اصلی محصولات، یک دسته شغلی قابل توجه، انتظار می‌رود حدود 20٪ کاهش یابد، بیشتر به دلیل شرایط رشد نامناسب، و این می‌تواند تأثیری بر اشتغال در این بخش داشته باشد.

مصرف کننده

چشم‌انداز مصرف کننده برای ساسکاچوان به طور قابل توجهی به رشد اشتغال مرتبط است، که حداقل برای امسال، تا حدودی بی‌الهام بوده است. مصرف کننده تا به حال ضعیف بوده است، اما امیدی وجود دارد که اقتصاد استان سال آینده پس از انتظار یک رشد فعالیت در سال 2024 بازگردد.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420