Skip to content
بنابه‌گفته شورای بازرگانی کانادا، افزایش مهاجرت برای اقتصاد کانادا ضروریست دو سوم کسب‌وکارهای کانادایی نظرسنجی شده، از خارج استعدادها را استخدام می‌کنند.

تاریخ انتشار

کانادا همه تلاش خود را می‌کند تا خانه‌ی ایده‌آلی برای بهترین و درخشان‌ترین استعدادهای جهانی در تمام صنایع باشد.

شورای بازرگانی کانادا(BCC) به تازگی گزارشی از نظرسنجی بعمل آمده از کسب‌وکارها درباره نحوه استفاده آن‌ها از برنامه‌های مهاجرت برای استخدام نیروی بااستعداد‌، منتشر کرده است. کسب و کارهای نظرسنجی شده روی هم 1.6 میلیون نفر را استخدام کرده‌اند. دو سوم از شرکت‌های نظرسنجی شده اعلام کردند که با کمک سیستم مهاجرت کانادا، استعدادهای خارجی را استخدام می‌کنند. یک سوم باقیمانده مهاجرانی را استخدام می‌کنند که از قبل در کانادا هستند.

طبق برنامه مهاجرتی 2022-2024 کانادا، بیش از 450هزار مقیم دائم جدید در سال تا سال 2024 وارد کانادا می‌شوند. کانادا تعداد زیادی مجوز کار و مسیرهای مهاجرتی کلاس اقتصادی را پیشنهاد می‌دهد.

فرصت‌های شغلی زیاد و کمبود فزاینده‌ی نیروی کار

تعداد فرصت‌های شغلی کانادا به بیشترین حد خود رسیده است. این کشور با مشکل کمبود نیروی کار مواجه است و به احتمال زیاد تا 2030 هم این مشکل افزایش می‌یابد، زمانیکه بیش از 9میلیون کانادایی به سن بازنشستگی یعنی 65 سال می‌رسند.

بر اساس نظرسنجی BCC، همه کارفرمایان باور دارند که مشکل کمبود نیروی کار کانادا همگانی است و همه صنایع برای پیدا کردن نیروی کار ماهر مشکل دارند. بیشترین کمبود نیروی کار در انتاریو، کبک و بریتیش کلمبیا وجود دارد.

کمبود نیروی کار بیشترین ضربه را به بخش تکنولوژی کانادا زده است چراکه رشد و نیازهای این صنعت از تعداد نیروی کار ماهر موجود سبقت گرفته است. نیاز زیادی به حرفه‌هایی مثل علوم کامپیوتر، مهندسی و فناوری اطلاعات وجود دارد.

نمایش خبر  سه استان کانادا در نتایج اولیه PNP در سال 2024 دعوت‌نامه‌های خود را صادر کرده‌اند.

از چند سال پیش تا الآن این چالش وجود داشته است. بر اساس گزارش سالانه اکسپرس اینتری 2020، متقاضیان اقامت دائمی که در این مشاغل تجربه داشتند، شانس زیادی برای دریافت دعوتنامه درخواست(ITA) داشتند.

بیشترین برنامه‌هایی که کارفرمایان از آن‌ها استفاده می‌کنند

کارفرمایان برای استخدام استعدادهای خارجی بیشتر از جریان استعداد جهانی، برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP) و کلاس تجربه کانادایی(CEC) استفاده می‌کنند.

مجوزهای موقت کار

جریان استعداد جهانی: جریان استعداد جهانی(GTS) یک مجوز موقت کار است که تحت برنامه نیروی کار موقت خارجی (TFWP) است. این جریان مختص افرادیست که تجربه کار در مشاغل تکنولوژی دارند و هدفش برطرف کردن نیازهای این بخش روبه‌رشد است.

برای دریافت مجوز کار از طریق GTS، کسب‌وکارها باید ارزیابی تأثیر بازار کار(LMIA) انجام دهند. همچنین باید برنامه مزایای بازار کار(LMBP) را کامل کنند و آن‌‌ها را به اداره استخدام و توسعه اجتماعی کانادا(ESDC) ارائه دهند. پس از اینکه پاسخ مثبت یا خنثی دریافت کردند، کاندیدایی که قصد استخدامش را دارند باید درخواست مجوز کارش را به اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) ارائه دهد.

برنامه‌های اکسپرس اینتری

اکسپرس اینتری بزرگترین جریان مهاجرت دولت کانادا برای مهاجرانی است که به دنبال اقامت دائم هستند.

در اکسپرس اینتری، متقاضیانِ دارای پیش‌زمینه تکنولوژی اولویت اول برای دریافت دعوت‌نامه اقامت دائم هستند.

اکسپرس اینتری برای افزایش درخواست‌های کارکنان ماهر طراحی شده است. مشهورترین گزینه اکسپرس اینتری، نیروی کار ماهر فدرال(FSWP) است. این برنامه برای افرادیست که حداقل یک سال سابقه کار در شغلی با کد مهارتی 0، A یا B در طبقه بندی ملی مشاغل(NOC) داشته باشند، اکثر مشاغل بخش تکنولوژی این گونه هستند.

نمایش خبر  انتاریو از فارغ‌التحصیلان بین‌المللی و کارکنان در 5 قرعه‌کشی PNP دعوت می‌کند

برنامه کارکنان ماهر فدرال: متقاضیان برنامه نیروی کار ماهر فدرال باید حداقل شرایطی را داشته باشند. این شرایط عبارتند از یکسال سابقه کار ماهرانه، حداقل امتیاز 7 در ارزیابی زبان کانادایی(CLB) و داشتن حداقل الزامات تحصیلی لازم در شغلشان که برای آن باید ارزیابی مدرک تحصیلی(ECA) گرفت.

کلاس تجربه کانادایی: برای کلاس تجربه کانادایی(CEC) کاندیداها باید در 5 سال گذشته سابقه یکسال کار کانادایی داشته باشند و بسته به کد NOC شغلشان، حداقل الزامات زبانی را داشته باشند.

پیشرفت‌ها

تنها نصف افراد نظرسنجی‌شده بر این باورند که برنامه مهاجرتی 2022-2024 برای برطرف کردن نیازهای فزاینده‌ی بازار کار و کسب‌وکارها کافی است. نصف دیگر افراد اعلام کردند که تعداد مهاجران اقتصادی باید افزایش یابد اما برای عملی شدن این امر دولت باید برنامه‌ای برای مسکن مناسب و سایر زیرساخت‌های لازم برای مهاجران جدید مثل مراقبت از کودک و خدمات بهداشتی، داشته باشد.

همچنین کارفرمایان بر این باورند که خودشان هم باید برای استقرار مهاجران کمک کنند. این می‌تواند به شکل آموزش زبان، کمک به کارمندان برای گرفتن مدارک خارجی و کمک در جابه‌جایی باشد.

نتیجه‌گیری

کمتر از یک چهارم شرکت‌کنندگان در نظرسنجی بر این باورند که سیستم مهاجرت فعلی برای پاسخگویی به نیازهایشان کافی است. آن‌ها زمان پردازش طولانی و فرایندهای درخواست دشوار را اصلی‌ترین موانع برای استخدام افراد مستعد از خارج می‌دانند.

کسب‌وکارهای کانادایی انتظار دارند که رقابت برای مهاجران ماهر در چند سال آینده افزایش یابد. این بخصوص درباره افرادیکه که تازه فارغ‌التحصیل شده‌اند صدق می‌کند. این افراد می‌گویند که برای اخذ اقامت دائم در کانادا با موانع بزرگی روبه‌رو هستند. چراکه کسب تجربه کار کافی از آنها زمان می‌گیرد.

نمایش خبر  پاسخ ملی به لایحه 96 حفظ زبان فرانسوی کبک