Skip to content
اکسپرس انتری: پس از اعلامیه کانادا مبنی بر اینکه انتخاب‌های همه برنامه‌ها از جولای ازسرگرفته می‌شود

تاریخ انتشار

کانادا از 829 کاندیدای PNP دعوت کرد شان فریزر، وزیر مهاجرت، اعلام کرد که کانادا قصد دارد انتخاب‌های FSWP و CEC را از اوایل جولای ازسربگیرد.

کانادا در 27 آوریل از 829 کاندیدای اکسپرس اینتری دعوت کرد تا برای اقامت دائم درخواست دهند.

تمام کاندیداهای دعوت‌شده قبلاً از برنامه نامزدی استانی(PNP) ، نامزدی دریافت کرده‌بودند و امتیاز سیستم طبقه‌بندی جامع‌شان(CRS)، حداقل 772 بود. امتیاز حداقل نسبتاً بالا بود زیرا کاندیدهای اکسپرس اینتری پس از دریافت نامزدی استانی خودبه‌خود 600 امتیاز اضافه می‌گیرند. بدون نامزدی، کمترین امتیاز 172 بود.

در دور قبلی دعوت، اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) 787 کاندیدای PNP با حداقل امتیاز 782 را دعوت کرد.

انتخاب‌های FSWP و CEC از جولای ازسرگرفته می‌شوند

هفته گذشته، وزیر مهاجرت کانادا، شان فریزر اعلام کرد که دعوت‌های اکسپرس اینتری برای برنامه کارکنان ماهر فدرال(FSWP) و کلاس تجربه کانادایی(CEC) از اوایل جولای دوباره شروع می‌شوند. همچنین به اکثر درخواست‌های اکسپرس اینتری جدید دوباره در زمان استاندارد 6 ماه رسیدگی خواهد شد.

قبل از همه‌گیری، IRCC به ندرت انتخاب PNPبرگزار می‌کرد. اکثر اوقات، IRCC از متقاضیان با امتیاز بالا بدون توجه به برنامه‌ای که واجد شرایطش هستند، دعوت می‌کرد تا برای مهاجرت درخواست دهند.

در اوایل همه‌گیری، IRCC بر دعوت کاندیداهای اکسپرس اینتری تمرکز کرد تا بتواند تعداد زیادی مهاجر را در در یک سال در میان محدودیت‌ها بپذیرد. معمولا کاندیداهای CEC در کانادا حاضر هستند، بدین معنی که آن‌ها مشمول محدودیت‌های سفر کانادا که بین سال‌های 2020 تا 2021 بود، نبودند. به کمک این استراتژی، سال گذشته کانادا توانست 405000 مقیم دائم را بپذیرد.

نمایش خبر  مقررات جدید مهاجرت و تغییرات سیاست برای کبک شروع به کار میکنند.

همچنین IRCC بر دعوت کاندیداهای PNP در طول همه‌گیری تمرکز کرده است تا از اهداف مهاجرت استانی حمایت کند.

جنبه منفی استراتژی IRCC این است که باعث عقب‌افتادگی در سیستم مهاجرت، از جمله اکسپرس اینتری شد. به همین دلیل است که IRCC از دسامبر 2020 کاندیداهای FSWP را دعوت نکرده است. کاندیداهای CEC از سپتامبر 2021 دعوت نشده‌اند.

کمبود دعوت FSWP و CEC باعث شد که کانادا با کمبود عدم اشتغال بی‌سابقه و موقعیت شغلی خالی زیاد روبه‌رو شود.

ضمناً، FSWP از زمان تأسیسش در 1967 تا همین اواخر که IRCC تصمیم به تمرکز بر دعوت کاندیداهای CEC گرفت، اصلی‌ترین منبع مهاجران ماهر خارجی در کانادا بوده‌است. این تغییر سیاست موقت باعث کاهش ورود مهاجران ماهر خارجی به بازار کار کانادا در یک دوره‌ی سخت در بازار کار، شد.

در ضمن،IRCC به دنبال پذیرش 55000 مقیم دائم اکسپرس اینتری در 2022 است، که این عدد نصف مقدار هدف در 2021 است. قبل از امسال، اکسپرس اینتری اصلی‌ترین مسیر برای مهاجران  کلاس اقتصادی بود. دلیل صرف‌نظر موقت در اهداف اکسپرس اینتری این بود که بتواند به برنامه اقامت موقت به دائمش(TR2PR) خاتمه دهد و به سایر اولویت‌ها رسیدگی کند.

تا سال 2024، IRCC دوباره قصد دارد بیش از 110000 مهاجر را از طریق اکسپرس اینتری بپذیرد.

اکسپرس اینتری چیست؟

اکسپرس اینتری سیستم مدیریت درخواست‌های مهاجرت کانادا برای سه برنامه مهاجرت پرطرفدارش است: کلاس تجربه کانادایی، برنامه کارکنان ماهر فدرال و برنامه نیروی متخصص فدرال. کاندیداهای PNP که در مجموعه اکسپرس اینتری هستند، برای حداقل یکی از این سه برنامه صلاحیت داشته‌اند.

نمایش خبر  انتاریو سقف CRS را برای قرعه‌کشی PNP جدید برداشت

اکسپرس اینتری از یک سیستم امتیازمحور، سیستم جامع رتبه‌بندی(CRS)، برای رتبه‌بندی پروفایل کاندیداها استفاده می‌کند. کاندیداهای با امتیاز بالا، دعوت‌نامه درخواست(ITA) دریافت می‌کنند و سپس می‌توانند برای اقامت دائم درخواست دهند.

پس از این که کاندیدا درخواست می‌دهد، یک افسر IRCC درخواست را بررسی می‌کند و درباره آن تصمیم می‌گیرد. افسر از شما بیومتریک می‌خواهد و ممکن است برای مصاحبه‌ای برنامه‌ریزی کند یا مدارک بیشتری بخواهد.

اگر درخواست تأیید شود، IRCC یک تأییدیه اقامت دائم(COPR) صادر می‌کند. سپس مقیمان دائم تأییدشده می‌توانند فرایند سفرشان را تکمیل کنند. اگر خارج از کانادا هستند، می‌توانند از طریق خدمات پیش از سفر برای نخستین گام‌هایشان جهت سکونت در کانادا، کمک بگیرند.

چه کسی دعوت شد؟

در ادامه یک مثال فرضی از شخصی که می‌توانست در قرعه‌کشی جدید اکسپرس اینتری دعوت شود، آورده‌ایم.

آلین 34 ساله است و مدرک کارشناسی ارشد دارد. او 10 سال تحلیل‌گر پایگاه داده بود. او امتحان آیلتس داده است و نمره‌اش در بخش لیسنینگ 7.5 و در سایر بخش‌ها 6.5 بود. او هرگز در کانادا کار یا تحصیل نکرده است. آلین وارد مجموعه اکسپرس اینتری شد و علاوه بر آن یک پروفایل به استان ساسکاچوان از طریق برنامه کارکنان ماهر بین‌المللی ارائه داد: جریان اکسپرس اینتری ساسکاچوان. او با امتیاز CRS 360 وارد اکسپرس اینتری شد. اندکی پس از ارائه پروفایل به ساسکاچوان، آلین دعوت شد تا برای نامزدی استانی درخواست دهد. پس از نامزدی، امتیاز او به 960 افزایش یافت و آلین یک دعوت‌نامه درخواست دریافت کرد تا بتواند در انتخاب جدید اکسپرس اینتری برای اقامت داوم درخواست دهد.

نمایش خبر  چگونگی دریافت اثبات شهروندی کانادا اگر حداقل یکی از والدینتان هنگام تولد شما کانادایی بودند، شما برای شهروندی کانادا واجد شرایط خواهید بود.