Skip to content
اکسپرس انتری: هیچ خبری از IRCC در مورد زمان دعوت از نامزدهای FSWP وجود ندارد 

تاریخ انتشار

کانادا هنوز برای کاندیداهای FSWP در سال ۲۰۲۱ دعوتنامه اکسپرس انتری صادر نکرده است.

تنها دو ماه به پایان سال باقی مانده و هنوز مشخص نیست که آیا IRCC دعوت از کاندیداهای FSWP را در سال ۲۰۲۱ از سر می گیرد یا خیر.

در جلسه ۲۱ اکتبر بین اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) و انجمن‌هایی که وکلا و مشاوران مهاجرتی کانادا را نمایندگی می‌کنند، IRCC نشان داد که هنوز تصمیمی در مورد زمان از سرگیری صدور دعوتنامه‌های اکسپرس انتری برای همه کاندیداها اتخاذ نکرده است.

این دپارتمان خاطرنشان کرد که بخشی از فرآیند تصمیم‌گیری مستلزم انتظار برای استقرار کابینه جدید فدرال است. کانادا انتخابات فدرال را در ۲۰ سپتامبر برگزار کرد و حزب لیبرال کانادا برنده کابینه خود را در ۲۶ اکتبر رونمایی کرد.

با تشکیل کابینه، IRCC قادر خواهد بود پیشنهادهای اصلی خود را برای تصویب به وزیر جدید مهاجرت، شان فریزر ارائه کند. به عنوان مثال، تصمیم برای دعوت صرف از داوطلبان دسته تجربه کانادا و برنامه کاندیدای استانی در طول دراو اکسپرس انتری سال ۲۰۲۱ به وزیر مهاجرت سابق مارکو مندیچینو در نیمه اول سال جاری پیشنهاد شد و در نهایت مورد تایید وی قرار گرفت.

اکسپرس انتری اصلی ترین روشی است که کانادا از ورود مهاجران دسته اقتصادی استقبال می کند. کسانی که مایل به مهاجرت از طریق اکسپرس انتری هستند باید حداقل برای یکی از این سه برنامه واجد شرایط باشند:

 

برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)

دسته تجربه کانادایی (CEC)

برنامه تجار ماهر فدرال (FSTP)

 

بخشی از برنامه کاندیدای استانی (PNP) نیز توسط اکسپرس انتری مدیریت می‌شود، تا زمانی که یک نامزد به معیارهای یکی از موارد بالا برسد.

سپس کاندیداهای واجد شرایط پروفایل های خود را در وبسایت IRCC آپلود می کنند. آن‌ها بر اساس ویژگی‌های اساسی شخصیتی مانند سن، تحصیلات، مهارت‌های انگلیسی و یا فرانسوی، تجربه کاری در بین سایر معیارها، امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) خود را دریافت می‌کنند. قبل از همه‌گیری کرونا، IRCC دراو های دو هفته‌ای برگزار می‌کرد تا از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده بودند برای درخواست اقامت دائم دعوت کنند.

نمایش خبر  دانشجویان بین المللی در حال دریافت PGWP های بیشتری هستند و میانگین حقوق های دریافتی ​​در حال افزایش است.

قبل از کووید، نامزدهای FSWP دریافت کنندگان اصلی دعوتنامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم بودند. آنها احتمالا نمرات CRS بالاتری نسبت به کاندیداهای CEC و FSTP خواهند داشت، زیرا FSWP بالاترین نیاز به مهارت زبان را در بین این سه برنامه دارد.

دو دلیل مهم دیگر که آنها اغلب نمرات CRS بالاتری می گیرند این است که کاندیداهای FSWP باید تحصیلات خارجی خود را ارزیابی کنند، و اغلب تجربه کاری بیشتری نسبت به کاندیداهای CEC دارند.

دو جریان CEC و FSTP الزامات آموزشی رسمی ندارند و با توجه به اینکه اکثر کاندیداهای آن از بین دانشجویان بین‌المللی سابق هستند و از نظر سنی جوان‌ترند، کاندیداهای CEC معمولاً تجربه کاری کمتری دارند و بنابراین امتیاز CRS کمتری نسبت به داوطلبان FSWP دریافت می‌کنند.

تا زمان شروع همه‌گیری در کانادا، IRCC معمولاً کاندیداهای هر سه برنامه را در هر دراو اکسپرس انتری مدنظر قرار می‌داد. با این حال، زمانی که کانادا در مارس ۲۰۲۰ محدودیت‌های مسافرتی مرتبط با همه‌گیری را اعمال کرد، IRCC به دراو های مختص برنامه‌ها رو آورد که در آن فقط نامزدهای PNP و CEC را مدنظر قرار گرفتند. دلیل منطقی ادامه دعوت از نامزدهای PNP این بود که IRCC وظیفه دارد به استان ها و مناطق کمک کند تا نیازهای بازار کار خود را برطرف کنند. منطق پشت دراو های CEC این بود که این افراد بیشتر در کانادا بودند و از این رو کمتر تحت تأثیر چالش های کووید از جمله محدودیت های سفر قرار می گرفتند.

اداره IRCC اولین دراو از همه برنامه های خود در زمان همه‌گیری را در ۸ جولای ۲۰۲۰ برگزار کرد (دراو از همه برنامه ها، دراو هایی هستند که همه کاندیداهای اکسپرس انتری را در نظر می گیرند). قبل از برگزاری دراو از همه برنامه‌ها در حد فاصل سپتامبر تا دسامبر سال گذشته، برای مدت کوتاهی به دراو های مختص برنامه، از جمله فقط برای نامزدهای FSTP، بازگشت.

اما از آغاز سال جاری، IRCC فقط از نامزدهای PNP و CEC دعوت کرده است. یادداشت‌های توجیهی داخلی IRCC که توسط CIC News از طریق درخواست‌های دسترسی به اطلاعات به دست آمده است، توضیح می‌دهد که چرا IRCC این رویکرد را دنبال می‌کند. یکی از اولویت‌های IRCC در سال جاری، دستیابی به هدف خود برای ورود ۴۰۱۰۰۰ ساکن دائمی جدید است. در آغاز سال ۲۰۲۱، IRCC وضعیت همه‌گیری را در داخل و خارج از کشور بررسی کرد: همه‌گیری هنوز در حال گسترش بود، واکسن‌ها به کندی عرضه می‌شدند و بسیاری از محدودیت‌های سفر همچنان پابرجا بودند. IRCC بهترین راه برای دستیابی به هدف ۴۰۱۰۰۰ تازه وارد را در این یافت که دعوتنامه های اکسپرس انتری در نیمه اول سال را به کاندیداهای PNP و CEC محدود نگه داشت. این امر مکمل سایر ابتکاراتی است که از آن زمان دنبال کرده اند، مانند ارائه حداکثر ۹۰۰۰۰ اقامت دائم اضافی برای ساکنان موقت که در طول دوران همه گیری در کانادا زندگی می‌کردند. IRCC این طرح را به مندیچینو پیشنهاد کرد و تاییدیه گرفت.

نمایش خبر  نگاهی به جمعیت شناسی کانادا در سال 2041

بر اساس داده‌های ارائه شده به CIC News توسط IRCC، حدود ۱۴۵۰۰۰ کاندید FSWP در پول اکسپرس انتری در ۷ آوریل ۲۰۲۱ حضور داشتند. این تعداد تا ۲۹ ژوئن به ۱۵۳۰۰۰ نفر افزایش یافت. اندازه پول لزوما با گذشت زمان از پروفایل‌های کاندیداها افزایش نمی‌یابد. زیرا پروفایل‌ها پس از یک سال منقضی می‌شوند و آزمون زبان و ارزیابی شایستگی‌های آموزشی، دوره‌های انقضا دارند. با این حال، به طور کلی، اندازه پول در طول زمان افزایش می یابد زیرا کاندیداهای قبلی و جدید پروفایل خود را آپلود می کنند تا شانس دریافت دعوت نامه اقامت دائم را داشته باشند.

 

 جوانب مثبت و منفی رویکرد فعلی IRCC

مزیت اصلی تمرکز مداوم IRCC بر دعوت‌نامه‌های CEC و PNP این است که به دولت کانادا این اطمینان را می‌دهد که به اهداف سطوح مهاجرتی خود در دوره‌ای نامشخص از تاریخ در بحبوحه همه‌گیری دست یافته است. در زمان تصمیم برای اکسپرس انتری در اوایل سال جاری، منطقی بود که IRCC بر دعوت از نامزدهای مقیم کانادا تمرکز کند. اگرچه کانادا اکثر محدودیت‌های سفر خود را برداشته است، IRCC احتمالاً دعوت‌نامه‌های FSWP را متوقف می‌کند تا بتواند بر پردازش درخواست کسانی که احتمالاً در کوتاه مدت اقامت دائم خود را تکمیل می‌کنند، تمرکز کند. IRCC در سال جاری حدود ۲۶۷۰۰۰ مقیم دائمی جدید را جذب کرده و در حال دستیابی به هدف ۴۰۱۰۰۰ تازه وارد است.

از سوی دیگر، به نظر می‌رسد که سیاست IRCC اکنون که محدودیت‌های سفر تا حد زیادی از دستور کار خارج شده‌اند، کمتر قابل توجیه است. از نظر تئوری، IRCC از دعوت کاندیداهای FSWP در حال حاضر و سپس رسیدگی به درخواست‌های آنها پس از سال ۲۰۲۱، کمی جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، IRCC خطر سرخورده کردن کاندیداهای FSWP را دارد که ممکن است احساس کنند بدون تقصیر، با آنها ناعادلانه رفتار می شود. برخی از این داوطلبان به دلیل تاخیرهای مداوم در دعوت نامه های FSWP، اکنون باید هزینه های اضافی مانند شرکت مجدد در آزمون زبان را متحمل شوند.

نمایش خبر  چند دانشجوی بین‌المللی در سال 2023 به مقیم دائم تبدیل شدند؟

 

 من یک کاندید FSWP هستم. آیا ورود به پول اکسپرس انتری در حال حاضر منطقی است؟

 

در حال حاضر نقطه ضعف اصلی ورود به پول اکسپرس انتری به عنوان کاندیدای FSWP این است که اگر در دوره دو ساله اعتبار آزمون زبان، ITA دریافت نکنید، آزمون زبان شما منقضی می شود. اگر این اتفاق بیفتد، باید زمان و هزینه بیشتری برای شرکت مجدد در آزمون زبان صرف کنید.

از سوی دیگر، اکنون ورود به پول مزایایی دارد. از جمله این که کاندیداها فرصت دریافت ITA را برای خود ایجاد می‌کنند، در حالی که خارج از پول، شانس آنها برای دریافت ITA صفر است.

حضور در پول نیز به داوطلبان فرصتی برای دریافت دعوتنامه نامزدی استانی می دهد که در صورت قبولی، ۶۰۰ امتیاز CRS اضافی و ضمانت مجازی دریافت ITA را به همراه خواهد داشت.

همچنین ورود به پول به داوطلبان فرصتی برای دریافت یک پیشنهاد شغلی می دهد که ارزش آن تا ۲۰۰ امتیاز CRS اضافی است.

در نهایت، مهم است که تاکید کنیم که اگرچه نمی‌دانیم IRCC چه زمانی دعوت از کاندیداهای FSWP را از سر می‌گیرد، ولی باید به خاطر داشته باشیم که ادعا کرده مشتاقانه منتظر از سرگیری دعوت از کاندیداهای FSWP بوده و به محض اینکه بتواند، این کار را انجام خواهد داد.