Skip to content
آشنایی با گروه‌های مهاجرتی کانادا مروری بر گروه‌های مهاجرت به کانادا که شما را در سفرتان به کانادا راهنمایی می‌کند.

تاریخ انتشار

خبر جدیدی که اعلام کرده از جولای دعوت‌های اکسپری اینتری کانادا از سرگرفته می‌شوند، خبر خوبی برای افرادیست که برنامه‌های مهاجرتشان به دلیل همه‌گیری کووید-19 به تعویق افتاده است.

بهرحال اکسپرس اینتری فقط یک روش مهاجرت به کاناداست که تعداد زیادی مسیر دارد و ممکن است تشخیص اینکه از کجا باید شروع کنید سخت باشد. شناختن گروه‌های مهاجرتی کانادا به عنوان قدم اول خوب است.

کلاس اقتصادی

کلاس اقتصادی بزرگترین منبع مهاجرت به کاناداست. افرادی که برای هر یک از بیش از 100 مسیر صلاحیت داشته باشند، یعنی توانسته‌اند نشان دهند که می‌توانند بیشترین کمک را به اقتصاد کانادا بکنند و راحت‌تر وارد بازار کار کانادا شوند.

اکسپرس اینتری

مسیر اصلی مهاجرت کلاس اقتصادی فدرال، اکسپرس اینتری نام دارد. اکسپرس اینتری شامل سه برنامه است:

  • برنامه کارکنان ماهر فدرال برای متقاضیانی طراحی شده‌است که شرایط زبان، تحصیلات و تجربه کاری را دارند. تجربه کاری بر اساس سیستم طبقه‌بندی ملی مشاغل گروه‌بندی می‌شود. از این سیستم برای تشخیص این که آیا یک متقاضی واجد شرایط برنامه مهاجرت کلاس اقتصادی است یا نه استفاده می‌شود. هر شغل یک کد و سطح مهارت دارد.
  • برنامه نیروی متخصص فدرال، برای افرادیست که دارای حداقل دو سال سابقه کار در 5 سال پیش از درخواستشان در یک شغل فنی داشته باشند. همچنین نیاز به دانش زبان انگلیسی یا فرانسوی دارد.
  • کلاس تجربه کانادایی مناسب افرادیست که حداقل یک سال در کانادا کار کرده‌اند و معیارهای مهارت‌های زبانی را دارند.

در هریک از این مسیرها، کاندیداها باید پروفایلشان را در وبسایت اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا(IRCC) بارگذاری کنند و در سیستم جامع رتبه‌بندی امتیاز بگیرند. این امتیاز که بر اساس معیارهایی مثل تحصیلات و تجربه کاریست برای رتبه‌بندی متقاضیان استفاده می‌شود. هرچه امتیاز بالاتر باشد، شانس دریافت دعوت‌نامه درخواست اقامت دائم بالاتر است.

نمایش خبر  مهاجرت تعداد کانادایی هایی را که به زبان جنوب آسیا صحبت می کنند بسیار افزایش داده است

IRCC هر دو هفته یکبار از متقاضیان با امتیاز بالا دعوت می‌کند.

برنامه نامزدی استانی

تازه‌واردانی که بدنبال اقامت دائم هستند، می‌توانند برای برنامه نامزدی استانی(PNP) درخواست دهند. هر استان و قلمروی کانادا(بجز کبک و نوناوات) یک PNP دارد که با آن می‌توانند متقاضیان مهاجرت را برای اقامت دائم نامزد کنند.

دو نوع PNP وجود دارد. PNPهای پیشرفته از کاندیداهای اکسپرس اینتری دعوت می‌کند تا برای نامزدی استانی درخواست دهند. اگر درخواست نامزدی استانی یک کاندیدای اکسپرس اینتری موفقیت‌آمیز باشد، 600 امتیاز CRS اضافه می‌گیرد.

همچنین استان‌هایی که در PNP مشارکت می‌کنند، جریان‌های پایه‌ای دارند که خارج از سیستم اکسپرس اینتری اجرا می‌شوند. از طریق این برنامه‌های مهاجرت، می‌توان مستقیم به دولت استانی درخواست داد. هرچند پردازش این روش ممکن است زمان بیشتری بگیرد.

نامزدی استانی به معنای اخذ اقامت دائم نیست. در کانادا، فقط دولت فدرال می‌تواند وضعیت اقامت دائم صادر کند. هرچند، نامزدی استانی می‌تواند به شدت از درخواست مهاجرت کانادا پشتیبانی کند.

کبک

استان کبک اندکی متفاوت عمل می‌کند. کبک با دولت فدرال یک توافق‌نامه مخصوص دارد و به آن اجازه می‌دهد که مهاجران را انتخاب کنند. کبک تنها استان کاناداست که زبان رسمی آن فرانسوی است و به همین دلیل برای بسیاری از برنامه‌های مهاجرت آن، کاندیداها باید زبان فرانسوی بلد باشند.

کبک برنامه‌های مهاجرت خاصی دارد. برای مثال کارکنان ماهر می‌توانند برای برنامه کارکنان ماهر کبک، که مشابه برنامه کارکنان ماهر فدرال است، درخواست دهند. همچنین می‌توان از برنامه‌های آزمایشی استفاده کرد که افراد با تجربه کار در صنایع غذایی، خدمات، هوش مصنوعی و تکنولوژی را تشویق به مهاجرت می‌کند.

نمایش خبر  وزیر مهاجرت کانادا می خواهد به تعهداتِ نامه دستوری خود، نسبت به پناهندگان و کارگرانی که ویزا ندارند عمل کند.

کلاس خانوادگی

پس از مهاجرت کلاس اقتصادی، اسپانسرشیپ کلاس خانوادگی دومین مسیر معمول برای مهاجرت به کاناداست. کانادا هر سال بیش از 100000 تازه‌وارد را از طریق اسپانسرشیپ خانوادگی می‌پذیرد. برای این کار دو مسیر اصلی وجود دارد: برنامه فرزندان، زوج‌ها و همسران و برنامه والدین و پدربزرگ مادربزرگ‌ها.

همسران و زوج‌ها

شهروندان و مقیمان دائم کانادا، می‌توانند همسر، شریک قانونی یا فرزند تحت تکلف را حمایت کنند. آن‌ها باید ثابت کنند که می‌توانند از شریک یا فرزند تحت تکلفشان برای مدت مشخصی حمایت مالی کنند که به آن تقبل کردن می‌گویند. در این موقعیت باید برای سه سال بدون توجه به تغییری در وضعیت اقتصادی‌شان در آینده، تعهد دهند. متقاضیان باید مدارک رابطه مثل سند ازدواج، عکس  یا مدارک مخارج مشارکتی ارائه دهند. لازم به ذکر است که کانادا از همجنسگرایان هم دعوت می‌کند و تمام شرایط اسپانسرشیپ برای آن‌ها هم صادق است.

والدین و پدربزرگ و مادربزرگ‌ها

شهروندان و مقیمان دائم کانادا می‌توانند اسپانسر والدین یا پدربزرگ مادربزرگ‌هایشان شوند. برای حمایت از این افراد، باید حداقل شرایط درآمد را داشته باشید و آماده باشید که هزینه اقوامتان را برای مدت 20 سال تقبل کنید. حداقل درآمد با درنظر گرفتن درآمد همسر یا شریک زندگی بدست می‌آید.

کلاس پناهجویان و انسان‌دوستانه

کانادا از دیرباز مأمن پناهجویان بوده است. پناهجویان به دنبال فرار از آزار و اذیت، جنگ یا فجایع در کشورشان هستند.

سه راه اصلی برای ورود به کانادا بعنوان پناهجو یا از طریق  کلاس انسان‌دوستانه وجود دارد.

اسکان مجدد پناهجویان

پناهجویان کمک‌یافته از دولت از طریق کمیسیون عالی پناهندگان در سازمان ملل متحد به IRCCمعرفی می‌شوند. این معرفی‌ها برای این طراحی شده‌اند که آن‌ها را به کانادا بیاورند و برای یک سال توسط دولت حمایت شوند.

نمایش خبر  اداره مهاجرت کانادا از دسته بندی گزینشی جدید برای متقاضیان اکسپرس انتری خبر می دهد

پناهجویان اسپانسرشده خصوصی از طریق اسپانسرشیپ گروه‌های غیردولتی به کانادا می‌آیند. اسپانسرها افراد دارای حسن نیت، NGOها یا گروه‌های پنج‌نفره یا بیشتر هستند که بهر دلیلی کمک می‌کنند تا پناهجویان در کشورشان اسکان پیدا کنند. اسپانسرهای خصوصی باید برای حداقل یک سال از پناهجویان حمایت کنند.

اداره ارجاع برای ویزای مشترک پناهندگان، ترکیبی از دو گروه اول است. به محض رسیدن به کانادا، شش ماه توسط دولت کانادا و 6 ماه دیگر توسط اسپانسرهای خصوصی حمایت می‌شوند.

مدعیان پناهندگی در کانادا

افرادی که مدعی پناهندگی هستند می‌توانند پس از رسیدن به کانادا درخواست وضعیت پناهندگی کنند. اگر درخواستشان توسط بخش حمایت پناهندگان هیئت مهاجرت و پناهندگی کانادا قبول شود، اقامت دائم میگیرند.

مدعیان انسان‌دوستانه و دلسوزانه

زمینه‌های انسان‌دوستانه و دلسوزانه می‌تواند برای افرادی که در حالت عادی واجد شرایط نیستند، گزینه مناسبی برای درخواست اقامت دائم باشد.

وقتی یک درخواست ارائه می‌شود، IRCC ارزیابی می‌کند که یک متقاضی و خانواده‌اش تا چه حد اسکان یافته‌اند و چه افراد و اتفاقاتی در صورت برگشت به کشورش در انتظارش هستند. این مسیر کمتر استفاده می‌شود و برای موارد استثنایی طراحی شده است.

نتیجه‌گیری

برای تصمیم‌گیری درباره روش مهاجرت به کانادا، شناسایی این که کدام روش مناسب است قدم مهمی است.

اگر شما کارگر ماهر هستید و بدنبال اسپانسر خانواده یا پناهندگی هستید، شناسایی مقدمات از هدررفت پول و زمان و استرس در مسیر سفرتان به کانادا جلوگیری می‌کند.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420