Skip to content
مقایسه هزینه های دانشجویان داخلی و بین المللی در کانادا

تاریخ انتشار

کانادا خانه صدها هزار دانشجوی بین المللی است، با اینکه این کشور یکی از بزرگترین جریانات مهاجرت دانشجویی در جهان را در خود جای داده است.

دانشجویان بین المللی در کانادا می توانند معیار بین المللی تحصیل را دریافت کنند، در یک کشور بیش از حد مهاجر پذیر. با این حال، آنها می توانند به طور همزمان با موانع بیشتری برای ورود مواجه شوند، به دلیل بیمه های بالاتری که باید برای تحصیل پس از دیپلم در آموزش کانادایی پرداخت کنند، نسبت به همتایان داخلی خود.

این مقاله هزینه های دانشجویی داخلی در مقابل بین المللی را در بین برنامه های مختلف تحصیلی در هر دو سطح کارشناسی و فوق لیسانس مقایسه خواهد کرد؛ و سعی خواهد کرد که بفهمد چگونه آموزش پس از دیپلم برای دانشجویان بین المللی در کانادا با سایر کشورها مقایسه می شود.

توجه داشته باشید که تمام اطلاعات هزینه ای که در زیر ارائه شده است، بر اساس ارقام سالانه هزینه تحصیل از سال 2023-2024 است و میانگین برنامه های هر دو دانشگاه و کالج هستند. هزینه ها بسته به هر دو موسسات آموزشی طراحی شده (DLIs) – تنها مدارسی که برای پذیرش دانشجویان بین المللی در کانادا تأیید شده اند – و برنامه متفاوت خواهد بود. در نهایت، بسیاری از برنامه ها در زمینه های مرتبط با مطالعه در این گزارش گروه بندی شده اند، به دلیل ارتباط محتوای آنها و قیمت گذاری قابل مقایسه برای برنامه های آنها.

برنامه ها بر اساس طبقه بندی کانادا از برنامه های دستورالعمل (CIP)، نسخه 2016 دسته بندی می شوند.

هزینه های کلی در میان تمام برنامه ها، هزینه تحصیل میانگین برای دانشجویان کانادایی / داخلی کارشناسی 7,076 دلار کانادا بود، در حالی که دانشجویان بین المللی در همان سطح آموزش میانگین 38,081 دلار کانادا پرداخت کردند، تفاوت 5.3X در هزینه های تحصیل.

در سطح فوق لیسانس (در تمام برنامه ها)، هزینه میانگین پرداختی توسط دانشجوی داخلی 7,573 دلار کانادا بود، در حالی که دانشجویان بین المللی میانگین 22,061 دلار کانادا پرداخت کردند، با تفاوت 2.9X بین هر دو میانگین. برای شکستن هزینه های تحصیل در کانادا برنامه به برنامه ادامه دهید.

معماری این برنامه ها شامل برنامه هایی است که دانشجویان را برای اعمال اصول ریاضی و علمی به طراحی، توسعه و ارزیابی مواد، سیستم ها و روش ها برای تجهیز ساختمان ها برای سکونت انسانی و اهداف دیگر آماده می کند.

در سطح کارشناسی، این برنامه ها به دانشجویان داخلی 6,927 دلار کانادا هزینه می کند، و دانشجویان بین المللی 35,360 دلار کانادا، 4.4X مبلغ داخلی. در سطح فوق لیسانس، برنامه ها در این دانشکده 6,886 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 27,575 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی هزینه می کند، با تفاوت 4X.

مدیریت کسب و کار و اداره عمومی مدیریت کسب و کار شامل برنامه های مختلفی است که به تجهیز افراد با مهارت های لازم برای مدیریت و کنترل عملیات و فرآیندهای یک موسسه می پردازد.

نمایش خبر  وزرای مهاجرت کانادا در تورنتو ملاقات می کنند؛ چهار استان قرعه کشی PNP را برگزار می کنند

اداره عمومی، از سوی دیگر، هر برنامه ای را شامل می شود که افراد را برای کارکرد به عنوان مدیران در شاخه اجرایی دولت آماده می کند. این بر روی بررسی سیستماتیک ساختار اجرایی و اداره میانبردارد.

در سطح کارشناسی این درجات به دانشجویان داخلی 7,571 دلار کانادا هزینه می کند، و 36,631 دلار کانادا برای دانشجویان بین المللی (یا تفاوت 4.8X). در سطح فوق لیسانس، تفاوت کاهش می یابد، با هزینه 14,293 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی، و 27,239 دلار کاناد .

در سطح فارغ التحصیل، دانشجویان داخلی 7696 دلار کانادا پرداخت می‌کنند، در حالی که دانشجویان بین‌المللی 25137 دلار کانادا پرداخت می‌کنند 3.2 برابر مقدار داخلی.

لطفاً به یاد داشته باشید که این یکی از بزرگترین دسته‌های آموزشی است و شامل طیف گسترده‌ای از برنامه‌ها و شهریه‌ها می‌شود. برای بهتر شناختن برنامه‌هایی که در “مهندسی” قرار دارند، به دایرکتوری آمار کانادا مراجعه کنید.

MBAs اجرایی و معمولی
MBA (کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار) یکی از مدارک فارغ‌التحصیل معمول برای بسیاری از افرادی است که می‌خواهند در زمینه‌های مرتبط با تجارت کار کنند، به عنوان مدیر یا حتی بنیانگذار. این مدارک اغلب پیش‌نیاز برای موقعیت‌های بالاتر در زنجیره مدیریتی یک شرکت هستند.

MBAs می‌توانند اجرایی باشند (جایی که دانشجو شغل تمام وقت خود را حفظ می‌کند، معمولاً برای تحصیل در ساعات تمام وقت، معمولاً در شب) یا معمولی، که بیشتر به یک برنامه دانشجوی تمام وقت نزدیک است.

علوم انسانی
این حوزه از برنامه‌های آموزشی شامل تأکید بر زبان‌ها، ادبیات، فلسفه، موسیقی، هنر و مذهب است که از علوم اجتماعی و فیزیکی متمایز است.

در سطح کارشناسی، مدارک در حوزه علوم انسانی به اندازه 6080 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 37730 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد؛ که نتیجه آن اختلاف 6.2 برابر است. در سطح فارغ‌التحصیل، این مدارک به ترتیب به اندازه 4678 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 14217 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد (3 برابر تفاوت).

حقوق
متمایز از مطالعات حقوقی، مدارک حقوق با آموزش افراد برای تجارت حرفه‌ای در حقوق عمومی یا مدنی سر و کار دارند، برای مثال: واجد شرایط شدن به عنوان قاضی ن.ق در کبک، شرکت در آزمون‌های وکالت و/یا انجام تحقیقات عمیق در قانون.

در سطح کارشناسی، این مدارک به اندازه 13621 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 45938 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد، که تفاوت 3.3 برابری در شهریه‌ها دارد. در سطح فارغ‌التحصیل، این مدارک به اندازه 6227 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 20046 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد، که منجر به یک تفاوت کوچکتر 3.2 برابری می‌شود.

Executive MBAs برای دانشجویان داخلی 45596 دلار کانادا و برای دانشجویان بین‌المللی 68224 دلار کانادا هزینه دارد، که تفاوت 1.5 برابری را نشان می‌دهد. از سوی دیگر، MBAs معمولی برای دانشجویان داخلی 31028 دلار کانادا و برای دانشجویان بین‌المللی 43755 دلار کانادا هزینه دارد.

نمایش خبر  اداره مهاجرت کانادا از دسته بندی گزینشی جدید برای متقاضیان اکسپرس انتری خبر می دهد

ریاضیات، علوم کامپیوتر و اطلاعات
ریاضی شامل برنامه‌های شامل جبر، هندسه، ریاضیات کاربردی، آمار و … می‌شود. علوم کامپیوتر شامل برنامه‌هایی در زمینه تئوری کامپیوتر، طراحی سیستم‌های کامپیوتری و رابط کاربری است
. علوم اطلاعات شامل برنامه‌هایی در دسته‌بندی اطلاعات، ذخیره‌سازی، پردازش و … می‌شود.

در سطح کارشناسی، مدارک در این برنامه‌ها به اندازه 7278 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 41163 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد که تفاوتی 5.6 برابر ایجاد می‌کند. در سطح فارغ‌التحصیل، دانشجویان داخلی 9169 دلار کانادا و دانشجویان بین‌المللی 21163 دلار کانادا هزینه می‌کنند (تفاوت 2.3 برابر).

پزشکی
این دسته از برنامه‌ها برای آموزش افراد به منظور تبدیل شدن به پزشکان مستقل طراحی شده است، آنها را با مهارت‌هایی برای پیشگیری، تشخیص و درمان انواع مختلفی از بیماری‌ها، صدمات و شرایط سلامتی انسانی مجهز می‌کند.

در سطح کارشناسی، این مدارک به اندازه 15558 دلار کانادا برای دانشجویان داخلی و 69426 دلار کانادا برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد، که تفاوت 4.4 برابری در شهریه‌ها دارد. داده‌ها برای برنامه‌های پزشکی در سطح فارغ‌التحصیل در دسترس نبود.

پرستاری
این برنامه‌ها شامل گستره‌ای از برنامه‌های آموزشی مرتبط با نظریه و عمل پرستاری می‌شوند. این شامل تخصص‌های متعددی مانند مدیریت پرستاری، علوم پرستاری، پرستاری فورنزیک و مراقبت‌های ویژه می‌شود.

در مقطع کارشناسی، این برنامه‌ها هزینه 6,182 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 27,747 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی دارند که تفاضل 4.4 برابری است. در مقطع کارشناسی ارشد، این برنامه‌ها هزینه 6,973 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 18,910 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی دارند که تفاضل 2.7 برابری را نشان می‌دهد.

علوم طبیعی و فناوری‌ها
علوم طبیعی شامل مطالعه رخدادهای فیزیکی از ساختارهای بزرگ تا کوچکترین اتم‌ها و روش‌هایی است که این اشیا با یکدیگر تعامل دارند. علوم زندگی به عنوان دیگر گزینه، به طور خاص بر روی رخدادهای زیستی و آلی تمرکز دارد و همه چیز از اکولوژی و تحقیقات تا علوم بیوپزشکی را پوشش می‌دهد. مطالعه فناوری‌ها شامل آموزش و تحقیق ابزارهای فیزیکی استفاده شده در مطالعه علمی است.

در مقطع کارشناسی، این مدارک 6,167 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 39,501 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارند که تفاضل 6.4 برابری را نشان می‌دهد. در مقطع کارشناسی ارشد، شهریه 7,052 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 18,025 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی (یا 2.5 برابر بیشتر) است.

علوم اجتماعی و رفتاری، و مطالعات حقوقی
علوم اجتماعی و رفتاری، یک دسته از برنامه‌های آموزشی است که بر روی مطالعه روشمند ساختارهای اجتماعی، نهادهای جامعه و الگوهای رفتار اجتماعی تمرکز دارد.

مطالعات حقوقی به عنوان گزینه دیگر، به برنامه‌های آموزشی متمرکز بر آموزش افراد برای زمینه حقوق، حرفه‌های مرتبط با آن و تحقیقات حقوقی حرفه‌ای می‌پردازد. همچنین بر روی مطالعه مسائل حقوقی در برنامه‌های غیر حرفه‌ای تمرکز دارد. توجه داشته باشید که برای اهداف این مطالعه، مطالعات حقوقی از مطالعه و عمل حقوق (که در مقاله این قبل مورد بحث قرار گرفت) جدا شده است.

نمایش خبر  وزیر جدید مهاجرت کانادا مارک میلر است.

در مقطع کارشناسی، این مدارک 6,040 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 36,480 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد که تفاضل 6 برابری را بروز می‌دهد. در حالی که در مقطع کارشناسی ارشد، این تفاضل کاهش می‌یابد و شهریه 6,277 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 18,026 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی است (یا تفاضل 2.8 برابری).

هنرهای تجسمی و نمایشی و فناوری‌های ارتباطی
مدارک هنرهای تجسمی و نمایشی بر روی ایجاد و تفسیر اثار و اجراهایی که از پدیده‌های شنیداری، جنبشی و تجسمی برای بیان ایده‌ها و احساسات به شکل‌های مختلف استفاده می‌شود تمرکز دارند.

در عین حال برنامه‌های فناوری‌های ارتباطی مطالعه می‌کنند که پیام‌ها در رسانه‌های مختلف چگونه تولید، استفاده و تفسیر می‌شوند در داخل و فراسوی محیط‌ها، کانال‌ها و فرهنگ‌های مختلف.

در مقطع کارشناسی، این مدارک 6,312 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 31,475 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی هزینه دارد که تفاضل 4.9 برابری را نشان می‌دهد. در مقطع کارشناسی ارشد، این هزینه‌ها کمی کاهش یافته و شهریه 5,783 دلار کانادایی برای دانشجویان داخلی و 17,837 دلار کانادایی برای دانشجویان بین‌المللی است یا 3 برابر بیشتر از نرخ داخلی.

پس، آیا هنوز هم ارزش دارد که به عنوان یک دانشجوی بین‌المللی در کانادا تحصیل کنیم؟
هر چند که شهریه‌های بالاتر می‌تواند برای دانشجویان بین‌المللیی که به کانادا می‌آیند، ناامید کننده باشد، اما مهم است که آن‌ها را در شرایط قرار دهیم. به عنوان مثال، در حالی که شهریه‌ها برای دانشجویان بین‌المللی در کانادا بالاتر است، اما هنوز (به طور میانگین) از شهریه‌های بسیار پایین‌تری نسبت به شهریه‌های مقایسه‌پذیر در مقاصد بین‌المللی دیگر برای دانشجویان هستند مانند ایالات متحده، انگلستان و استرالیا.

علاوه بر این، نرخ تبادل ارز مطلوب کانادا نسبت به ارزهای دیگرین مقاصد معمول دیگر برای دانشجویان بین‌المللی یک مزیت صرفه‌جویی هزینه است، به ویژه زمانی که ارز خارجی (همانطور که بیشتر دانشجویان بین‌المللی باید) تبدیل شود.

سرانجام، کانادا از جمله مقصدهای بسیار مهمی برای دانشجویان بین‌المللی از نظر فراهم کردن فرصت‌های کاری و مهاجرت بعد از فارق التحصیلی است. در حالی که بسیاری از کشورها ممکن است موانعی برای مهاجرت و حتی دریافت مجوز کار اعمال کنند، کانادا به جای آن یک پروانه کاری ویژه برای فارغ التحصیلان بین‌المللی را تعیین کرده و به طور مداوم تعداد مهاجرانی را که سالانه استقبال می‌کند، افزایش داده است حتی امکان دهنده فارغ التحصیلان بین‌المللی راهکار ویژه‌ای را برای تبدیل شدن به ساکنان دایم کانادا فراهم کرده است.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420

Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (1) in /home/samakavi/domains/samakav.net/public_html/wp-includes/functions.php on line 5420