Skip to content
استخدام در کانادا برای اولین بار از ماه آوریل کاهش می یابد

تاریخ انتشار

ضوابط نقش مهمی در شرایط بازار کار بازی می‌کند.

برای اولین بار از آپریل ۲۰۲۰ استخدام در ماه دسامبر کاهش یافت که برابر با ۰.۳ درصد است .

محدودیت های ناشی از ویروس کرونا در سراسر کشور بازار کار کانادا را تحت تاثیر قرار می دهند.

در ماه دسامبر ۲۰۲۰، ۱.۱ میلیون نیروی کار در کانادا به خاطر تعطیلی ها برای جلوگیری از انتشار ویروس کرونا کار خود را از دست دادند. این تعداد در ماه آپریل ۲۰۲۰ برابر با ۵.۵ میلیون نفر بود.

کار نیمه وقت تا ۹۹ هزار شغل در ماه دسامبر کاهش داشت. بسیاری از افرادی که شغل نیمه وقت خود را از دست دادند افراد جوان بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال و همچنین افرادی که ۵۵ سال یا بیشتر داشتند. علاوه بر این خوداشتغالی تا ۶۲ هزار شغل کاهش داشت. تعداد افراد خویش‌فرما اکنون در کمترین میزان خود از زمان آغاز شیوع ویروس کرونا قرار دارد- ۶.۸ درصد کمتر از میزان آن در ماه فوریه.

نرخ بیکاری در ماه دسامبر ۸.۶ درصد بود که عملاً از ماه نوامبر زمانیکه ۸.۵ درصد بود بدون تغییر باقی مانده است. در ماه فوریه نرخ بیکاری ۵.۶ درصد بود.

استخدام در بخش خدمات و تولید برای اولین بار از ماه آوریل کاهش یافت. استخدام تا ۷۴ هزار شغل در ماه دسامبر کاهش داشت. این رقم نسبت به کل کاهش مشاغل در ماه دسامبر بیشتر است به این معنا که بخش های دیگر ممکن است شاهد افزایش استخدام باشند. از دست رفتن مشاغل در این بخش احتمالاً به خاطر ضوابط سلامت عمومی سخت است که متوجه صنایعی مانند مسکن، خدمات غذا، اطلاعات، فرهنگ و تفریح شده است.در مقابل، استقلال در زمینه ساخت و ساز تا ۱۵ هزار شغل در ماه دسامبر افزایش داشت.

نمایش خبر  تحقیقات نشان می دهند که کانادا چگونه پیامدهای اقتصادی برای مهاجران را بهبود می بخشد

 

بازارهای کار استانی که تحت تاثیر ضوابط سلامت عمومی قرار گرفتند

ضوابط متفاوت سلامت عمومی در استان های مختلف اجرا شدند که شرایط بازار کار استانی را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دادند.

در نواسکوشیا، منیتوبا، ساسکاچوان و جزیره پرنس ادوارد نرخ اشتغال پایین رفت. نرخ اشتغال در ۶ استان دیگر در یک سطح باقی ماند.

اونتاریو شاهد رشد متوسط اشتغال، ۲.۲ درصد از ماه ژوئن تا نوامبر بود. در ماه دسامبر رشد اشتغال متوقف شد.

اشتغال در کبک برای سومین ماه با وجود ضوابط سلامت عمومی از ماه اکتبر تغییری نداشت. کبک در ماه ژانویه ۲۰۲۱ ضوابط را سختگیرانه تر کرد و منع تردد از ساعت ۸ شب تا ۵ صبح را وضع کرد. این اقدام نرخ اشتغال کبک را به طور منفی تحت تاثیر قرار داد.

در بعضی از مناطق هیچکس مشاغل دچار تاثیر منفی نشدند. در یوکون، اشتغال تا ۸۰۰ نفر در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. اشتغال در مناطق شمال غرب در همان زمان تا ۱۳۰۰ شغل افزایش داشت. در نوناووت اشتغال ثابت نگه داشته شد.

 

بسیاری از کانادایی ها به دنبال شغل

نرخ کار با ظرفیت کم در ماه دسامبر ۱۷.۱درصد بود که عملا از ماه نوامبر تغییری نداشته است. این نرخ از ماه آپریل وقتی که این رقم برابر با درصد بود در حال کاهش است.

این نشان دهنده میزان افرادی است که در نیروی گروه بازار کار در حال فعالیت هستند اما یا بیکار هستند و یا ساعات کاری آنها کمتر از نصف ساعات کاری معمول میباشد، و یا شغلی می خواهند اما به دنبال آن نیستند.

نمایش خبر  نرخ رشد جمعیت کانادا در سال ۲۰۲۰ به سطح WWI افت پیدا می ‌کند

کل ۴۱.۲ درصد از نرخ کار با ظرفیت کم افرادی بودند که به دنبال شغل بودند. ۳۶.۴ درصد افراد بیکار بودند اما بیش از ساعات معمول کار خود کار می کردند. افرادی که شغل می خواستند اما به طور جدی به دنبال آن نبودند ۱۴.۳ درصد بودند. مابقی به طور موقت بیکار بودن یا برای آغاز یک شغل جدید در آینده نزدیک در حال برنامه‌ ریزی بودند.

 

 افزایش میزان کار در منزل

یکی از تاثیرات عمده ویروس کرونا افزایش تعداد افرادی است که در منزل کار میکنند. این اقدام برای متعادل سازی میزان اشتغال، امنیت و سلامت است.

کار کردن از منزل در صنایعی که نیاز به حضور در محل کار جدی نیست بسیار بالا است. مثال های مربوط به امور مالی، بیمه، املاک، اجاره و رهن از صنایعی هستند که می‌توان آنها را از راه دور مدیریت کرد.

نسبت افرادی که از منزل کار میکنند از زمان اوج آن در ماه آوریل که برابر با ۴۱.۱ ۶ درصد بود کاهش یافت و در ماه سپتامبر به میزان ۲۵.۶ درصد رسید.

از زمانی ‌که ضوابط و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا برای جلوگیری از انتشار ویروس و افزایش مبتلایان به این ویروس به صورت جدی اعمال شده اند، تعداد افرادی که از نظر کار می‌کنند تا ۲۸.۶ درصد در ماه دسامبر افزایش یافته است.

در شغل هایی که حضور فیزیکی مهم است مانند صنایع خدمات غذا و مسکن کار کردن از منزل بسیار کم دیده می شود.