ردکردن این
کانادا به دنبال مهاجران فرانسه‌زبانان بیشتری از قاره‌های آمریکا، اروپا، آفریقا و خاورمیانه است

تاریخ انتشار

کانادا به دنبال مهاجران فرانسه‌زبانان بیشتری از قاره‌های آمریکا، اروپا، آفریقا و خاورمیانه است

دولت فدرال کانادا، برنامه عملیاتی برای زبان‌های رسمی 2023-2028 در اتاوا را در 26 آوریل منتشر کرد.

این برنامه عملیاتی جدید 1.4 بیلیون دلار را طی 5 سال بعلاوه‌ی 2.7 بیلیون دلار در برنامه عملیاتی قبلی، شامل می‌شود. این مبلغ به 4.1 بیلیون دلار طی پنج سال اضافه می‌کند. این بیشترین مقدار ارائه شده توسط یک دولت برای پشتیبانی از زبان‌های رسمی است.

این برنامه عملیاتی شامل چهار اولویت اصلی می‌شود:

  • تسریع در بهبود وضعیت نمودار فرانسه‌زبانان از طریق مهاجرت فرانسه‌زبانان
  • ارتقای فرصت‌های یادگیری مادام‌العمر برای دو زبان رسمی ما
  • پشتیبانی از پویایی جوامع اقلیت دارای زبان رسمی
  • ایجاد اقدامات دولتی مثبت برای پشتیبانی از جوامع

برنامه عملیاتی جدید چگونه از مهاجرت فرانسه‌زبانان پشتیبانی خواهد کرد؟

مهاجرت فرانسه‌ زبانان عامل مهمی در  ایجاد جوامع فرانسه زبان در کانادا است به خصوص در خارج از کبک. به این منظور، این برنامه عملیاتی طی پنج سال سرمایه‌گذاری در سیاست جدید و چارچوب عملیاتی جدید برای مهاجرت فرانسه‌زبانان شاهد 13.4 میلیون دلار خواهد بود که تعهدات فعلی و کلی دولتی را، که تحت استراتژی مهاجرت فرانسه‌زبان  در سال 2019 شروع شده، را بازبینی خواهد کرد.

به گفته ی دولت کانادا خط ‌مشی چارچوب جدید عملیاتی به تقویت مهاجرت فرانسه‌زبانان و تسهیل جایگیری و ادغام مهاجران فرانسه‌زبانان یا دوزبانه در جوامع اقلیت فرانسه‌زبان کمک خواهد کرد.

همچنین یک سرمایه‌گذاری 18.5 میلیون دلاری طی پنج سال برای ارتقا و ایجاد پشتیبانی استخدامی هم در کانادا و هم در خارج وجود خواهد داشت که شامل آفریقا، اروپا، خاورمیانه و قاره‌های آمریکا می‌شود.

نمایش خبر  پاسخگویی به شش سوال رایج در مورد مراقبت بهداشتی در کانادا برای ساکنان جدید دائم

بعلاوه، 50 میلیون دلار طی پنج سال موجب منسجم‌شدن بیشتر مسیر ادغام فرانسه‌زبانان خواهد شد. این مسیر به دنبال این است که جایگیری و ادغام تازه‌واردان را در کانادا راحتتر کند و ظرفیت دریافت جوامع اقلیت فرانسه‌زبانان را بهبود بخشد.

این برنامه عملیاتی می‌گوید، این کار از طریق تصمیمات موجود مانند خوشآمدگویی به جوامع فرانسه‌زبان و سنجش‌های جدید مانند استراتژی‌هایی برای پشتیبانی بهتر از مهاجران زن فرانسه‌زبان ایجاد خواهد شد.

با تاکید روی یادگیری زودهنگام، 16.3 میلیون دلار طی پنج سال برای پشتیبانی از مجموعه‌های هدف، تصمیمات بهم مرتبط برای تقویت استخدام خارجی‌هایی که معلمان فرانسه‌ی دبستانی و راهنمایی سرمایه گذاری می شود.

در آخر، دولت برای بهبود مهاجرت دوزبانه‌ها و فرانسه‌زبان‌ها تحت برنامه‌های موجود، متعهد به 3.5 میلیون دلار خواهد شد.

مهاجرت فرانسه‌زبان در کانادا

دولت کانادا تعهد دارد وجهه‌ی زبان‌های رسمی، انگلیسی و فرانسه را ارتقا داده و از آن حمایت کند. طبق قانون زبان‌های رسمی، سه هدف وجود دارد:

  • اطمینان از احترام گذاشتن به انگلیسی و فرانسه به عنوان زبان‌های رسمی کانادا و تضمین برابری وجهه و حقوق برابر و امتیازها در استفاده‌شان در تمام نهادهای فدرالی؛
  • پشتیبانی از توسعه‌ی جوامع اقلیت زبانی انگلیسی و فرانسوی و افزایش برابری موقعیت اجتماعی و استفاده از زبان‌های فرانسه و انگلیسی در جامعه کانادایی و
  • پایه‌گذاری قدرت‌ها، وظایف‌ و عملکردهای نهادهای فادرال با توجه به زبان‌های رسمی کانادا

مسئولیت جذب و حفظ مهاجران فرانسه زبان برای کمک به ایجاد و پشتیبانی از جوامع فرانسه زبان خارج از کبک، که تنها استان فرانسه‌زبان کانادا است (به جز نیو برونزویک که رسماً دو زبانه است)، به عهده سازمان مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRSS) است.

نمایش خبر  کبک در دراو آریما 523 دعوت نامه صادر کرد

در ژانویه امسال، شان فریزر اعلام کرد که طی سال گذشته، بیش از 16300 مهاجر جدید در جوامع اقلیت فرانسه‌زبان کانادا، ساکن شدند.

در سال 2006، اولین سال سرشماری، تعداد پذیرش‌شده‌های ساکنین فرانسه‌زبان خارج از کبک بیش از 2800 نفر بود. پذیرش‌های سال 2022 نشانگر جهش مهم 3.02 درصدی بود (از 1.38 % به 4.4%).

همچنان سهم فرانسه‌زبانان در کانادا، در حال افول است. IRCC گزارش کرد که سهم کانادایی‌های فرانسه‌زبان از 22.2% در سال 2016 به 21.4 درصد در 2021 افت کرده است.