ردکردن این
مطالعه: زنان مهاجری که شکاف جنسیتی سرمایه انسانی را از بین می‌برند

تاریخ انتشار

مطالعه: زنان مهاجری که شکاف جنسیتی سرمایه انسانی را از بین می‌برند

اداره آمار کانادا مطالعه‌ی جدیدی را منتشر کرده است که مشارکت زنان را در کل سطوح سرمایه انسانی در کانادا، از 1970 تا 2020 (50 سال) نشان می‌دهد.

این مطالعه،میزان سرمایه انسانی در کانادا (Accumulation of Human Capital in Canada)، 1970 تا 2020: تحلیلی براساس جنسیت و نقش مهاجرت، تعریف کننده ی  سرمایه انسانی به عنوان دانش و مهارت‌های یک فرد  بر اساس تحصیلات، آموزش و تجربه؛ براساس این مطالعه سرمایه انسانی مهم‌ترین مولفه از کل دارایی است.

برای مثال، سرمایه انسانی یک فرد، عایدی کنونی‌اش و انتظار او از درآمد‌اش تا زمان بازنشستگی، می‌باشد. دولت این رقم را با استفاده از داده‌های سرشماری، پژوهش نیروی کار، امید به زندگی و میزان مرگ و میر محاسبه می‌کند.

اگر فردی سرمایه‌گذاری زیادی در تحصیلات خود داشته باشد یا به طریقی تجربه‌ی کاری‌ای به دست بیاورد که ارزش مهمی به شغل او بیفزاید، سطح سرمایه انسانی او با عایدی جدید موردانتظار او، بالا می‌رود.

مهاجران و سرمایه انسانی در کانادا

مشخص شده است که مهاجران کانادایی از هر دو جنسیت، نسبت به کسانی که در کانادا متولد شده‌اند، میانگین سرمایه انسانی پایین‌تری دارند.

همچنان این مطالعه نشان می‌دهد که مهاجران مشارکت خود در رشد میانگین سرمایه‌ انسانی در کانادا را به شدت افزایش داده‌اند. این قضیه تا حدود زیادی به خاطر آن است که کانادا تعداد مهاجران را افزایش داده است. در سال 1970، کانادا پذیرای 147700 مهاجر بوده است. تا پایان سال 2019، این تعداد به 341000 رسید و انتظار می‌رود که تا پایان سال 2025، کانادا به هدف پذیرش 500000 ساکن دائمی جدید در سال خود برسد.

نمایش خبر  چگونگی ورود به کانادا با DUI

زنان و مردان مهاجر هر دو رشد سرمایه خود را طی گذر زمان افزایش داده‌اند. بعد از سال 1995، مهاجران دلیل حدود 40 درصد از کل رشد در سرمایه انسانی در کاناده بوده‌اند. این مطالعه 56 درصد از آن رشد را به مردان مهاجر و 44 درصد از آن را به زنان مهاجر نسبت می‌دهد. قبل از سال 1995، مهاجران دلیل حدود 18 درصد از کل رشد سرمایه انسانی کانادا بودند.

بین 1995 تا 2020، تعداد مهاجران در جامعه‌ی سن کاری، از 19 درصد به 25 درصد افزایش یافت و این رشد در میانگین سرمایه انسانی مهاجران، از میانگین سرمایه انسانی جمعیت متولد شده در کانادا بیشتر شد (0.88% در سال برای مهاجران در مقابل 0.62% در سال برای جمعیت متولدشده در کانادا).

درحال حاضر مهاجران تقریباً یک چهارم از کل جمعیت کانادا را تشکیل می‌دهند و مسئول تقریباً 100% رشد نیروی کاری و 75% رشد اقتصادی آن هستند.

شکاف جنسیتی بین زنان مهاجر و زنان کانادایی

سهم کل سرمایه انسانی توسط زنان از 30% در سال 1970 به 41% در سال 2020، افزایش یافت.

به دلیل تعداد بالای زنانی که به نیروی کار کانادا پیوستند، این افزایش در آن سهم، تا سال 1995 خیلی سریع‌تر بود. از سال 1970 تا 1995، سهم سرمایه انسانی زنان از 30 درصد به 39 درصد افزایش یافت. از سال 1995 تا 2020، این سهم افزایش نه چندان زیادی داشت یعنی از 39 درصد تا 41 درصد بود.

گرچه شکاف جنسیتی (سرمایه انسانی زنان نسبت به سرمایه انسانی مردان) با گذر زمان کم شد، اما همچنان بین زنان مهاجر و زنان متولد کانادا قابل توجه بود. در سال 1970، زنان مهاجر تقریباً 31 درصد از سرمایه انسانی مردان مهاجر را داشتند درحالیکه زنان متولد کانادا 36 درصد از سرمایه انسانی را در مقابل مردان متولد کانادا داشتند.

نمایش خبر  بریتیش کلمبیا و مانیتوبا دعوتنامه‌هایی را برای نامزدهای استانی ارسال کردند

بین سال 1970 و 2020، شکاف جنسیتی در سرعتی مشابه، هم برای زنان مهاجر و هم زنان کانادایی باریک‌تر شد (به ترتیب 66% و 71% در سال 2020).

این مطالعه دریافت که شکاف‌های جنسیتی در میان مهاجران تقریباً برای تمام گروه‌های سنی و سطوح تحصیلی وجود داشت به خصوص برای زنان مهاجری که تحصیلات دبیرستانی یا کمتر از آن داشتند.

این مطالعه اشاره بر افزایش کل سرمایه سرانه داشت که از مشارکت بیشتر زنان در نیروی کار، سطح بالاتر تحصیلات برای زنان یا افزایش در درآمد زنان، ناشی می‌شد که نشانگر سطح بالایی از درآمد آتی برای یک کشور است.

این مطالعه نتیجه می‌گیرد که اکنون باید سیاست‌هایی وجود داشته باشد که مشارکت نیروی کار، سود و ساعات کاری زنان را افزایش دهد تا سرمایه انسانی و درآمد زنان در آینده افزایش یابد.