ردکردن این
اداره IRCC به دنبال رفع درخواست‌های معوقه اکسپرس انتری قبل از آغاز ارسال دعوتنامه های FSWP و CEC است.

تاریخ انتشار

یادداشت داخلی اخیری از IRCC روشن می کند که چرا وزارت در حال حاضر از کاندیداهای FSWP و CEC دعوت نمی کند.

اداره IRCC از دعوت کاندیداهای FSWP و CEC خودداری می کند تا بتواند به درخواست‌های معوقه خود رسیدگی کند.

این موضوع در یک یادداشت توجیهی داخلی که توسط CIC News درخواست شده و با موفقیت از این بخش دریافت کرده، آشکار شده است.

اگرچه این یادداشت به شدت ویرایش شده، اما حاوی اطلاعاتی کلیدی در مورد عملیات اکسپرس انتری کانادا است.

این یادداشت با بیان این مطلب آغاز می‌شود که اداره مهاجرت، پناهدگی و شهروندی کانادا (IRCC) دعوتنامه‌های برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) را در دسامبر ۲۰۲۰ متوقف کرد تا استراتژی دعوت «تهاجمی» از کاندیداهای دسته تجربه کانادایی (CEC) و کاندیداهای تحت مسیر تبدیل اقامت موقت به اقامت دائم (TR2PR) را برای پشتیبانی از اهداف مهاجرتی ۲۰۲۱ خود، دنبال کند.

در این یادداشت آمده: این استراتژی منجر به رشد قابل توجه موجودی درخواست‌ها، ایجاد درخواست‌های معوقه و زمان پردازش بیش از میزان ذکرشده در استانداردهای خدمات برای همه دسته های اقتصادی شد.

همانطور که هفته گذشته CIC News گزارش داد، تعداد درخواست های معوقه IRCC تا اکتبر ۲۰۲۱ به ۱.۸ میلیون رسید که شامل درخواست‌های اقامت دائم، اقامت موقت و درخواست‌های شهروندی کانادا می‌باشد. تعداد درخواست‌های معوقه از ۱.۵ میلیون درخواست در جولای ۲۰۲۱ فراتر رفته است. آمار نشان می‌دهد که تا ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱، تعداد ۹۹۹۶۸ درخواست اقامت دائم اکسپرس انتری در انتظار رسیدگی بوده است.

به نظر می رسد پیشرفت هایی در جهت کاهش تعداد درخواست‌های معوقه اکسپرس انتری انجام شده است. گزارش داخلی IRCC یادآور می‌شود که تا تاریخ ثبت یادداشت، یعنی ۳ سپتامبر ۲۰۲۱، تعداد درخواست‌های معوقه حدود ۱۰۸۵۰۰ بوده است.

این امر نشان می دهد که تعداد درخواست‌های معوقه اکسپرس انتری در بازه زمانی ۳ سپتامبر تا ۲۷ اکتبر سال جاری به میزان حدود ۸۵۰۰ درخواست کاهش یافته است.

نمایش خبر  برنامه نامزد استانی تغییراتی در مهاجرت کانادا ایجاد کرده است

در این یادداشت ذکر شده که تعداد کاندیداهای اکسپرس انتری ۶۲۴۵۰ نفر در همان نقطه در سال گذشته (یعنی سپتامبر ۲۰۲۰) بوده است. این بدان معنی است که به دلیل استراتژی IRCC برای تمرکز بر ارائه اقامت دائم به کاندیداها در کانادا، این عدد تقریباً دو برابر شده است.

اداره IRCC در این یادداشت می‌گوید که تطبیق برای دستیابی به اهداف اسکان مجدد افعانستانی‌ها، منجر به تعدیل در بخش‌های حمایت مالی از همسر، CEC و برنامه TR2PR شده است. در نتیجه، این دپارتمان اکنون پیش‌بینی می کند که سال ۲۰۲۱ را با موجودی درخواست‌های اقامت دائم به تعداد بیش از ۷۶۰ هزار نفر به پایان برساند که ۳۶۰ هزار نفر از انها در دسته اقتصادی هستند.

مشخص نیست که آیا پیش‌بینی‌های IRCC تغییر کرده‌اند یا خیر. تا ۲۷ اکتبر، تعداد درخواست‌های اقامت دائم موجود نزدیک به ۵۵۰۰۰۰ بود که بیش از ۲۵۵۰۰۰ مورد آن در دسته اقتصادی قرار داشتند. با توجه به کاهش جزئی در عقب ماندگی اکسپرس انتری بین سپتامبر و اکتبر، ممکن است IRCC در پیش بینی داخلی خود در مورد درخواست‌های معوقه تجدید نظر کرده باشد و دیگر انتظار نداشته باشد که حجم آنها به اندازه ای باشد که در یادداشت ۳ سپتامبر نشان داده بود.

اداره IRCC در یادداشت خود خاطرنشان می کند که برای دستیابی به استاندارد پردازش اکسپرس انتری در مدت زمان شش ماهه یا کمتر، باید تعداد درخواست‌های معوق اکسپرس انتری را به «بیش از نصف» کاهش دهد.

 

درباره اکسپرس انتری

اداره IRCC سیستم اکسپرس انتری را برای مدیریت درخواست‌های برنامه کارگران ماهر فدرال (FSWP)، دسته تجربه کانادایی (CEC) و برنامه تجار ماهر فدرال (FSTP) اجرا می‌کند. اکسپرس انتری اصلی ترین روشی است که کانادا، مهاجران دسته اقتصادی را پذیرش می‌کند.

نمایش خبر  IRCC دوره گذار را برای اقدامات آموزش از راه دور ایجاد می کند

داوطلبانی که واجد شرایط هر یک از این سه برنامه هستند، می توانند در وبسایت IRCC پروفایل ایجاد کنند. آن‌ها بر اساس ویژگی‌های اصلی شخصیتی خود مانند سن، تحصیلات، مهارت‌های زبانی و تجربه کاری، امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) را دریافت می‌کنند.

قبل از همه‌گیری، IRCC دراو اکسپرس اینتری را تقریباً هر دو هفته یک بار برگزار می‌کرد و از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را داشتند دعوت می‌کرد تا برای اقامت دائم درخواست دهند. داوطلبان دعوت شده ۶۰ روز فرصت داشتند تا درخواست های تکمیل شده اقامت دائم خود را به IRCC ارسال کنند. سپس هدف IRCC پردازش درخواست‌ها در استاندارد خدمات شش ماهه یا کمتر برای اکثر کاندیداها بود. کاندیداهای FSWP دریافت کنندگان اصلی دعوتنامه برای درخواست (ITA) برای اقامت دائم بودند و پس از آن کاندیداهای CEC قرار داشتند.

با این حال، همه‌گیری همه چیز را تغییر داده است. امسال، IRCC فقط از کاندیداهای CEC و برنامه کاندیداتوری استانی (PNP) دعوت کرده تا برای اقامت دائم درخواست دهند، حتی اگر آنها در بین همه کاندیداهای موجود در پول اکسپرس انتری، بالاترین امتیاز را نداشته باشند. علاوه بر این، IRCC در حال حاضر قادر به حفظ استاندارد شش ماهه پردازش خود به دلیل همه‌گیری نیست.

برنامه CEC یک برنامه محبوب در بین دانشجویان بین‌المللی سابق و کارگران خارجی است که حداقل ۱ سال سابقه کار حرفه‌ای در کانادا دارند. برنامه PNP برای رفع نیازهای بازار کار محلی استان ها و مناطق در سراسر کانادا وجود دارد. اگر یک کاندید اکسپرس انتری نیز معیارهای یک جریان PNP را داشته باشد، یک استان می تواند از آنها دعوت کند تا برای PNP خود درخواست دهند. اگر داوطلب دعوتنامه را بپذیرد، ۶۰۰ امتیاز CRS اضافی دریافت می کند، که اساسا تضمین می کند که آنها ITA تحت اکسپرس اینتری را دریافت خواهند کرد.
تمرکز در سال ۲۰۲۱ فقط بر دعوت از کاندیداهای CEC و PNP، به IRCC کمک می‌کند تا به هدف خود در رسیدن به ۴۰۱۰۰۰ مقیم دائم جدید در سال ۲۰۲۱ که در برنامه سطوح مهاجرتی ۲۰۲۳-۲۰۲۱ آن تعیین شده است، دست یابد. تمرکز IRCC بر کاندیداهای CEC و PNP بر اساس یک منطق دوگانه هدایت می شود.

نمایش خبر  برنامه های کاندیدای استانی 

اول اینکه کاندیداهای CEC عمدتاً در کانادا هستند و از این رو کمتر تحت تأثیر اختلالات مرتبط با کووید قرار می‌گیرند و همین موضوع احتمال عدم دستیابی آنها به اقامت دائم را کاهش می‌دهد و در نتیجه توانایی IRCC برای پذیرش ۴۰۱۰۰۰ مهاجر در سال جاری را تضعیف نمی‌کند. دوم اینکه IRCC دراوهای PNP را برای حمایت از نیازهای بازار کار در استان‌های کانادا، ضروری می‌داند.

امسال IRCC تعداد ۳۳ دراو مختص PNP برگزار کرده که در مجموع از ۱۷۷۸۵ کاندیدا دعوت شده است. در همین حال، ۲۷ دراو مختص CEC انجام شده که منجر به ارسال ۱۳۳۸۶۸ دعوتنامه شده است.

آخرین دراو CEC در ۱۴ سپتامبر انجام شد. یادداشت توجیهی IRCC نشان می‌دهد که توقف در دراوهای CEC به این دلیل است که به IRCC اجازه می‌دهد تا اکسپرس انتری فعلی خود را مدیریت کند.

کاندیداهای FSWP کسانی بوده اند که بیشترین تأثیر منفی را از این تغییرات موقت در خط مشی داشته اند. اداره IRCC در ایمیلی به CIC News تأیید کرد که تقریباً ۱۶۵۰۰۰ کاندید واجد شرایط FSWP تا ۲۵ اکتبر ۲۰۲۱ در پول اکسپرس انتری حضور دارند. این بدان معناست که آنها بیش از ۸۵ درصد از کاندیداهای اکسپرس انتری را در حال حاضر در این پول تشکیل می‌دهند.