ردکردن این
مهاجرت کانادایی: پس از انتخابات 20 سپتامبر چه انتظاری داریم؟

تاریخ انتشار

انتخابات 2015 و 2019 می تواند تصوری از تحولات مهاجرتی که در طول ماه های پیش رو به آنها احتیاج داریم را به ما بدهد.

انتخابات دولت فدرال در روز 20 سپتامبر انجام و سیستم مهاجرتی کانادا برای چهار سال آتی را شکل می دهد.

نتیجه ی انتخابات مهمترین رویداد در سیستم مهاجرتی کانادا است زیرا دولت فدرال مسئول اصلی سیاست هایی است که سیستم را تحت تاثیر قرار می دهد.  قوانین مهاجرت را بعنوان یک حوزه مشترک بین فدرال و استان ها تعریف می کند. در عمل، در حالیکه استان ها و مناطق سرتاسر کانادا در زمینه استخدام تازه واردان و اقامتشان بسیار فعال هستند، دولت فدرال، یعنی اداره مهاجرت و پناهجویی و تابعیت کانادا، کنترل سیاست های مهاجرت کشور را در دست دارد.  برای مثال، اداره مهاجرت کانادا سطوح مهاجرتی را تعیین می کند و همچنین ظرفیت ها، زمان های رسیدگی به پرونده ها برای هر استان را اختصاص می دهد.

اداره مهاجرت کانادا از حذب سیاسی دستور می گیرد که دولت را پس از هر انتخابات فدرال شکل می دهد. از اینرو، این حذب پس از بیستم سپتامبر کشور را به دست می گیرد و تاثیر زیادی بر سیستم مهاجرت می گذارد. در ادامه مروری بر آن چیزی خواهیم داشت که می توان انتظار داشت و بر اساس  رویدادهایی است که پس از انتخابات 2015 و 2019 مطرح شدند.

از حالا تا وقتی که دولت جدید وارد کار شود اداره مهاجرت کانادا و استان ها و همینطور مناطق مسئولیت های مهاجرتی موجود را بر عهده خواهند داشت. این بدان معناست که اکسپرس انتری، برنامه کاندیدای استانی و روند های مهاجرتی دیگر به کار خود ادامه می دهند. علاوه بر این، اداره ی مهاجرت کانادا پرونده ها را مورد رسیدگی قرار می دهند حوزه های کاری دیگر خود را پیش می برد. چیزی که واقعا در دوره ی انتخابات فدرال روی نمی دهد، اجرای سیاست ها و برنامه ی جدید است. در عوض، اداره مهاجرت در انتظار دولت جدید باقی می ماند تا قدرت را به دست بگیرد و خط مشی های جدید را ارائه دهد.

نمایش خبر  چه کسانی در قرعه کشی اخیر Express Entry دعوتنامه هایی برای اقامت (ITA) دریافت کردند؟

پس از انتخابات، حذب دولت زمانی مانند یک تا دو ماه در اختیار دارد تا بتوانه کابینه خود را تعیین کند و سپس قرار ملاقات ها را تعیین کند. این تغییر وضعیت روی می دهد و دولت فدرال کنترل کشور را به دست می گیرد. در این زمان، نخست وزیر برنامه و دستورات لازم را در اختیار وزرا قرار می دهد. این نامه اولویت های سیاسی هر وزیر را مشخص می کند که شامل وزیر مهاجرت نیز خواهد بود. نامه دستوری وزیر مهاجرت اولویت های اداره مهاجرت را در دستور کار قرار می دهد و در عوض تاثیر مهمی بر استان ها، قملرو ها دارد.

در سال 2019، انتخابات در اکتبر انجام شد و کابینه در ماه نوامبر معرفی شدند و نامه دستوری نیز در ماه نوامبر منتشر شد.

در این زمان ما کابینه را خواهیم داشت و دولت جدید تا نوامبر بر سر کار خواهد بود. این احتمال وجود دارد که دولت جدید پیش از تعطیلات زمستان برای شروع سیاست های جدید زمان داشته باشد و نامه دستوری جدید نیز متشر می  شود. ذکر این نکته که لیبرال ها دولت حال حاضر هستند و مارکو مندیچینو وزیر مهاجرتی فدرال است مهم است. با بردن لیبرال در انتخابات پیش رو، این احتمال وجود دارد که مندیچینو وزیر مهاجرت باقی بماند و اولویت ها در دستور کار او باقی بمانند و وادر دستور جدید نیز شوند.

در پی مشخص شدن وزیر مهاجرتی و دستور از سوی اداره مهاجرت کانادا سیستم جدید مهاجرتی برنامه سطوح مهاجرتی سال های 2022 تا 2024 را مشخص می کند. برنامه سطوح مهاجرتی تعداد مهاجرانی را مشخص می کند که اداره مهاجرت کانادا بدنبال پذیرش در هر سال می باشد. این اطلاعیه معمولا در اول سپتامبر هر سال اتفاق می افتد و ممکن است در سال هایی که انتخابات صورت می پذیرد تا چند ماه تاخیر داشته باشد. در پی انتخابات سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۹ اطلاعیه برنامه سطوح مهاجرتی در سه ماهه اول سال منتشر شد. در پی انتخابات ماه سپتامبر ما باید برنامه مهاجرتی جدید را تا ماه مارس ۲۰۲۲ داشته باشیم. با این وجود این اطلاعیه در دامه هدف پذیرش بیش از ۴۰۰ هزار مهاجر در کانادا در هر سال خواهد بود .

نمایش خبر  آیا برنامه نامزدهای استانی مسیر درستی برای شماست؟  درک پایه در مقابل PNP پیشرفته

انتظار داریم که بودجه سال ۲۰۲۲ در همین زمان همراه با اطلاعیه برنامه سطوح مهاجرتی منتشر شود. بر اساس ویژگی های آن این بودجه مطرح می‌کند، که دولت فدرال چه برنامه‌هایی دارد و چه مقدار هزینه برای آنها باید صرف شود گاهی اوقات این برنامه شامل اطلاعیه های سیاسی جدید از سیستم مهاجرتی را تحت تاثیر قرار می دهد. اوایل سال جاری، برای مثال، بودجه سال ۲۰۲۱ اعلام کرد که در برنامه مهاجرتی دولت فدرال باید ۴۳۰ میلیون دلار برای زیرساختارهای هوش مصنوعی جهت رسیدگی به پرونده های مهاجرتی صرف شود.

به تدریج در طی سال ۲۰۲۲ خوا هیم دید که دولت جدید چه سیاست‌ ها و برنامه‌ های جدیدی برای مهاجرت کشور در نظر خواهد داشت. بدون در نظر گرفتن نتیجه در ۲۰ سپتامبر انتظار داریم که اداره مهاجرت استان‌ها و مناطق این کشور همچنان از مهاجران دعوت کرده و درخواست های مهاجرتی را مورد بررسی قرار می‌دهند چیزی که ممکن است تغییر کند حوزه سیستم مهاجرتی و تمرکز آن است که مجددا تحت تاثیر جهت‌گیری‌های سیاسی دولت جدید خواهد بود.