ردکردن این
مطالعه: مهاجرت برای افزایش جمعیت کانادا تا سال 2068

تاریخ انتشار

گزارش جدید آمار کانادا می گوید که کانادا در حال پیر شدن است و برای تجدید جمعیت خود به سطوح بالای مهاجرت وابسته است.

Statistics Canada پیش‌بینی‌های خود را برای رشد جمعیت کانادا در ۴۷ سال آینده منتشر کرده است.  این گزارش بیان می کند که تا سال 2068، در یک سناریوی رشد متوسط، جمعیت کانادا می تواند به 57 میلیون نفر برسد که عمدتاً ناشی از افزایش مهاجرت است.

 در این دوره بین سال‌های 2016 تا 2021، کانادا رشد جمعیتی را تجربه کرد و جمعیت با سرعتی دو برابر بیشتر از سایر کشورهای G7 افزایش یافت.  در حالی که این روند تا سال 2020 به دلیل همه‌گیری کووید-19 کند شد، کانادا در سه ماهه اول سال 2022 شاهد بازگشت مجدد رشد جمعیت بود زیرا از بیشترین تعداد مهاجران جدید در سه ماهه اول از سال 1990 استقبال کرد.

طرح سطوح مهاجرت

برای کمک به حفظ جمعیت در سطح پایدار، برنامه سطوح مهاجرت کانادا بیش از 450000 ساکن دائمی جدید در سال تا سال 2024 هدف گذاری کرده است که بالاترین تعداد در تاریخ آن است.

 کانادا برای حمایت از اقتصاد به شدت به مهاجرت متکی است.  بزرگ‌ترین جمعیت کانادایی‌های در سن کار، بچه‌های بوم، به سرعت به سن بازنشستگی 65 سالگی می‌رسند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030، 9 میلیون کانادایی بازنشسته شوند.

Maritimes، Quebec و BC برای مشاهده رشد جمعیت

افزایش تعداد مهاجران به این معنی است که حتی در یک سناریوی رشد پایین، برخی استان ها می توانند انتظار رشد جمعیت را داشته باشند.  استان های دریایی نوا اسکوشیا، نیوبرانزویک، و جزیره پرنس ادوارد، و کبک و کلمبیا بریتیش کلمبیا احتمالاً از افزایش تعداد مهاجران طی چند سال آینده بهره مند خواهند شد.  با این حال، این گزارش می گوید که در تمام سناریوها، نیوفاندلند و لابرادور همچنان شاهد کاهش جمعیت خواهند بود.

نمایش خبر  چگونه کانادا می تواند برنامه "نیروی کار خارجی موقت" را بهبود بخشد؟

کمبود نیروی کار در کانادا

به عنوان بخشی از این گزارش، اداره آمار کانادا اشاره می کند که در حال حاضر با کمبود نیروی کار مواجه است، زیرا نرخ بیکاری در رقم تاریخی 4.9 درصد با بیش از یک میلیون شغل خالی است.  برای مبارزه با اثرات کمبود، این گزارش بیان می‌کند که برخی از کانادایی‌ها مایلند برنامه سطوح مهاجرت بلندپروازانه‌تر را ببینند.  با این حال، دیگران بر این باورند که این باید در کنار کمبود فعلی مسکن مقرون به صرفه و نگرانی‌های زیرساختی تعدیل شود.

جمعیت در حال پیر شدن است

بیشترین گزارش نشان می دهد که میانگین سنی کانادایی ها 41 سال بوده است.  تا سال 2068، پیش بینی می شود که میانگین سنی در کانادا به 45 سال افزایش یابد و تعداد افراد بالای 85 سال از 871000 نفر فعلی به 3.2 میلیون سال افزایش یابد.  کانادایی های بالای 65 سال و در نتیجه بازنشسته، 26 درصد از جمعیت کانادا را تشکیل می دهند.  با در نظر گرفتن این موضوع، آمار کانادا تخمین می زند که حتی با افزایش مهاجرت، جمعیت سالخورده طی 50 سال آینده اجتناب ناپذیر است.

 هنگامی که با افزایش نرخ مرگ و میر ترکیب می شود، آمار کانادا پیش بینی می کند که حتی در یک سناریوی با رشد متوسط، نرخ زاد و ولد ممکن است بین سال های 2049 تا 2058 منفی شود. به عبارت دیگر، این بدان معناست که برای نزدیک به یک دهه، کانادا می تواند انتظار مرگ و میر بیشتری نسبت به تولد داشته باشد.

کانادا برای جذب استعدادهای جوان تلاش می کند

حتی با وجود اهداف بالای مهاجرت، یکی از بزرگترین مشکلات در سال های آینده افزایش تعداد جوانان در جمعیت خواهد بود.  انتظار می رود نرخ رشد طبیعی جمعیت (تولد منهای مرگ و میر) در کانادا بیشتر کاهش یابد، زیرا نرخ زاد و ولد در بین زوج های کانادایی از لحاظ تاریخی پایین است و تعداد فرزندان به ازای هر زن تنها 1.4 است.  در سال 2020

نمایش خبر  چرا مردم شغل خود را در کانادا رها می کنند؟

 آخرین گزارش تخمین جمعیتی سالانه نشان می دهد که نسبت بیشتری از کانادایی های جوان تر و در سن کار در میان مهاجران جدید، مهاجران بین استانی و ساکنان غیردائم وجود دارد.  در واقع، اکثریت ساکنان غیردائم در سال 2021 بین 18 تا 34 سال سن داشتند.

 اداره مهاجرت، پناهندگی و شهروندی کانادا  در تلاش است تا جوانان تازه وارد را جذب کند و آنها را در کانادا نگه دارد.  برای مثال، سیستم اکسپرس اینتری کانادا حداکثر امتیاز سنی را در سیستم رتبه‌بندی جامع به نامزدهای ۲۰ تا ۲۹ ساله ارائه می‌دهد.  برنامه های مهاجرتی کانادا همچنین به کسانی که تجربه کانادایی دارند، مانند فارغ التحصیلان بین المللی که تمایل به سن کمتر دارند، پاداش می دهد.