ردکردن این
بیش از 90 درصد از جمعیت کانادا شهروند هستند

تاریخ انتشار

سرشماری اخیر آمار کانادا برخی از بینش های کلیدی را در مورد مسیر و روندهای مربوط به اخذ شهروندی کانادا برای مهاجران نشان می دهد.

آمار کانادا اخیراً بینش شهروندی خود را از داده‌های سرشماری 2021، با یافته‌های کلیدی در مورد شهروندان جدید و آینده در کانادا، منتشر کرده است.

کانادا در یک نگاه

گزارش اصلی در مورد شهروندی – “پرتره ای از شهروندی در کانادا از سرشماری سال 2021” – نشان داد که از جمعیت 33.1 میلیون نفری در کانادا، اکثریت (91.2٪) شهروندی بودند، چه به دلیل تولد یا به دلیل تابعیت.  تابعیت از طریق تابعیت (مسیری برای مهاجران) زمانی اتفاق می افتد که یک غیر کانادایی سابق مقیم کانادا، در نهایت واجد شرایط شود و وضعیت قانونی یک شهروند را به دست آورد.

 8.8 درصد باقی مانده از جمعیت غیرکانادایی بودند (اعم از ساکنان دائم یا ساکنان موقت).

 از سال 1991، نسبت جمعیت کانادایی که تابعیت تولد دارند کاهش یافته است، در حالی که نسبت شهروندان کانادایی با تابعیت و تعداد افرادی که شهروند کانادا نیستند افزایش یافته است.

حرکت از غیر کانادایی به شهروندی

در سال 2021، چهار نفر از پنج (80٪) مهاجران واجد شرایط، تابعیت کانادا را دریافت کرده بودند، با این حال، نرخ تابعیت (درصد مهاجران واجد شرایطی که تابعیت کانادا را دریافت کرده اند) از 87.8٪ در سال 2011 کاهش یافته است.

 این کاهش در نرخ تابعیت یک نگرانی کلیدی برای دولت است و احتمالاً با تغییرات سیاستی خاصی که کانادا قبلاً برای اصلاح آنها اقدام کرده است، اغراق‌آمیز شده است.  مثلا:

•الزامات حضور فیزیکی برای تابعیت بین سال‌های 2015 و 2017 تغییر کرد و از سه سال به چهار سال افزایش یافت و متقاضیان قادر به ادعای زمان صرف شده به‌عنوان ساکنان موقت نبودند.  پس از تغییرات در قانون شهروندی در سال 2017، این شرط به سه سال بازگشت و متقاضیان بار دیگر می‌توانند زمان سپری شده در کانادا را به‌عنوان مقیم موقت ادعا کنند.  و

نمایش خبر  مهاجرت به کانادا بدون پیشنهاد شغلی: برنامه کاندیدای استان نوا اسکوشیا

•هزینه درخواست برای کمک هزینه شهروندی در سال 2015 افزایش یافت (در حال حاضر 630 دلار کانادا است).  دولت لیبرال در اواخر سال 2019 وعده داده بود که از این هزینه‌ها چشم پوشی می‌کند تا بار مالی خانواده‌های کم‌درآمد را کاهش دهد.  در حالی که آنها هنوز به این وعده عمل نکرده اند، این احتمال وجود دارد که با لغو هزینه ها، خانوارهای کم درآمد بیشتری واجد شرایط تابعیت شوند.

علاوه بر این، سایر متغیرهای تأثیرگذار از جمله تغییر در سیاست تابعیت مضاعف برای کشورهای مبدا مهاجران، شرایط خاص اقامت برای ساکنان غیرکانادایی، و همه‌گیری COVID-19، احتمالاً در کاهش نرخ تابعیت که دولت کانادا برای بررسی خواهد داشت، نقش دارند.

حرکت طبیعی به سمت شهروندی

در حالی که ده سال گذشته شاهد کاهش نرخ تابعیت بوده ایم، اما آنها به طور مشابه نشان می دهند که با افزایش زمان در کشور، مردم به احتمال زیاد به دنبال تابعیت بودند.

 به عنوان مثال، از مهاجرانی که قبل از سال 2001 در کانادا پذیرفته شده اند، 94 درصد تا سال 2021 شهروندی کانادا را دریافت کرده اند. در مقایسه، از مهاجرانی که از سال 2011 تا 2015 پذیرفته شده اند، کمتر از نیمی از آنها تابعیت را دریافت کرده اند.

 این یافته‌ها نشان می‌دهد که یک فرآیند طبیعی وجود دارد که طی آن افراد بیشتری از هر گروه مهاجر با گذشت زمان واجد شرایط شهروندی کانادا می‌شوند.

نیاز به افراد غیر شهروند

یکی از یافته‌های کلیدی این مطالعه این بود که در حالی که میانگین سنی شهروندان کانادایی 41.2 سال بود، میانگین سنی شهروندان غیرکانادایی ساکن کانادا (مقام موقت یا دائم) 33.6 سال بود.

نمایش خبر  منیتوبا اولین دراو برنامه کاندیدای استانی سال 2022 خود را برگزار می کند

 این یک کشف مهم است که با اهداف مهاجرتی کانادا مطابقت دارد، زیرا در مواجهه با جمعیت پیر و نرخ پایین زاد و ولد، کانادا به دنبال رفع کمبود نیروی کار و نیازهای بازار از طریق مهاجرت است.

 از این نظر، داشتن مهاجرانی که در سنین اولیه کار هستند و ممکن است در نهایت اقامت دائم و شهروند شوند، کلید سلامت اجتماعی و اقتصادی کانادا است، به ویژه در مواجهه با تعداد بی‌سابقه‌های شغلی و بازنشستگی.

کانادایی های فردا از کجا خواهند آمد؟

  • در میان ساکنان دائم و ساکنان موقت، بیشترین شهروندی گزارش شده مربوط به هند است که بیش از یک چهارم کل ساکنان موقت را تشکیل می دهد.
  •  تقریباً از هر ده مقیم دائم و موقت یک نفر تابعیت چینی را گزارش کرده است.  در حالی که فیلیپین از نظر ساکنان دائمی عقب است.
  •  سومین ملیت رایج در میان ساکنان غیردائم فرانسوی بود.

این یافته ها به طور فزاینده ای روشن می کند که آسیا همچنان منبع اصلی نه تنها مهاجران، بلکه شهروندان آینده کانادایی خواهد بود.

 به‌علاوه، افزایش تعداد ساکنان غیردائم که فرانسوی بودند، با اهداف سیاست‌گذاری دولت‌های کبک و فدرال مطابقت دارد که به دنبال افزایش مهاجرت فرانسوی زبان در سراسر کانادا هستند.

Key takeaways

مهاجرت همچنان یک نگرانی کلیدی برای کانادا است و کاهش تدریجی نرخ تابعیت احتمالاً نقطه کانونی برای حرکت رو به جلوی دولت فدرال و پناهندگان مهاجرت و شهروندی کانادا خواهد بود.  به خصوص که میانگین سنی غیرکانادایی ها در کانادا در سنین اولیه کار است.

 همانطور که گفته شد، کیفیت بالای زندگی کانادا همچنان نرخ بالای مهاجرت و حفظ مهاجر را تضمین می کند، به این معنی که حتی اگر نرخ تابعیت پایین باشد، کانادا همچنان احتمالاً هر ساله دارای نرخ بالایی از مهاجران جدید و مقیم دائم خواهد بود (همانطور که اهداف در طرح جدید سطوح مهاجرت نشان میدهد).

نمایش خبر  چگونه از مجوز تحصیل کانادا به اقامت دائمی کانادا برویم