ردکردن این
اکسپرس انتری: یک سال پس از زمان دعوت نامزدهای FSWP

تاریخ انتشار

تحلیل: نگاهی به سال بی سابقه در اکسپرس انتری و نگاهی به آینده.

آخرین باری که نامزدهای برنامه کارگر ماهر فدرال (FSWP) از استخر اکسپرس انتری در 23 دسامبر 2020 انتخاب شدند.
بسیاری از ما در آن زمان نمی دانستیم که این شروع یک مکث موقت در دعوت نامه های اکسپرس اینتری برای نامزدهای FSWP است.
FSWP از زمانی که در سال 1967 راه اندازی شد، مسیر اصلی کانادا برای مهاجران طبقه اقتصادی بوده است. در سال 2008، مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا (IRCC) با راه اندازی کلاس تجربه کانادایی (CEC) FSWP را تکمیل کرد. هدف CEC ارائه یک مسیر مهاجرتی اختصاصی برای کسانی است که تجربه کاری کانادایی دارند (یعنی دانشجویان بین المللی و کارگران خارجی موقت). در سال 2013، IRCC برنامه تجارت ماهر فدرال (FSTP) را معرفی کرد تا یک مسیر مهاجرت برای کارگران حرفه‌ای ماهر فراهم کند.

در سال 2015، IRCC برای مدیریت این سه برنامه، اکسپرس اینتری را راه‌اندازی کرد. هرکسی که معیارهای یک برنامه مدیریت اکسپرس اینتری را داشته باشد می‌تواند یک نمایه ایجاد کند و بر اساس معیارهای سرمایه انسانی مانند سن، تحصیلات، مهارت‌های زبان انگلیسی و/یا فرانسوی، تجربه کاری، امتیاز سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) را دریافت کند. تجربه کانادایی، از جمله عوامل دیگر. تقریباً هر دو هفته یکبار، IRCC از کاندیداهایی که بالاترین امتیاز را کسب کرده اند دعوت می کند تا برای اقامت دائم کانادا درخواست دهند.
منطق اکسپرس اینتری این بود که به IRCC اجازه می‌داد تا سریع‌تر درخواست‌ها را پردازش کند (زیرا آنها فقط نیاز به پردازش درخواست‌های دعوت شده داشتند، به جای مدل قبلی بررسی هر درخواست) و به مهاجران جدید فرصت بهتری برای ادغام در اقتصاد کانادا می‌داد. (از آنجایی که IRCC در حال بررسی بالای صفحه برای دعوت از کاندیداهای دارای بالاترین امتیاز بود).
بین سال 2015 و شروع همه‌گیری، کاندیداهای FSWP از دریافت‌کنندگان اصلی دعوتنامه‌های اکسپرس انتری بودند. در سال 2019، آنها حدود 45 درصد از کل دعوت‌نامه‌ها را دریافت کردند و پس از آن نامزدهای CEC قرار گرفتند. همه اینها در سال 2021 متوقف شد.
IRCC با طرحی در مورد چگونگی دستیابی به هدف برنامه سطوح مهاجرت خود که تا پایان سال جاری 401000 ساکن دائم جدید را دریافت می کند، وارد سال 2021 شد. این طرح مستلزم انتقال تعداد بیشتری از ساکنان موقت ساکن کانادا در طول همه گیری به اقامت دائم بود. منطق این طرح این بود که در میان اختلالات COVID مانند محدودیت های سفر و سایر موانعی که ممکن است بر سر راه نامزدهای خارج از کشور برای تکمیل فرآیند اقامت دائم ایجاد شود، تمرکز بر انتقال افراد در داخل کانادا مطمئن ترین شرط برای دستیابی به هدف 401000 تازه وارد در سال 2021 بود. .

این طرح مستلزم دور شدن از در نظر گرفتن همه کاندیداها در اکسپرس انتری به دعوت اصلی از کاندیداهای CEC برای بیشتر سال جاری بود، از جمله قرعه کشی تاریخی 13 فوریه که همه 27,332 نامزد CEC را در آن زمان دعوت کرد (تقریباً شش برابر بیشتر از قبل). رکورد دعوت در یک قرعه کشی). این طرح همچنین مستلزم راه‌اندازی یک خط‌مشی عمومی ویژه یک‌باره است که به ۹۰۰۰۰ کارگر ضروری و فارغ‌التحصیلان بین‌المللی در کانادا امکان می‌دهد برای اقامت دائم درخواست دهند.

فرد حق دارد در مورد شایستگی تصمیم برای حذف نامزدهای FSWP از قرعه کشی اکسپرس انتری به مدت یک سال و شمارش بحث کند. در واقع، با ادامه یافتن تعدادی از پیشرفت‌ها، مانند وضعیت همه‌گیری جهانی، تصمیم‌های سیاست آتی و ظرفیت عملیاتی IRCC، تصویر بازار کار کانادا، و ادغام اقتصادی کشور، زمان زیادی برای بحث در مورد شایستگی‌های این تصمیم خواهیم داشت. مهاجران اکسپرس اینتری همه این‌ها برای گفتن، احتمالاً به سال‌ها زمان نیاز داریم تا بتوانیم پیامدهای این تصمیم را به طور کامل ارزیابی کنیم.
با این وجود، ارزش آن را دارد که بر اساس اطلاعاتی که امروز در اختیار داریم به جوانب مثبت و منفی این تصمیم نگاهی بیندازیم.

نمایش خبر  آیلتس: کدام آزمون برای اقامت دائم کانادا لازم است؟

نکات مثبت تصمیم برای حذف نامزدهای FSWP

IRCC تا رسیدن به هدف جدید خود در سال جاری در فاصله بسیار کمی قرار دارد، زیرا اکنون بیش از 45000 ساکن دائمی جدید در ماه می‌گیرد و بیش از 360000 مهاجر را در طول یازده ماه اول سال 2021 وارد کرده است. از این رو، IRCC تصمیم دشواری را برای حذف این سازمان مطرح خواهد کرد. با این وجود، کاندیداهای FSWP به آن امکان داده است تا در طول یک محیط عملیاتی بسیار چالش برانگیز، سطح بالاتری از اقامت دائم داشته باشد.
طرفدار دیگر این است که تحقیقات آمار کانادا نشان می دهد که افرادی که تجربه کاری کانادایی دارند، پس از کسب اقامت دائم، تمایل دارند به خوبی در بازار کار ادغام شوند. آنها علاوه بر داشتن تجربه کار خانگی، می توانند مهارت های زبانی و شبکه های خود را در حالی که در کانادا به عنوان ساکنان موقت هستند بهبود بخشند که به آینده شغلی آنها کمک می کند.
سوم، کانادا در طول همه‌گیری با کمبود نیروی کار مواجه بوده است و تمرکز IRCC بر کاندیداها در کانادا به این کشور اجازه داده تا رویکرد هدفمندتری را برای رسیدگی به کمبودها، به‌ویژه در مشاغل ضروری دنبال کند. به عنوان مثال، اگر تصمیم IRCC برای حذف نامزدهای FSWP در سال جاری نبود، بسیاری از کارگران ضروری که تحت سیاست عمومی موقت IRCC درخواست داده اند، ممکن است در غیر این صورت شانسی برای دریافت اقامت دائم نداشته باشند.

معایب تصمیم برای حذف نامزدهای FSWP

از سوی دیگر، می توان استدلال کرد که IRCC قادر به دستیابی به هدف 401000 تازه وارد بوده و در عین حال از نامزدهای FSWP نیز دعوت می کند. دلیل این امر این است که تقریباً یک سال بیشتر از زمانی که یک نامزد FSWP دعوت می شود تا ورود فیزیکی آنها به کانادا فاصله دارد. از این رو، IRCC می‌توانست شروع به صدور دعوتنامه‌های اکسپرس انتری برای نامزدهای FSWP در نیمه دوم سال کند و در عین حال تا آنجا که ممکن است متقاضیان کانادایی را برای تحقق هدف برنامه سطوح 2021 خود بفرستد. در واقع، یک یادداشت داخلی IRCC نشان می دهد که این یک گزینه در دست بررسی توسط این بخش بود، اما مشخص نیست که چرا آنها در نهایت این مسیر را دنبال نکردند.

یکی دیگر از اشکالات این تصمیم این است که شفافیت و اعتماد بین نامزدهای FSWP و IRCC را مختل کرده است. دولت کانادا و IRCC به خود می بالند که تا حد امکان باز و شفاف هستند، اما در راه ارتباط با نامزدهای FSWP در مورد برنامه های اکسپرس انتری IRCC در سال 2021 و بعد از آن، اطلاعات زیادی ارائه نکرده اند. این مهم است زیرا بسیاری از کاندیداهای FSWP امسال به طور جدی وارد استخر اکسپرس اینتری شده اند و منتظر فرصتی هستند، اما بسته شده اند. در اصل، IRCC آنها را به رستوران دعوت می کند اما به آنها غذا نمی دهد. شاید رویکرد بهتر این بود که IRCC آشکارا اهداف خود را اعلام کند تا نامزدهای FSWP بتوانند طرح های جایگزین را بررسی کنند. تصمیم برای حذف آنها ممکن است تأثیر منفی بر برخی از داوطلبان داشته باشد زیرا نمرات آزمون زبان فقط برای دو سال معتبر است و ارزیابی شایستگی آموزشی (ECA) برای پنج سال معتبر است. در طرح کلان، شرکت مجدد در یک آزمون زبان یا درخواست برای ECA دیگر پایان دنیا نیست، اما IRCC بهتر است به داوطلبان FSWP اطلاع قبلی بدهد تا بتوانند از ناراحتی های احتمالی در تعقیب کانادایی خود جلوگیری کنند.

نمایش خبر  آیا می توانم با سابقه کیفری وارد کانادا شوم؟

سومین مشکل مربوط به IRCC است که در وهله اول منطق خط مشی اکسپرس اینتری را تضعیف می کند. پس از راه‌اندازی اکسپرس انتری در سال ۲۰۱۵، IRCC از رویکرد مبتنی بر شواهد مورد استفاده برای اطلاع‌رسانی به سیستم رتبه‌بندی جامع (CRS) با افتخار ابراز غرور کرد. IRCC توضیح داد که CRS توسط سال‌ها داده‌های طولی جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده توسط آمار کانادا در مورد عملکرد بازار کار مهاجران شکل گرفته است. به این ترتیب، امتیاز CRS برای اعطای نامزدهایی طراحی شده است که سن کمتری دارند، دارای سطوح بالاتر تحصیلات، تجربه کاری، مهارت های زبانی، تجربه کانادایی و همچنین افرادی هستند که ممکن است مزایای دیگری مانند پیشنهاد شغلی کانادایی یا خواهر و برادری که در آن زندگی می کنند داشته باشند. کانادا
با این حال، همه اینها با تصمیم برای حذف نامزدهای FSWP از بین رفته است، زیرا IRCC فقط از نامزدهای واجد شرایط برای CEC و همچنین برنامه نامزد استانی دعوت می‌کند (برخی از جریان‌های PNP با اکسپرس اینتری همسو هستند). نتیجه کاهش شدید الزامات امتیاز CRS بوده است به طوری که IRCC می تواند به هدف 401000 تازه وارد دست یابد. این رویکرد زیرک ممکن است مورد تجلیل قرار گیرد، اما ممکن است هزینه داشته باشد. به عبارت دیگر، افرادی که دارای امتیاز CRS پایین تری هستند و در سال 2021 دعوت نامه های اقامت دائم دریافت کرده اند، ممکن است در نهایت نتایج ضعیف تری در بازار کار نسبت به نامزدهایی داشته باشند که در غیر این صورت تحت شرایط عادی تر دعوت نامه دریافت می کردند (یعنی بر اساس داشتن یکی از بالاترین ها دعوت می شوند. امتیازات CRS به جای اینکه بر اساس معیارهای واجد شرایط بودن CEC باشد).
IRCC پیوسته استدلال کرده است که اکسپرس اینتری با در نظر گرفتن بلندمدت طراحی شده است. به گفته IRCC، دعوت از کاندیداها با بالاترین امتیاز CRS یک سیاست هوشمندانه است زیرا سرمایه انسانی بالای آنها به آنها اجازه می دهد تا با ماهیت پویای بازار کار کانادا سازگار شوند. اگرچه این یک مثال افراطی است، اما نشان دهنده انتخابی است که IRCC انجام داده است: دپارتمان تصمیم گرفت که دعوت از یک نامزد CEC با امتیاز CRS 75 (مانند قرعه کشی 13 فوریه) برای رسیدن به سال 2021 مهم تر است. هدف سطح دعوت از یک کاندید FSWP با امتیاز CRS 470 (شرایط قطع اولیه قبل از امسال) است.
یک مشکل اضافی که توسط خود IRCC برجسته شده است، تصمیم برای تمرکز بر کاندیداها در کانادا است که از آنجایی که IRCC درخواست‌های اقامت دائم آن‌ها در خارج از کشور را با سرعت کمتری بررسی می‌کند، باعث تشدید معوقات شده است.

نمایش خبر  نوا اسکوشیا قصد دارد در سال 2024 به دانشجویان بین المللی 12,900 مجوز مطالعه صادر کند

نگاهی به آینده

با توجه به عدم ارتباط IRCC در مورد برنامه‌های اکسپرس انتری، برای کسی غیرممکن است که پیش‌بینی کند چه زمانی دعوت‌نامه‌های نامزدهای FSWP را از سر می‌گیرد. با این حال چندین نکته وجود دارد که باید در نظر داشت.
اولاً، IRCC نیز از ماه سپتامبر نامزدهای CEC را از قرعه کشی حذف کرده است تا بتواند به عقب ماندگی های خود رسیدگی کند. این وزارتخانه گفته است که می‌خواهد پیش از دعوت مجدد از FSWP، CEC و همچنین نامزدهای برنامه تجارت ماهر فدرال، تعداد معوقات اکسپرس اینتری را به نصف کاهش دهد. بر اساس سرعت اخیر پردازش درخواست، IRCC می تواند در نیمه اول سال 2022 در چنین موقعیتی قرار گیرد.

در نهایت، IRCC باید دعوت‌نامه‌های نامزدهای FSWP را با توجه به اینکه چقدر منبع استعدادی برجسته هستند، از سر بگیرد. همانطور که اشاره شد، آنها 45 درصد از کاندیداهای دعوت شده در سال 2019 را تشکیل می دادند و در ماه های اخیر حدود 85 درصد از کل نامزدهای اکسپرس انتری را تشکیل می دادند. خیلی زود، IRCC ممکن است تعداد کافی نامزدهای CEC برای دعوت را کم کند و شاید قبلاً به آن نقطه رسیده باشد.
نکته مهم دیگر این است که IRCC نقش کلیدی در حمایت از توسعه اقتصادی کانادا ایفا می کند. این بخش ورود ساکنان دائمی از خارج را تسهیل می کند که از جمعیت، نیروی کار و رشد اقتصادی کانادا حمایت می کند. با این حال همه‌گیری ورود به خارج از کشور را مختل کرده است و این به ضعیف‌ترین رشد جمعیت کانادا در بیش از 100 سال اخیر کمک کرده است. علاوه بر این، این کشور به دلایل مختلفی از جمله کمبود کارگران جدید از خارج از کشور، با برخی از بالاترین سطوح خالی شغلی در تاریخ مواجه است. به این ترتیب، از سرگیری قرعه کشی های FSWP کلیدی برای حمایت از اهداف رشد اقتصادی کانادا خواهد بود.
در نهایت، در حالی که حذف نامزدهای FSWP از قرعه‌کشی‌ها منطقی بود در حالی که کانادا محدودیت‌های سفر سخت‌تری داشت، از زمانی که کانادا محدودیت‌های سفر را برای همه دارندگان تأیید اقامت دائم (COPR) در ژوئن لغو کرد، حذف آنها منطقی‌تر بود. اگرچه تعداد موارد کووید در سطح جهانی در حال افزایش است، اما محدودیت‌های سفر دولت کانادا در حال حاضر مانع از ورود نامزدهای FSWP دارای COPR به کانادا نمی‌شود. و همانطور که قبلاً ذکر شد، از زمانی که یک FSWP دعوت نامه دریافت می کند به کانادا می رسد، به طور متوسط   یک سال طول می کشد، بنابراین نوسانات همه گیر نباید دلیل اصلی ادامه دادن دعوت نامه های FSWP باشد زیرا هیچ یک از ما نمی دانیم چه چیزی چیست. دنیا یک سال دیگر برای ما آماده کرده است.
همه اینها برای گفتن، به نظر می رسد که یک مورد قوی برای IRCC برای از سرگیری دعوت از نامزدهای FSWP در سال 2022 وجود دارد.