Skip to content
اداره مهاجرت کانادا اجرای تغییرات داخلی بر اساس تجزیه و تحلیل مبتنی بر جنسیت

تاریخ انتشار

حسابرسی دریافته است که فقدان داده‌های تفکیک‌شده، دانستن اینکه آیا GBA Plus در دستیابی به نتایج برابری جنسیتی مؤثر است یا خیر، دشوار کرده است.

CIC News یک یادداشت داخلی از اداره مهاجرت، پناهندگان و شهروندی کانادا دریافت کرده است که حاوی توصیه‌هایی بر اساس جدیدترین تجزیه و تحلیل Gender Analysis Plus  است که توسط دفتر حسابرسی کل منتشر شده است.

 این تجزیه و تحلیل تعیین می کند که آیا ادارات دولتی هنگام اجرای سیاست ها و برنامه ها از GBA استفاده می کنند یا خیر.  حسابرسی امسال همچنین به دنبال کشف اقداماتی بود که پس از حسابرسی 2015 انجام شد.

 این گزارش نتیجه گرفت که هیچ راهی برای دولت وجود ندارد که بداند آیا استفاده از «تحلیل مبتنی بر جنسیت پلاس» به نتایج برابری جنسیتی بهتر برای گروه‌های مختلف مردم می‌رسد یا خیر.

GBA Plus چیست؟

تجزیه و تحلیل مبتنی بر جنسیت در سال 1995 برای کمک به آشکارسازی و رفع نابرابری‌های تجربه شده توسط زنان و دختران در برنامه‌ها، فعالیت‌ها و ابتکارات دولتی اجرا شد.  GBA از آن زمان به GBA Plus تغییر نام داده است، زیرا با گسترش آن شامل سایر عوامل هویتی مانند سن، گرایش جنسی، ناتوانی و جغرافیا می شود که ممکن است همه آنها با هم تلاقی داشته باشند.

 این گزارش می‌گوید که فقدان اطلاعات عمدتاً به دلیل فقدان مقررات دولتی در برنامه‌هایی است که از تحلیل‌های مبتنی بر جنسیت سود می‌برند و همچنین فقدان داده‌های تفکیک‌شده.  این بدان معناست که وقتی صحبت از GBA Plus به میان می‌آید، اکثر دپارتمان‌ها رویکردی یکسان برای سیاست‌ها و برنامه‌های GBA Plus دپارتمان بدون در نظر گرفتن عوامل متقاطع اضافی و نظارت بر نتایج دارند.

نمایش خبر  آشنایی با قانون تای بریکینگ (tie-breaking) اکسپرس اینتری

 زنان و برابری جنسیتی کانادا به OAG مشاهده کردند که درک متناقضی از جنبه‌های متقاطع تحلیل GBA Plus وجود دارد.  آنها گزارش می دهند که گاهی اوقات، جنسیت تنها عوامل هویتی مورد استفاده در نتایج دپارتمان است که در مورد اثرات GBA Plus گزارش می دهند.  برعکس، دیگران از فاکتورهای گوناگونی جداگانه برای تفکیک داده ها بدون در نظر گرفتن جنس یا جنسیت استفاده کردند.

 بدون داده‌های دقیق، هیچ راهی برای دانستن اینکه آیا GBA Plus همانطور که در نظر گرفته شده است کار می‌کند و می‌تواند منجر به سیاست‌ها و برنامه‌های دولتی شود که فراگیرتر از آنچه باید باشند، وجود ندارد.

نتایج دیگر

ت۰زیه و تحلیل همچنین مشکلات را با ضرب‌الاجل‌های محدود برای توسعه طرح‌های خط‌مشی، و عدم بررسی توسط مدیریت ارشد، با ایجاد موانع در اجرای سیاست GBA، اعتبار می‌دهد.  همچنین کمبود آشکاری در ادارات دولتی برای آموزش و افزایش آگاهی در مورد GBA Plus و چرایی ضرورت آن وجود دارد.

 OAG از WAGE خواست تا حمایت بیشتری را در قالب آموزش، ابزارهای عملی و راهنمایی برای ادارات و آژانس ها در استفاده از GBA Plus ارائه دهد.  در پاسخ، WAGE به OAG گفت که آنها این نیاز را از سال 2016 با ارائه بیش از 30 جلسه آموزشی به بخش ها، آژانس ها و کمیته های بین بخشی برآورده کرده اند.  آنها همچنین بیش از 15 ابزار و راهنما را توسعه دادند، از جمله:

  • در سال 2020، این دپارتمان با مدرسه خدمات عمومی کانادا برای ارائه راهنمایی به بخش‌ها و سازمان‌های پشتیبانی در استفاده از GBA Plus برای اقدامات مقابله با بیماری همه‌گیر همکاری کرد.
  •  در سال 2021، این دپارتمان راهنمایی های بیشتری در مورد عوامل هویتی از جمله راهنمای گام به گام برای اجرای GBA Plus تهیه کرد.
نمایش خبر  به گفته فریزر، وزیر مهاجرت کانادا، استانداردهای پردازش پرونده های مهاجرت به احتمال زیاد تا پایان سال جاری به روال عادی باز خواهند گشت.

پاسخ IRCC به توصیه های گزارش

در پاسخ به گزارش OAG، IRCC توصیه های داخلی برای گنجاندن بهتر GBA Plus در عملیات روزانه خود ارائه کرده است.

 IRCC ابتدا تشکیل مجدد گروه کاری GBA Plus این بخش را برای ایجاد یک جامعه عملی سیاست عدالت و توسعه استانداردهای داده برای جمع آوری، استفاده و یکپارچه سازی داده های تفکیک شده توصیه می کند.  همچنین در نظر دارد سیاست 2011 GBA را با تأکید بیشتر بر ضد نژادپرستی، متقابل بودن و تحول دیجیتال تجدید کند.

 این وزارت می گوید که شعبه مدیر ارشد داده در حال حاضر در حال توسعه یک چارچوب داده تفکیک شده برای پرکردن بهتر شکاف ها در تنوع قومی-فرهنگی و عوامل متقاطع، از جمله جنسیت است.  IRCC از نقشه داده های جدید برای حمایت از کار ضد نژادپرستی خود از جمله تأثیرات GBA Plus بر برنامه ها و ابتکارات جدید و موجود استفاده خواهد کرد.

 OAG همچنین توصیه می کند که ادارات دولتی وضعیت اجرای GBA Plus را نظارت کرده و به طور عمومی گزارش دهند.

 IRCC می گوید که آنها در حال حاضر این گزارش ها را مطابق با مقررات تعیین شده توسط TBS و قانون حفاظت از پناهندگان، قانون فدرال که مهاجرت در کانادا را تنظیم می کند، انجام می دهند.

 علاوه بر این، این گزارش توصیه می‌کند که دبیرخانه هیئت خزانه‌داری کانادا  دستورالعمل‌های روشنی را برای بخش‌ها در مورد گزارش‌دهی GBA Plus برای تعیین اهداف قابل اندازه‌گیری بهتر تعیین کند.  این اطمینان حاصل می کند که تجزیه و تحلیل GBA Plus دقیق است و زمینه را برای اجرای موثرتر در آینده فراهم می کند.

نمایش خبر  اداره مهاجرت کانادا چطور مشاغل مربوط به حمل و نقل را در روند اکسپرس انتری اولویت بندی می کند

OAG چیست؟

OAG وظیفه دارد اطلاعات بی طرفانه ای را در مورد برنامه ها و فعالیت های دولت به پارلمان ارائه دهد تا به سنجش موفقیت آنها کمک کند.  این اطلاعات به مسئول نگه داشتن دولت کمک می کند و تضمین می کند که اهداف و مقاصد برنامه را انجام می دهد.

 OAG از نزدیک با TBS، دفتر شورای خصوصی و WAGE کار کرد تا تعیین کند که آیا اهداف حسابرسی 2015 در مورد برابری جنسیتی برآورده شده است یا خیر.  TBS مسئول پاسخگویی و اخلاق در ادارات دولتی است و به ایجاد استاندارد شفافیت برای ادارات دولتی کمک می کند.